چهار کالای اصلی کشفیات قاچاق در کشور؛ لوازم یدکی خودرو در رتبه نخست/ تدوین دستورالعمل برای کالاهای کولبری

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از تدوین دستورالعمل برای کالاهای کولبری خبر داد

به گزارش شهروند آنلاین؛ به نقل از  ایرنا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین دستورالعملی برای واردات کالا توسط ملوانان و کولبران تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: ازنظر کشفیات مظنون به قاچاق لوازم‌یدکی خودرو در سال ۱۴۰۰ با ۲۰ میلیارد ریال و سهم ۱۰ درصدی از کشفیات رتبه اول را دارد.

«حمیدرضا دهقانی نیا» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: مطابق ماده ۱۲ قانون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌های مقابله با مبادلات قاچاق در هر سال احصا می‌شود و پس از تصویب در چارچوب مشخص شده به نهادهای مربوطه ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت می‌شود.

 

۱۷.۱میلیارد دلار قاچاق کالا در سال ۹۸/ عرضه کالاهای تولید شده در زیرپله‌ها به نام برندها

وی در خصوص میزان قاچاق کالا در کشور تصریح کرد: بر اساس برآورد انجام شده به‌صورت کارشناسی در سال ۹۸ آمار ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به‌صورت کلی ثبت شده است.

دهقانی نیا همچنین در خصوص برندهای ممنوعه لوازم‌خانگی در بازار خاطرنشان کرد: بسیاری از این کالاها تقلبی است که این محصولات، کالاهای ایرانی هستند که به‌صورت زیرپله‌ای رنگ‌آمیزی یا ترمیم می‌شوند و با برندهای خارجی و ممنوعه در بازار به فروش می‌رسند.

وی با بیان اینکه قاچاق در حوزه واردات لوازم‌خانگی بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۵ درصد برندهای ممنوعه لوازم‌خانگی از طریق استثنائات تجاری وارد کشور شده که قاچاق محسوب می‌شوند.

وی افزود: برخورد با واردات این نوع کالاهای قاچاق ضروری است و باتوجه‌به فراهم بودن زیرساخت‌های قانونی و سامانه‌ای باید با آن برخورد شود؛ ضابط قضایی با استعلام اصالت کالا در بازار به‌سهولت از قاچاق بودن کالا آگاه می‌شود و می‌تواند نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کند.

 

لوازم یدکی رتبه اول قاچاق به کشور/ سهم ۸ درصدی لوازم‌خانگی از کشفیات قاچاق

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از نظر کشفیات مظنون به قاچاق در سال ۱۴۰۰ در حوزه واردات رتبه اول مربوط به لوازم‌یدکی خودرو است و پس از آن مواد غذایی با ۲۰ میلیارد ریال و سهم ۹ درصدی از کل کشفیات قاچاق قرار دارد.

وی افزود: تجهیزات یارانه با ۱۷ میلیارد ریال و ۸.۵ درصدی و لوازم‌خانگی در با ۱۷ میلیارد ریال و ۸ هشت درصدی در رتبه‌های سوم و چهارم کشفیات مظنون به قاچاق در سال ۱۴۰۰ در حوزه واردات قرار گرفتند.

دهقانی نیا همچنین در خصوص رسیدگی به قاچاق از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مرزی کشور نیز گفت: بر اساس ابلاغ دستورالعمل ۹ بندی رییس جمهوری در ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، وظایف برخورد با قاچاق کالا و ارز برای دستگاه‌های مختلف تبیین شد.

وی اضافه کرد: در سه بند نخست این ابلاغیه، وزارت کشور باید نسبت به فعال‌کردن و ساماندهی بازارچه‌های مرزی با هدف تبادل قانونمند کالا اقدام و بر آن نظارت کند.

 

تدوین دستورالعمل برای کالاهای ملوانی و کولبری

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی موظف شد با تدوین یک برنامه جامعه و عملیاتی کردن آن با رویکرد پیشگیری از ورود قاچاق به سرزمین اصلی از تجارت غیرقانونی جلوگیری شود.

دهقانی نیا گفت: ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت کشور موظف به تدوین دستورالعملی برای کالاهای ملوانی و کولبری طی یک ماه آینده شد که این برنامه تبیین و نهایی شده و در صورت ابلاغ اعلام خواهد شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.