گسترش ناتو؛ خط قرمز پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: ما با فنلاند و سوئد مشکلی نداریم اما هرگونه گسترش جغرافیای ناتو با واکنش روسیه مواجه خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی گفت که نامزدی سوئد و فنلاند برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه را تهدید نمی کند اما ممکن است مسکو را به پاسخ وادارد.

فنلاند و سوئد عملا تمایل خود را برای عضویت در ناتو اعلام کرده اند هرچند ترکیه به عنوان یکی از اعضای آن، همچنان سد راه الحاق این دو کشور به ائتلاف نظامی ناتو است و شروطی را برای ورود فنلاند و سوئد به ناتو تعیین کرده که اجابت آن شاید کار چندان ساده ای نباشد.

جنگ اوکراین که بسیاری از معادلات را به ویژه در حوزه اروپا و ناتو برهم زده، موجب شده است تا سوئد و فنلاند که طی چند دهه گذشته بنا به دلایل تاریخی و ملاحظات ژئوپلتیک موضعی بیطرفانه داشتند، امروز شتابان در جست‌وجوی یافتن فضایی زیر چتر ائتلاف نظامی ناتو باشند.

درحالی که کشورهایی همچون نروژ، دانمارک و ایسلند رسما عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، دو کشور سوئد و فنلاند بنابر دلایل تاریخی و ژئوپلتیک  به این پیمان نظامی ملحق نشدند؛ سوئد و فنلاند در دوران جنگ سرد موضعی بی طرف داشته و از همسویی با مواضع آمریکا و  اتحاد جماهیر شوروی سابق خودداری ورزیدند.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد هدف اصلی تاسیس لابراتورهای بیولوژیکی با تامین مالی آمریکا در قلمروهای جمهوری های شوروی سابق، گردآوری اطلاعات بیولوژیکی و مطالعه روی الگوهای شیوع ویروس هاست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.