معمای خوداظهاری، احراز، سند وخسارت در سرقت صندوق امانات

عضو هیات مدیره بانک ملی گفت: اظهارات خسارت دیدگانی که سند ندارند، باید تحت نظارت کارشناسان قضایی بررسی و احراز شود و سپس بانک ملی خسارت هایشان را به نرخ روز محاسبه می‌کند.

به گزارش «شهروند آنلاین»، برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» دیشب به موضوع بزرگترین و پیچیده‌ترین سرقت بانکی ایران پرداخت. صبح شانزدهم خرداد ماه، خبر به سرقت رفتن ۱۶۲ صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران منتشر شد. خبری که در ابتدا با یک سری تناقضات درباره آمار صندوق‌ها و سپس زمان وقوع خود سرقت و نحوه سرقت مواجه بود. اما بعد از چند روز تلاش پلیس، اعلام شد که سارقان این سرقت دستگیر شدند.

میهمانان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سردار سرتیپ محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا و حسن مونسان، عضو هیات مدیره بانک ملی بودند.

بانک ملی بر مبنای اظهارات مالباختگان خسارت را به روز پرداخت می‌کند؟

مجری: آقای مونسان چطور در این شعبه نگهبان نداشتید، حفاظت فیزیکی نداشتید، پلیس هم که می‌گوید اصلاً کشیکی به نام کشیک بانک نداریم و آن دو نفری که دستگیر کردیم، آدم‌های ویژه و نخبه‌ای نبودند که بگوییم برای این سرقت از هوش و تخصص آی. تی استفاده کردند؟

مونسان: اقدامات پلیس نباید نادیده گرفته شود، الحق و النصاف کار بسیار بزرگی کردند.

مجری: راجع به کار پلیس صحبت نمی‌کنیم! ناز شصت پلیس که کمتر از ۴۸ توانست آنها را بگیرد.

مونسان: پلیس کار بسیار بزرگی کرد و بچه‌های آگاهی تهران انصافا یک کار پیچیده انجام دادند.

مجری: ما قدردان کار پلیس هستیم، این علامت سوال را پاسخ دهید؟

مونسان: من اشاره کردم که در بانک بحث‌های بودجه‌ای ما کاملا مشخص است.

مجری: شما بگویید بودجه، اما امنیت مهم است و آخرین تکنولوژی‌ها را استفاده می‌کنیم، چرا با وجود همه اینها، این اتفاق می‌افتد؟

مونسان: به هر حال مواردی که اشاره کردیم باید بررسی شود و ببینیم که خلاء‌ها کجا بوده است.

مجری: بررسی شده است، نگهبان که نداشتید، حفاظت فیزیکی که نداشتید، گشت پلیس در درب ورودی بانک نبوده است، اینها را بررسی کردیم؟

مونسان: نگهبان، من اشاره کنم.

سردار قنبری: به این مساله ورود کنیم، قطعا نواقصی در جا‌های دیگر هم وجود دارد که باید بررسی شود، این کشف، کشف بسیار پیچیده و قابل گفتن برای مردم است و مردم بدانند درسیستم‌های امنیتی کشور، یک سیستم توانمند است که می‌تواند به این مساله ورود کند.

مجری: این گفت‌وگو برای قبل از ماجراست و کشف شما برای بعد از ماجراست، الان وضعیت مالباختگان چطور است و این صحت دارد که گفته شده است که اگر شما شکایت نکنید و بابت این شکایت نکردن ضمانت بدهید، یک صلح نامه‌ای را امضا کنید و بعد حالا ۵۰ درصد آنچه که اظهار می‌کنید، پرداخت می‌کنید؟

مونسان: به محض اینکه مطلع شدیم که این اتفاق افتاده است، به همراه مسئولان ارشد بانکی در جمع خسارت دیدگان صندوق‌های اجاره‌ای واقعیت را گفتیم. بانک ملی به محض اینکه مطلع شد اولین اقدامی که انجام داد، اعلام پرداخت خسارت به خسارت دیدگان صندوق‌های اجاره‌ای بود. در سایت بانک ملی منتشر کردیم که با نظارت قضائی و بررسی‌ها و احرازی که انجام خواهد شد، تمام خسارت‌ها را پرداخت خواهیم کرد.

مجری: الان بحث ۵۰ درصد منتفی است؟

مونسان: ۵۰ درصدی که بانک گفت، به حساب خسارت دیدگان واریز شود تا امنیت و اعتمادی که مردم به بانک داشتند، تامین شود. گرچه این مبالغ مسدود شد، چون باید خوداظهاری انجام شود، اما همان طور که می‌دانید بانک از محتویات صندوق امانات، اطلاعی ندارد.

مجری: صلح نامه برای چه بوده است؟

مونسان: این صلح نامه برای این بود که آن ۵۰ درصدی که به حساب خسارت دیدگان واریز و مسدود می‌کنیم و به محض اینکه دستور قضایی صادر شود، آن مسدودی آزاد می‌شود و خسارت دیدگان می‌توانند آن مبلغ را برداشت کنند، آن زمان بانک بتواند با آن صلح نامه با مراجعه به مقامات قضائی، خسارت را از سارقان مطالبه کند.

مجری: این منوط به آن بوده است که شکایتی انجام ندهند و صلح نامه را امضا کنند؟

مونسان: خیر، شکایت همان روز اول انجام شد و اینجا جا دارد از دادستان تهران تقدیر و تشکر کنم.

مجری: یک ویدئو منتشر شده بود که برخی‌ها به مالباختگان گفته بودند شما باید صلح نامه امضا کنید و قبل از امضا هم قول دهید که از سارقان شکایتی نکنید؟

مونسان: اصلا چنین چیزی نیست، من خودم بعد از جریان سرقت در تمام صحنه‌ها حضور داشتم و به همه خسارت دیدگان اتفاقا گفتیم که صلح نامه توام با شکایت شما باشد و حتما شکایت کنید. روز اول هم بازپرس جانشین دادسرای سرقت ویژه آمدند و اظهارات و خوداظهاری‌ها را گرفتند و طرح شکایت کردند و بعد گفتیم که بروید و در سامانه ثنا ثبت کنید و تمام این اقدامات را انجام دادیم. بانک ملی این خسارت را پرداخت کرد و فکر نمی‌کنم در هیچ جای جهان، پرداخت خسارت به این سرعت انجام شده باشد.

مجری: الان تمام خسارت پرداخت شده است؟

مونسان: بله، اعلام کردیم که تمام خسارت پرداخت می‌شود.

مجری: پس ۵۰ درصد منتفی است؟

مونسان: ۵۰ درصد فقط واریز اولیه بوده است که قرار بود انجام بدهیم، بانک ملی تمام خسارت‌ها را تا ریال آخر تعهد کرده و در خود سایت ملی هم بارگذاری شده است.

مجری: پرداخت‌ها بر مبنای خوداظهاری است یا سند بیاورند؟

مونسان: خواظهاری انجام دادند و سپس کارشناسان تحت نظارت مراجع قضائی باید بررسی کنند، احراز توسط کارشناسان قضائی که تخصص دارند انجام می‌شود. ما اعلام کردیم خسارت را براساس اموالی که داشتند به نرخ روز برایشان محاسبه می‌کنیم و اگر کسی طلایی داشته است که آنجا گذاشته است حتی اجرت طلا را هم حساب می‌کنیم.

مجری: الان مبنای اموال خوداظهاری است یا سند باید بیاورند؟

مونسان: خودشان خیلی سند ندارند، به هر حال بررسی می‌کنیم.

مجری: وقتی می‌گویند طلا‌های ازدواج مان را گرفتم و در صندوق گذاشتم، حالا باید چکار کنم؟

مونسان: درست است و خیلی از خسارت دیدگان حداقل برای بنده که خیلی با ایشان نشستم و صحبت کردم و تقریبا برای من محرز بود که اظهارات شان درست است و نادرست نیست.

مجری: یعنی با مکالمه و صحبت کردن فهمیدید که اظهارات درست است؟

مونسان: از دیدگاه غیرکارشناسی متوجه شدم، براساس اظهارات و سروکاری که با مردم داریم متوجه شدم که این فرد درست می‌گوید و مبالغ هم مبالغ غیرواقعی نبود و کادو‌های عروسی بود و کادو‌هایی که به ایشان داده اند و خیلی‌ها هم حتی یک جنسی بخریم و فاکتورش را کنار بندازیم و نگه نداریم؛ بنابراین این احراز در مرحله بعدی است و بانک ملی هدف اولش بعد از این وقوع جرم، ایجاد آرامش و اطمینان برای پرداخت خسارت است.

مجری: بانک ملی بر مبنای اظهارات مالباختگان صددرصد خسارت را به روز پرداخت خواهد کرد.

مونسان: نه ببینید احراز باید بشود، ما اعلام کردیم آنهایی که سند دارند و طبیعتا مشخص است و صددرصد آن را می‌پردازیم و آنهایی که اظهار می‌کنند و سند ندارند باید رسیدگی‌های کارشناسی انجام شود.

سردار قنبری: شما به موضوع بانک پرداختید.

مجری: موضوع ما فقط بحث سرقت از بانک بود.

سردار قنبری: ابعاد ویژه‌ای که در رسیدن به این نتیجه داشت، جا دارد بازگو شود و مردم احساس آرامش کنند و آن حس ناامنی که در مردم ایجاد می‌شود باید اعاده شود. ما از شما و همکاران تان هم تشکر می‌کنیم که پوشش خبری خوبی به این موضوع داده شد و امروز پلیس این توانمندی را دارد که بتواند هر اتفاقی که می‌افتد در کمترین زمان ممکن به آن برسد.

مجری: استرداد مجرمان چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

سردار قنبری: الان در حال انجام است.

مجری: موضوعات زیادی است که باید از آن درس بگیریم.

مونسان: همکاران من در جای جای کشور خیلی مورد هجمه قرار گرفتند باید تقدیر و تشکر کنم.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.