سیگنال‌رسانی به ۸۹ درصد کشور بدون ماهواره

رئیس رسانه ملی در مراسم افتتاح ۳ پروژه زیرساختی فنی خبر داد

فاز دوم پروژه سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه‌های تلویزیونی در راستای عدالت رسانه‌ای و گسترش پوشش دیجیتال انجام شد

به گزارش جام جم؛ با شعار «تلاش‌های جهادی، خدمات ماندگار»، سه پروژه زیرساختی سیگنال‌رسانی صداوسیما،‌ هاب ترانزیت دیتا در منطقه و پایداری شبکه انتقال افتتاح شد.  به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مراسم افتتاح سه پروژه شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صدا و سیما در تمام نقاط کشور، تبادل قرارداد پروژه توسعه و ارتقای شبکه انتقال به ظرفیت ۲۰ ترابیت بر ثانیه با استفاده از توان تولید داخلی و ظرفیت ترانزیت بین‌المللی برای تبدیل‌شدن ایران به ‌هاب ترانزیت در منطقه، چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰  با حضور رئیس رسانه ملی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون توسعه و فناوری رسانه‌ صدا و سیما، در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات برگزار شد.
 توسعه سیگنال‌رسانی در ۸۹ درصد خاک کشور
رئیس رسانه ملی در این مراسم با تبریک عید مبعث گفت: در آستانه مبعث پیامبر اکرم(ص) و روز مهندس، این آیین و رویداد را به فال نیک می‌گیریم و آن را در راستای رسالت پیام‌رسانی می‌دانیم. پیمان جبلی افزود: فلسفه رسالت نبی اکرم (ص) پیام‌رسانی و واسطه‌شدن میان خدا و خلق است. ما نیز افتخار می‌کنیم که اسوه و الگویمان بر مسیر ارتباط و اطلاع‌رسانی است. رئیس رسانه ملی با قدردانی از کسانی که از ابتدای این طرح با صداوسیما و وزارت ارتباطات و فناوری همراه بودند، بیان کرد: این طرح در مسیر عدالت‌گستری تلاش کرد تا همه شهروندان از این فناوری بهره‌مند شوند. جبلی تصریح کرد: بهره‌مندشدن همه شهروندان از نعمت صدا وسیما افتخار ملی است و رسانه ملی واسطه بین نظام، مردم و جامعه است. وی با تأکید بر لزوم خدمت به مردم گفت: مطالبه به حق مردم بهره‌مندشدن از نعمت نظام مقدس اسلامی و دستاوردهای آن است. رسانه ملی به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی افتخارش این است که آنچه از پیروزی انقلاب به بعد می‌گذرد را به مردم عزیز یادآوری کند. افتخاراتی که مردم و فرزندان ما نمی‌دانند و باید مطلع شوند. رئیس سازمان صداوسیما اظهار کرد: این پروژه در راستای عدالت‌گستری نظام مقدس جمهوری اسلامی است که ان‌شاءا… ادامه خواهد داشت. در قدیم امکان بهره‌وری در مناطق دور دست وجود نداشت و فقط مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ این امکان را داشتند، اکنون در شهرها و استان‌های دوردست نیز این پروژه انجام شده و پروژه سیگنال‌رسانی از طریق ماکروویو انجام می‌شود.  نعمت برخورداری از سیگنال و تصویر رسانه ملی نعمت بزرگی است که نه تنها موجب رضایت مندی مردم بلکه مصداقی روشن و مهم‌ترین دلیل برای خنثی کردن و بی‌اثر بودن تحریم‌هاست. به گفته رئیس رسانه ملی با افتتاح این طرح نشان دادیم که حتی اگر تمام ماهواره‌ها نیز تحریم شوند، سیگنال‌رسانی زمینی در ۸۹ درصد خاک ایران با کیفیت بالا ادامه خواهد داشت و امروز این رضایت‌مندی عمومی را به چشم می‌بینیم و امیدواریم باقیمانده آن هم به ثمر برسد.  همکاران ما برای روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار و مناطق صعب‌العبور نیز خود را موظف به سیگنال‌رسانی می‌دانند. علاوه بر امنیت سیگنال‌رسانی، این اتفاق مصداق خودباوری ملی است و صفر تا صد آن با توان و دانش داخلی محقق شده است. جبلی تصریح کرد: ما مدیون مردم و وامدار آنها هستیم و هر آنچه انجام دادیم وظیفه بود و باید بیش از این انجام شود.
 قطع وابستگی به فرستنده‌های ماهواره‌ای
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاحیه شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صداوسیما به تمامی نقاط کشور گفت: امروز شرایطی فراهم شد تا ما بر بستر یک شبکه مستقل در گستره و در پهنه‌ جمهوری اسلامی ایران بتوانیم به مردم خدمت‌رسانی و وابستگی رساندن پیام سازمان صداوسیما را به فرستنده‌های ماهواره‌ای قطع کنیم. در ادامه این مراسم رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه با اشاره به این‌که این طرح برای رسانه ملی ۴۲ میلیون دلار هزینه در بر داشت، گفت: در بخش‌های مهمی از پروژه از توان داخلی استفاده شده و از این جهت از نظر پایداری شبکه، خیالمان راحت است. معاون توسعه و فناوری رسانه با اشاره به همراهی دستگاه‌‌های مختلف در این طرح گفت: در بخش انتقال زیرساختی شرکت‌های مختلف و وزارتخانه‌هایی مانند وزارت نفت، شرکت راه‌آهن و سازمان پدافند غیرعامل همراه ما بودند و این طرح محصول همگرایی و همراهی همه دستگاه‌های ذی‌ربط است. وی افزود: مطالعات ما نشان می‌دهد که حتی کشورهایی مانند نروژ، اسپانیا، ایتالیا، سوئد، آلمان و اتریش نیز از همین شیوه فیبر نوری برای سیگنال‌رسانی رادیو و تلویزیونی استفاده کردند و آنها نیز اتکایی به سیگنال‌های ماهواره‌ای ندارند. علیدادی با اشاره به تحریم‌هایی که مانع دریافت برخی برنامه‌های ورزشی و قطع تصویر پخش فوتبال از سیگنال‌های ماهواره‌ای در مناطق مختلف کشور می‌شود، گفت: گستره سیگنال‌رسانی زمینی در ۲۶ استان، پایداری سرویس را به همراه دارد و این شبکه، اطمینان بخشی بهتری نسبت به سیگنال‌های ماهواره‌ای ایجاد می‌کند.
حمید فتاحی، معاون وزیر و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در این مراسم گزارشی از ابعاد و اهمیت این طرح ارائه داد.  به گفته او، افتتاح شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صداوسیما به تمام نقاط کشور بر پایه تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای حفظ استقلال پخش سراسری سازمان صداوسیما از ماهواره‌های خارجی به‌ویژه با افزایش تحریم‌ها از سال ۹۲ به‌منظور بهره‌مندی مردم به‌خصوص در مناطق محروم و دورافتاده از پوشش شبکه‌های صداوسیما کلید خورد.
فاز دوم پروژه سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه‌های تلویزیونی در راستای عدالت رسانه‌ای و گسترش پوشش دیجیتال انجام شده و طی آن هموطنان عزیزمان در مناطق محروم نیز می‌توانند از تصاویر باکیفیت و همچنین شبکه‌های دیجیتال سازمان بهره‌مند شوند. برخی ویژگی‌های فاز دوم این پروژه عبارتند از نصب ۲۰۷ لینک رادیویی STM-۱ به صورت ۱+۲ به ۱۵۲ ایستگاه تلویزیونی در اقصی نقاط کشور(عمدتا مناطق صعب‌العبور و کوهستانی)، سیگنال‌رسانی به ایستگاه‌ها توسط شرکت ارتباطات زیرســـاخت، آغاز به کار از سال ۹۲ و تامین اعتبار آن در مجلس شورای اسلامی، تامین هزینه تجهیزات هـــــداند و نصب و راه‌اندازی توسط اداره کل ارتباطات زمینی، انعقاد قرارداد بهره‌برداری و نگهداری از این امکانات ارتباطاتی با شرکت ارتباطات زیرساخت، افزایش حدود ۱۳الی ۱۷درصدی پوشش دیجیتال در سطح مراکز استان‌ها و پوشش سیگنال‌رسانی امن زمینی در حدود ۸۷ درصد جمعیت. همچنین از مزایای این پروژه که از ۸ خرداد سال‌جاری به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود می‌توان به استقلال از ماهواره و عدم‌وابستگی به سرویس‌دهنده‌های خارجی، امکان پخش مسابقات فوتبال لیگ‌های مشهور در شبکه زمینی مستقل از ماهواره و بدون نیاز به کددارکردن، امنیت بالای خطوط زمینی برای سیگنال‌رسانی به فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی در شرایط عادی و بحرانی، بهره‌مندی مردم در مناطق محروم و دور‌افتاده از سیگنال باکیفیت و شبکه‌های دیجیتال رسانه ملی، سیگنال‌رسانی زمینی با ظرفیت STM-۱ ، تامین ورودی فرستنده‌های تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال استانی، ایجاد خط برگشت ارتباطی مطمئن از ایستگاه‌ها تا تهران، برقراری خطوط تلفن، کنترل و مانیتورینگ تمامی تجهیزات موجود به تفکیک ایستگاه‌های مختلف، افزایش کیفیت نگهداری خطوط، امکان افزایش شبکه‌های دیجیتال در بستر زمینی در فرستنده‌ها و … اشاره کرد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.