جنگ، جنگ تا جام‌قهرمانی

بررسی مسیر استقلال و پرسپولیس در 6 هفته پایانی لیگ‌برتر فوتبال

استقلال و پرسپولیس رقابت جذابی در 6 هفته پایانی لیگ‌برتر خواهند داشت؛ به نظر شما کدامیک جام‌قهرمانی را بالای سر خواهند برد؟

شهروندآنلاین: اگرچه مسابقات لیگ‌برتر فوتبال این روزها برای برگزاری جام‌حذفی و لیگ قهرمانان آسیا تعطیل است، اما استقلال و پرسپولیس دوره آماده‌سازی خود برای ادامه بازی‌های لیگ را آغاز کرده‌اند. سرخابی‌های فوتبال ایران که رقابت جدی‌ای برای کسب عنوان قهرمانی دارند، در 6 هفته پایانی مسابقات روزهای سختی را سپری خواهند کرد.

در حال حاضر استقلال با 6 امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس در صدرجدول است اما با توجه به اینکه هنوز 18 امتیاز دیگر از بازی‌ها باقی مانده، ممکن است هر اتفاقی در رقابت‌های فوتبال رخ بدهد.

در ادامه مسیر استقلال و پرسپولیس در هفته‌های پایانی را بررسی کرده‌ایم. مسیری که منتهی به بالا بردن جام‌قهرمانی توسط یکی از آنها خواهد بود.

بازی‌های استقلال و پرسپولیس در 6 هفته پایانی

با بررسی برنامه مسابقات لیگ‌برتر استقلال در 6 هفته پایانی لیگ‌برتر با تیم‌های سپاهان، شهرخودرو، فولاد، آلومینیوم اراک، مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان دیدار خواهد کرد. پرسپولیس هم باید به مصاف تیم‌های پیکان، ذوب‌آهن، سپاهان،‌ تراکتور تبریز، شهرخودرو و فجرسپاسی برود. دیدارهایی که در تعیین قهرمان این فصل بسیار پراهمیت خواهد بود.

سپاهان و شهرخودرو، حریفان مشترک

در بین 6 بازی‌ که استقلال و پرسپولیس انجام خواهند داد، آنها دو حریف مشترک دارند. سپاهان و شهرخودرو دو تیمی هستند که سرخابی‌ها هردو باید با آنها بازی کنند و نتایج‌شان تاثیرگذار است. استقلال در هفته بیست‌وپنجم در سپاهان میهمان طلایی‌پوشان است اما دیدار پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست‌وهفتم در تهران برگزار می‌شود. استقلال در هفته بیست‌وششم میزبان شهرخودرو است و پرسپولیس هم در هفته بیست‌ونهم از این تیم مشهدی پذیرایی می‌کند. موضوعی که ممکن است به سود پرسپولیس در این دو بازی مشترک باشد، میهمان بودن استقلال مقابل سپاهان است. بازی کردن در ورزشگاه نقش جهان اصفهان با حضور تماشاگران اصفهانی قطعا کار دشوارتری نسبت به بازی در تهران است.

شرایط نسبتا یکسان میزبانی و میهمانی

با بررسی 6 مسابقه باقیمانده استقلال و پرسپولیس متوجه می‌شویم که هردوتیم 3 بازی‌شان را در تهران و 3 بازی‌شان را در شهرستان برگزار می‌کنند. استقلال در تهران مقابل شهرخودرو، آلومینیوم اراک و نفت مسجدسلیمان بازی می‌کند و در اصفهان با سپاهان، در اهواز با فولاد و در رفسنجان با مس دیدار خواهد کرد.

در سوی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی از پیکان، سپاهان و شهرخودرو پذیرایی می‌کند و در اصفهان مقابل ذوب‌آهن، در تبریز مقابل تراکتور و در شیراز مقابل فجرسپاسی به میدان خواهد رفت.

نکته مهم این است که بازی‌های بیرون از خانه استقلال نسبت به شرایط تیم‌ها روی کاغذ سخت‌تر از پرسپولیس به‌نظر می‌رسد. هرچندکه در لیگ‌برتر فوتبال ممکن است هر نتیجه‌ای در هر بازی‌ای به دست بیاید.

وضعیت حریفان سرخابی‌ها

بررسی بازی‌های دو تیم در 6 هفته پایانی لیگ‌برتر اطلاعات دیگری را نیز به ما می‌دهد. اینکه استقلال 3 بازی از مسابقات خود را مقابل تیم‌های نیمه بالای جدول انجام می‌دهد و 3 بازی‌اش با تیم‌هایی است که در حال‌حاضر در نیمه‌دوم جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

در سوی مقابل پرسپولیس دو بازی‌اش را با تیم‌هایی برگزار می‌کند که اکنون در نیمه بالای جدول قرار دارند و 4 بازی‌اش با تیم‌هایی است که در بین 8 تیم پایینی جدول رده‌بندی حضور دارند. از این نظر هم شرایط روی کاغذ به سود سرخ‌های پایتخت است.

فاصله زیاد؛ استقلال حداقل در 2 بازی باید امتیاز از دست بدهد

موضوع مهمی که در صدرجدول و در رقابت استقلال و پرسپولیس برای کسب جام وجود دارد، اختلاف 6 امتیازی میان دو تیم در جدول است. استقلال اکنون با 56 امتیاز در صدر قرار دارد و پرسپولیس 50 امتیاز در تعقیب آن است. در این شرایط رسیدن پرسپولیس به صدرجدول نیازمند از دست دادن امتیاز توسط استقلال حداقل در دو بازی است تا سرخ‌ها با برد در مصاف‌های خود به صدر برسند.

جالب اینکه حتی دو تساوی برای استقلال و دو برد برای پرسپولیس در هفته‌های آینده نیز سرخ‌ها را صدرنشین نمی‌کند اما اختلاف امتیازی آنها را به 2 امتیاز کاهش می‌دهد.

سپاهان هم روی کاغذ شانس دارد اما…

در کنار رقابت استقلال و پرسپولیس ذکر یک نکته درباره سپاهان ضروری است. طلایی‌پوشان اصفهانی هم‌اکنون 45 امتیازی هستند و در رده سوم قرار دارند. با توجه به اینکه هرتیم می‌تواند در ادامه مسابقات 18 امتیاز دیگر دشت کند، جبران فاصله 11 امتیازی تا صدر توسط سپاهان روی کاغذ امری امکانپذیر است. از سوی دیگر سپاهان با هردو تیم استقلال و پرسپولیس بازی رودررو دارد و می‌تواند با برد شرایط خود را بهتر کند. با این‌وجود جبران فاصله 11 امتیازی کار راحتی نیست و با شناختی که از فوتبال ایران و مسابقات وجود دارد، عملا امکانپذیر نیست و شانس‌های اصلی قهرمانی را باید سرخابی‌های فوتبال تهران بدانیم.

اهدای جام در شیراز یا تهران یا …؟

استقلال در هفته پایانی میزبان نفت مسجدسلیمان است و پرسپولیس در شیراز میهمان فجرسپاسی است. اگر اختلاف امتیازی دو تیم تا هفته پایانی کم شود و شاهد قهرمانی زودهنگام شاگردان فرهاد مجیدی نباشیم آنوقت هفته پایانی بسیار حساس خواهد بود. حال باید منتظر ماند و دید رقابت دو تیم در 6 هفته پایانی چگونه پیش خواهد رفت و در نهایت روز 8 خردادماه سال‌جاری کدام تیم در کدام شهر جام را بالای سر می‌برد؛ استقلال در تهران یا پرسپولیس در شیراز؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.