تیم نکو، آبروی فوتبال ایران در آسیا

با حذف سپاهان، تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان فولاد است

شهروندآنلاین: دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و از بین دو نماینده ایران یعنی سپاهان و فولاد، شاگردان جواد نکونام به دور حذفی صعود کردند و برای رسیدن به مراحل بالاتر تلاش خواهند کرد.

در روز آخر دور گروهی، فولاد از پیش صعود کرده با شباب الاهلی امارات به تساوی یک بر یک رسید تا صدرنشینی‌اش تثبیت شود و به عنوان تیم اول راهی مرحله بعد شود. همچنین سپاهان مقابل الدحیل شکست سنگین 5 بر 2 را متحمل شد تا آخرین شانس‌هایش برای بقا در مسابقات هم از بین برود و با شرایطی سخت از دور رقابت‌ها حذف شود.

نتایج عجیب و ضعیف سپاهان

سپاهان به عنوان یکی از تیم‌های پرافتخار فوتبال ایران که سابقه نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان را نیز در کارنامه دارد، از 6 مسابقه گروهی خود تنها 7 امتیاز کسب کرد تا یکی از بدترین دوره‌های خود را در مسابقات آسیایی پشت سر بگذارد. شاگردان محرم نویدکیا حتی اگر در روز پایانی مسابقات دور گروهی یک تساوی هم از الدحیل صدرنشین می‌گرفتند با 8 امتیاز به عنوان تیم دوم صعود می‌کردند، اما در کمال ناباوری آنها 5 گل از حریف قدرتمندشان خوردند تا ضمن تحمل یک شکست عجیب خیلی زود از مسابقات کنار بروند.

آمار فاجعه‌بار تیم پرستاره محرم نویدکیا از سه‌شنبه‌شب سیلی از انتقادها را به سمت این مربی جوان روانه کرده و باعث شده شایعات متعددی درباره او پیش بیاید.

سپاهان در فصل جاری با وجود هزینه‌های زیاد، 3 جام مهم را از دست داد. آنها در جام حذفی خیلی زود کنار رفتند، در لیگ قهرمانان آسیا به دور دوم نرسیدند و در لیگ برتر هم عملا شانسی برای رسیدن به جام برایشان وجود ندارد.

زردپوشان اصفهانی با چالش حضور محرم نویدکیایی رو‌به‌رو هستند که نتایج خوبی به دست نیاورده است. اگرچه هنوز واکنش رسمی از سوی سپاهانی‌ها درباره نویدکیا مطرح نشده، اما اینکه او فصل آینده را نیز در سپاهان بماند یا نه، یک ابهام بزرگ است؛ خصوصا برای سپاهانی‌ها که اصولا طاقت قهرمان‌نشدن ندارند!

محرم نویدکیا، سرمربی سپاهان بعد از حذف تیمش از لیگ قهرمانان گفت: «از همه هواداران معذرت می‌خواهم. مسئولیت این شکست با من است. بازیکنان تمام تلاش‌شان را انجام دادند. واقعیت این است که خودمان هم باورمان نمی‌شود که اینقدر راحت از دور رقابت‌ها کنار رفتیم. فکر می‌کنم برنامه‌ریزی خوبی کردیم، ولی ما از خوش‌شانسی که بعضی اوقات در فوتبال هست، بهره‌مند نبودیم.»

نکونام و شاگردانش، تنها امید فوتبال ایران

هر قدر سپاهان نتوانست انتظارات را برآورده کند، فولاد جبران کرد. تیم شایسته جواد نکونام در مجموع 6 مسابقه دور گروهی هیچ شکستی در کارنامه‌اش ثبت نشد و با 12 امتیاز به عنوان صدرنشین گروه به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد. اتفاق مهمی که حالا باعث تحسین اهالی فوتبال ایران شده است.

فولاد قبل از شروع رقابت‌های آسیایی به بهترین شکل ممکن تیم خود را تقویت کرد و نتیجه این مساله را هم در مسابقات لیگ قهرمانان مشاهده کردیم. مسئولان فولاد با حمایت از نکونام و برنامه‌هایش حالا شادترین فوتبالی‌ها در ایران هستند و امید دارند در مراحل حذفی نیز بتوانند روزهای خوبی را پشت سر بگذارند.

آنها در مرحله بعدی مسابقات لیگ قهرمانان از بین نسف قارشی ازبکستان و الفیصلی عربستان یکی را به عنوان رقیب خود خواهند دید. دو تیمی که جزو قدرت‌های اول آسیا نیستند و همین موضوع شانس فولاد را برای رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی و جمع 8 تیم برتر مسابقات افزایش خواهد داد.

فولادی‌ها یک رکورد جالب را هم در دور گروهی به دست آوردند. فولاد که به عنوان تنها نماینده ایران در این پیکارها توانست به عنوان صدرنشین گروه خود راهی مرحله بعد شود، با کسب 7.5 امتیاز از لیگ قهرمانان امسال، نقش بزرگی در حفظ سهمیه 3+1 ایران برای فصل 2024 – 2025 داشته است که البته این سهمیه قطعی نیست و در صورت درخشش تیم نسف قارشی، احتمال جایگزینی ازبکستان با ایران و نزول به جمع کشورهای دارای سهمیه 2+2 وجود دارد.

جواد نکونام، سرمربی فولاد بعد از صعود تیمش به دور حذفی گفت: «در این سه سال که در خدمت باشگاه بودم، افتخارات خوبی به دست آوردیم. امسال دو قول به مردم خوزستان و هواداران داده بودم. یکی قهرمانی سوپر جام بود که خدا را شکر توانستیم به آن برسیم. دومی هم صعود از دور گروهی بود که خدا را شکر آن را هم انجام دادیم تا شرمنده آنها نشویم. مردم در خوزستان عاشق فوتبال هستند و تمام دلخوشی‌شان این ورزش است. امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که این تیم در سال‌های آینده هم بتواند آبروداری کند.»

جای خالی استقلال و پرسپولیس

بدون شک جای دو تیم بزرگ و مطرح فوتبال ایران در لیگ قهرمانان امسال خالی بود؛ استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای به مسابقات آسیایی نرسیدند و طبیعی است که جای خالی آنها احساس شود. اگرچه هواداران فوتبال در ایران از سپاهان و فولاد هم حمایت مناسبی داشتند، اما بی‌تردید اگر استقلال و پرسپولیس به رقابت‌ها می‌رفتند،‌شرایط بسیار متفاوت بود و حال این امید را داشتیم که نماینده‌های دیگری از ایران هم به دور حذفی برسند و باعث شادی مردم کشورمان شوند.

استقلال و پرسپولیس از حالا باید به فکر مجوز حرفه‌ای خود برای سال‌های بعد باشند. در این خصوص مدیران دو باشگاه اقداماتی انجام داده‌اند و باید دید در آینده شرایط چگونه پیش می‌رود و چه موضعی را از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال سرخابی‌های فوتبال ایران شاهد خواهیم بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.