صدای فوتبالیست‌ها درآمد؛ چرا تماشاگران نیستند؟!

با دو ساله شدن غیبت تماشاگران در لیگ برتر، صدای اعتراض برخی از بازیکنان و باشگاه‌ها هم درآمده است

با وجود اینکه بارها ستاد ملی مقابله با کرونا به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امکان حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها با ظرفیت 30درصدی اشاره کرده، اما همچنان این مجوز برای لیگ برتر فوتبال صادر نشده است.

شهروندآنلاین- اوایل اسفند سال 98 بود که با شناسایی اولین موارد ابتلا به کرونا در ایران، حضور تماشاگران در استادیوم‌ها ممنوع شد. این ماجرا تا پایان لیگ نوزدهم ادامه‌دار بود و در لیگ بیستم هم که دیرتر از زمان معمول آغاز شد، اجازه حضور هیچ تماشاگری در سراسر کشور داده نشد. با ورود به لیگ بیست‌ویکم و فروکش‌کردن موج پنجم کرونا، همه امیدوار بودند که موضوع حضور تماشاگران به نحوی حل شود، اما در دو سال اخیر به جز دو بازی استقلال و پرسپولیس سایر مسابقات بدون تماشاگر برگزار شده؛ اتفاقی که شور و حال همیشگی را از استادیوم‌های فوتبال گرفته و حالا دیگر باعث کلافگی برخی از بازیکنان و باشگاه‌های پرطرفدار شده است.

نگاه سلیقه‌ای و عجیب به تماشاگران

در چند ماه اخیر یک بار استقلال، یک بار پرسپولیس و یک بار هم تیم‌ملی بازی‌های خود را با حضور حداقلی تماشاگران در ورزشگاه آزادی برگزار کردند. با اینکه برخی رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی در جریان این مسابقات را دلیل اصلی تصمیم مسئولان برای تداوم خالی‌ماندن سکوهای ورزشگاه‌ها می‌دانند، اما به نظر می‌رسد بیش از همه چیز نگاه سلیقه‌ای مسئولان باعث چنین اتفاقی شده است. زمانی که استقلال و پرسپولیس در بازی‌های خانگی خود در ورزشگاه آزادی پذیرای تماشاگران خود با ظرفیت 10درصد استادیوم بودند، خیلی از باشگاه‌ها اعلام کردند هم از نظر رنگ‌بندی کرونایی وضعیت شهرشان از تهران بهتر است و هم آمادگی دارند که با برنامه‌ریزی مناسب پروتکل‌های بهداشتی را روی سکوها رعایت کنند. اما در این میان به جای اینکه به تدریج موضوع حضور تماشاگران گسترش یابد، این ماجرا به همان دو بازی ختم شد! عجیب‌تر اتفاقی بود که برای دو بازی تیم‌ملی در تهران رخ داد. این دو دیدار به فاصله 5 روز شرایط متفاوتی داشت. دیدار با عراق با تماشاگر و بازی با امارات بدون تماشاگر برگزار شد!

بسکتبال، والیبال و… خون‌شان رنگین‌تر است؟

با اینکه در نگاه اول از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی استادیوم‌های فوتبال به خاطر فضای باز شرایط بهتری برای میزبانی از تماشاگران دارند، اما در ماه‌های اخیر بارها شاهد حضور هواداران باشگاهی و ملی در مسابقات والیبال و بسکتبال بوده‌ایم. حتی در همین بازی اخیر تیم‌ملی بسکتبال هم تماشاگران با 30درصد ظرفیت به حمایت از تیم‌ملی پرداختند و در لیگ والیبال هم خیلی از بازی‌ها در شهرستان‌ها نیز با تماشاگر برگزار شد. حضور تماشاگران در ماه‌های اخیر در خیلی از استادیوم‌های ورزشی رخ داده، اما فوتبال با وجود جذابیت بیشتر و فضای باز استادیوم اندر خم تصمیمات سلیقه‌ای است.

سینما خطرناک‌تر است یا استادیوم؟

سوالی که همواره در ذهن فوتبال‌دوستان به وجود می‌آید این است که چطور خیلی از صنف‌ها به کار خود ادامه می‌دهند، اما فقط محدودیت‌های شدید در ورزش و به ویژه فوتبال اجرا می‌شود؟ به عنوان مثال در همین پیک ششم که سویه اُمیکرون ایجاد کرده، جشنواره فجر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و مردم در سینماها با ظرفیت 50درصدی کنار هم به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود مشغول بودند. اما اینکه چطور فوتبال با این همه جذابیت هنوز نتوانسته یک مجوز کلی از ستاد مقابله با کرونا یا نهادهای دیگر برای داشتن تماشاگر در همه مسابقات بگیرد، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

اعتراض بازیکنان به غیبت تماشاگران

کمال کامیابی‌نیا هافبک تیم پرسپولیس که در بازی مقابل مس رفسنجان گلزنی هم کرد، صحبت‌های کوتاهی درباره تقابل با استقلال انجام داد و اظهار امیدواری کرد دربی با حضور تماشاگران برگزار شود: «امیدوارم جوری بشود که هواداران حتی اگر شده 30، 40درصد به ورزشگاه بیایند. اگر آنها بیایند انرژی خاصی به دو تیم می‌دهد.»

رامین رضاییان، دیگر بازیکن پرسپولیس هم می‌گوید: «یک خواهش از مسئولان و خبرنگاران دارم که پیگیری کنید و هواداران را از فوتبال محروم نکنید. در همه جای دنیا غیر از ایران، هواداران به ورزشگاه می‌آیند. حیف این فوتبال نیست که این هواداران را نداشته باشیم؟ نه فقط تیم ما، بلکه همه تیم‌ها از تیم‌های بزرگ شهرستانی تا تیم‌های بزرگ پایتخت از حضور هواداران محروم هستند. خواهش می‌کنم مسئولان اجازه بدهند هواداران با 20 تا 30درصد ظرفیت به ورزشگاه‌ها بیایند.»

در انتظار دربی با تماشاگر شب عید

استقلال و پرسپولیس این فصل یک دوئل فوق‌العاده را در بالای جدول لیگ برتر برای کسب عنوان قهرمانی دارند و روز 26 اسفندماه در یک دیدار حساس به مصاف هم می‌روند. بازیکنان دو تیم و هر دو باشگاه و البته هواداران سرخابی بسیار امیدوارند این دیدار با تماشاگر برگزار شود تا این اتفاق فتح بابی برای تداوم حضور تماشاگران در سال 1401 باشد. باید نشست و دید ماجرای ممنوعیت حضور تماشاگران در استادیوم‌های فوتبال تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. حسن می‌گوید

    مسیله امنیتی است. از شعار میترسند ربطی به کرونا ندارد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.