افشاگری مارک اسپر از برنامه ترامپ برای ترور مادورو

وزیر دفاع سابق آمریکا فاش کرد که دونالد ترامپ در زمان زمامداری خود قصد داشته است رئیس‌جمهوری ونزوئلا را ترور کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، «مارک اسپر»، وزیر دفاع سابق آمریکا، در کتابی فاش کرده است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ۵ فوریه ۲۰۲۰ این احتمال را که نیرو‌های نظامی آمریکا «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا را ترور کنند، روی میز گذاشته است.

براساس گزارش بلیز ترند، ترامپ این پیشنهاد را به رهبران اپوزیسیون ونزوئلا «خوان گوایدو»، «خولیو بورخس»، «کارلوس وکیو» و «مائوریسیو کلاور-کارون» که با رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کردند، ارایه کرد.

ترامپ پیشنهاد ترور مادورو را طی دیدار با «خوان گوایدو» رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا در کاخ سفید مطرح کرد. «خولیو بورگس، «کارلوس وچیو» و «مائوریسیو کلور کارون» از سران اپوزیسیون ونزوئلا هم در این دیدار حضور داشتند.

براساس نوشته‌های مارک اسپر، دونالد ترامپ در این دیدار از گوایدو و همراهانش این سوال را پرسید: «اگر ارتش آمریکا (به ونزوئلا) بیاید و از شر مادورو خلاص شود چه اتفاقی می‌افتد؟». وزیر دفاع پیشین آمریکا در کتاب خود نوشته است: «به نظر من، او داشت گوایدو را آزمایش می‌کرد».

بنا بر کتاب خاطرات رئیس پیشین پنتاگون، گوایدو در پاسخ به دونالد ترامپ گفته بود: «البته ما همیشه از کمک ایالات متحده استقبال خواهیم کرد». وی ادامه داد که ونزوئلایی‌هایی که در کلمبیا زندگی می‌کردند «می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند».

وزیر دفاع دولت ترامپ خبر داد که در این دیدار مطرح کرد که آیا ونزوئلایی‌ها مایل به «سازماندهی، آموزش و مبارزه تمایل دارند؟» چرا که «ارتش ایالات متحده تجربه آموزش نیرو‌های خارجی را دارد» و گوایدو پاسخ داد: بله، من تمایل دارم». اسپر در کتاب خود نوشت: «او (گوایدو) خیلی مطمئن به نظر نمی‌رسید».

مارک اسپر در کتاب مطرح کرد، هیات اپوزیسیون ونزوئلایی در دیدار ترامپ و گوایدو معتقد بودند که تهاجم نظامی مستقیم آمریکا ترجیح دارد برای اینکه تهاجم از کلمبیا «پیچیده خواهد بود». او همچنین نوشت: «همانطور که قبل از جلسه با کنایه به رئیس‌جمهوری گفتم، مطمئن هستم که اگر به آنها پیشنهاد دهیم اپوزیسیون ونزوئلا “تا آخرین (نفر از نظامیان) آمریکایی می‌جنگد».

به روایت کتاب او، گوایدو و اپوزیسیون مخالف نیکلاس مادورو ،رئیس‌جمهوری ونزوئلا یک عملیات مزدور ویژه مشابه ترور «جوونل موئیس» رئیس جمهوری هائیتی را که در حمله سربازان سابق کلمبیایی کشته شد، تشکیل داده بودند.

پیش از این نیز گری اورلین، قاضی پرونده قتل جوونل مویس، رئیس جمهوری مقتول هائیتی که در ماه اوت ۲۰۲۱ به عنوان قاضی تحقیقات این پرونده منصوب شد، تایید کرده بود آمریکا در پرونده قتل جوونل مویس، رئیس جمهوری هائیتی نقش کلیدی را به دست گرفته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.