متخصص «تفنگ» ایران در اروپا/ زمان‌سنج دولت به ‌كار افتاد/ خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه ها امروز به اخباری همچون مذاکرات وین، وضعیت بازار مسکن، نمایشگاه بهاره امسال، سامانه بازرگام، قیمت بلیت سالن‌های مدرن سینما، سند تحول دولت و پرداختند

تنوع پرداختن به موضوعات مختلف در روزنامه های آخر هفته بیشتر بود. روزنامه ها امروز به اخباری همچون مذاکرات وین، وضعیت بازار مسکن، نمایشگاه بهاره امسال، سامانه بازرگام، قیمت بلیت سالن‌های مدرن سینما، سند تحول دولت و پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده ای از این اخبار؛

روسيه از «آن طرف ميز» به «اين طرف ميز» پريد

آرمان‌ملی: مذاکرات وین به مرحله نهایی خود رسیده، علی باقری کنی به تهران بازگشت و نماینده اتحادیه اروپا می‌گوید که دیگر مذاکره‌ای در کار نیست و زمان آن فرا رسیده که تصمیمات سیاسی به مذاکرات وین پایان دهد، اما در این برهه حساس و پایانی روسیه ناگهان میز را واژگون می‌کند و خواستار تضمین‌هایی است که تحریم‌های آمریکا مانع همکاری آتی این کشور با تهران نخواهد شد! در این‌باره با دکتر یوسف مولایی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو نشستیم. این استاد دانشگاه با بیان اینکه به قدری این خواسته غیرمنطقی و نامتعارف است که گمان می‌کنم سوءتعبیر یا سوءتفاهم یا حتی سوءترجمه صورت گرفته، این درخواست روسیه را نوعی باج‌خواهی دانست و ادامه داد که روسیه که با دیگر اعضای برجام در آن سوی میز بود، اکنون به این طرف میز آمده است. موضوعی که برای ایران هم خوشایند نیست و نقض حاکمیت ملی ایران محسوب می‌شود. مولایی با بیان اینکه جنگ روسیه با اوکراین نیز به صلح و امنیت و نظم بین‌الملل ضربه می‎زند، بهترین اتفاقی که در این مورد می‌تواند بیفتد را دست کشیدن روسیه از جنگ دانست که به مرزهای خود بازگردد، به اوکراین غرامت دهد و عذرخواهی کند که البته بعید به نظر می‌رسد. وی ایران را هم در اینکه وفاداری خودش را به اصول و روابط حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد نشان دهد، ذینفع دانست و افزود که باید این عمل را محکوم کند.

نشانه‌های شکاف میان دولت و دلواپسان

آفتاب یزد:این روزها همان‌هایی که در دوره محمدجواد ظریف مذاکره و حتی انگلیسی صحبت کردن او را به باد انتقاد می‌گرفتند و دائم با ادعاهای جنجالی سعی در تضعیف روند مذاکرات داشتند، سکوت اختیار کرده و انگار نه انگار مذاکرات احیای برجام در وین در جریان است.اخیراً نیز اظهاراتی رسمی درباره مذاکره با کدخدا مطرح شده است و مخالفین دیروزی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا می‌گویند که نباید لقمه را دور سر چرخاند و برای بدست آوردن تخم طلای برجام، باید رو در رو با امریکایی‌ها به گفتگو نشست. در این بین اما عده‌ای از اصولگرایان که مخالف صد در صد برجام بودند، با اینکه دعوت به سکوت شده‌اند اما جسته و گریخته مخالفتشان را به انحاء مختلف نشان می‌دهند. نمونه بارز این موضوع نیز اختصاص برنامه ثریا به اما و اگرهای مذاکرات وین بود که البته اجازه پخش پیدا نکرد و لغو شد. هر چند عدم انتشار این برنامه به مذاق خیلی‌ها به ویژه پایداریچی‌ها که محسن مقصودی، مجری برنامه ثریا تریبون دار رسمی آن‌ها در صدا و سیما است خوش نیامد اما همین مسئله نشان می‌دهد شکاف پایداریچی‌ها با اصولگرایان عمیق‌تر شده است؛ اظهار نظر مقصودی درباره لغو این برنامه نیز حاکی از آن است که هر لحظه امکان دارد اعتراضات به برجام علنی‌تر مطرح شود.

مسکن آماده ورود به دوره رکود؟

ابتکار: پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی به بررسی وضعیت بازار مسکن پرداخت و در این‌باره گفت: فارغ از این که برجام احیا بشود یا نه یک دوره رکود در بازار مسکن اتفاق خواهد افتاد.بازار مسکن طی سال‌های اخیر افزایش قیمت سرسام‌آوری را تجربه کرد و مردم طی این سال‌ها قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. حال مهم‌ترین پرسش در روزهای پایانی سال این است که بازار مسکن در سال آینده چه سمت‌وسویی را برای حرکت انتخاب خواهد کرد؟پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: بازار املاک و مستغلات برخلاف بازار سرمایه و یا بازارهایی که به سرعت نسبت به اتفاقات واکنش نشان می‌دهند بازاری است که بیش از ۸۰ درصد دارایی ایرانیان را جذب می‌کند و می‌توان گفت که ما با یک بازار سنگین روبه‌رو هستیم. ما در بازار املاک و مستغلات یک دوره رونق و بعد یک دوره رکود داریم، بنابراین رکود یک مسئله حتمی است که بروز خواهد کرد.

انتقام از دو سال قرنطینه

ایران: عرضه مستقیم انواع زیتون و ترشیجات… سالن مواد غذایی بعد از در اصلی… لباس‌های عید را با بهترین قیمت، مستقیم از تولیدی بخرید… سالن عفاف و حجاب انتهای راهروی اول…» گوینده نمایشگاه با حرارت محصولات غرفه‌ها را تبلیغ می‌کند و از مردم می‌خواهد حتماً به این غرفه‌ها سر بزنند. نمایشگاه بهاره امسال شلوغ‌تر و فضای آن پررنگ‌تر از سال‌های قبل است و مردم بعد از دو سال کرونایی انگار می‌خواهند انتقام روزهای سخت را با خرید عید و گشت و‌ گذار در نمایشگاه‌ها بگیرند. این را نگهبان در ورودی نمایشگاه می‌گوید و با دست به سالن‌هایی که چند متر پایین‌تر کنار هم ردیف شده‌اند، اشاره می‌کند. «تمیزکاری عید از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است.این جمله همان ورودی سالن اول خودنمایی می‌کند و چند نفر با دیدن آن لبخندی می‌زنند و خاطرات خانه‌تکانی‌شان را برای هم تعریف می‌کنند. غرفه‌ها با شکل و شمایل خاصی کنار هم ردیف شده‌اند. چند فروشنده جلوی غرفه چشم به در ورودی سالن و رفت و آمد مشتری می‌دوزند و چند نفری هم مشغول جابه‌جایی و تغییر دکور غرفه می‌شوند. فروشنده محصولات پاک کننده با دقت یکی از محصولات را به مادر و دختری معرفی می‌کند: «‌از این محلول می‌توانید برای تمیز کردن گاز و هود و ظروف استفاده کنید. کافی است ظروفی که می‌خواهید برق بیفتد چند دقیقه حرارت بدهید و بعد از این محلول روی آن اسپری کنید. چند دقیقه بعد با این دستمال پاک کنید. ظروف شما چنان برقی بزند که خودتان هم باور نکنید.

بی‌تفاوتی قیمت‌ها به دستورات

جوان: معمولاً در میان اقتصاددانان رسم و فرض است که هشت برابر شدن نرخ ارز خارجی پس از خروج امریکا از برجام و اعمال شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه اقتصاد ایران به عنوان دلیل سرراست و باورپذیر گرانی کالا‌های اساسی در ایران- که حالا دیگر مثل گذشته یارانه دولتی دریافت نمی‌کنند- عنوان می‌شود، اما رسم دیگری هم هست که بلافاصله می‌گویند گرانی‌ها از مدیریت نامناسب اقتصاد هم حداکثر بهره را می‌برند و هرگاه مدیران اقتصادی و اجرایی کشور به قیمت‌ها دستور می‌دهند که افزایش پیدا نکنند، قیمت‌ها متقابلاً دستورات خود را صادر می‌کنند! در ماه‌های اخیر برای کوتاه‌کردن دست واسطه‌ها و دلالان که بیشترین پارازیت را روی نرخ کالا‌ها وارد می‌کنند، سامانه بازرگام راه‌اندازی شد و کالا‌هایی با نرخ‌های به‌مراتب ارزان‌تر از بازار به در خانه خریدار ارسال شد. از طرفی وزارت صمت طرحی را ابداع کرد که به‌جای درج نرخ مصرف‌کننده، از این پس نرخ تولیدکننده روی کالا‌ها درج شود تا مصرف‌کننده بداند فروشنده چقدر روی کالا می‌کشد و بتواند فروشنده مناسب را انتخاب کند و فروشندگان نیز معذوریتی از باب گرانفروشی داشته باشند. اما این طرح عملاً موفق نبود، یعنی بازار، فروشنده و دلال گوشش به این حرف‌ها نبود و نیست و این اقدام را نوعی سوسول بازی تلقی کرد. حالا قرار است هم نرخ تولیدکننده و هم نرخ مصرف‌کننده درج شود تا معلوم گردد این طرح جدید چه‌کاره است.

زندگی بدون هنر هفتم!

خراسان: قیمت بلیت سالن‌های مدرن سینما برای سال 1401 به 45 هزار تومان رسید. هر چند هنوز هم تماشای فیلم در سالن به نسبت خیلی از چیزهای دیگر به ویژه تفریحات، عدد کمی محسوب می‌شود اما همین 45 هزار تومان برای یک خانواده 4 نفره با احتساب رفت‌وآمد و یک خوراکی ارزان  می‌شود حدود 300 هزار تومان یعنی خیلی از خانواده‌ها در اولویت زندگی‌شان باید قید تماشای فیلم در سالن سینما را که یکی از فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی خانواده‌های ایرانی بود ، بزنند و  به تماشای نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌ها، یا در بهترین حالت تماشای آثار از طریق پلتفرم‌ها  رو بیاورند. خب اگر اول و آخر تماشای فیلم و پی بردن به داستانش هدف بود، تماشای فیلم با گوشی یا تلویزیون هم فرقی با سالن نداشت، اما هنر سینما بستر خودش را می‌خواهد، فیلم‌های با کیفیتی که تصویربرداری، طراحی صحنه و موسیقی متن‌شان همه در خدمت  کارکرد انتقال پیام مد نظر فیلم‌ساز است را اگر با گوشی ببینیم و بین آن غذا بخوریم، تلفن جواب بدهیم و هر وقت خسته شدیم ادامه‌اش را به بعد موکول کنیم، هدفی که مدنظر صاحب اثر بوده دیگر تامین نمی‌شود. سینما قرار بود ابزاری باشد برای ارتقای فرهنگ جامعه و وقتی اثر با مخاطب ارتباط درست برقرار نکند،  کارکرد اصلی تامین نشده.

خرمشهرها در پیش است

کيهان: «در جنگ تحمیلی ما حتی سیم خاردار هم که می‌خواستیم بیاوریم، غیر از اینکه آن فروشنده نمی‌فروخت، آن کشوری هم که باید این سیم خاردار از داخلش عبور می‌کرد، با ما همراهی نمی‌کرد، اجازه نمی‌داد. یک طرف ما بودیم، یک طرف هم مدرن‌ترین وسایل جنگیِ آن روز را در اختیار داشت با کمّیّت بالا.» این توصیف از زبان رهبر معظم انقلاب(در مراسم شب خاطره دفاع مقدس- 4 مهرماه 97) تنها بخش کوچکی از شرایط سخت ایران در هشت سال  دفاع مقدس است. جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشت. روزها و ماهها و سالها سپری شد. کودتای مخملی با طراحی پیچیده به اجرا درآمد، تحریم‌های فلج‌کننده علیه کشورمان تصویب شد، پروژه یارگیری و سربازگیری توسط دشمن در کنار پروژه نفوذ در مقاطع مختلف اجرا شد، ترور مقامات و دانشمندان هسته‌ای کلید خورد، آشوب خیابانی، بمب‌گذاری، ایجاد گروهک‌های تکفیری و جدایی‌طلب و… هر آنچه که برای زمین زدن یک حکومت مردمی به کار می‌آمد توسط دشمنان قسم خورده اجرا شد اما در نهایت همه این نقشه‌ها نقش بر آب شد. حالا در شرایطی که در 43 سال اخیر هفت رئیس‌جمهور آمریکا  خوراک مار و مور شده یا در تاریخ گم و گور شدند، انقلاب اسلامی پایدار مانده  و شاخ و برگ گسترانده است.

یکصدا انتقام

وطن امروز: در جریان حمله روز دوشنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حومه شهر دمشق در سوریه، ۲ تن از نیروهای ایرانی مدافع حرم، مرتضی سعیدنژاد و احسان کربلایی‌پور به شهادت رسیدند. این چندمین بار است که رژیم صهیونیستی اقدام به بمباران مواضعی در خاک سوریه می‌کند؛ حملاتی که عمدتا شبانه و به وسیله جنگنده‌‌ صورت می‌گیرد. در همین زمینه سه‌شنبه‌شب روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی جنایت صبح روز دوشنبه رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه، پاسداران رشید مدافع حرم سرهنگ پاسدار احسان کربلایی‌پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. در این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این عزیزان به خانواده‌های معظم شهدا و آحاد پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان فی سبیل‌الله تاکید شده است: بی‌شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد. ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، تحلیلگر نظامی شبکه عبری‌زبان «کان» اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ احتمالی ایران به حمله اخیر به حومه دمشق که به کشته‌شدن (شهادت) ۲ ایرانی منجر شد، در مرزهای شمالی به حالت آماده‌باش درآمده است.

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

اعتماد: علي‌محمد نمازي، عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي می گوید:آقاي روحاني به اين خاطر كه پيش از دوران رياست‌جمهوري، چندان اهل كار تشكيلاتي و حزبي نبوده و مهم‌ترين تشكلي كه با آن همكاري داشته، همان جامعه روحانيت مبارز است كه آن‌هم باتوجه به ميزان و گستردگي فعاليت‌هاي اين نهاد سياسي- مذهبي كه معمولا در حد تهيه ليست انتخاباتي است، آقاي روحاني هم جز همين همكاري انتخاباتي و حضور در ليست جامعه روحانيت و البته حزب موتلفه، چندان فعاليت ويژه‌اي در اين حوزه نداشته است. او هرگز هيچ تشكل و حزب جدي و نظام‌مندي را راهبري و هدايت نكرده است. در حال حاضر هم همين وضع حاكم است و فكر نمي‌كنيم آمادگي اين را داشته باشد كه بخواهد با جديت وارد گود شده و به‌نحوي سازمان‌يافته نيروهاي سياسي نزديك به خود و در سطحي ديگر حاميان سياسي‌اش را گردهم بياورد و كار سياسي و تشكيلاتي جدي را از اين مسير دنبال كند. البته اين به معناي آن نيست كه او هيچ كاري نخواهد كرد، بلكه مي‌خواهم بگويم كه مشخصا در بحث كار تشكيلاتي سياسي، بعيد مي‌دانم قرار باشد اقدامي را از آقاي روحاني ببينيم. هرچند بعيد نيست كه بخواهد همچنان حضور خود را در صحنه سياسي حفظ كند و براي مثال در آينده در انتخابات مجلس يا مواردي از اين دست شركت كند.

 متخصص «تفنگ» ایران در اروپا

شرق: تیم ملی تیراندازی تفنگ ایران در حالی در یک دهه اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده و توانسته نتایج درخور توجهی را در میادین آسیایی، جهانی و المپیک کسب کند که به همان اندازه در عرصه مربیگری نیز پیشرفت خوبی داشته است. بدون شک تحولی را که در این سال‌ها در تیم‌های ملی تفنگ زنان و مردان رخ داده است، باید مدیون «لازلو سوچک» دانست؛ سرمربی با دیسیپلین مجارستانی که در مدت هشت سال حضورش در این تیم‌ها، جدای از رقم‌زدن افتخارات مهم تیراندازان، دریچه جدیدی را هم به روی مربیان جوان ایرانی باز کرد. لازلو اگرچه با این پیش‌شرط به ایران آمده که هیچ‌کسی حق دخالت در کارهایش را ندارد، اما به مرور وقتی به پتانسیل و توانایی نسل سابق تیم‌های ملی این رشته پی برد، آنها را به خدمت گرفت تا به قول خودش به وظیفه اخلاقی‌اش هم عمل کرده باشد. این‌گونه بود که نفراتی همچون الهام هاشمی، ابراهیم اینانلو و محمد زائررضایی را که جزء چهره‌های مطرح سابق تیم ملی تفنگ بودند، به‌عنوان دستیارانش برگزید تا تیم ملی تفنگ بعد از رفتن او بتواند به این مربیان جوان تکیه کند.

سفربه حوالی بهشت

همشهری:براساس آمار وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تا سال1398 و پیش از آغاز بیماری کرونا، راهیان نور هر سال بیش از 65درصد سفرهای نوروزی را به‌خود اختصاص می‌داد. به گزارش همشهری، آخرین آمارهای ثبت‌شده از این سفرها نشان می‎دهد هر سال حدود 7میلیون نفر از مناطق عملیاتی دفاع‌ مقدس بازدید می‎کردند و علاقه‎مندان بسیاری در ایام مختلف سال و به‌ویژه نوروز با کاروان‌های راهیان نور راهی سفر می‎شدند. پس از 2سال وقفه سفرهای نوروزی راهیان نور از 15اسفند امسال دوباره آغاز شده است؛ سفرهایی که تا 15فروردین سال آینده ادامه دارد و در چند روز گذشته استقبال خوبی هم از آن شده است. فردا جمعه 20اسفند روز ملی راهیان نور است که به مناسبت نخستین حضور مقام معظم رهبری در این مناطق چنین نام گرفته و امسال هم ستاد مرکزی راهیان نور کشور برای آن برنامه‌های متعددی درنظر گرفته است.ستاد راهیان نور یکی از نخستین نهادهایی بود که پس از شیوع کرونا برای مقابله با این بیماری پیشقدم شد و سفرهای گروهی و کاروانی به مناطق عملیاتی 8سال دفاع‌مقدس را متوقف کرد و همه امکانات خود را طی 2سال گذشته در اختیار بخش سلامت گذاشت.

این فصل را با ما بخوان

فرهیختگان: امسال دو فیلم جنگی در جشنواره فجر کنار هم یا به تعبیری روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند که هرکدام سویه‌ای از جهان‌بینی و نوع نگاه خاصی به جنگ را گرفته و تا انتها رفته بودند. با این وصف لاجرم یک موقعیت واضح و برجسته برای مقایسه ایجاد شده بود؛ «دسته دختران» و «موقعیت مهدی». یکی از این فیلم‌ها داشت با عینک کاملا امروزی به اتفاقات ۴۰ سال پیش نگاه می‌کرد و دیگری نگاه آدم‌های امروزی را به آدم‌های یک دهه پیش، همان‌طور که واقعا بودند، جلب می‌کرد. اولی به هیچ‌وجه مناسبات و روابط انسانی آن زمان را بازتاب نمی‌داد و در کالبد آدم‌های ۴۰ سال پیش، جوان‌های امروزی را گذاشته بود اما دومی با اعتمادبه‌نفسی که از یقین و علاقه می‌آمد، داستان آدم‌ها را همان‌طور که بودند و فکر و رفتار می‌کردند، نشان داد. اتفاقا امروزی‌ها همگی دومی را پسندیدند. یکی از این فیلم‌ها می‌خواست چهره زنانه جنگ را نشان دهد؛ دسته دختران. این اما چیزی نبود که در عمل با تماشای فیلم به چشم می‌آمد و در آن برجسته شده بود. تصویر زن اسلحه به دست در ایران، یک استثنای غیرقابل تعمیم است اما یکی دیگر توانسته بود به‌رغم حضور متریک بسیار پایین‌تری که زنان در داستانش داشتند، چهره زنانه جنگ، یعنی جنگ ما را نمایش بدهد؛ موقعیت مهدی. چهره زنانه جنگ ما، حس سوزان و بی‌تابانه انتظار است. رزمنده‌ یا می‌ماند یا برمی‌گردد اما آدم چشم‌انتظار می‌ماند تا او برگردد.

زمان‌سنج دولت به ‌كار افتاد

جام جم: روز گذشته نخستین ویرایش سند تحول دولت مردمی كه با كوشش چند ماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده، با هدف اعمال نظارت‌های مردمی و برخورداری از دیدگاه‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران منتشر شد، مجددا پس از دریافت دیدگاه‌های اندیشمندان و نظارت‌های مردمی، ویرایش‌های بعدی آن منتشر می‌شود. سند تحول دولت كه پیش از این به اعضای كابینه ابلاغ شده بود، برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه كلان كشور، راهكارهای عملیاتی ارائه‌كرده و از جمله ویژگی‌های مهم آن، زمان‌مند بودن اجرای هر یك از این راهكارهاست. به عبارت دیگر آن‌طور كه در متن سند آمده، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های موضوع سند باید طرح‌های تحول مربوط به حوزه ماموریت خویش را در بازه‌های زمانی یک تا چهارساله به پایان برسانند. ویژگی دیگر سند تحول دولت مردمی ظرفیت نظارت‌پذیری آن است، به نحوی كه مردم و نخبگان می‌توانند مبتنی بر سند مذكور، روند اجرا و نهایی شدن طرح‌ها را رصد و پیگیری كنند. موضوعات ۳۷گانه سند در دو سطح كلی طبقه‌بندی شده‌اند. یكی موضوعات فرابخشی كه ویژگی آنها كانونی بودن نقش این بخش در توسعه زیرساخت‌ها و پشتیبانی از عرصه‌های تخصصی است و دیگری پیشران‌های تحول كه برای سایر بخش‌ها نقش كشنده دارند و با ظرفیت بالا، امكان توسعه برای سایر بخش‌های كشور را فراهم می‌سازند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.