دور جدید جدال برای صندلی ریاست فوتبال

بلبشو در راهروهای فدراسیون؛ کمیته انتقالی تشکیل می‌شود؟

شهروندآنلاین: انگار قرار نیست فدراسیون فوتبال رنگ آرامش به خود ببیند؛ هنوز 3 ماه از برکناری شهاب عزیزی خادم توسط هیات رئیسه فدراسیون نگذشته که همین هیات رئیسه از رسمیت افتاده و اتفاقات جدیدی در راه است.

ماجرای از رسمیت افتادن هیات رئیسه فدراسیون بعد از کنار رفتن چند عضو از چند روز قبل شروع شده است. با وجود تکذیب‌های فدراسیون فوتبال، اما این مساله شکل عملی به خود گرفت. با توجه به دستگیری شهره موسوی، نایب رئیس سوم و البته از وجاهت افتادن نواب رئیس اول و دوم، کنفدراسیون فوتبال آسیا طی نامه‌ای به فدراسیون ایران اعلام کرد که هیات رئیسه وجاهت قانونی ندارد و مجمع فدراسیون باید همه‌‎‌کاره شود.

حتی قرار بود روز پنجشنبه جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تشکیل و درباره مسائل مختلف به بحث و تبادل نظر پرداخته شود، اما این نشست از رسمیت افتاد و تشکیل نشد!

ریاست شورایی به تنش کشیده شد!

بعد از برکناری عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال،‌ هیات رئیسه امور را در دست گرفتند. اگرچه میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست انتخاب شده و مجری انجام امور است، اما قرار بر این بوده که همه امور با مشورت هیات رئیسه باشد، اما حالا اختلاف نزد اعضای این هیات بالا گرفته و همین موضوع عملا هیات رئیسه فدراسیون را از رسمیت انداخته است.

مهرداد سراجی، عضو هیات رئیسه که از رسمیت افتادن این هیات را اعلام کرده، در مصاحبه‌ای مدعی شده به اتفاق احمدرضا براتی، دیگر عضو مستقل هیات رئیسه، فعالیت‌هایشان در این مجموعه محدود شده و طرف مشورت قرار نمی‌گیرند.

سراجی در واکنش به این اتفاقات یک توییت هم در فضای مجازی منتشر کرد و نوشت: «صورت‌جلسات دستگردان و کمیته‌های رفاقتی فاقد وجاهت قانونی است. اگر حضور یا عدم حضور اعضا در جلسات هیات رئیسه تاثیری ندارد، بهتر است تا زمانی که قانون ملاک عمل نشده، همچون سایر اعضا در جلسات هیات رئیسه شرکت نکنم. ما پای کار فوتبال ایستاده‌ایم، نه پای خودکامگی و اقدامات خودسرانه.»

اقدامات عجیب برخی اعضای هیات‌رئیسه

به نظر می‌رسد منظور مهرداد سراجی از صورت‌جلسات دستگردان، تشکیل کمیته حقوقی از طریق جمع‌آوری امضا از اعضای هیات رئیسه باشد. کاری که سراجی و براتی با انجام آن مخالف بودند. کمیته رفاقتی هم احتمالا همان کمیته فنی تشکیل شده از سوی میرشاد ماجدی است که مورد اعتراض برخی اعضا قرار گرفت. سراجی همچنین بابت اینکه سرپرست فدراسیون فوتبال به نامه‌های او پیرامون دریافت صورت‌های مالی سازمان لیگ ترتیب اثر نمی‌دهد و به دلیل ملاحظاتی که با حیدر بهاروند دارد، وارد سندرسی سازمان لیگ نمی‌شود، از میرشاد ماجدی دلخور است. احتمالا منظور او از خودکامگی هم رفتار احسان اصولی باشد که بدون دریافت مصوبه از اعضای هیات رئیسه، بازی تیم ملی را به اتفاق میرشاد ماجدی و حسن کامرانی‌فر به مشهد کشاند و آن فاجعه‌ها رقم خورد.

منظور از اقدامات خودسرانه هم احتمالا استعلام ایمیلی و شخصی حسن کامرانی‌فر از معاون دبیرکل فیفاست که فدراسیون فوتبال را به دردسر انداخت، اما اینکه مهرداد سراجی گفته همچون سایر اعضا در جلسه شرکت نمی‌کند، احتمالا منظورش به غیبت خداداد افشاریان و دو عضو دیگر در جلسه روز پنجشنبه هیات رئیسه است. گویا این افراد که از شب قبل می‌دانستند حسن کامرانی‌فر از فیفا استعلام گرفته و جلسه روز پنجشنبه وجاهت قانونی ندارد، در جلسه شرکت نکردند و مهرداد سراجی و احمدرضا براتی بی‌خبر از همه جا خودشان را به فدراسیون رساندند و تازه در مقر فدراسیون متوجه شدند دبیرکل دست به چنین اقدامی زده است!

شرایط عجیب و غریب فوتبال

در چنین شرایطی فوتبال ایران دوباره در یک بلاتکلیفی افتاده است؛ مجمع فدراسیون قرار است اوایل خردادماه برگزار و در اولین اقدام درباره عزیزی خادم تعیین تکلیف شود و سپس به اتفاق آرا افراد درباره ریاست و سایر مدیران تصمیم‌گیری کنند. بسیاری از اعضای مجمع نسبت به شرایط موجود ابراز ناراحتی کرده‌اند و خواهان تعیین تکلیف در رأس فدراسیون شده‌اند. از سوی دیگر، این اتفاقات در فاصله چند ماه تا جام جهانی، فوتبال را به یک چالش اساسی در بحث مدیریتی انداخته است. اگرچه میرشاد ماجدی فعلا امور جاری را پیش می‌برد، اما با توجه به اینکه او نیز گزینه مورد نظر هیات رئیسه برای سرپرستی بوده،‌ با از رسمیت افتادن هیات رئیسه فدراسیون عملا نمی‌تواند اقتدار قبل را داشته باشد!

کمیته انتقالی تشکیل می‌شود؟

در چنین فضایی که برای فدراسیون فوتبال ایران به وجود آمده، نیاز است هرچه سریع‌تر مجمع وارد عمل شود و تصمیمی جدی بگیرد. حالا که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز رسما اعلام کرده هیات رئیسه فدراسیون وجاهت قانونی ندارد، مشخص است که فیفا و ای‌اف‌سی نیز روی ماجراهای عجیب فوتبال ایران حساس می‌شوند و احتمال اینکه آنها دخالت و برای تعیین تکلیف اقدام کنند، وجود دارد. موضوعی که باعث ایجاد کمیته انتقالی و اصلاح اساسنامه و همچنین برگزاری انتخابات برای انتخاب رئیس جدید خواهد شد.

فیفا روی موضوعات مربوط به چارت اداری فدراسیون‌های تحت پوشش خود حساسیت زیادی دارد و اگر آنها سریعا وارد عمل شوند، آن وقت اتفاقات بدی در انتظار فوتبال ایران در آستانه جام جهانی خواهد بود. تشکیل کمیته انتقالی که حالا بیشتر از قبل احتمالش وجود دارد، می‌تواند مدت زیادی فوتبال را از شرایط عادی دور کند و این به ضرر همه تیم‌های ملی فوتبال ایران و به خصوص تیم بزرگسالان خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.