موشک‌باران لانه شرارت /سلاخ‌خانه سعودی/ احياي برجام بدون مسكو/ بدرقه طرح صیانت

مرور روزنامه‌های صبح کشور

مسائلی همچون توافق بدون مسکو در وین، افزایش دستمزد کارگران ،تــورم نوروزی، اشغال اوکراین، اعدام دسته جمعی در عربستان سعودی ، ساماندهی صنعت خودرو، طرح صیانت و … در لابلای اخبار مطبوعات خودنمایی می کند

حمله موشکی سپاه به مقر موساد در عراق از اصلی ترین موضوعات مورد توجه مطبوعات امروز بود. در کنار آن مسائلی همچون توافق بدون مسکو در وین، افزایش دستمزد کارگران ،تــورم نوروزی، اشغال اوکراین، اعدام دسته جمعی در عربستان سعودی ، ساماندهی صنعت خودرو، طرح صیانت و … در لابلای اخبار مطبوعات خودنمایی می کند. با هم نگاهی داریم به برگزیده ای از این اخبار؛

احياي برجام بدون مسكو

آرمان ملی: یک تصمیم و توئیت کافی بود تا مذاکرات دور هشتم احیای برجام در هتل کوبورگ وین در جهت برداشته شدن تحریم‌ها و رسیدن به توافق متوقف شود و طرفین برای مدت کوتاهی عازم پایتخت‌های خود شوند. اظهارات جوزپ بورل مبنی بر تاثیر عامل خارجی بر توقف مذاکرات وین باعث شده تا هر کسی از ظن خود نسبت به این مساله اظهار نظر کند. اما غالب تحلیلگران بر این نظرند که این مذاکرات صرفا به دلیل درخواست اخیر روسیه مبنی بر ارائه تضمین کتبی از سوی آمریکا به تعلیق در آمده است و در همین خصوص نیز طرفین برجام به ویژه تروئیکای اروپایی موضع مخالف خود را نسبت به این درخواست روسیه مطرح کرده‌اند و حتی به این نکته تاکید کردند که اینگونه درخواست‌‌ها به جای احیای برجام این توافق را به سمت فروپاشی خواهد برد. چه اینکه اخیرا نیز آمریکایی‌ها بیان کردند که اگر روس‌ها درخواست خود را پس نگیرند به توافق بدون روسیه فکر خواهند کرد. حال باید دید که مذاکرات در چه زمانی و تحت چه شرایطی به نتیجه و توافق خواهد رسید. آنچه مسلم است فعلا باید منتظر بود و تحولات پیرامون احیای برجام را رصد کرد.

آدم کش

آفتاب یزد: در یک اقدامی عجیب عربستان سعودی روز شنبه ۸۱ نفر را در یک روز اعدام کرد. این تعداد اعدام دسته جمعی در یک روز در تاریخ نیم قرن اخیر عربستان سعودی بی‌سابقه است. به گفته مقامات سعودی، این ۸۱ مرد از جمله ۷ یمنی و ۱ سوری به اتهام تروریسم و سایر جرایم از جمله داشتن «باورهای انحرافی» اعدام شدند. با وجودی که وزارت کشور عربستان در بیانیه خود به نحوه اعدام این ۸۱ نفر اشاره نکرده، اما روش و شیوه مرسوم اعدام در عربستان سعودی غالباً به صورت گردن زدن اجرا می‌شود. این تعداد اعدام در یک روز در حالی است که در سال ۲۰۲۱ کل اعدام‌های انجام شده بر اساس آمارهای رسمی در عربستان سعودی ۶۷ نفر و در سال ۲۰۲۰، ۲۷ مورد بوده است. وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای گفته است: «این افراد که مجموعا ۸۱ نفر هستند، به جرایم مختلف از جمله قتل مردان، زنان و کودکان بی‌گناه محکوم شده‌اند.» در این بیانیه ادعا شده: «جنایت‌های انجام شده توسط این افراد همچنین شامل بیعت با سازمان‌های تروریستی خارجی مانند داعش (دولت اسلامی)، القاعده و حوثی‌ها است… برخی از این محکومان برای پیوستن به «سازمان‌های تروریستی» به مناطق درگیری سفر کردند. »

تحول در بازار آری در صنعت نه!

ابتکار:بازار خودرو در سال 1400 با نوسان قیمت همراه بود و وعده‌ها در خصوص کاهشی شدن قیمت‌ها نیز محقق نشد. در این میان قیمت‌ها، میزان عرضه و کیفیت محصولات نیز مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت. حال در روزهای آخر سال صحبت از برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت بازار خودرو در سال 1401 به میان آمده است و این پرسش مطرح می‌شود که آیا بازار خودرو با برنامه‌های گفته شده در سال آتی شاهد تحول خواهد بود یا خیر؟سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت با حضور در برنامه تلویزیونی به بررسی وضعیت بازار پرداخته و در خصوص برنامه‌های سال 1401 گفته است: « برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرح‌ها شش‌ماهه و یک‌ساله است. به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره 2ساله نیاز دارد تا به‌طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم. تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت‌ها، تامین مالی زنجیره است.»

موشک‌باران لانه شرارت صهیونیست‌ها

جوان:«اسرائیل ثابت کرده است که جز زبان زور، چیز دیگری نمی‌فهمد. با او جز با زبان قدرت یک ملت و قدرت یک امت اسلامی در سراسر عالم، نمی‌شود حرف زد.» و ایران نیمه شب ۲۲ اسفند، کار خاصی نکرد، بلکه فقط مطابق همین سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اسرائیل به زبان خودش حرف زد.ساعت یک و ۲۰ دقیقه نیمه شب و همزمان با روز تولد سردار حاج قاسم سلیمانی چندین موشک به دو مرکز نظامی-جاسوسی اسرائیل در عراق اصابت می‌کند. ساعت، روز و هدف حمله کافی ا‌ست که نگاه‌ها برای یافتن مبدأ شلیک موشک‌ها به سمت ایران بچرخد. آیا ایران به تلافی اقدامات تروریستی و خرابکاری‌های اسرائیل علیه ایران، دو پایگاه این رژیم در کردستان عراق را هدف قرار داده است؟خبر‌ها و تحلیل‌هایی که قطره‌ای و اندک اندک منتشر می‌شد، احتمال این را که حمله کار ایران باشد، بالا می‌برد. حملات از شرق عراق انجام شده بود و با موشک فاتح ۱۱۰. این موشک، یک بالستیک ساخت ایران با برد ۴۰۰ کیلومتر است. فاتح ۱۱۰ البته از دی ماه ۹۸ یک مشخصه دیگر هم دارد و آن به کارگیری فاتح ۱۱۰ در حمله به پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق پس از ترور حاج قاسم سلیمانی است؛ این یعنی یک نشانه دیگر از رد ایران در حمله به دو پایگاه موساد در اربیل عراق.

بدرقه طرح صیانت

خراسان:شورای عالی فضای مجازی نظر صریح و قطعی خود درباره طرح صیانت را به طور رسمی اعلام کرد تا کاملا مشخص شود روند طی شده در کمیسیون ویژه این طرح در مجلس مورد تایید این شورای عالی نیست و ایرادات قانونی فراوانی به آن وارد است. دکتر «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی شنبه شب در یک گفت وگوی زنده اینترنتی، به بسیاری از سوالات درباره طرح صیانت پاسخ داد که روز گذشته، بخش های مهم آن به یکی از پربازدیدترین پیام های شبکه های اجتماعی تبدیل شد. خبرگزاری دانشجو هم عصر دیروز مشروح این گفت وگو را منتشر کرد که مهم ترین آن به این شرح است: راه اندازی تشکیلاتی موازی شورای عالی فضای مجازی نیازمند اجازه رهبری است * معتقدم که نظام تنظیم مقررات فضای مجازی باید اصلاح شود و بزرگ ترین مسئله ما در کشور مسئله حکمرانی فضای مجازی است  اما این که یکی از کمیسیون‌های مجلس بخواهد راجع به کل فضای مجازی طرحی را ارائه دهد قاعدتاً دچار نقص و اشکال است. به اعتقاد ما راه اندازی تشکیلاتی موازی شورای عالی فضای مجازی با اختیار معادل این شورا در قالب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی نیازمند اجازه از رهبری است.

چند نقطه عطف در جنگ ۱۰۰ساله

کيهان:طلسم فلج‌کننده «برجامیزاسیون» شکسته است. نشریه آمریکایی فارن افرز به تازگی نوشت «اختلافات رئیس‌جمهور فعلی ایران با سَلَف خود، چشمگیر است. سیاست خارجی بر بهبود روابط با همسایگان، روسیه و چین متمرکز شده، نه آمریکا و اروپا. رئیسی، اقتصاد ایران را وابسته نمی‌‌کند. او «اقتصاد مقاومتی» مد نظر رهبر ایران را پیگیری می‌‌کند». این نشریه، همچنین آبان ماه گذشته نوشته بود: «تهران در حال تدارک دور تازه‌‌ای از سیاست خارجی تهاجمی است. ایران با باور اینکه واشنگتن بر پایه فریب و بی‌‌احترامی رفتار می‌کند، بر اهرم‌ ‌سازی ‌اقتصادی و نظامی علیه دشمن دیرین متمرکز شده است… احیای برجام، ستون اصلی دیپلماسی دولت جدید را تشکیل نمی‌‌دهد. بلکه موضع این دولت مبتنی بر دو اصل است: گسترش توانمندی برای مقابله به مثل سریع در برابر آمریکا در صورت تخطی از توافق و گسستن پیوند فرصت ‌های اقتصادی با برجام از طریق ایجاد اقتصاد خودکفا و آسیا محور. مقامات ایران که از دسترسی به مزایای برجام محروم مانده‌‌اند، اکنون با تقویت صنایع داخلی و تقویت روابط با قدرت‌های نوظهور، به دنبال ایجاد اقتصاد مقاوم در برابر تحریم‌ها هستند.

تمرین روی هوا برای زمین‌لرزه

همشهری: «ساعت 5و 30دقیقه صبح زلزله‌ای با قدرت 6/5ریشتر در سمت شرق گسل شمال تهران رخ می‌دهد. خسارت‌های زلزله آنقدر زیاد است که امکان امداد و انتقال مجروحان از معابر درون شهر مختل می‌شود. اکنون باید از بالگرد‌ها و هواپیما‌ها برای امدادرسانی کمک گرفت.» این سناریوی حادثه‌ای احتمالی است که صبح روز یکشنبه برای تمرین مشترک امداد هوایی پایتخت طراحی و اجرا شد. صبح دیروز، مراحل اجرایی تمرین از پایگاه هوایی قدر در نزدیکی فرودگاه مهر‌آباد شروع شد. در این بخش انتقال آمبولانس و خودرو‌های امدادی با استفاده از هواپیما‌های ایلوشن 76و انتقال نیرو‌های متخصص امداد با استفاده از هواپیمای آنتونوف 74اجرا شد. همچنین بالگرد‌های ام‌آی 17به جابه‌جایی بار‌های سنگین پرداختند. شهردار تهران و دیگر مسئولان حاضر در تمرین پس از آن به سایت پرواز در شرق دریاچه چیتگر رفتند و شاهد برداشت آب از دریاچه و انتقال آن برای خاموش ‌کردن آتش، با استفاده از بالگرد بودند. بخش دیگری از تمرین این روز نیز در بوستان ولایت به اجرا در آمد.

سلاخ‌خانه سعودی

جام جم: درست زمانی که سازمان ملل متحد و رسانه‌های غربی تنها تمرکز خود را به صورت عامدانه معطوف به بحران اوکراین کرده‌اند، رژیم سعودی یکی از وحشیانه‌ترین جنایات خود را علیه مردم بی‌گناه مرتکب شد. اعدام ده‌ها نفر از جمله ۴۱شیعه در یک روز، آن هم فقط به جرم مخالفت با ماهیت نظام سعودی، نقطه آشکار ساز بی‌عدالتی و طغیان در ریاض محسوب می‌شود. سکوت سیاستمداران و رسانه‌‌های غربی در مقابل این جنایت محرز نیز بیش از آن‌که نماد حمایت غرب از توحش سعودی‌ها باشد، مصداق کینه و عداوت ذاتی غرب، رژیم صهیونیستی و دیگر حامیان عربستان نسبت به آزادیخواهان است. عربستان سعودی، شاهد یکی از بزرگ‌ترین جنایات و اعدام‌های تاریخ خود بوده است. در این اقدام از سوی دولت سعودی، ۸۱ نفر از تبعه سعودی، یمنی و سوری اعدام شدند. برخی از اعدام شدگان، جوانان شیعه‌ای بودند که تنها اتهام آنها، مخالفت با جنایات آل سعود در یمن و منطقه بوده است. برخی دیگر از اعدام شدگان نیز یمنی‌هایی بودند که در دفاع از سرزمین خود، سلاح به دست گرفته و در برابر متجاوزان سعودی و اماراتی ایستادگی کردند. آنچه در عربستان رخ داده ، یک تراژدی تمام عیار محسوب می‌شود.

چرا سوداگران از دستمزد کارگران عصبانی‌اند؟

ایران: روزی صحابه پیامبر گرامی اسلام(ص) بنا به دستور ایشان به جنگی رفتند و پس از اینکه پیروزی حاصل شد، خوشحال و سرخوش بازگشتند. وقتی که بازگشتند توقع داشتند پیامبر عظیم الشان از آنها قدردانی کنند اما ایشان فرمودند: مرحبا به قومى که جهاد اصغر را به انجام رسانده‌اند و جهاد اکبر برایشان باقى است. گفتند: اى پیامبر خدا، جهاد اکبر چیست؟ فرمودند: جهاد با نفس و سرکشی ذاتی و باطنی بشر برای لجاجت بر عبادت و عبودیت. در ادامه این روایت به فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی که جنگ، جنگ است و عزت و شرف ما در گرو همین جنگ است، اشاره می‌کنم. اگر منظورشان جنگ ایران و عراق بود به آن اشاره می‌کردند اما این جنگ دائمی، مستمر، مداوم و پایا و پویا است و این جنگ هرگز پایان نمی‌یابد تا زمانی که عدالت در سراسر جهان به ید قدرت امام عصر(عج) گسترش پیدا کند.دستمزد ۱۴۰۱ مصوب شد، تبعاتی که از پیش متصور بودیم اتفاق افتاد، اگر نگاهی به پیشینه تاریخی که در قوه‌های مجریه قبلی داشته باشیم؛ در دوران آقای حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و دوران خاتمی می‌بینیم که در سال اول برخورد مناسبی با افزایش دستمزدها ناشی از افزایش نرخ تورم را شاهد بودیم اما متأسفانه با توجه به چنبره زدن سوداگران، غافلین از جهاد نفس و غافلین از جنگ بر امیال و هوی و هوس‌ها و زیاده خواهی‌ها، در سال‌های بعد آنچنان قوه‌های مجریه مرعوب شدند که تن به خواسته‌های زیاده خواهی کرسی‌های غصب شده صنعت توسط سوداگران دادیم. عواقب این اتفاق فاصله ۱۲۸ درصدی بین معیشت و دستمزد بود.

وعده‌هاي جديد درباره خودرو

اعتماد:سيدرضا فاطمي امين، وزير صنعت، معدن و تجارت شنبه شب (21 اسفندماه)، با حضور در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد: وزارت صمت برنامه دوساله براي بهبود وضع خودرو دارد كه بعضي از طرح‌ها شش ‌ماهه و يك‌‌ساله هستند و به مردم اطمينان مي‌دهيم از اواسط سال آينده بسياري از مسائل در زمينه قرعه‌كشي، كيفيت و موضوعات ديگر يك به يك حل خواهد شد ولي يك دوره 2 ساله نياز دارد تا به‌طور كامل بتوان اين مسائل را حل كرد. او در ادامه سلسله‌وعده‌هاي بر زمين مانده وزارت صمت ادامه داده كه از اواسط سال آينده به‌تدريج قرعه‌كشي حذف مي‌شود و اين‌طور نيست كه از ابتداي سال 1401 قرعه‌كشي نداشته باشيم چون هنوز توليد در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد و برآورد ما اين است كه نياز خودرو در ايران حداكثر 1ميليون و 500 هزار دستگاه است. وي در بخش ديگري از سخنانش به افزايش توليد اشاره كرد و گفت: توليد خودرو در سال آينده 50 درصد افزايش خواهد داشت البته بايد زيرساخت‌ها فراهم شود كه يكي از زيرساخت‌ها، تامين مالي زنجيره است و يكي ديگر از برنامه‌هاي اين وزارتخانه در سال آينده اين است كه خودروهاي 405 و سمند و خودروي تيبا از رده خارج شوند كه اين به نوبه خود اقدام كم‌نظيري است. فاطمي امين همچنين گفته است: برنامه‌ريزي براي معرفي 3 خودروي جديد در سال آينده انجام شده و ما اين اهداف و دستورالعمل را كنترل مي‌كنيم.

بودجه‌ای که متحول نشد

فرهیختگان: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی فشرده لایحه پیشنهادی بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، در جلسه روز سه‌شنبه هفدهم اسفندماه بررسی لایحه بودجه 1401 را به پایان رساندند و آن را برای تشخیص مطابقت با شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال کردند.از آنجا که اصلاحات ساختاری بودجه ازجمله توصیه‌ها و راهبردهای مهم مورد تاکید مقام‌معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) در سال‌های اخیر بوده و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، فرمان ایشان در رابطه با بودجه سال ۱۳۹۸، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سخنرانی معظم‌له به مناسبت عیدقربان سال ۱۳۹۹، هرکدام به‌نوعی اهمیت اصلاحات ساختاری بودجه را گوشزد کرده، این مهم موردتوجه کارشناسان و دغدغه‌مندان این حوزه قرار گرفته است.تحول در نظام بودجه‌نویسی، یک لایه ساختاری و کلان دارد که شامل مواردی همچون کاهش اتکای بودجه به نفت، کاهش کسری بودجه، تناسب بودجه با واقعیت‌های کشور، تامین رشد اقتصادی موردنیاز کشور، کاهش هزینه‌های جاری، تطابق با سیاست‌های کلی نظام و اهداف تعیین‌شده در قانون برنامه ششم توسعه، حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و… می‌شود. اما بخش دیگری از اصلاح ساختار بودجه نیز مربوط به روش‌های تدوین قانون بودجه سنواتی است که در کشور ما واجد برخی نقیصه‌هاست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.