یکی از مهمترین اخبار غیررسمی اعلامشده در فضای مجازی حذف آثار بهرام بیضایی از دو پلتفرم اصلی عرضه آنلاین محصولات تصویری بوده است. اتفاقی که اگرچه در تمام سالهایی که از مهاجرت بهرام بیضایی میگذرد، به نوعی در جریان بوده -و هیچگاه بهرام بیضایی حضور پررنگی در فضای رسمی نداشته- اما در روزهای اخیر با حذف بقیه آثار این فیلمساز و نویسنده دورانساز شکل رسمیتری به خود گرفته و به عبارت بهتر آثار بهرام بیضایی از محتوای دو پلتفرم اصلی حذف و از دسترس کاربران خارج شده است.
پولاد امین، شهروند آنلاین؛ طی یکی دو روز اخیر بهرام بیضایی، پرتکرارترین نام در ستون اخبار، شایعات و حواشی رسانههای فرهنگیوهنری بوده. انگار نه که این سینماگر و نویسنده دوازده سیزده سالی میشود که از سرزمین مادری دور افتاده و در جایی دیگر به فعالیت هنری و پژوهشیاش مشغول است. او اما برخلاف دوری حالا دیگر دوازده سیزده سالهاش همچنان تاثیرگذار و بانفوذ است. مثل تمام کارنامه نزدیک به نیمقرنیاش. ١٣ سالی میشود که از آغوش سرزمین مادری جدا افتاده و البته مثل تمام پنجاهوچندسالی که پیشتر در این آغوش زیسته و آرمیده و ساخته و نوشته و اتفاقا به همینخاطر هم هست که همواره حضور حساسیتبرانگیزی داشته، چنان که تنها چندروز پس از لغو بحثانگیز مراسم نکوداشت بهرام بیضایی، خبر میرسد که آثار این هنرمند تاثیرگذار تئاتروسینما از پلتفرمهای پخش آنلاین فیلم و سریال حذف شده است.
نام بهرام بیضایی را دوبار در چندروز اخیر در سرتیتر اخبار و شایعات شنیدیم. اولبار وقتی گفته شد سمیناری درباره سانسور که قرار بود در کنار آیین نکوداشت بهرام بیضایی با حضور محمود دولتآبادی، محمد رحمانیان، حمید امجد و بسیاری دیگر برگزار شود، به شکل عجیبی لغو شده است و دیگر بار هم همین چندساعت پیش که برخی از رسانههای سینمایی اعلام کردند که تمامی آثار بیضایی از پلتفرمها حذف شده و تنها فیلم «روز واقعه» در برخی پلتفرمها باقی مانده است.
حذف بهرام بیضایی
یکی از مهمترین اخبار غیررسمی اعلامشده در فضای مجازی حذف آثار بهرام بیضایی از دو پلتفرم اصلی عرضه آنلاین محصولات تصویری بوده است. اتفاقی که اگرچه در تمام سالهایی که از مهاجرت بهرام بیضایی میگذرد، به نوعی در جریان بوده -و هیچگاه بهرام بیضایی حضور پررنگی در فضای رسمی نداشته- اما در روزهای اخیر با حذف بقیه آثار این فیلمساز و نویسنده دورانساز شکل رسمیتری به خود گرفته و به عبارت بهتر آثار بهرام بیضایی از محتوای دو پلتفرم اصلی حذف و از دسترس کاربران خارج شده است.
بیضایی که بعد از پیروزی انقلاب ٦ فیلم بلند سینمایی در ایران ساخته -و تقریبا همه این ٦ فیلم هم بهعنوان بهترینهای سالهای تولیدشان بهشمار میآیند-؛ پیش از این با سه فیلم «شاید وقتی دیگر»، «مسافران» و«سگکشی» که جزو پربینندهترین آثار قدیمی پلتفرمها بودند، حضور پررنگی در فضای پلتفرمهای اصلی کشور داشت. این سه فیلم البته تنها فیلمهای بیضایی بودند که در فیلیمو و نماوا بارگذاری شده بودند و دوستداران بهرام بیضایی میتوانستند به تماشایشان بنشینند. در روزهای اخیر اما این دو پلتفرم اقدام به حذف آثار بیضایی و آنها را از دسترس خارج کردهاند. این در حالی است که «باشو غریبه کوچک» و «وقتی همه خوابیم» که هر دو در سینماها و جشنواره فیلم فجر هم اکران شدهاند، هیچگاه از طریق پلتفرمها پخش نشدند.
حالا آثار بهرام بیضایی و میراث فرهنگیوهنری این هنرمند تاریخساز در پلتفرمهای عرضه آنلاین محصولات تصویری منحصر میشود به فیلم «روز واقعه» که نام بهرام بیضایی بهعنوان فیلمنامهنویس در تیتراژ آن آمده است. در واقع اگر به بخش جستوجوی این پلتفرمها مراجعه و نام بیضایی را سرچ کنید تنها محتوایی که در اختیارتان قرار میگیرد، فیلم «روز واقعه» است.
پانوشت: البته در این میان بسیاری هم هستند که میگویند شاید هم حذف این فیلمها از پلتفرمهای عرضه محصولات تصویری بهخاطر پایان زمان قراردادشان باشد. طبق این نظر؛ فیلمها برای مدت زمان مشخصی با پلتفرمها قرارداد میبندند و بعید نیست فیلمهای بهرام بیضایی هم به همین دلیل از این پلتفرمها حذف شده باشد. حالا در شرایطی که نه تهیهکننده سه فیلم بهرام بیضایی و نه مدیران پلتفرمهای اصلی کشور توضیح قانعکنندهای درباره دلایل این اتفاق نمیدهند، بهنظر میرسد فعلا باید اعتماد کرد به شنیدهها و حسرت خورد از بابت نبود هنرمندی که در آخرین مطلبی که دربارهاش در همین «شهروند» منتشر شده بود، از او نقل شده بود که «اگر همه هیچ نمیدانستیم امیدی نبود، ولی چون بیشتر از قبل میدانیم میتوان امیدوار بود.»
//انتهای پیام