بهار دستفروشان/ پایان نمایش کاسبان توقیف/گلکاری تاج‌زاده/حق با ‌ترانه علیدوستی است؟

مرور روزنامه‌های صبح کشور

مسائلی همچون توافق در وین، افزایش دستمزد کارگران ،تــورم نوروزی، اشغال اوکراین، لامینور، اظهارات ترانه علیدوستی و … در لابلای اخبار مطبوعات خودنمایی می کند

سخنان رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان از اصلی ترین موضوعات مورد توجه مطبوعات امروز بود. در کنار آن مسائلی همچون توافق در وین، افزایش دستمزد کارگران ،تــورم نوروزی، اشغال اوکراین، لامینور، اظهارات ترانه علیدوستی و … در لابلای اخبار مطبوعات خودنمایی می کند. با هم نگاهی داریم به برگزیده ای از این اخبار؛

تردد٧ ميليون بمب متحرك در نوروز

آرمان ملی: آمــارها از روند روبه‌ کاهش شیوع کــرونا در کشور حکایت دارد، هرچنــد که مرگ بیش از 150 نفر در روز بـه دلیل کرونا و ابتلای چهارهزار نفر به این ویروس، در تــورم نوروزی، افزایش لحظه به لحظــه قیمت و ارتفاع گرفتن خط فقـر، دستمزد و حقوق کارگران، بودجه سال 1401، جنگ اوکراین و… گم شده است و دیگر ترس ابتلا به کرونا رنگ باخته و در این شرایط افراد تمایل کمتری به واکسیناسیون دارند. طبق آمار هر چند در روز‌های اخیر حدود 40 درصد از موارد ابتلا در مقایسه با ده روز گذشته کاهش پیدا کرده است. اما بیش از سه هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت درمان هستند و در تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت و درمان از پنجشنبه تا جمعه (20 اسفند) ١٣٩ بیمار کووید١٩ جان خود را از دست دادند و ۳۹۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۵۱ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

لجبازی با آدمِ لجباز، دیوانگی است

آفتاب یزد: یک استاد تاریخ دانشگاه و روزنامه نگار باسابقه به آفتاب یزد گفت: «پوتین وارد مسیری بی‌بازگشت شده به این معنا که نمی‌تواند با دستاوردهایی حداقلی از اوکراین خارج شود فلذا یا باید به حداکثر خواست‌های خود دست یابد یا شرایطی فراهم شود که مردم روسیه بپذیرند بازهم برنده‌ی یک نبرد بوده اند!»علی بیگدلی با اشاره به این موضوع تاریخی که روسیه هیچ‌گاه طی دویست سال گذشته بازنده‌ی هیچ جنگی نبوده خاطرنشان می‌کند: درباره‌ی افغانستان یک مسئله‌ی مهم و البته گنگ وجود دارد و آن این که گفته نمی‌شود روسیه با سربازان روسی وارد افغانستان نشد. »این روزنامه نگار باسابقه با اشاره به شدت تحریم‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها تاکید می‌کند: «اشغال اوکراین می‌تواند نقطه‌ی پایانی بحران در اروپا نباشد و روسیه به سمت لهستان حرکت کند.»

شعار بازی با تیم‌های بزرگ

ابتکار:هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که هنوز در خواب زمستانی تغییرات صورت گرفته در راس مدیریت این فدراسیون است، از برنامه‌ریزی و تعیین حریفان ایران برای جام جهانی غافل مانده است.به گزارش مهر، هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روز گذشته پس از عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست این مجموعه، نشست خود را در مشهد برگزار کرد.هشت عضو رسمی هیئت رئیسه در حالی به مشهد سفر کردند که پس از قطعی شدن صعود تیم ملی به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ تصمیم به برگزاری دیدار ملی‌پوشان با لبنان در آخرین بازی گروه A انتخابی قاره آسیا در این شهر گرفتند تا پس از مدت‌ها شاهد برگزاری دیدارهای ملی در یکی از شهرهای دیگر کشور باشیم.جلسه چهار ساعته اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در حالی طول کشید که احسان اصولی سخنگوی فدراسیون سعی کرد وارد جزئیات این نشست نشود و مباحث کلی را بیان کند.

بهار دستفروشان

ایران:تهران، این روزها یک کلانشهر معمولی 9میلیون نفری نیست. آن ازدحام همیشگی و آن شلوغی و هیاهوی دائمی بزرگراه‌ها و تونل‌ها، حالا جایش را به اغلب خیابان‌ها، معابر، پیاده‌روها و کوچه‌هایی داده است که اگر بخواهیم از وصف ترافیک کلافه‌کننده‌اش هم بگذریم به بساط دستفروشانی می‌رسیم که به قول خودشان همین «آخر سالی» برایشان مانده! کافی است گذرتان به میدان هفت تیر بیفتد یا نه! از هر کدام از محورهای شمالی که بگذرید، در نهایت به بساطی‌های میدان تجریش می‌رسید. عبوری‌های چهارراه ولیعصر حالا بخوبی می‌دانند که اگر تا چند ساعت قبل از سال تحویل هم راهشان به سمت یکی از بساطی‌های اطراف، کج شود، دست خالی بر نمی‌گردند. داستان بساطی‌ها البته برای امروز و دیروز نیست. تهران حالا چند دهه است که با مسأله دستفروشی مواجه است. اما اگر همین حالا هم بخواهید آمار دقیقی از تعداد دستفروشان ساکن تهران داشته باشید به همان آماری می‌رسید که سال گذشته هم اعلام شد. یعنی آمار آن تعداد دستفروشانی که شناسایی شده‌اند 5 هزار نفر تعداد تمام آن داوطلبانی هستند که بدون اجبار نامشان در بانک اطلاعاتی و سامانه دستفروشان شرکت ساماندهی شهرداری تهران ثبت شده است. این آمار البته در اوج کرونا هم اعلام شد. اما ظاهراً فعلاً همین تعداد بدون تغییر برای شناسنامه‌دار شدن پیشقدم شده‌اند.

بی‌سابقه‌ترین افزایش دستمزد کارگران

جوان:در آخرین نشست شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران با افزایش ۴/۵۷ درصد همراه شد، بدین ترتیب در اولین سال از فعالیت دولت سیزدهم با رشد حداقل دستمزد نیروی کار تا حدودی معادلات به نفع نیروی کار تغییر کرد، البته برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به رشد هزینه دستمزد بنگاه‌ها و افزایش بیکاری و تورم در سال آتی نگرانی‌هایی دارند، اما در مقابل برخی از کارشناسان تورم ناشی از رشد هزینه نیروی کار را برای اقتصاد مثبت ارزیابی می‌کنند.شورای‌عالی کار که همه ساله در هفته‌های پایانی سال در نشست شرکای اجتماعی، چون نماینده دولت، کارفرما و کارگران حداقل دستمزد میلیون‌ها کارگر را برای سال آتی تعیین می‌کند، تصمیم گرفت حداقل دستمزد میلیون‌ها کارگر را از ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان برای سال آتی افزایش دهد. همچنین این شورا مبلغ بن خوار و بار کارگران را ۸۵۰‌هزار تومان و حق مسکن را ۶۵۰‌هزار‌تومان تعیین کرد و سایر سطوح مزدی نیز تا ۳۸‌درصد افزایش یافت.

تصمیم اشتغال زدا با افزایش 57 درصدی دستمزد

خراسان:پرونده مزد 1401 کارگران در چهارمین نشست شورای عالی کار که 14 ساعت به طول انجامید بسته شد، تا یکی از عجیب ترین دوره‌های این شورا رقم بخورد. مصوبه این شورا در حالی از افزایش 38 تا 57 درصدی دستمزد کارگران به ترتیب برای سطوح بالا و پایین دستمزد نسبت به مزد سال 1400 حکایت دارد که رشد 57 درصدی کف دستمزد بعد از انقلاب و نیز پس از ثبت رشد 66.7 درصد در سال 70، بی سابقه است. در مجموع به نظر می رسد این مصوبه برای کارگران کم برخوردار مایه دلگرمی خواهد بود، اما نگرانی ها نسبت به کفاف ندادن تولید و درآمد بنگاه های کوچک و متوسط برای تامین بودجه این قلم هزینه ای مهم را به دنبال دارد. به گزارش مهر، «حداقل دستمزد» کارگران برای سال آینده، 57.4 درصد افزایش یافت. رشدی که بررسی خراسان نشان می دهد از سال 59 تاکنون به غیر از سال 70 (با رقم 66.7 درصد)، بی سابقه است. در هر حال در نشست مزبور برای «سایر سطوح مزدی» نیز میزان افزایش مزد با فرمول 38 درصد به اضافه مبلغ ثابت روزانه 17 هزار و 172 تومان (ماهانه 515 هزار و 166 تومان) تعیین شد. سایر مولفه های مزد و نیز محاسبات حداقل دریافتی کارگران به شرح زیر است:شایان ذکر است که حق مسکن تنها مولفه بسته مزد کارگران است که برای اجرا باید به تصویب هیئت وزیران برسد.

بهترین فرصت برای توافق حداکثری

کيهان: شاید زمانی که ایالات متحده آتش بیار معرکه اوکراین شده و برای جنگ شمارش معکوس به راه انداخته بود، فکرش را هم نمی‌کرد که دمیدن در چنین آتشی تا این حد می‌تواند گریبان‌گیر خودش شود. مقامات آمریکایی فکرش را نمی‌کردند که سه سال پس از آنکه «خوان گوایدو» (سرکرده شورشیان ونزوئلا) را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند، مجبور شوند پشت او را هم خالی کنند و هیئتی عالی‌رتبه به کاراکاس بفرستند تا با «نیکلاس مادورو»(رئیس‌جمهور مستقر ونزوئلا) برای افزایش تولید نفت ونزوئلا مذاکره کند. آنها بعد از ژست‌های حقوق‌بشری بایدن علیه رژیم سعودی و بی‌محلی به شاهزاده سبک‌سرش، حتی فکرش را هم نمی‌کردند مجبور باشند مقدمات سفر به سعودی را برای مذاکره با «بن‌سلمان» به منظور افزایش صادرات نفت بچینند. آمریکا فکرش را نمی‌کرد یک روز برای چند بشکه نفت به دوره‌گردی بیفتد. روز دوشنبه انجمن خودروی آمریکا اعلام کرد متوسط قیمت بنزین معمولی آمریکا به ۴ دلار و ۹ سنت برای هر گالن(4.4 لیتری) رسید. رقمی که رکورد قیمت بنزین در این کشور را از بحران اقتصادی سال 2008(1387) تاکنون شکسته است. این در حالی است که ایالات متحده برای کنترل بازار انرژی در این کشور اقدام به آزادسازی تاریخی ذخایر استراتژیک نفت خود کرده است.

گلکاری تاج‌زاده

وطن امروز: یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران که در لا‌به‌لای اتفاقات سیاسی میانه دهه 70 شمسی گم شد و رسانه‌های وقت آنطور که باید و شاید نتوانستند – یا نخواستند – به آن بپردازند، برکناری عجیب و ناگهانی داریوش مصطفوی از ریاست فدراسیون فوتبال به بهانه بیماری قلبی بود؛ موضوعی که در همان برهه بسیاری اعتقاد داشتند به هیچ‌وجه نمی‌تواند واقعیت داشته باشد اما برای اینکه خطر تعلیق از سوی فیفا متوجه ما نشود، مصطفوی را قانع کردند تا بدون هیچ مقاومتی دستور رئیس‌جمهور وقت (محمد خاتمی) را بی‌هیچ کم و کاستی اجرا کند. یکی از این افراد که آن روزها در متن اصلی این کودتای سیاسی – ورزشی قرار داشت، مصطفی تاج‌زاده بود؛ همان فردی که امروز از هر روزنه‌ای استفاده می‌کند برای نقد سیستم موجود. حالا اما با افشاگری اگرچه دیرهنگام داریوش مصطفوی مشخص شده او چگونه یک رئیس فدراسیون ورزشی را با دستور رئیس‌جمهور براحتی مجبور به استعفا کرد. با توجه به سیاه‌نمایی‌ها و دخالت در همه امور غیر‌مرتبط اینک تصور کنید در دولت غیر همسو با سیاست‌های تاج‌زاده و دوستانش چنین اتفاقی رخ می‌داد. البته پیش از این به واسطه چند مصاحبه جسته و گریخته از مصطفوی و همچنین سعید فائقی که معاون فنی سازمان تربیت‌‌بدنی وقت به حساب می‌آمد، گوشه‌هایی از دخالت سیاسیون علیه فدراسیون فوتبال برملا شده بود اما حالا مصطفوی شفاف‌تر از همیشه درباره آن کودتا حرف زده است.

 اخراج و تعديل كارگران در راه است

اعتماد: ماراتن تعيين دستمزد براي سال 1401 سرانجام در شامگاه چهارشنبه به پايان رسيد و طرفين كارگري و كارفرمايي روي رقم 57 درصد افزايش دستمزد در سال آينده توافق كردند. اين رقم اما با اعتراض برخي اقتصاددانان و البته اعضاي اتاق بازرگاني -به طور كلي جامعه كارفرمايي- مواجه شده است. آيا اين ميزان افزايش دستمزدها در سال آينده، خطر تعديل كارگران را افزايش مي‌دهد؟ آيا نظام توليدي كشور كه در ركود تورمي به‌سر مي‌برد، قادر به پرداخت اين ميزان افزايش دستمزد هست؟ در اين راستا نظر وحيد شقاقي شهري اقتصاددان و رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه خوارزمي را جويا شديم.در 4 سال گذشته متوسط تورم اقتصاد ايران 35درصد بود و در دهه 90 شاهد تورم 24درصدي بوديم و به دليل تورم‌هاي بالا ميانگين افزايش حقوق و دستمزد كارگران در محدوده 20درصد بود، لذا يك شكاف معني‌داري ميان رشد حقوق و دستمزد كارگران با رشد قيمت كالاها و خدمات و رشد قيمت دارايي‌ها اتفاق افتاده و فشار سنگيني هم بر دهك‌هاي متوسط به پايين در اقتصاد ايران وارد شده است. اما افزايش 57 درصدي دستمزدها در آخرين جلسه اخير شوراي عالي كار مسلما منجر به چالش‌هايي در سال 1401 خواهد شد و اين رشد به نوعي به خود كارگران تحميل مي‌شود.

پایان نمایش  کاسبان توقیف

فرهیختگان: تا چند روز پیش آنچه درباره فیلم جدید داریوش مهرجویی در فضای مجازی توجهات را به خودش جلب کرده بود، کلیپ تبلیغاتی کوتاهی بود که در آن مثلاً مهرجویی از یک لیوان قهوه می‌نوشید اما مشخص بود که درون لیوان چیزی نیست. کلی از کاربران این قضیه را دست گرفتند و شوخی‌های مختلفی با آن کردند اما چیزی نگذشت که «لامینور»، فیلمی که شاید در اکران نوروزی کمترین توجهات را به خودش جلب می‌کرد، به صدر اخبار آمد. گفته شد که این فیلم از فهرست اکران نوروزی خط خورده، گفته شد که ممکن است داریوش مهرجویی با شنیدن این خبر حالش خراب شود یا حتی خدای ناکرده اتفاقی برای او بیفتد. یک ویدئوی اعتراضی از داریوش مهرجویی آمد که فضا را به‌شدت به هم ریخت. پشت‌بند آن مهرجویی ویدئوی دیگری داد که اعتراف می‌کرد به او اطلاعات غلط داده‌اند و این بار واکنش‌دهندگان یک‌دستی که سری قبل، در حمایت از او سخن می‌گفتند، به دسته‌های مختلفی تقسیم شده و روبه‌روی هم قرار گرفتند. جامعه میان دو لبه یک قیچی شوم قرار گرفته؛ توقیفیون و کاسبان توقیف. دو گروه لجوج و در عین حال منفعت‌طلب. یکی آنهایی که تنگ‌نظری دارند و یکی دیگر، بی‌هنرانی که از سیاست‌بازی‌های غیرصادقانه نان می‌خورند. در ادامه به شرح و تحلیل همین ماجرا از ابتدا تا به اینجای کار پرداخته‌ایم.

حق با ‌ترانه علیدوستی است؟

شرق: شنای زنان ایران این روزها سوژه‌ای برای رسانه‌های داخلی و خارجی شده است؛ سوژه‌ای که بعد از اظهارات ترانه علیدوستی، هنرپیشه ایرانی، روی فرش قرمز فیلم سانتا باربارای آمریکا به وجود آمده است. شاید تا پیش از صحبت ترانه علیدوستی برای کسی، چه آنهایی که ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه آنهایی که علاقه‌ای به حوزه تخصصی شنا ندارند، شنای زنان در ایران اهمیت زیادی نداشت. دلیل این بی‌اهمیتی نه به کم‌کاری در این حوزه بلکه به موضوعاتی مانند پوشش و اختلاف فرهنگی برمی‌گردد که تفاوت آماتور یا حرفه‌ای‌ بودن در این ورزش را در کشورهای اسلامی رقم زده است. د‌رواقع برای مخاطب حرفه‌ای، شنا، با نگاه به تورنمنت‌های آن‌چنانی که بخش زیادی از بازی‌های جهانی و بازی‌های المپیک را پوشش می‌دهد، برای ورزشکاران ایرانی بیگانه است، چون با توجه به نگاه متفاوتی که کشورهای اسلامی از جمله ایران به مقوله حجاب دارند، این حرفه از دایره فعالیت‌های حرفه‌ای خارج شده است. از طرفی، با نگاهی آماتور به این پدیده می‌توان به تورنمنت‌های استانی و گهگاه کشوری رجوع کرد که برای زنان علاقه‌مند به این رشته ورزشی برگزار می‌شود.

تفرجگاه به جای غول‌های شنی

‌همشهری: با اینکه از پاییز سال1395 برداشت از شن‌چاله‌های جنوب غرب تهران ممنوع شده، ولی تکلیف 400هکتار از این اراضی برای احداث تفرجگاه هنوز روشن نشده است. در این میان، شهرداری اعلام کرده برنامه تبدیل این گودال‌های عمیق به فضاهای خدماتی و تفریحی در سال آینده آغاز خواهد شد.در سال‌های گذشته شن‌چاله‌های منطقه18 شهر تهران به یک معضل جدی تبدیل شدند و حتی به حریم بخشی از رودخانه کن هم آسیب رساندند. به‌همین دلیل، از سال1392 به بعد شهرداری تهران تصمیم گرفت معادن شن و ماسه در این محدوده را تعطیل کند تا علاوه بر جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، اراضی شن‌چاله را به تفرجگاه تبدیل کند. سرانجام 3سال  بعد حکم پلمب معادن توسط دادستانی صادر و برداشت از گودهای آنها متوقف شد. حالا پس از 5سال انتظار، 3مالک معادن شن و ماسه که 100هکتار از 400هکتار را در اختیار دارند، پای کار آمده‌اند و قرار است بعد از توافق نهایی با مالکان، عملیات اجرایی پروژه تفرجگاه صورت بگیرد. عوامل شهرداری منطقه18 معتقدند که یک اجماع حاکمیتی درباره موضوع شن‌چاله به‌وجود آمده و سیستم قضایی، دولت و شهرداری تأکید دارند که این مشکل باید برطرف شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.