جنگ در حد المپیک؛ بگذارید تیم ملی تاریخ‌ساز شود

همزمانی اردوی تیم امید با بازی‌های 3 هفته پایانی لیگ دردسرساز شده است

باشگاه‌های لیگ برتری حاضر نیستند در فاصله 3 هفته تا پایان، بازیکنان خود را در اختیار تیم امید بگذارند.

شهروندآنلاین: از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر با اردوی تیم ملی امید برای حضور در مسابقات قهرمانی زیر 23 ساله‌های آسیا یک چالش بزرگ میان باشگاه‌ها و اعضای تیم امید به وجود بیاورد.

حالا که مهدی مهدوی‌کیا در فاصله 3 هفته تا پایان لیگ برتر نفرات مورد نظرش را برای حضور در اردوی تیم امید اعلام کرده، اعتراض‌ها بالا گرفته و باشگاه‌ها حاضر نیستند نفرات خود را در اختیار کادر فنی امید قرار بدهند.

کمیته جوانان فدراسیون فوتبال و همچنین اعضای کادر فنی تیم ملی امید از مدت‌ها قبل برای آنکه مشکلی پیش نیاید رایزنی‌هایی را با سرمربیان باشگاه‌هایی که نفرات‌شان ملی‌پوش هستند، آغاز کردند. در این خصوص از باشگاه‌ها درخواست شده بود که بازیکنان خود را در دو هفته پایانی لیگ برتر در اختیار تیم امید بگذارند و تقریبا هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود.

حالا اما لیست تیم امید در آستانه دیدارهای هفته بیست و هشتم لیگ برتر اعلام و ذکر شده که بازیکنان باید از چهارشنبه (28 اردیبهشت) به اردو بروند و خود را به کادر فنی معرفی کنند. این در حالی است که دیدارهای هفته بیست و هشتم لیگ برتر طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و مربیان حاضر نیستند بازیکنان خود را در اختیار تیم امید بگذارند.

به عبارت بهتر، تفاهم انجام شده میان اعضای تیم امید با سرمربی‌های لیگ برتر این‌طور بوده که آنها برای دو بازی آخر، بازیکنان را به تیم امید بدهند و به همین خاطر در فاصله 3 هفته مانده به پایان، یک چالش بزرگ شکل گرفته است.

با همه اینها تیم امید برای حضور در المپیک خودش را آماده می‌کند؛ برای شکستن طلسمی که سال‌هاست در فوتبال ایران وجود دارد و ایران را از رقابت‌های المپیک دور کرده است.

لیست 24 نفره و نهایی تیم امید

مهدی مهدوی‌کیا لیست 24 نفره تیم امید را از بین بازیکنان شاغل در لیگ برتر و لیگ یک انتخاب کرده است.

اسامی بازیکنان به شرح زیر است:

علیرضا رضایی، امیر علی صادقی، سینا سعیدی‌فر (استقلال تهران)/یاسین سلمانی، آریا یوسفی (فولاد مبارکه سپاهان)/علیرضا باویه، محمد امین حزباوی (فولاد خوزستان)/عرفان شهریاری خلجی، سامان فلاح ورنامی (پیکان تهران)/میلاد کر، محمدحسین اسلامی، محمد خدابنده‌لو (ذوب آهن اصفهان)/پیام پارسا، احمد شریعت‌زاده، محمدحسین زواری (صنعت نفت آبادان)/محمد قربانی (نساجی قائمشهر)/محمدمهدی احمدی، مهدی هاشم‌نژاد (نفت مسجد سلیمان)/امیر جعفری صیقلانی (شهر خودرو)/علی جواد کالمرزی ثابت ( بازیکن شاغل در فوتبال هلند)/یادگار رستمی (پوگون لهستان)/بلال آرازی، علی پیلارام (پارس جنوبی جم)/علیرضا خدایی (سایپا)

حضور جذاب دو لژیونر در اردو

یکی از نکات قابل توجه درباره لیست تیم امید، حضور دو بازیکن لژیونر در این فهرست است. یادگار رستمی، بازیکنی که در آکادمی کیا نامش مطرح شد و توانست به لیگ لهستان برود، یکی از آنهاست. رستمی به نوعی کشف خود مهدی مهدوی‌کیاست که از دوران نونهالی به فوتبال ایران معرفی شد و حالا زیر نظر سرمربی تیم امید کارش را دنبال خواهد کرد. علی جواد کالمرزی ثابت نیز بازیکن ایرانی شاغل در لیگ هلند است که به تیم امید دعوت شده و قرار است ایران را در مسیر رسیدن به المپیک همراهی کند.

نفت مسجدسلیمان مشکلی ندارد

در لیست تیم امید دو بازیکن از تیم نفت مسجدسلیمان حضور دارند؛ محمدمهدی احمدی و مهدی هاشم‌نژاد، دو بازیکن نفت هستند که به تیم امید دعوت شده‌اند. البته آنها بعد از اردوی عراق به تیم امید اضافه می‌شوند و تا پایان لیگ برتر همراه نفت خواهند بود. با توجه به اینکه نفت مسجدسلیمان در کورس بقا در لیگ برتر قرار دارد، فدراسیون فوتبال با درخواست آنها برای همراهی دو بازیکن بعد از اردوی عراق موافقت کرد و آنها فعلا در اردوی تیم‌شان حضور خواهند داشت.

استقلال بدون دروازه‌بان دوم!

یکی از عجایب لیست تیم امید دعوت همزمان از دو دروازه‌بان تیم استقلال است. علیرضا رضایی و سینا سعیدی‌فر دو گلری هستند که در لیست مهدی مهدوی‌کیا قرار گرفته‌اند و در چنین شرایطی طبیعی است که فرهاد مجیدی اجازه خروج همزمان دو گلر تیمش را ندهد. استقلال 3 بازی دیگر در لیگ برتر دارد و اگرچه سیدحسین حسینی آماده است و درون دروازه تیمش می‌ایستد، اما با توجه به احتمال مصدومیت و محرومیت، استقلال نمی‌تواند بدون دروازه‌بان ذخیره به مصاف حریفان برود. به همین خاطر قطعا فرهاد مجیدی اجازه حضور همزمان علیرضا رضایی و سینا سعیدی‌فر را در اردوی امید نمی‌دهد.

صدای بقیه تیم‌ها هم درآمد

در بین بازیکنان دعوت‌شده به اردوی تیم امید نفراتی حضور دارند که جزو بازیکنان فیکس تیم‌های باشگاهی خود هستند و با توجه به حساسیت هفته‌های پایانی، غیبت آنها می‌تواند به ضرر باشگاه‌شان تمام شود.

خودروسازان دو نماینده در تیم امید دارند؛ مجتبی حسینی، سرمربی پیکان، با توجه به اینکه عرفان شهریاری عضو تیم امید باشگاه است و کمتر در تیم بزرگسالان حضور دارد، مشکلی بابت حضورش در تیم امید ندارد، اما درباره سامان فلاح ماجرا فرق دارد. دفاع وسط خودروسازان جزو نفرات فیکس تیمش است و طبیعی است مجتبی حسینی قبل از دیدار حساس تیمش با فولاد اجازه خروج او از تمرینات را ندهد. البته بعید است با توجه به هماهنگی قبلی، مشکلی بابت غیبت فلاح در دو هفته پایانی وجود داشته باشد.

سبزپوشان اصفهانی با دعوت 3 بازیکن خود به تیم امید در آستانه دیدار حساس با فجر سپاسی مواجه شده‌اند. در بین بازیکنان دعوت شده محمدخدا‌بنده‌لو نقشی کلیدی در تیم مهدی تارتار دارد و این مربی حاضر نیست ستاره ذوب‌‌آهن را در آستانه دیدار هفته بیست و هشتم به تیم امید بدهد. از طرف دیگر، محمدحسین اسلامی و میلاد کر نیز دو جوان آینده‌دار ذوب‌آهن هستند که در ترکیب این تیم به تناوب بازی خواهند کرد. با این شرایط ذوب‌آهن هم چهارشنبه نفراتش را به اردوی تیم امید نخواهد فرستاد.

یاسین سلمانی و آریا یوسفی از سپاهان به تیم امید دعوت شده‌اند. سلمانی یکی از پدیده‌های لیگ بیست و یکم بوده و نقشی مهم در ترکیب طلایی‌پوشان ایفا می‌کند. اگرچه سپاهان جایگزین‌های باتجربه زیادی برای سلمانی دارد، اما حضور او در تیم امید هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

پیام پارسا، احمد شریعت‌زاده و محمدحسین زواری 3 بازیکن نفت آبادان هستند که در لیست مهدوی‌کیا قرار گرفته‌اند. در این بین، شاید شریعت‌زاده برای منصوریان و نفتی‌ها اهمیت بیشتری داشته باشد و باید دید تصمیم این سرمربی برای حضور بازیکنانش در تیم امید چیست.

اگرچه تیم‌های لیگ برتری فولاد خوزستان، نساجی مازندران و شهرخودرو نیز نماینده‌هایی در تیم امید دارند، اما بعید است با توجه به حضور این نفرات در لیست ذخیره‌ها، مشکلی بابت رفتن‌شان به اردو باشد.

تکلیف چه می‌شود؟

اعتراض باشگاه‌ها به تیم امید بابت بردن بازیکنان خود به اردو یک مساله طبیعی است؛‌ به هر حال باشگاه‌های لیگ برتری برای این نفرات جوان هزینه کرده‌اند و قصد دارند بهترین بهره‌گیری را از آنها داشته باشند. چیزی که در این بحث مشخص است، اردوی تیم امید تا دو، سه روز آینده شکل رسمی به خود نمی‌گیرد و این احتمال می‌رود که بعد از دیدارهای هفته بیست و هشتم باشگاه‌ها حاضر به رفتن نفرات کلیدی‌شان به اردو شوند. باید دید چه اتفاقاتی طی روزهای آینده در این خصوص رخ می‌دهد.

تیم امید در مسیر المپیک پاریس

مساله مهمی که در این خصوص وجود دارد، آرزوی همه فوتبال‌دوستان ایرانی برای رسیدن به المپیک پاریس است. ایران نزدیک به نیم قرن است که به المپیک نرسیده و حالا که مهدی مهدوی‌کیا تیمی را آماده کرده که شانس خوبی برای شکستن این طلسم دارد، وظیفه هر کسی است که از آن حمایت کند. فدراسیون فوتبال هم تدارکات مناسبی فراهم آورده تا این تیم تاریخ‌ساز شود. از این رو، باشگاه‌ها نیز باید حمایت لازم را انجام بدهند تا ستاره‌هایشان برای مسابقات مقدماتی المپیک پاریس از نظر ذهنی و فنی آماده باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.