رکوردشکنی سرخابی در بورس!

239 میلیون برگه سهام استقلال و پرسپولیس در یک روز به فروش رفت

آغاز فرآیند واگذاری سرخابی‌ها، با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد، اما هواداران دو باشگاه بزرگ پایتخت از اینکه تسهیلات خاصی نسبت به سایرین ندارند، گلایه دارند.  

شهروندآنلاین – بعد از سال‌ها انتظار پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از روز یکشنبه در بازار سرمایه آغاز شد و بسیاری از علاقه‌مندان به دو باشگاه برای خریداری سهام تیم‌های موردعلاقه خود اقدام کردند که در این زمینه نیز رکورد جالبی به ثبت رسید. در روز عرضه سهام دو تیم بزرگ پایتخت، ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم) بازار سرمایه، مبلغ 5083 میلیاردتومان یعنی بالاترین رقم ارزش معاملات خرد طی چهار ماه اخیر بوده است.

همچنین طبق برخی اخبار که از سوی رسانه‌های بورسی منتشر شده، تا ساعتی پیش از اتمام ساعت کاری بازار سرمایه، 167 میلیون برگه سهام باشگاه استقلال به ارزش 48 میلیارد و 600 میلیون‌تومان و 162 میلیون برگه سهام باشگاه پرسپولیس به ارزش 54 میلیارد و 870 میلیون‌تومان به فروش رفته است.

پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به مدت 30 روز ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد در این مدت رکوردهای زیادی توسط این دو باشگاه پرطرفدار جابه‌جا شود.

 

رکوردشکنی در روز اول

با مشارکت 380 هزارنفر شامل ۲۰۰ هزار نفر برای پرسپولیس و ۱۸۰ هزار نفر برای استقلال، حدنصاب بیشترین میزان شرکت‌کننده در روز اول پذیره‌نویسی فرابورس در سال ۱۴۰۰ جابه‌جا شد. تا پیش از این در سال 1400، بیشترین میزان مشارکت مردم در پذیره‌نویسی سهام به شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس با تعداد ۱۵۱ هزار نفر تعلق داشت که سرخابی‌ها امروز این رکورد را در دو ساعت شکستند. این میزان استقبال در شرایطی رخ داد که گزارش‌هایی مبنی بر اختلال شرکت در این پذیره‌نویسی وجود دارد،ضمن اینکه زمان حضور در پذیره‌نویسی تنها دوساعت بود که به‌نظر اگر این مشکلات رخ نمی‌داد رکوردی به مراتب بالاتر به ثبت می‎‌رسید. مطابق اعلام مدیرعامل فرابورس هوادارانی که به دلایل مختلف از پذیره‌نویسی امروز جا ماندند این فرصت را دارند تا در روزهای آینده فرآیند خرید خود را تکمیل کنند. طبق اعلامیه پذیره‌نویسی 30 روز کاری برای پذیره‌نویسی دو باشگاه وجود دارد تا افزایش سرمایه به‌طور کامل خریداری شود.

 

ادامه پذیره‌نویسی تا زمان فروش کامل سهام

مدیرعامل شرکت فرابورس اعلام کرد که هر زمان تعداد سهام در نظر گرفته برای سرخابی‌ها به فروش برسد، کار پذیره‌نویسی به پایان می‌رسد. میثم فدایی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره میزان مشارکت سهامداران در خریداری سهام دو باشگاه می‌گوید: «تعداد 167 میلیون و 403 هزار و 930 عدد سهم توسط 179 هزار و 185 نفر خریداری شد. در خصوص باشگاه پرسپولیس نیز 162 میلیون و 229 هزار و 136 سهم توسط 201 هزار و 254 نفر خریداری شد. طبق اعلامیه پذیره‌نویسی که منتشر شده، 30 روز کاری برای پذیره‌نویسی دو باشگاه وجود دارد. یکشنبه معامله بخشی از سهام انجام شد و تا 30 روز کاری می‌تواند ادامه پیدا کند و هواداران یا سهامدارانی که قصد خرید سهام دارند، طبق اعلامیه منتشره پذیره‌نویسی ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانیکه افزایش سرمایه به‌طور کامل خریداری شود. البته تعداد سهامی که در اطلاعیه پذیره‌نویسی اعلام شده، هر زمان که به فروش برسد، در آن زمان افزایش سرمایه متوقف می‌شود و منابع آن تعداد سهام برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.»

 

ماجرای اختلال در خرید سهام سرخابی‌ها

علاقمندانی که روز اول برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس اقدام کردند، روز نسبتا سختی را پشت سر گذاشتند. با آغاز پذیره‌نویسی پیام‌های پرتعدادی در فضای مجازی منتشر شده که هواداران از قطعی سیستم و تکمیل نشدن فرآیند خرید شکایت داشته‌اند. بنابر گزارش‌های مردمی با استقبال از این عرضه اولیه سیستم برخی از کارگزاری‌ها به‌طور کامل با اختلال مواجه و فرآیند خرید را قطع کرده است.

درعین‌حال با وجود این مشکلات دوره سفارش‌گیری از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ اعلام شده و این محدودیت زمانی برای ثبت‌نام و آغاز خرید نارضایتی بیشتری برای علاقمندان ایجاد کرده است که به‌نظر می‌رسد با توجه به استقبال قابل پیش‌بینی باید زمان بیشتری در اختیار خریداران قرار می‌گرفت بخصوص که بسیاری از آنها تنها برای این خرید خاص به کارگزاری‌ها مراجعه کرده‌اند.

بنابراعلام قبلی حداقل سهام قابل خریداری توسط کدهای معاملاتی حقیقی و حقوقی یک سهم و حداکثر سهام قابل خریداری در نماد «استقلالح۱» تعداد ۱,۰۳۰ سهم و در نماد «پرسپولیسح۱» تعداد ۸۸۵ سهم اعلام شده که به‌دلیل الزام داشتن کد بورسی بسیاری از علاقمندان موفق به حضور در فرآیند خرید نشده‌اند.

 

آیا سهام به هواداران واگذار می‌شود؟

گفته می‌شد با همکاری دو باشگاه سهولت و امکانات ویژه‌ای در خرید سهام برای هواداران ایجاد خواهد شد که این اتفاق رخ نداده تا هوادارانی که وقت کافی برای دریافت کد بورسی نداشته‌اند فعلا در خرید سهام تیم محبوب ناکام بمانند.

شاید همین عامل باعث شده تا پیش‌بینی برخی از کارشناسان اقتصادی درست از آب درنیاید و با وجود رکوردشکنی در روز نخست، مشارکت به اندازه‌ای که تصور می‌شد، نباشد. پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار این را داشت که بالای یک میلیون مشارکت در روز نخست عرضه را شاهد باشیم ولی کمتر از یک پنجم این اعداد به ثبت رسیدند.

به هرحال این صحبت همواره وجود داشت که هواداران استقلال و پرسپولیس صاحب سهام باشگاه خود شوند، اما فعلا که هواداران این تیم هیچ تفاوتی با بقیه برای خرید سهام ندارند!

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.