چرا برتری هوایی صهیونیست‌ها در لبنان از بین رفته است؟

یک مقام بلندپایه نظامی اسرائیل اعتراف کرد که نیروی هوایی این رژیم به خاطر وجود حزب الله، آزادی عمل بر فراز لبنان را از دست داده است.

به گزارش ایرنا، ژنرال «آمیکا نورکین» فرمانده نیروی هوایی رژیم اسرائیل در یک مصاحبه تلویزیونی که امروز (چهارشنبه) توسط روزنامه «تایمز اوف اسرائیل» منتشر شد، تصریح کرد که نیروی هوایی [ رژیم ] اسرائیل دیگر از برتری هوایی و آزادی عمل در حریم هوایی لبنان برخوردار نیست و دلیل آن هم در اختیار داشتن سامانه‌های موشکی ضدهوایی توسط حزب‌الله وفادار به ایران است.

وی اظهار داشت: پس از اینکه یک پهپاد اسرائیلی حدود یک سال پیش بر فراز لبنان توسط یک موشک ضدهوایی نزدیک بود سرنگون شود، اسرائیل متوجه شد که حزب‌الله توانایی‌هایی دارد که ما از آنها بی‌خبر هستیم.

نورکین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کان» رژیم اسرائیل که به طور کامل روز پنجشنبه پخش خواهد شد، خاطرنشان کرد: مقامات اسرائیلی متوجه شدند که هواپیماها در معرض تهدید موشک‌های حزب‌الله بر فراز لبنان قرار گرفته‌اند و تصمیم گرفتند برای آنکه به عملیات جمع آوری اطلاعات آسیب نرسد، تعداد پروازهای شناسایی [ بر فراز لبنان ] را کاهش دهند.

وی گفت: ما معتقدیم که حزب الله برخی تسلیحات مانند موشک‌های ضدهوایی را در اختیار دارد و در حال آماده شدن برای غافلگیری نیروهای اسرائیلی در صورت وقوع جنگ است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: به نظر می‌رسد این گزارش، ادعای «حسن نصرالله»، رهبر (دبیر کل) حزب الله لبنان در ماه فوریه مبنی بر اینکه عملیات شناسایی پهپادهای اسرائیلی بر فراز لبنان به دلیل بهبود تجهیزات دفاع هوایی حزب الله به میزان قابل توجهی کاهش یافته است را تایید می‌کند.

پس از سرنگونی دو پهپاد در جنوب بیروت، نصرالله تهدید کرد که در سال ۲۰۱۹ سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز خواهد کرد.

«نورکین» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بحبوحه انتقادها مبنی برعدم آمادگی ارتش، نیروی هوایی [ رژیم اسرائیل ] آماده حمله به ایران است ادعا کرد که تهران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، به سرلوحه برنامه‌های ارتش [ رژیم ] اسرائیل بازگشته است.

وی اظهار داشت: نیروی هوایی [ رژیم ] اسرائیل به طور منظم علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه و گاهی بر فراز لبنان عملیات می‌کند، اما با چالش‌های هوایی جدید حزب الله و دیگر دشمنان مواجه شده است.

روزنامه «تایمز اوف اسرائیل» افزود:  ارتش [ رژیم ] اسرائیل نگران است که به دلیل افزایش تعداد پهپادها و موشک‌های کروز ایرانی در منطقه در سال‌های آینده در زمینه برتری هوایی خود با چالش‌هایی مواجه شود که تهدیدی بزرگ‌تر از موشک‌های کوتاه‌برد برای اسرائیل است.

«حسن نصرالله» در ماه فوریه گفت که حزب‌الله هزاران پرتابگر موشک‌های هدایت‌شونده را بازسازی مهندسی کرده و پهپادهای ویژه خود را تولید کرده است.

روزنامه «تایمز اوف اسرائیل» افزود: حزب الله لبنان در سال‌های اخیر ده‌ها پهپاد کوچک را ظاهراً برای اهداف نظارتی به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است.

دیروز (سه شنبه) شبکه المیادین به نقل از «آمیکا نورکین» فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با اعتراف به شکست راهبرد این رژیم در قبال لبنان تاکید کرد: آزادی عمل ما در لبنان سال گذشته آسیب دید.

المیادین گزارش داد: رسانه‌های صهیونیستی که اظهارات این مقام را منعکس کردند، به جزئیات بیشتری از سخنان او اشاره نکردند اما به نظر می‌رسد که اشاره این مقام پیشین به توانمندی حزب الله لبنان در زمینه ساخت و به کارگیری تجهیزات مدرنی مانند پهپاد باشد.

۲۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ حزب الله لبنان از به پرواز درآوردن پهپاد ساخت خود با نام حسان بر فراز سرزمین‌های اشغالی خبر داد و اعلام کرد که این پهپاد به مدت ۴۰ دقیقه عملیات شناسایی را انجام داد و سالم به پایگاه خود بازگشت.

حزب‌الله افزود: مأموریت شناسایی تا طول ۷۰ کیلومتر از شمال فلسطین اشغالی امتداد یافت. علی‌رغم تمام تلاش‌های پی‌درپی و متعدد دشمن برای سرنگونی پهپاد حسان، این پهپاد به سلامت از اراضی اشغالی بازگشت.

موفقیت انجام این ماموریت بیش از هر چیز ادعای شکست ناپذیری سامانه دفاع هوایی موسوم به گنبد آهنین را به چالش کشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.