کارتر قطع رابطه کرد، امام(ره) به فال نیک گرفت

42 سال پیش، برابر 19 فروردین 1359، جیمی کارتر قطع رابطه سیاسی آمریکا با ایران را اعلام کرد

یک روز بعد از این اقدام کارتر، امام خمینی (ره) با صدور بیانیه‌ای به استقبال این واقعه رفتند و آن را واجد برکاتی برای ملت ایران دانستند.

شهروند آنلاین| «بسم‌الله الرحمن الرحیم. ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم و اگر کارتر‏‎ ‎‏در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع‏‎ ‎‏رابطه است. رابطه بین یک ملت بپاخاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین‌المللی با‏‎ ‎‏یک چپاولگر عالمخوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع‏‎ ‎‏رابطه را به فال نیک می‌گیریم، چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران‏‎ ‎‏است. ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را که ابرقدرت سفاکی را وادار به قطع‏‎ ‎‏رابطه ـ یعنی خاتمه دادن به چپاولگری‌ها ـ کرده است، اگر جشن بگیرد حق دارد. من کرارا گوشزد نموده‌ام که رابطه ما با امثال آمریکا، رابطه ملت‏‎ ‎‏مظلوم با جهانخواران است.‏.. روح‌الله الموسوی الخمینی.»

42 سال پیش، برابر 19 فروردین 1359 خورشیدی، جیمی کارتر رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده با صدور فرمانی قطع رابطه سیاسی آمریکا با ایران را اعلام کرد و یک روز بعد امام خمینی (ره) با صدور بیانیه‌ای به استقبال این اقدام رفت.

جیمی کارتر را شاید بتوان بدشانس‌ترین رئیس‌جمهوری‌ تاریخ ایالات متحده قلمداد کرد. او سوم نوامبر 1976 موفق شد با اختلافی شکننده رقیب جمهوری‌خواه خود جرالد فورد را شکست داده و به عنوان سی‌ونهمین رئیس‌جمهوری آمریکا وارد کاخ سفید شود.

نیمه دوم دوران ریاست جمهوری او اما مصادف شد با وقوع انقلاب در یکی از مهمترین متحدان آن زمان ایالات متحده یعنی ایران شاهنشاهی. تلاش‌ ‏کارتر برای حفظ رژیم پهلوی‌ با شکست مواجه شد و او در ظاهر هم که شده مجبور شد انقلاب اسلامی مردم ایران را به ‏رسمیت بشناسد.

اما این پایان کار او و ایران انقلابی نبود و تسخیر سفارت آمریکا در تهران از سوی دانشجویان پیرو خط امام، ناقوس سقوط سیاسی کارتر را به صدا درآورد. تصمیم کارتر برای اعلام قطع رابطه سیاسی با ایران، آن هم پنج ماه پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، بیانگر این واقعیت بود که او دیگر هیچ امیدی به حل‌وفصل دوستانه این مشکل نداشت.

در واقع رئیس‌جمهوری مستاصل آمریکا قدم گذاشتن در مسیر منازعه را تنها راه خاتمه‌دادن به بحران دیپلمات‌های اسیر در تهران می‌دید. کارتر یک سال پایانی ریاست‌جمهوری خود را ‏درگیر موضوع دیپلمات‌های آمریکایی در تهران بود و چون راه به جایی نبرد هرگز نتوانست اعتماد دوباره مردم ‏آمریکا را برای حضور دوباره در کاخ سفید جلب کند.

جیمی کارتر

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.