بمـب خاموش /پیرمرد دلسوز ایران بود/ این ارابه‌های مرگ را بریزید دور!/ حراج سوخت

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز همچنین به طرح شفافیت آرا به‌عنوان مهم‌ترین وعده قشر عظیمی از نمایندگان ، روند افزايش جمعيت و مهاجرت‌هاي روستاييان به شهرها ، سرعت و شدت گرانی کالاهای اساسی ، دستگيري و اعمال خشونت و توهين به معلمان ، معافیت مالیاتی ورود هر نوع ارز به کشور ، ارابه‌های مرگی که حدود پنج دهه است خیابان‌ها و جاده‌های کشور را تسخیر کرده ، جنگ روسیه علیه اوکراین ، درگذشت محمدعلی اسلامی‌ندوشن، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. و… پرداخته بودند

امروز دیدار صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به طرح شفافیت آرا به‌عنوان مهم‌ترین وعده قشر عظیمی از نمایندگان ، روند افزايش جمعيت و مهاجرت‌هاي روستاييان به شهرها ، سرعت و شدت گرانی کالاهای اساسی ، دستگيري و اعمال خشونت و توهين به معلمان ، معافیت  مالیاتی ورود هر نوع ارز به کشور ، ارابه‌های مرگی که حدود پنج دهه است خیابان‌ها و جاده‌های کشور را تسخیر کرده ، جنگ روسیه علیه اوکراین ، درگذشت محمدعلی اسلامی‌ندوشن، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

اقلیت شفاف بر مجلس پیروز می‌شود؟

فرهیختگان: بعد از گذشت بیش از دوسال از آغاز به کار مجلس بررسی تاریخچه پرداختن به طرح شفافیت آرا به‌عنوان مهم‌ترین وعده قشر عظیمی از نمایندگان هیچ‌روزنه امیدی برای تحقق این وعده دیده نمی‌شود. اعلام وصول نشدن طرح اصلاح‌شده شفافیت آرای نمایندگان و همزمان تصویب طرحی کلی با پوشش شفافیت در بهارستان اتفاقاتی است که اندک امید باقی‌مانده برای تحقق وعده شفافیت آرا را کم‌رنگ می‌کند، در نتیجه عدم تحقق این وعده برخی نمایندگان به‌صورت خودجوش تصمیم به اجرای داوطلبانه شفافیت آرا نمایندگان گرفته تا علی‌رغم رای نیاوردن این طرح در مجلس به‌زعم خود به وعده‌ای که داده‌اند، عمل کنند. در همین رابطه شنبه ‌هفته‌جاری مالک شریعتی در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر از اجرای داوطلبانه شفافیت آرا داد و نوشت: «با پیگیری نامه ۱۶۲ نفره از رئیس مجلس و مساعدت ایشان، تاکنون حدود ۳۰نماینده آرای مستند خود را از IT مجلس دریافت کرده‌ایم و این آمار به‌تدریج درحال افزایش است. به همت دکتر بحرینی، سامانه «پارلمان مجازی» برای انتشار عمومی آرا آماده شده است.» شفافیت داوطلبانه آرا درخواستی است که بهمن سال‌جاری جمعی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس آن را مطرح کرده بودند.  اعلام داوطلبانه آرا البته اقدام جدیدی نبوده و پیش از این برخی نمایندگان با ایجاد سامانه‌هایی شخصی آرا خود را به مردم اعلام می‌کرده‌اند اما آن‌طور که مالک شریعتی در صفحه توئیتر خود نوشته قرار است نمایندگان در اقدامی هماهنگ -که از هفته آتی آغاز می‌شود- شفافیت داوطلبانه را جلو ببرند.

افـزايش جمعيتِ «بمـب خاموش»

روزنامه آرمان ملی:‌ روند افزايش جمعيت و مهاجرت‌هاي روستاييان به شهرها در کنار افزايش اجاره بها و قيمت يک خانه در حومه شهرها بسياري را به حاشيه شهرها برده و در کنار آن باعث افزايش آسيب‌هاي اجتماعي شده است. در سال 99، در حومه رسمي کلان‌شهرها و شهرهاي بزرگ 90 هزار نفر ساکن تازه به شهرهاي جديد اضافه شدند، به‌طوري‌که کل جمعيت اين مناطق از يک ميليون نفر گذشت. اين کوچ، معادل 2.2 برابر ميانگين سالانه جمعيت مهاجر طي دو دهه اخير است. موضوع حاشيه نشيني و بروز شهرها و مناطق حاشيه‌اي سبب شده که هزاران و شايد ميليون‌ها نفر در اطراف شهرهايي مانند تهران، از حداقل امکانات برخوردار نباشند و کاهش نظارت‌ها بر اين مناطق سبب افزايش جرائم شده است. البته اين اتفاق مختص تهران نيست و در شهرهاي کوچک‌تر مانند کردستان و شهرهاي بزرگتر مانند مشهد، پديده حاشيه نشيني در حال افزايش است. فرشاد مومني عضو هيات علمي دانشگاه علامه تهران و اقتصاددان در گفت‌وگويي اعلام کرده که «بحث درباره‌ کيفيت رشد را به حاشيه مي‌رانند و نسبت به فقر‌زايي سياست‌ها حساسيت زدايي مي‌کنند. آيا اينکه جمعيت حاشيه‌نشين کشور در حال عبور از مرز يک چهارم کل جمعيت است نبايد شما را حساس کند؟» اين صحبت‌ها به منزله آن است که حدود 20 ميليون نفر در کشور در حال رانده شدن به سمت حاشيه شهرها هستند. شهرهاي اقماري که از کمترين امکانات اوليه شهري برخوردارند.

کالاهای اساسی در نوبت گرانی

روزنامه ابتکار:سرعت و شدت گرانی کالاهای اساسی هر روز سفره خانوارها را کوچک‌تر می‌کند. حالا بیشتر خانوارها به فکر حذف برخی از اجناس و جایگزین کردن کالاهایی با قیمتی پایین‌تر هستند و نمی‌دانند که تا چند ماه آینده از پس تامین همان کالاهای جایگزین هم بر می‌آیند یا خیر؟افزایش قیمت کالاهای اساسی این‌روزها کابوس خانوارها شده است. یک روز خبر گرانی گوجه تیتر خبر رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و روز بعد افزایش قیمت برنج، گوشت و رب گوجه نظرها را به خود جلب می‌کند. البته این پایان ماجرا نیست و هر روز خبر افزایش قیمت یک کالا آه از نهاد خانوارها بلند می‌کنند. حال به نظر می‌رسد که نوبت به افزایش قیمت چای رسیده است. صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به افزایش هزینه‌ها و تاثیر آن بر قیمت تمام‌شده محصول، گفته است: «هزینه دستمزد کارگران فصلی حدود 80 درصد و هزینه گاز مصرفی 150 درصد و …. افزایش داشت. از این رو طبیعتا شاهد افزایش قیمت ارقام مختلف چای خواهیم بود. به نظر می‌رسد در سال جاری قیمت چای خشک بین 10 تا 60 درصد افزایش نرخ خواهند داشت به عنوان مثال سر گل چای بهاره، چای ممتاز حدود 50 درصد افزایش نرخ را تجربه کند.»

اعتراض به دستگيري و اعمال خشونت و توهين به معلمان دلسوز

روزنامه اعتماد:بيانيه دبيران كل سه تشكل فرهنگيان در اعتراض به دستگيري و اعمال خشونت توام با توهين به معلم دلسوز كشورمان جناب آقاي دكتر علي حسن بهامين به نام خدانحوه برخورد و دستگيري يكي از فعالين صنفي معلمان ياسوج (علي حسن بهامين دكتراي فيزيك و استاد دانشگاه) كه تصاوير و كليپ آن در فضاي مجازي منتشر شد، موجب تاسف و تاثر نه‌تنها فرهنگيان، بلكه هر انسان آزاده و عدالت‌خواهي و آن هم در ماه مبارك رمضان و ايام شهادت مولاي متقيان است، چه كسي پاسخگوي اين نحوه برخورد است، اين‌گونه برخورد با كدام اصول انساني، اخلاقي و حقوقي همخواني دارد؟ اين نحوه دستگيري مبتني بر كدام اصل و يا ماده قانوني است؟چرا به اعتراض معلمان به تبعيض، بي‌عدالتي و بي‌توجهي به مطالبات قانوني و به‌حق آنان كه قانون اساسي، به ويژه در اصول هشتم و بيست و هفتم بر آن تصريح دارد، بايد اين‌گونه پاسخ داد؟ مگر نه اينكه عدالت و پرهيز از تبعيض از اصول مسلم قانون اساسي و فلسفه وجودي نظام است؟

خودتحریمی ارزی شکست

روزنامه ایران: روز 27 فروردین ماه سال جاری رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به تمام ادارات کل مالیاتی سراسر کشور، از معافیت  مالیاتی ورود هر نوع ارز به کشور خبرداد. بر اساس ابلاغ رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، طبق مصوبه نهادهای قانونی ذیربط مبنی بر معافیت مالیاتی واردات ارز اعم از اسکناس یا حواله از مبادی گمرکات اجرایی به کشور، واردکننده ارز به کشور به هر میزان اسکناسی که وارد کشور کند، در صورت اظهار به گمرک، از مالیات معاف خواهد بود. در بخشی از ابلاغیه معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی آمده است که وزارت اقتصاد مکلف شده ترتیبی اتخاذ کند تا واردات ارز و اسکناس خارجی به کشور تسهیل شده و فعالان این حوزه نگرانی بابت مالیات آن نداشته باشند.در شرایطی که همچنان تحریم‌های شدیدی علیه اقتصاد ایران و بخصوص مراودات بانکی با سایر کشورها وجود دارد، این بخشنامه می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در افزایش روند ورود ارز فیزیکی به کشور داشته باشد. هرچند در مهر ماه سال 1397، شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مصوبه‌ای محدودیت ورود ارز را لغو کرده بود، اما همچنان ورود ارز باید براساس مقررات بانک مرکزی و ضوابط مبارزه با پولشویی انجام می‌شد. علاوه‌ بر این، همواره فعالان اقتصادی بابت مالیات دغدغه‌های زیادی داشتند.

این ارابه‌های مرگ را بریزید دور!

روزنامه جوان:یک خودروی باکیفیت و پیشرفته: ۱-به راکب آن هویت و اهمیت می‌دهد و شخصیت اجتماعی او را بالا می‌برد، چیزی که قیمتی روی آن نمی‌توان گذاشت؛ ۲- به راکب، امنیت از تصادفات و سوانح می‌دهد و جان او را می‌خرد که این دومی از اولی گران‌تر نباشد، ارزان‌تر نیست؛ ۳-مصرف سوخت را بسیار کاهش می‌دهد، چیزی که مهم‌ترین بحث اقتصاد جهان است؛ ۴-آلودگی هوا را کاهش می‌دهد؛ ۵- مصرف قطعات را کم می‌کند؛ ۶- سرمایه مردم را حفظ می‌کند؛ ۷-انگیزه سفر و سلامت روحی مردم را بالا می‌برد؛ ۸-امنیت روانی و امنیت مالی مردم را با کاهش آثار سوء درگیری‌های خیابانی تأمین می‌کند؛ ۹- به این فهرست هشت‌تایی می‌شود تا صد نکته باریک‌تر ز موی دیگر اضافه کرد، اما خودروساز ما کمر ملت را شکسته، چون دوست دارد در فساد مدیریتی و ساختاری دست‌و‌پنجه نرم کند.براساس آمار بانک مرکزی، در ۱۱ ماه سال گذشته مجموع شرکت‌های بیمه بابت سوانح رانندگی ۲۴ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند. این آمار دو‌و‌نیم‌برابر درآمد‌های نفتی سال ۹۹ است. میزان تصادفات جاده‌ای ۲۰برابر استاندارد‌های جهانی است و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در روز به ۴۵ نفر رسیده است. این آمار تکان‌دهنده دل هر شهروند ایرانی را به درد می‌آورد، مسئولان را نمی‌دانیم! ارابه‌های مرگی که حدود پنج دهه است خیابان‌ها و جاده‌های کشور را تسخیر کرده، اکنون جز زیان‌های مالی و جانی آورده دیگری برای مردم ایران ندارند. جانشین رییس پلیس راهور معتقد است: «با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت حقوق تمام کارکنان آن‌ها را می‌دهیم.» این تازه یک اشاره است از سوی پلیس! اگر همه حرف‌ها زده شود، پرده‌های زیادی را کنار می‌زند!

تزریق امید  و مطالبه از مسئولان

روزنامه خراسان:رهبر انقلاب عصر دیروز در دیدار صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی، دانشگاه را جزو اساسی‌ترین مسائل انقلاب خواندند و با تبیین نتایج و دستاوردهای چالش مهم و مستمرِ «نگاه انقلابی و نگاه جریان ضدانقلابی و واپس‌گرا به دانشگاه» گفتند: جمهوری اسلامی به دانشگاه امروز خود افتخار می‌کند و جوان دانشجو، امروز باید با تفکر و‌اندیشه ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان‌های انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند. رهبر انقلاب همچنین با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس تأکید کردند: با توجه به فداکاری‌های بزرگ مردم فلسطین و اوج‌گیری رذالت و جنایت صهیونیست‌ها، روز قدس امسال با سال‌های قبل متفاوت است و باید با ابراز همدلی و همبستگی با مردم مظلوم و در عین حال مقتدر فلسطین، قدرت و روحیه آن‌ها را افزایش داد. مشکل این است که گفت‌و شنودی میان دانشجویان و مسئولان وجود ندارد ایشان در آغاز سخنان شان با ابراز خرسندی از سخنان صادقانه و صریح نمایندگان تشکل‌های دانشجویی افزودند: این گونه سخنان، مفید و لذت‌بخش است البته بسیاری از این مسائل پاسخ دارد اما مشکل این است که گفت‌و شنودی میان دانشجویان و مسئولان وجود ندارد که ضروری است وزرا و مسئولان دستگاه‌های مختلف با حضور در دانشگاه‌ها به مطالبات و دغدغه‌ها پاسخ دهند و اگر هم در مسئله‌ای پاسخی نداشتند از پیشنهادها و سخنان دانشجویان برای حل آن مسائل بهره بگیرند.

بایدن یک جو عقل دارد؟

روزنامه کيهان:  حدوداً دو ماه است که چشم مردم جهان به جنگ روسیه علیه اوکراین دوخته شده و هر روز انواع و اقسام خبرها از مرگ و آوارگی شهروندان غیرنظامی را می‌شنوند. در فاصله 3977 کیلومتری این میدان، جنگ دیگری در جریان است که فعلاً اندکی آرام شده و آتش‌بسی موقت، مانع از ادامه کشتار مستقیم مردم غیرنظامی است. این آتش‌بس که کمتر از یک ماه از آن می‌گذرد، طولانی‌ترین آتش‌بس در طول هفت سالی است که از آغاز این جنگ می‌گذرد و از این رو، امیدها برای پایان دادن به این جنایت جنگی را که به دست عربستان سعودی و امارات و با حمایت مستقیم آمریکا انجام می‌شود، افزایش داده است. البته اشتباه نکنید. مردم یمن همچنان قربانی می‌شوند چرا که محاصره همه‌جانبه این کشور و قحطی فراگیر و وضعیت اسفبار بهداشتی و درمانی همچنان ادامه دارد.آمریکایی‌ها درباره جنگ در اوکراین به‌شدت مشغول فعالیت – به‌خصوص در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی- هستند. در حالی که واشنگتن خود از عاملان آغاز این جنگ است، بار دیگر پرچم حمایت از بیگناهان و قربانیان را برداشته و سعی دارند خود را منجی جا بزنند. انگلیسی‌ها ضرب‌المثل جالبی دارند که می‌گوید؛ کسی با چسباندن پر به پشت خود، مرغ نمی‌شود. سر و صدا و اشک تمساح ریختن دولتمردان آمریکا در ماجرای اوکراین هم چیزی از مسئولیت این کشور در جنایت علیه مردم یمن نمی‌کاهد.

حراج سوخت

روزنامه شرق: چوب حراج به بنزین ایران… بنزینی که ارزان‌تر از نفت خام صادر شده است! ابعاد این ماجرا فراتر از این حرف‌هاست و حالا معاون وزیر نفت تأیید می‌کند که در مقاطعی قیمت صادرات هر لیتر بنزین ایران فقط ۵۰۰ تومان بوده است. عددی که به یک‌ششم قیمت بنزین آزاد در بازار داخلی می‌رسد و نتیجه آن زیان‌دهی سنگین شرکت‌های نفت و گاز دولتی است.آمارهای گمرک نشان می‌دهد که میانگین قیمت صادرات هر لیتر بنزین ایران پارسال فقط حدود ۳۸ سنت بوده است.روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، به «شرق» توضیح می‌دهد که ایران سال گذشته به‌طور میانگین روزانه حدود ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته است و در مجموع سال گذشته حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلوگرم بنزین صادر شده است که ارزش آن به ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار می‌‌رسد.بنا به گفته لطیفی ارزش صادرات هر لیتر بنزین به‌طور میانگین حدود ۳۸ سنت بوده است. بنزین ایران در شرایطی سال گذشته فقط با قیمت لیتری ۳۸ سنت صادر شده که گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که میانگین سالانه بهای هر بشکه نفت اوپک در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۸ دلار بوده است. هر بشکه نفت معادل ۴۲ گالن آمریکا و حدود ۱۵۹ لیتر است و با این حساب میانگین بهای هر لیتر نفت خام در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۹ سنت بود. به این ترتیب باید گفت که صادرات هر لیتر بنزین ایران با میانگین قیمت ۳۸ سنت از قیمت نفت خام هم ارزان‌تر بوده و با زیان فروخته شده است. در این میان قیمت صادرات بنزین ایران پس از جهش قیمت نفت و بنزین در بازار جهانی هم تغییر محسوسی نداشته است.

پیرمرد دلسوز ایران بود

روزنامه وطن‌امروز :محمدعلی اسلامی‌ندوشن، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی درگذشت. به گزارش «وطن‌امروز»، محمدعلی اسلامی‌ندوشن، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی روز دوشنبه ۵ اردیبهشت در کانادا درگذشت. بعد از ظهر دیروز سه‌شنبه زمزمه‌هایی مبنی بر درگذشت این چهره ادبی شنیده شد که با تایید آنها مشخص شد اسلامی ندوشن روز دوشنبه ۵ اردیبهشت در کانادا درگذشته است. این چهره ادبی، متولد سال ۱۳۰۴ در ندوشن، از توابع استان یزد بود که با مهاجرت به تهران در دبیرستان البرز و سپس دانشکده حقوق تهران تحصیل کرد. او پس از دریافت مدرک کارشناسی به فرانسه رفت و در رشته حقوق بین‌الملل، مدرک دکترای خود را از دانشکده سوربن دریافت کرد. اسلامی‌‌ندوشن سال ۳۴ به ایران بازگشت و مدتی را به ‌عنوان قاضی سپری کرد اما با رهاکردن مشاغل حقوقی به تدریس حقوق و ادبیات رو آورد. او در ادامه زندگی خود را در مسیر ادبیات پیش برد و با چهره‌ها و مجلات ادبی همکاری کرد. از اسلامی ندوشن، مجموعه‌مقالات، مجموعه اشعار، یادنامه‌ها و نوشته‌های مختلف ادبی به جا مانده است. سال ۹۹ همزمان با ۹۵ سالگی این چهره ماندگار ادبیات معاصر، خیابانی در حوالی دانشگاه تهران به‌نام او نامگذاری شد.

آینده توییتر با آمدن ماسک

روزنامه همشهری:از زمانی که ایلان ماسک با خرید 9.2درصد سهام توییتر، به سهامدار اصلی این شبکه اجتماعی تبدیل شد، مدت زیادی نمی‌گذرد. پس از آن، ماسک ناگهان پیشنهاد خرید کل سهام توییتر را مطرح و رقمی را پیشنهاد کرد که پس از جلسات مختلف هیأت مدیره این شبکه اجتماعی، درنهایت روی مبلغی معادل 44میلیارد دلار توافق شد. با این اتفاق، مهم‌ترین پرسشی که ذهن همه را مشغول کرد، این بود که «حالا چه می‌شود؟»یکی از صادقانه‌ترین کلمات در  دنیای روزنامه‌نگاری «نمی‌دانم» است. این کلمه، درحالی‌که کل اکوسیستم جهانی فناوری و رسانه شاهد معامله عجیب ایلان ماسک غیرقابل پیش‌بینی برای خصوصی کردن توییتر است، بسیار مفید است. ماسک چه خواهد کرد؟ توییتر چه خواهد شد؟ ما نمی‌دانیم. هیچ‌کس نمی‌داند. به‌نظر می‌رسد خود ماسک هم نمی‌داند در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.بنابراین، اگر بخواهیم صادق باشیم به این نکته باید توجه کنیم که آیا توییتر در آستانه بهترین دوران خود است یا خرید توییتر از سوی ماسک به‌معنای آغاز پایان این شبکه اجتماعی است. با این حال، می‌توانیم واکنش رسانه‌ها، کاربران، سیاستمداران، افراد مشهور و کارکنان توییتر را بخوانیم و تحلیل کنیم. 2 نفر از خبرنگاران شبکه خبری سی‌ان‌ان به نام‌های کلیر دافی و دانی اوسولیوان معتقدند که این معامله «ثروتمندترین مرد جهان را مسئول یکی از تأثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی می‌کند».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.