7 شرط مهم برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها

وزارت ورزش مسئول اجرایی کردن خواسته مهم جامعه

شهروندآنلاین: ماجرای ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال از مدت‌ها قبل یک دغدغه مهم در جامعه بوده است. در سال‌های گذشته اقداماتی صورت گرفته و حتی در برخی مسابقات تیم‌ملی فوتبال با ظرفیت محدود این اتفاق رخ داده است.

بعد از ماجراهای دیدار ایران و لبنان در مشهد بیش از گذشته به موضوع ورود زنان به ورزشگاه پرداخته شد. از سوی دیگر الزامات فیفا و تذکرهای پی‌درپی این نهاد بین‌المللی سبب شده تا موضوع زنان با جدیت بیشتری در ارگان‌های مختلف پیگیری شود.

پس از جلسات متعددی که مسئولان فدراسیون فوتبال با ارگان‌های متعدد و به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند، حالا وزارت ورزش هم پشت ماجرا قرار گرفته تا در آینده‌ای نزدیک مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها حل شود. حتی شایعاتی در این خصوص وجود داشت که در شهرهای مذهبی امکان حضور زنان در ورزشگاه وجود ندارد اما وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده که چنین بحثی مطرح نیست.

در چنین شرایطی وزارت ورزش ضوابط ورود زنان به ورزشگاه‌ها را مشخص کرده و قرار است این مسأله برای تصویب نهایی به مراجع مختلف ارجاع داده شود.

سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در این خصوص گفته است: «ضوابط ورود قانونمند بانوان به اماکن ورزشی و ورزشگاه‌های کشور در کمیسیون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان مدنظر قرار گرفته و آیین‌نامه‌های آن تهیه شده و به‌زودی مصوب خواهد شد تا این‌گونه شاهد اصلاح محیط فرهنگی ورزشگاه‌ها و سالم‌سازی آنها باشیم و چالش‌های گذشته برطرف شود.»

اما شروطی که از سوی وزارت ورزش برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها درنظر گرفته شده چیست؟

جایگاه مناسب روی سکوهای ورزشگاه

مهم‌ترین موضوعی که وزارت ورزش مدنظر قرار داده، تعیین جایگاه مناسب برای حضور بانوان در اماکن ورزشی است. نوع جایگاه از نظر مختصات ورزشگاه، میزان اشراف به زمین بازی، جنس صندلی از باب رعایت کرامت بانوان و تعبیه صندلی‌هایی در سطح جایگاه‌های وی‌آی‌پی و سی‌آی‌پی مسائلی است که در این خصوص باید مورد تایید قرار بگیرد.

ارایه خدمات بهداشتی

یکی از مسائلی که درباره ورزشگاه‌های ایران وجود دارد، کمبود سرویس‌های بهداشتی در آنها است. از این‌رو مسئولان درصدد هستند تا امکان بیشتر شدن سرویس‌های بهداشتی و استفاده اختصاصی برای زنان را فراهم کنند.

مسأله ورود و خروج

ورود و خروج زنان به ورزشگاه‌ها نیز همواره دغدغه‌هایی ایجاد کرده است. در برخی ورزشگاه‌ها اصلا ورودی و خروجی اضطراری وجود ندارد و در گذشته شاهد اتفاقات تلخی بوده‌ایم که حتی منجر به فوت تماشاگران شده است. از این رو موضوع راه ورودی و خروجی اختصاصی برای زنان مورد بحث قرار گرفته و باید در ورزشگاه‌های مختلف ایجاد شود.

تسهیل تردد و ایاب‌وذهاب

موضوع ایاب‌وذهاب مسأله‌ مهم دیگر است . از دید وزارت ورزش و مراجع باید حمل‌ونقل عمومی اختصاصی برای تسهیل تردد بانوان به ورزشگاه‌ها فراهم شود و ایمن‌سازی در این خصوص صورت بگیرد. از طرفی اختصاص پارکینگ به بانوان هم در بخشی مشخص باید در دستور کار قرار بگیرد.

ارایه خدمات اورژانسی

ارایه خدمات اورژانسی موضوعی است که همواره در ورزشگاه‌ها وجود نداشته است. گاها در بازی‌های مختلف پیش آمده که افراد روی سکو دچار آسیب شده‌اند که از آمبولانس‌های کنار زمین استفاده شده است. از این‌رو در شروط مربوط به ورود زنان به این مسأله هم اشاره و تاکید شده که هلال‌احمر و وزارت بهداشت باید در این خصوص کمک کنند.

تامین امنیت افراد

موضوع مهم دیگر بحث تامین امنیت افراد حاضر در ورزشگاه است؛ این مسأله نیازمند توجه یگان ویژه و حضور پلیس‌های زن در ورزشگاه‌هاست تا به بهترین شکل، زنان علاقه‌مند مدیریت شوند. بر اساس اعلام وزارت ورزش باید یگان ویژه با نیروی آموزش‌دیده شرایط را به‌خوبی فراهم کند.

جایگاه ویژه برای خانواده‌ها

بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند تا در کنار هم مسابقات فوتبال را تماشا کنند که وزارت ورزش در این خصوص هم تمهیداتی اندیشیده است. کلهر، معاون وزارت ورزش گفته است: «در مقوله تعیین ضوابط، این مسأله موردبررسی قرار گرفته که تا چه حد امکان حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها وجود دارد چراکه بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند در محیط ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند و باید در این راستا چاره‌اندیشی کنیم و بتوانیم با تعبیه قسمتی مناسب، امکان حضور خانوادگی در اماکن ورزشی به‌ویژه ورزشگاه‌ها را فراهم کرده و شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببریم که خانواده‌های ایرانی بتوانند با حضور در محیط ورزشگاه، چندساعتی از تماشای فوتبال لذت ببرند؛ این مورد مجزا از تعیین جایگاه برای حضور بانوان است و قرار بر این شده تا قسمتی تعبیه شود که خانواده‌ها نیز امکان حضور در ورزشگاه‌های کشور را داشته باشند.»

رویای چندین ساله محقق می‌شود؟

همه مسائلی که در حوزه زیرساختی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مطرح شده بعد از تحقق نیازمند تصویب مراجع و مجلس شورای اسلامی است. بااین‌حال هواداران زن فوتبال در ایران امیدوارند حالا که اقدامات موثری در این خصوص انجام شده، رویای چندین‌ساله‌شان محقق شود و در آینده‌ای نزدیک بتوانند برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه‌ها بروند. اقدامی که قطعا باعث ایجاد شورونشاط اجتماعی در جامعه خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.