چیزهایی که دیگر نمی‌توانی!

شهاب نبوی

در روزهای گذشته آن روزی را که فکر می‌کردیم حالاحالاها نمی‌بینیم، هم دیدیم و قیمت دلار به 30هزار تومان و سکه به بالای 15‌میلیون تومان رسید. البته ما خیلی بدبین نیستیم و بابت عقب‌نشینی دلار تا 29‌هزار و 500تومان و سکه تا چهارده و هفتصد- هشتصد از مسئولان پرتلاش‌مان تشکر می‌کنیم. اما در ادامه قصد داریم به خداحافظی با خیلی از چیزهایی که دیگر دستمان که هیچ، چشم‌مان هم امکان دارد به آنها نخورد، بپردازیم. باشد که به خوبی اینها را به ذهن بسپاریم تا بتوانیم به آیندگان بگوییم درگذشته ما به چه چیزهایی دسترسی داشته‌ایم که الان دیگر دست‌ها به آنها نمی‌رسد.

یک: ما دیگر نمی‌توانیم آن مستطیل مستطاب را خریده و سیم شارژر را بر آن اعمال کرده و به کارهایمان برسیم. الان لپ‌تاپ داغون ساخت کارخانجات برادران شی‌شیان‌مو کشور چین (به غیر از سونشوک‌شون) بالای 20‌میلیون تومان آب می‌خورد. در این شرایط آدم اصلا چرا باید کار و درآمدش را متکی بر چنین کالای لوکس و گرانی کند؟ سرتاپایمان را خوی اشرافیگری گرفته. یک لقمه نان درآوردن که این‌همه قر و قمیش ندارد. قدیم‌ها مگر همه با لپ‌تاپ نان درمی‌آوردند؟ آن زمان که تئوریسین‌های عزیز کشورمان می‌گفتند که دل به تمدن غرب و مظاهرش نبندید، فکر همین جاها را کرده بودند. الان اگر نان بازویت را می‌خوردی، به راحتی و بدون این سوسول‌بازی‌ها داشتی یک لقمه درمی‌آوردی.

دو: کالای دوم هم از جنس همان کالای اول اما کمی کوچک‌تر است. این نصیحت را از برادر فرزانه‌تان داشته باشید؛ هر گوشی موبایلی که دارید، محکم و سفت بغلش کنید و نگذارید بلایی سرش بیاید. این روزها دزد گوشی هم زیاد شده. حتما از محافظ گوشی استفاده کنید. منظورم از محافظ هم این کیف‌هایی نیست که پیرمردها یازده دوصفرشان را داخلش می‌گذارند و وصل می‌کنند به کمرشان؛ نه، این روزها بهتر است به یک سلاح کمی سرد مجهز باشید که تا دزد نزدیک‌تان شد، به قسمت‌های مختلف خورشتی، آبگوشتی و چرخکرده تقسیمش کنید؛ چراکه پول دیه را خدا جور می‌کند اما پول خرید دوباره گوشی با این قیمت‌ها دیگر جورشدنی نیست.

سه: اگر خودرو ندارید، بهتر است دیگر بهش فکر نکنید و از دیگر امکانات موجود در سیستم حمل‌ونقل استفاده کرده و سعی کنید بهتان خوش بگذرد. اگر هم خودرو دارید، واقعا خوش‌به‌حالتان. اصلا مهم نیست که چه دارید. مهم این است که چهارتا چرخ داشته باشد و یک موتور که صدای قارت و قورت بدهد. همین ماشین‌های قارت و قورتی الان زیر 100میلیون پیدا نمی‌شوند. به همین تناسب قیمت لوازم این قارت و قورتی‌ها هم بالا رفته. سعی کنید حتی اگر تسمه تایم خودتان پاره شد، تسمه تایم ماشین پاره نشود. واشر خودتان اگر سوخت، هیچ اشکالی ندارد؛ چراکه اعلام شده قبر رایگان است اما آیا واشر سرسیلندر هم رایگان است؟ اصلا بهتر است سعی کنید سوارش نشوید و فقط چند روز یک‌بار بروید یک دستی به سر و گوشش بکشید و قربان‌صدقه‌اش بروید. هریک کیلومتری که با قارت و قورتی‌تان راه می‌روید، زمان تعویض روغنش نزدیک‌تر می‌شود و الان روغن ماشین سرور و سالار روغن‌های جهان است و زورتان نمی‌رسد عوضش کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.