رخت لجستیک امداد را نونوار می‌کنم

دور زدن تحریم‌ها به سبک مکانیک خلاق هلال‌احمری

3 سال پیش بود که «ابراهیم نداف» پیشنهاد راه‌اندازی کارگاهی برای تعمیر خودروها و تجهیزات هلال‌احمر را به مدیرعامل استان خود داد. از همان زمان تاکنون این کارکشته‌لجستیک و عشق‌مکانیک در خراسان‌جنوبی مشغول تعمیر خودروها و ابزارهای امدادی فرسوده است.
خودروهایی که به‌دلیل خرابی قطعات و هزینه‌های سنگین تعمیر توسط شرکت‌های انحصاری، از رده خارج می‌شوند را به این تعمیرگاه کوچک می‌آورد و با تراشیدن قطعات جدیدی یا استفاده از قطعات یدکی ابزارهای دیگر، آنها را دوباره به چرخه ناوگان امدادی یا لجستیک و تجهیزات هلال‌احمر برمی‌گرداند.

ابراهیم نداف، کارشناس تجهیزات امدادی است و از وقتی خودش را به‌خاطر دارد، به نحوه عملکرد ابزارهای مکانیکی علاقه‌مند بود. وقتی دست‌برقضا سروکارش به جمعیت هلال‌احمر رسید، خیلی زود به‌عنوان کارشناس تجهیزات امدادی در خراسان‌جنوبی فعالیتش را شروع کرد.

ابراهیم 3 سال پیش، پیشنهاد داد تا کارگاه کوچکی در محوطه هلال‌احمر استان راه‌اندازی شود تا وسایلی که نیاز به تعمیر دارند را به‌صورت رایگان برای هلال‌احمر انجام دهد.  او می‌گوید: «از نوجوانی، به مکانیکی علاقه‌مند بودم و تابستان‌ها در تعمیرگاه‌های شهر کار می‌کردم.

همین علاقه هم باعث شد تا مدرک فنی‌وحرفه‌ای مکانیک را دریافت کنم. 14 سال پیش به‌عنوان راننده در جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی استخدام شدم. کم‌کم با شناختی که دوستان‌وهمکاران از مهارت من پیدا کردند، به تعمیر تجهیزات هلال‌احمر پرداختم.»

 

سرسام هزینه‌ها

46 سال دارد. ایده راه‌اندازی محلی برای تعمیر لجستیک هلال‌احمر را همین 3 سال پیش با همراهی‌وحمایت مدیران هلال‌احمر استان خراسان‌جنوبی عملی کرده است. ابراهیم می‌گوید: «به‌دلیل تحریم‌ها و همچنین انحصاری بودن شرکت خارجی فروشنده خودروهای امدادی به هلال‌احمر ایران، هزینه تعمیروتامین قطعات یدکی خودروهای هلال‌احمر بسیار سنگین تمام می‌شود.

همین هزینه‌های سرسام‌آور که رقمی واقعی نبودند اما ما برای تامین قطعات باید پرداخت می‌کردیم، باعث شد کارگاهی برای تعمیر ماشین‌ها راه‌اندازی کنیم. برخی از قطعات را از خودروهای‌فرسوده از رده‌خارج‌شده جدا می‌کنیم و برخی قطعات که جایگزینی برای آنها نداریم را به‌صورت سفارشی می‌سازیم. یا از قطعات مشابه موجود استفاده می‌کنیم.»

تنها برای تعمیر دو خودروی تویوتای هلال‌احمر خراسان‌جنوبی، 200 میلیون‌تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام داده و تجهیزاتی با ارزش 400 میلیون‌تومان را از اسقاط‌شدن نجات داده است. او می‌گوید: «قطعات اصلی خودروهای امدادی هلال‌احمر باید از کشور اتریش وارد شود.

انحصاری بودن این نمایندگی و تحریم‌ها باعث شد تا هم در پرداخت هزینه‌ها و هم خرید قطعات با مشکل مواجه شویم. مثلا قطع کاربراتور موتوری مولد هیدرولیک که شرکت خارجی برای تامین آن معادل 13 میلیون‌تومان هزینه طلب کرده است، با سفارش به تراشکاری و کمی خلاقیت، تنها با 400 هزار تومان می‌سازیم و جایگزین می‌کنیم.»

در بازدید مدیران سازمان امداد از کارگاه ابراهیم نداف بود که از او برای تعمیر خودروها و تجهیزات امدادی سازمان امدادونجات هم دعوت به‌عمل آمد. ابراهیم می‌گوید: «در هیچ استان دیگری نمونه این کارگاه را نداریم. وقتی مدیران سازمان امدادونجات از کارگاه ما در خراسان جنوبی بازدید کردند از من خواستند تا به تهران بروم و کارگاهی در سازمان امدادونجات برای تعمیر تجهیزات و خودروها راه‌اندازی کنم.»

لجستیک از رده خارج‌شده

یک هفته‌ای در کارگاه نقلی‌اش در سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر مشغول تعمیر خودروهای نجات یا ابزارهاوتجهیزات امدادی بود.

«حامد سجادی» معاون لجستیک سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «تجهیزات عملیاتی ما در جمعیت صددرصد خارجی هستند و این وابستگی به تامین قطعات و به‌روز کردن تجهیزات، هرسال هزینه‌های زیادی روی دست سازمان می‌گذارد.

تعمیرگاه‌های موردنیاز برای تعمیر این خودروها در ایران وجود ندارد و قطعات آن یافت نمی‌شود. از طرفی قیمت این قطعات آنقدر گران است که به‌روز کردن تجهیزات مقرون‌به‌صرفه نیست. با این‌حال تعدادی از اعضای هلال‌احمر در استان‌های مختلف مهارت‌هایی دارند و دوره‌های آموزشی‌ خارج از کشور برای آشنایی با مکانیک این خودروها دیده‌اند که برای سرپا کردن این تجهیزات به ما کمک می‌کنند.»

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و فصل وقوع حوادث جاده‌ای، کوهستان و …، نداف به سازمان امدادونجات آمده تا برخی از تجهیزات این سازمان را نو نوار کند. سجادی می‌گوید: «با توجه به اینکه سفرهای نوروزی در پیش است برای اینکه بتوانیم پاسخگوی مناسبی برای حوادث احتمالی باشیم، از ابراهیم نداف دعوت کردیم تا چندروزی در سازمان امدادونجات در کارگاهی که آماده کرده‌ایم همراه ما باشد.»

 

500 میلیاردتومان صرفه‌جویی

تجهیزاتی مثل کامپیوترهای شارژی، مولدها، شلنگ‌های هیدرولیک، قیچی، پدال و کمپرسور برقی و … که نیاز به تعمیر یا بازسازی دوباره دارند در کارگاه صف کشیده و منتظر رسیدن نوبت تعمیر هستند.

معاون لجستیک سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «تجهیزات نیازمند به بازسازی‌وتعمیر در اختیار ابراهیم نداف و تعدادی دیگر از تعمیرکاران ماهر و دوره‌دیده استانی قرار گرفت. ارزش این تجهیزات در مجموع به 5 میلیاردتومان می‌رسید که سرجمع با هزینه‌ای کمتر از 50 میلیون‌تومان بازسازی شدند.

این تجهیزات دوباره به چرخه لجستیک سازمان امداد برگردانده شدند تا در ماموریت‌ها از آن استفاده کنیم.»

تعمیر تعدادی از خودروهای آرگو که قابل حرکت در شرایط سختی مثل برف، آب، یخ و کوهستان است، از مهم‌ترین دستاوردهایی است که نداف در این حضور یک‌هفته‌ای در سازمان امدادونجات داشته.

علاوه بر ارزش ریالی تجهیزات به‌روزرسانی شده، خرید و جایگزین کردن دوباره این تجهیزات هم با مشکلاتی روبه‌رو است، اما حالا نداف، بخشی از این بار را از دوش سازمان امدادونجات برداشته است.

سجادی می‌گوید: «در حال برنامه‌ریزی هستیم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ظرفیت‌های داخلی هلال‌احمر استفاده کنیم تا تجهیزات لجستیکی خودمان را به‌روز نگه داریم. تلاش می‌کنیم که این کارگاه‌های کوچک اما پرفایده، فراوانی بیشتری در استان‌های کشور داشته باشند تا با تعمیر دوباره تجهیزات و خودروهای امدادی، این وسایل در اختیار تیم‌های عملیاتی قرار بگیرند.»

تقویت لجستیک و امکانات جمعیت هلال‌احمر ضروری است

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.