خدا را شکر، یکشنبه بازی دوستانه داریم!

الجزایر بدون ستاره من‌سیتی و با حضور بازیکن میلان به مصاف ایران می‌آید

اولین بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران در مسیر منتهی به جام جهانی ساعت 21 یکشنبه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام تیم ملی فوتبال ایران قرار است اولین مسابقه دوستانه خود را در راه حضور در جام جهانی قطر برگزار کند.

تیم ایران قرار بود در فیفادی جاری به کانادا برود و ضمن دیدار با تیم ملی این کشور، با دو تیم دیگر هم بازی تدارکاتی داشته باشد، اما از سوی کشور میزبان این سفر لغو شد تا شاگردان اسکوچیچ به قطر بروند و اردوی تدارکاتی‌شان را آنجا برپا کنند.

در نهایت طلسم عدم هماهنگی برای بازی دوستانه شکست و تیم الجزایر قبول کرد با سفر به دوحه، یکشنبه 22 خرداد ماه در برابر ایران قرار بگیرد. مسابقه‌ای که از ساعت 21 میان شاگردان جمال بلماضی و دراگان اسکوچیچ برگزار خواهد شد.

شرایط ایران، فقط تمرین و تمرین!

تیم ایران در شرایطی مقابل الجزایر قرار می‌گیرد که بعد از پایان دور انتخابی جام جهانی در اوایل فروردین‌ماه، هیچ مسابقه رسمی و دوستانه‌ای نداشته است. شاگردان دراگان اسکوچیچ در اردوی جاری قطر نیز تاکنون حریف تدارکاتی نداشته‌اند و حدود 10 روز است که فقط در دوحه تمرین می‌کنند. از این رو، بدون تردید دیدار با الجزایر برای ایجاد هماهنگی میان نفرات و محک زدن نفرات جدید و قدیم، بازی خوبی محسوب می‌شود. اسکوچیچ این فرصت را پیدا کرده تا بتواند تیمش را در یک مسابقه غیر رسمی ببیند و امیدوار به ماه‌های آینده شود.

الجزایر، قدرتی که در جام جهانی نیست

تیمی که سرمربیگری‌اش به عهده جمال بلماضی، مربی نامدار فرانسوی است، چندی قبل در روز آخر با بدشانسی نتوانست جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد. الجزایر رقیب ناشناخته‌ای برای ایران نیست. قهرمان جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۱۹ سال گذشته نتوانست در آخرین دوره جام ملت‌های آفریقا که به میزبانی کامرون برگزار شد، از عنوان قهرمانی دفاع کند. آنها در مسیر رسیدن به جام جهانی نیز ناکام ماندند. بلماضی و شاگردانش به رغم پشت سر گذاشتن تیم‌های بورکینافاسو، نیجر و جیبوتی در مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 قطر در قاره آفریقا در ادامه به دیدار کامرون رفتند و با تساوی 2 بر 2 متوقف شدند و تنها به دلیل قانون گل زده در خانه حریف، از جریان این رقابت‌ها کنار رفتند.

اگرچه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند سبک بازی الجزایر هیچ شباهتی به بازی انگلیس، آمریکا و ولز، سه حریف تیم ملی در جام جهانی، نخواهد داشت اما به هر حال همین که این فیفادی بدون بازی تدارکاتی به پایان نمی‌رسد، اتفاق خوبی محسوب می‌شود.

سابقه تقابل ایران و الجزایر

الجزایری‌ها تاکنون ۵ بار با تیم کشورمان بازی کرده‌اند. ۲ برد برای ایران، ۲ برد برای الجزایر و یک مساوی، حاصل نبردهای دو تیم بوده است و ۲۲ خرداد هم قرار است در ششمین بازی شاگردان اسکوچیچ و بلماضی با هم بازی کنند. طرابلس لیبی، ۹ تیر ۱۳۶۰ میزبان اولین مسابقه ایران و الجزایر بود، مسابقه‌ای که با برتری یک بر صفر حریف آفریقایی در یک بازی دوستانه به پایان رسید. در ادامه دو تیم ۷ و ۲۱ مهر ۱۳۷۰ در دو بازی رفت و برگشت جام بین قاره‌ای با هم بازی کردند که بازی رفت را ایران دو بر یک در آزادی به سود خودش تمام کرد، اما در بازی برگشت در الجزیره یک بر صفر باخت.

چهارمین مصاف ایران و الجزایر ۱۰ سال بعد اتفاق افتاد و در ۱۲ اسفند ۱۳۸۰، ایران و الجزایر در جام ال جی در کازابلانکای مراکش با هم روبه‌رو شدند، مسابقه‌ای که به تساوی بدون گل رسید. آخرین مسابقه دو تیم هم به پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برمی‌گردد. تیم ملی کشورمان که فروردین سال ۹۷ برای برگزاری یک اردوی تدارکاتی در اتریش به سر می‌برد، در هفتمین روز فروردین در «یو پی سی آره‌نا» شهر گراتس با ۲ گل سردار آزمون و مهدی طارمی، الجزایر را دو بر یک شکست داد. حالا ۴ سال بعد دوباره ایران و الجزایر به هم رسیده‌اند.

غیبت فوق‌ستاره الجزایر، بازیکن میلان هست

ستاره اصلی تیم الجزایر که در سطح جهان طرفداران زیادی دارد،‌ ریاض محرز، بازیکن مطرح منچسترسیتی انگلیس است. جمال بلماضی اما او و چند بازیکن تیمش را از مسابقه با ایران معاف کرده است.  اسلام سلیمانی مهاجم، آیسا مندی مدافع و رایس امبولی دروازه‌بان اصلی الجزایر هستند که به غیر از محرز در بازی با ایران حضور نخواهند داشت.  ریاض محرز هم به دلیل مصدومیت از مسابقه با ایران منع شده و در بازی اول تدارکاتی تیم ملی غایب است.

البته شایعاتی درباره غیبت چند ستاره دیگر تیم ملی الجزایر مقابل ایران هم به گوش می‌رسید؛ گفته می‌شد اسماعیل بن‌ناصر، هافبک تیم میلان ایتالیا و یوسف بلایلی، بازیکن شاغل در لیگ فرانسه هم در این بازی غایبند، اما این موضوع تکذیب و مشخص شد آنها یکشنبه‌شب به میدان می‌روند.

بلماضی: ایران تیم قابل احترامی است

جمال بلماضی، سرمربی تیم الجزایر درباره مسابقه با ایران گفته است:‌ «ایران تیمی محترم و حاضر در جام جهانی است. این دیدار برای ما مفید خواهد بود. ما در این دیدار تنها به دنبال برد هستیم و فلسفه فوتبال ما چیزی جز برد نمی‌شناسد.»

او ادامه داد: «هشام بوداوی، هافبک تیم ملی بهبود یافته و بعد از غیبت در دو بازی اخیرمان مقابل اوگاندا و تانزانیا آماده بازی است. البته باید بگویم بوداوی در دیدار با ایران شرکت نمی‌کند چون به او استراحت دادیم. سفیان بن دبکه، دیگر هافبک ما هم همچنان مصدوم است.»

شروع دیدارهای تدارکاتی به امید آینده خوب

دیدار با الجزایر به نوعی شروع دیدارهای تدارکاتی تیم ملی در راه جام جهانی است. حالا اهالی فوتبال امیدوارند مسئولان فدراسیون فوتبال بتوانند در فیفادی بعدی که شهریورماه برگزار می‌شود، حریفان بهتر و قدرتمندتری را برای تیم ملی انتخاب کنند. تیم ایران برای حضور مقتدرانه در جام جهانی نیاز به بازی‌های دوستانه پرتعداد دارد و تحقق این مساله اتفاق خوبی برای اسکوچیچ و شاگردانش محسوب می‌شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.