روزگار پس از شهاب؛ آینده فوتبال چه می‌شود؟

رییس جدید آخر اردیبهشت جلوس می‌کند؛ تغییرات گسترده در راه است

فدراسیون فوتبال طی دو سه ماه آینده روزهای شلوغی را در پیش خواهد داشت و شاهد حضور افراد جدید متعدد در صندلی های مختلف خواهیم بود.

شهروندآنلاین: سرانجام آنچه پیش بینی اکثر کارشناسان و اهالی فوتبال بود، محقق شد و شهاب عزیزی خادم دوران ریاستش بر فدراسیون فوتبال به یکسال نرسید. اگرچه رای نهایی برای عزل عزیزی خادم بعد از آرای قاطع هیات رییسه در مجمع فدراسیون باید داده شود، اما به نظر می رسد پازل ها طوری طراحی شده که عزیزی خادم دیگر در فوتبال ایران قدرتی نداشته باشد.

با وجود اینکه مخالفان عزیزی خادم از اتفاقات رخ داده سرخوش هستند و آن را یک موضوع مهم می دانند اما در سال منتهی به جام جهانی نگرانی هایی درباره آینده فوتبال وجود دارد. اینکه در ماه های آینده چه اتفاقاتی رخ می دهد و در نهایت سرنوشت چگونه برای این رشته پرمخالب ورزشی رقم می خورد.

برکناری شهاب تا پایان سال قطعی می شود

بعد از رای قاطع هیات رییسه فدراسیون فوتبال به برکناری عزیزی خادم، حالا باید هرچه سریع تر مجمع فدراسیون تشکیل جلسه بدهد تا رای گیری نهایی برای عزل رییس فدراسیون انجام شود. با توجه به چیدمان های انجام شده و افرادی که در مجمع حضور دارند، احتمالا در این عرصه هم دیگر کاری نمی شود برای عزیزی خادم کرد و اهالی فوتبال خیلی مطمئن درباره رفتن شهاب فوتبال حرف می زنند. با این حال طبق قانون این مجمع باید برگزار شود.

با توجه به سرپرستی میرشاد ماجدی و حفظ حسن کامرانی فر به عنوان دبیرکل حالا اولین ماموریت مهم آنها برگزاری مجمع در روزهای آینده است. این نشست بزرگ فوتبالی حداکثر باید تا پایان اسفندماه برگزار شود تا با قطعی شدن احتمالی جدایی عزیزی خادم از بدنه فوتبال، درباره انتخابات ریاست و پروسه آن تصمیم گیری شود. با این تفاسیر احتمالا تا قبل از سال جدید شمسی شاهدرسمی شدن خداحافظی عزیزی خادم خواهیم بود.

پروسه انتخابات کلید می خورد

بعد از برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال ، این رشته پرمخاطب رسما وارد پروسه انتخاباتی خواهد شد. آنوقت میرشاد ماجدی و همکارانش باید ثبت نام از کاندیداها را شروع کنند و بعد از پایان ثبت نام و تایید صلاحیت ها آنوقت آنها قادر خواهند بود تا مجمع انتخاباتی برای رای گیری درباره ریاست فدراسیون را برگزار کنند. با توجه به نزدیکی اردوهای تیمهای ملی مختلف قطعا زمان زیادی برای برگزاری مجمع وجود ندارد و آنها هرچه سریع تر باید خود را به پروسه انتخابات برسانند. موضوعی که حداقل نیازمند دو ماه زمان است تا به سرانجام برسد.

24 اردیبهشت مجمع انتخاباتی

بر اساس پیش بینی های هیات رییسه فدراسیون فوتبال، باید مجمع انتخاباتی در روز 24 اردیبهشت ماه سال 1401 برگزار شود. درست زمانی که بازی های باشگاهی لیگ برتر و جام حذفی به پایان رسیده و تمرکز فدراسیون نشینان روی اردوهای تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2022 است. با توجه به این پروسه احتمالا شاهد آن خواهیم بود که نهایتا تا پایان اردیبهشت ماه رییس جدید فدراسیون فوتبال روی صندلی اش نشسته باشد.

تغییرات بزرگ در راه است

از آنجایی که عزیزی خادم بدنه فدراسیون فوتبال را در 11 ماه گذشته با تغییرات گسترده ای همراه کرده بود و بسیاری از نزدیکان خودش در سمت های مختلف مشغول به کار شدند، احتمالا به زودی شاهد تغییرات پرتعداد در فدراسیون خواهیم بود. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بسیاری از منتسبان به عزیزی خادم خودشان شخصا استعفا بدهند و سمت شان را ترک کنند که در این صورت تا قبل از مجمع انتخاباتی شاهد حضور افراد جدید با نظر میرشاد ماجدی خواهیم بود. از سوی دیگر بعد از برگزاری انتخابات و جلوس رییس جدید هم تغییرات دوباره کلید می خورد و آنوقت اتفاقات جدید و افراد تازه ای را در بدنه فوتبال خواهیم دید.

تکلیف تیم های ملی چه می‌شود؟

یکی از نگرانی ها درباره آینده تیم های ملی است. تیم هایی مثل فوتبال بزرگسالان و پایه ها، فوتسال و فوتبال ساحلی که کادرهای فنی شان با نظر مستقیم عزیزی خادم انتخاب شده بودند و حالا احتمالا شاهد ایجاد تغییراتی در پست های فنی و اجرایی تیم های ملی نیز خواهیم بود. با توجه به اینکه کمتر از یکسال دیگر جام جهانی فوتبال را در پیش داریم از همین حالا نگرانی هایی درباره وضعیت تیم ملی فوتبال و دراگان اسکوچیچ نیز وجود خواهد داشت که باید دید در آینده چه تغییراتی را شاهد می شویم.

بدهی ها چه می شود؟

فدراسیون فوتبال همین حالا بدهی های زیادی به افراد و شرکت های داخلی و خارجی دارد. در این خصوص عزیزی خادم و همکارانش تلاش هایی برای مختومه کردن پرونده ها داشتند اما در هیچ کدام هنوز به نتیجه خاصی نرسیدند. مهم ترین پرونده شکایت هم به مارک ویلموتس مربوط می شود که فیفا باید درباره اش تصمیم گیری کند و باید دید میرشاد ماجدی و همکارانش که احتمالا در جریان این بدهی ها هستند چطور درباره شان اقدام خواهند کرد.

در انتظار واکنش فیفا

اگرچه طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال موضوع عزل عزیزی خادم کاملا قانونی بوده و ربطی به دخالت سیاسیون به فوتبال ندارد، اما نظر فدراسیون جهانی در این خصوص مهم است. فیفا و روسایش تاکنون واکنشی به اتفاقات فوتبال ایران نداشته اند اما احتمالا در آینده شاهد ورود اینفانتینو و همکارانش به مساله نیر خواهیم بود. اگر این اتفاق بیفتد با توجه به اینکه اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران هم هنوز به تصویب مجلس نرسیده، ممکن است دغدغه های جدید برای مدیران فوتبال ایران ایجاد کند.

شهاب چه می کند؟

شهاب الدین عزیزی خادم با وجود بلاهایی که در ماه های اخیر بر سرش آمده، سکوت کرده و هیچ واکنشی نداشته است. او اگرچه در پشت پرده برای بقا تلاش هایی انجام داده است، اما در بحث رسانه ای هیچ واکنش رسمی نداشته است. احتمالا رییس برکنار شده فدراسیون فوتبال تا مجمع عمومی برای رای گیری درباره وضعیتش هم صبر می کند. او هنوز امیدواری هایی دارد که نظر هیات رییسه فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی شکسته شود و برکناری اش از سوی اعضا رای نیاورد. اما اگر این اتفاق نیفتد، احتمالا شاهد واکنش های تندی توسط عزیزی خادم به موضوع جدایی اش از فوتبال خواهیم بود. حرف هایی که قطعا حواشی زیادی را به فوتبال ایران تحمیل خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.