راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین تالاب‌ها

۸۸ طرح محیط زیستی در ۲۰ استان افتتاح و از مرکز پایش پایگاه جامع مدیریت داده تالاب‌های کشور با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ علی سلاجقه با اشاره به افتتاح ۸۸ طرح زیست محیطی در کشوراظهار کرد: این تعداد طرح در بخش‌های مختلف پایش، نظارت و تصفیه خانه‌ها است که به مرور و با کمک دانش بنیان‌ها توسعه می‌یابد.

او، ارزش کلی این طرح‌ها را بیش از ۱۵ هزار و ۵۶۹ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: برای بهره‌برداری از این طرح‌ها اعتباری بالغ بر بر ۴ هزار و ۲۵۹ میلیون ریال و بیش از ۳۰ میلیون یورو و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هزینه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رونمایی از «دبیرخانه مرکز پایش و پایگاه جامع مدیریت داده تالاب‌های کشور» افزود: بر اساس مفاد قانونی حفاظت و احیای تالاب‌های ایران و کنوانسیون رامسر، سازمان محیط‌زیست مکلف است نسبت به پایش تالاب‌ها اقدام کند که بعد از راه اندازی این سامانه امکان پایش آنلاین تالاب‌های کشور در بخش‌های مختلف تغییر کاربری، کمیت و کیفیت آب و حیات وحش فراهم می‌شود.

سلاجقه در ادامه اظهار کرد: دبیرخانه مرکز پایش و پایگاه جامع مدیریت داده تالاب‌های کشور علاوه بر اینکه تمام اطلاعات مورد نیاز محققان در حوزه تالاب‌ها را در اختیارشان می‌گذارد، به واقع ابزار دقیقی برای رصد و پایش بهنگام و اتخاذ تصمیمات موثر سطوح مدیریتی سازمان خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رونمایی از این پایگاه داده‌ای که در راستای سال دانش بنیان صورت گرفت گفت: این پایگاه آماری یک گام بزرگ برای سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود که در بخشی از این سامانه می‌توان ۷۸ تالاب کشور را بصورت آنلاین از حیث مباحثی همچون تغییر کاربری و کمیت و کیفیت آبی که در این تالاب‌ها وجود دارد مورد پایش قرار داد.

او افزود: از دیگر موارد کاربردی که در این سامانه مورد توجه می‌باشد بحث پایش برخط حیات وحش است که مورد رصد قرار می‌گیرد.

سلاجقه ادامه داد: همچنین با تجهیز حرارت سنج در آینده و هشداری که از طریق این سامانه دریافت می‌شود می‌توان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌های طبیعی و وقایعی که ممکن است در تالاب‌ها و سایر نقاط تحت مدیریت صورت گیرد اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

سلاجقه به دیگر مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: برخی از مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست صعب العبور هستند از این رو حضور در این مناطق و پایش آن‌ها کار سختی است که با استفاده از داده‌های به روز امکان پایش آنلاین این مناطق از جمله تالاب‌ها فراهم شده است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.