دروغ اتمی / طالبان علیه طالبان/ هوای ابری میان بهارستان و پاستور

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي ارتباط دولت و مجلس ، روند حرکت شاخص کل بورس ، انحصار در تربیت دندانپزشک ، موضع‌گیری‌های سیاسی رافائل گروسی درباره مذاکرات برجامی ، تسلط بالا به دو زبان عربی و انگلیسی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم ، گروه هکری «عصای موسی» ، چالش جدی ماندگاری حکومت طالبان ، رشد مثبت اقتصاد ایران در سال گذشته و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز نخستین سفر «سردار بردی‌ محمداف» به تهران در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  ارتباط دولت و مجلس ، روند حرکت شاخص کل بورس ، انحصار در تربیت دندانپزشک ، موضع‌گیری‌های سیاسی رافائل گروسی درباره مذاکرات برجامی ، تسلط بالا به دو زبان عربی و انگلیسی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم ، گروه هکری «عصای موسی» ، چالش جدی ماندگاری حکومت طالبان ، رشد مثبت اقتصاد ایران در سال گذشته و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

هوای ابری میان بهارستان و پاستور

روزنامه آرمان ملی: نگاهي به رويکردها و اظهارات برخي کارشناسان و چهره‌‌هاي سياسي در حدفاصل يک سال گذشته در خصوص نوع ارتباط دولت و مجلس به وضوح نشان مي‌دهد که برخي بسيار زودتر از اينها پيش‌بيني مي‌کردند که ماه عسل دولت و مجلس چندان به دراز نکشد و حتي در همان سال اول نيز با يکديگر به اختلاف نظر بخورند. نکته‌اي که امروز به راحتي مي‌توان مؤيد آن را در نوع تعامل دولت و مجلس ديد. جايي که به واسطه برخي عملکردها از سوي وزراي اقتصادي بهارستان‌نشينان انتقادات صريح خود را نسبت به آنها ابراز مي‌کنند و با طرح سوال از وزرا يا جمع‌آوري امضا براي استيضاح عزم جزم مجلس براي نظارت بر عملکرد دولتمردان را متذکر مي‌شوند. اين در حالي است که گرچه به خود مجلس نيز به واسطه برخي تصميم‌گيري‌ها انتقاداتي وارد است اما همين که مجلس به وظايف ذاتي خود عمل مي‌کند جاي بسي اميدواري است که شرايط و عملکردها رو بهبود برود.بسياري از سياسيون، تحليلگران و کارشناسان مجلس يازدهم را همراه‌ترين مجلس با دولت مستقر پس از انقلاب مي‌خوانند و عده‌اي اين تعامل را حتي تا حدي بالا مي‌بينند که بعضا وظايف ذاتي اين دستگاه‌ها از ياد مي‌رود. مثل ماجراي لايحه برنامه پنجساله هفتم توسعه که اساسا بايد از سوي دولت به مجلس ارائه مي‌شد که هنوز با گذشت يک سال از روي کارآمدن دولت اين مهم صورت نپذيرفته و مجلس نيز اصراري بر ارائه برنامه از سوي دولت نداشته است. چه اينکه اگر تا شش ماهه نخست روي کار آمدن دولت جديد از هر کسي در خصوص نوع ارتباط دولت و مجلس پرسيده مي‌شد همه به ارتباط مثبت و هماهنگ مجلس و دولت اشاره مي‌کردند. اما هر چه که از ماه‌هاي پاياني سال به اين سو آمديم نوع تعامل مجلس با دولت تغيير کرد و ديگر حمايت‌‌هاي صرف جاي خود را به وظيفه اصلي مجلس يعني نظارت داد.

 

دیپلماسی با زبان مردم

روزنامه ایران:29 خرداد رئیس‌جمهور قزاقستان قاسم توقایف در رأس هیأت بلندپایه وارد ایران می‌شود.  قزاقستان به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه و پهناورترینِ آن‌ها، از جایگاه ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.  این کشور که به سوئیس منطقه آسیای مرکزی معروف است، دارای روابط استراتژیک با کشورهای این منطقه و همچنین روسیه و چین است. سفر قاسم توقایف به ایران بعد از سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان و ترکمنستان به ایران نقطه عطفی در روابط ایران با کشورهای منطقه آسیای مرکزی بودکه با سفر توقایف می‌‌تواند این روابط گسترش یابد.امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، روز یکشنبه 8 خرداد در صدر هیأت بلندپایه سیاسی ـ اقتصادی به دعوت رسمی رئیس جمهور ایران، به تهران آمد. یکی از وجوه راهبردی میان ارتباط دو کشور، امضای تفاهم افتتاح خط تولید پهپاد ابابیل 2 پس از سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر باقری به دوشنبه بود. سفر امامعلی رحمان به ایران و بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار درخصوص اشتراک موضع میان ایران و تاجیکستان درخصوص تهدیدات امنیتی موجود در افغانستان و نیز تشکیل دولتی فراگیر در این کشور پرده از وجه راهبردی روابط طرفین برداشت. نخستین سفر «سردار بردی‌ محمداف» به تهران در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان در روز 24 خردادماه و همزمان با سی‌امین سالگرد برقراری روابط بین دو کشور انجام شد. گفتنی است محمداف پیش از این در ۱۹ دی ماه سال گذشته به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور وقت این کشور به ایران آمده بود. در این سفر دوروزه پس از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه در سطح عالی، نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار و چند سند و تفاهمنامه همکاری بین تهران و عشق‌آباد امضا شد.

 

رونق بورس با اهرم دلار

روزنامه تجارت: نوسانات در شرایطی در بازار سهام ادامه دارد که کارشناسان نسبت به ادامه روند بورس در نیمه اول سال نسبتا خوشبین هستند. به گزارش «تجارت»، روند حرکت شاخص کل بورس دیروز دوباره نزولی شد و این شاخص بیش از ۹۰۰۰ واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس امروز با ۹۷۳۷ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۹۹۹ واحد کاهش یافت و رقم ۴۲۸ هزار و ۹۳۱ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۳۹ هزار معامله انجام شد که ۳۴ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال ارزش داشت. ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پتروشیمی پارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل مبین انرژی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم دیروز با ۱۳۲ واحد کاهش در رقم ۲۱ هزار و ۳۴۹ واحد ایستاد. در این بازار ۲۰۹ هزار معامله انجام شد که ۴۰ هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال ارزش داشت. بیمه پاسارگاد، پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس و نفت ایرانول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. اما یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح ریسک هایی که این بازار با آن رو به رو است گفت: مهم ترین مساله بورس اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما است. سعید جعفری با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع برای بازار سرمایه نرخ دلار است، توضیح داد: مهم ترین موضوعی که وجود دارد این است که بین رشد قیمت دلار در بازار آزاد و دلاری که شرکت های بزرگ بورسی در سامانه نیما عرضه میکنند اختلاف زیادی وجود دارد و این باعث شده است با وجود انکه شاهد رشد قیمت دلار در بازار آزاد هستیم بازار سرمایه نزولی شده و همانند سایر بازارها با تورم رشد نکند.

 

دندان انحصار دندانپزشکی 

روزنامه جوان:با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرار است انحصار در تربیت دندانپزشک هم بشکند. اوضاع سلامت دهان و دندان مردم خوب نیست. بیش از ۵۰ درصد سالمندان ایرانی بی‌دندان هستند و هر نوجوان ایرانی از سن ۱۲ سالگی به بعد دارای ۵- ۲ دندان پوسیده‌است. خدمات دهان و دندان لوکس و گران است و در فهرست اولویت‌ها، رتبه نهایی را به خود اختصاص می‌دهد. خیلی وقت‌ها هم مردم ترجیح می‌دهند دندانی را که درد می‌کند، به جای درمان کردن بکشند! توزیع دندانپزشک هم مانند توزیع پزشک در کشور مناسب نیست. از آنجایی که ۶۰ درصد هزینه‌های دندانپزشکی در بخش دستمزد است، افزایش تربیت دندانپزشک می‌تواند با رقابتی کردن فضا، هزینه‌های درمان و مشکلات دهان و دندان را کمتر کند. حالا به گفته دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از امسال تا سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود. برای افزایش ظرفیت پزشکی باید براساس بومی‌گزینی و مناطق محروم صورت گیرد. در سال جاری ظرفیت دندانپزشکی به میزان ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۲ ظرفیت دندانپزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به میزان ۳۰ درصد افزایش ظرفیت خواهیم داشت در سال ۱۴۰۴ این افزایش ظرفیت متوقف می‌شود تا بازنگری‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت نیاز تصمیمات جدید اتخاذ خواهد شد، اما وزارت بهداشت با این افزایش ظرفیت موافق نیست! معاون آموزش وزارت بهداشت معتقد است: «دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی و دندانپزشکی علاوه بر تعداد مناسب کادر سلامت، نیاز به بومی‌گزینی و ماندگاری پزشکان و دندانپزشکان و پوشش مناسب خدمات بیمه همگانی دارد.»

 

 دروغ اتمی

روزنامه خراسان:هفته گذشته بود که  شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مبنای گزارش مغرضانه مدیرکل آژانس و با طراحی سه کشور اروپایی و آمریکا قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرد . حالا بعد از یک هفته رافائل گروسی مدیرکل آژانس در مصاحبه با یک شبکه سعودی گفته که هیچ گونه اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای داشته یا آن که برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهمی است. این اظهار نظر مدیر کل آژانس را باید یک اعتراف دیگر درباره پرونده ساختگی هسته ای کشورمان دانست. اعترافی که بازتاب   گسترده ای نیز در فضای مجازی داشت. از جمله یک کاربر نوشت: «اگه ایران سلاح هسته ای نداشته یا دنبالش نیست ، این همه سال تحریم و فشار و تهدید برای چی بود؟ »گروسی که با شبکه سعودی العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «در ماه دسامبر مذاکراتی که با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم به یک نقشه راه دست یافتیم که این موضوع امیدوار کننده بود اما طی ماه‌های گذشته متاسفانه هیچ گونه پیشرفتی حاصل نشد و ارزیابی آژانس از پاسخ‌های تهران این بوده که تفسیرهای ایران ناکافی بوده و از نظر فنی معتبر نیست و در نتیجه مجبور شدم که به ارائه گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپردازم که مفاد گزارش این بوده که مسائل باقی مانده با ایران شفاف نشده است».رافائل گروسی در چند گفت‌وگوی اخیر خود با رسانه‌های غربی به موضع‌گیری‌های سیاسی درباره مذاکرات برجامی پرداخته بود که تعجب افکار عمومی به ویژه در ایران را در پی داشت.

 

سخنرانی  عربی و انگلیسی وزیر اقتصاد 

روزنامه کيهان: وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با تسلط بالایی به دو زبان عربی و انگلیسی در یک اجلاس بین‌المللی اقتصادی سخن گفت که تحسین کاربران مجازی را برانگیخت. سید احسان خاندوزی، در اوائل همین هفته با حضور در  چهل و هفتمین اجلاس سالانه هیئت عامل بانک توسعه اسلامی که در کشور مصر برگزار شد دو سخنرانی به زبان‌های عربی و انگلیسی به فاصله کمی از یکدیگر انجام داد که در هر دوی این سخنرانی‌ها تسلط بالای وی به این زبان‌ها تحسین برانگیز بود. وزیر اقتصاد کشورمان در این سخنرانی‌ها به ارائه پیشنهاداتی درباره ضرورت خودکفایی بانک توسعه اسلامی درباره کالاهای اساسی با توجه به جنگ روسیه و اوکراین پرداخت.  به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی در توئیتر با نمایش بخش اندکی از فیلم سخنرانی وزیر اقتصاد به زبان‌های عربی و انگلیسی نوشت: «اون روزی که دانشگاه امام صادق میگه باید دانشجوها عربی و انگلیسی رو مسلط باشن حواسش به امروز بوده که وزیر اقتصاد میره اجلاس مصر و چقدر خوب عربی و انگلیسی حرف میزنه. واقعا حالم خوب شد با فیلم .اگر بلد نبود حرف بزنه فیلمش وایرال میشد نه الان!»

 

هشدار عصای موسی

روزنامه وطن امروز: سونامی حوادث مترقبه و غیرمترقبه روزهای گذشته از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی و حملات سایبری به زیرساخت‌ها و مراکز حساس رژیم صهیونیستی، نشانه آشکار بی‌بازگشت بودن روند زوال غده سرطانی منطقه است. این در حالی است که طبق آخرین گزارش‌ها، در میان استیصال این رژیم در مقابل توفان مشکلات داخلی که باعث هشدارهای متوالی مقامات ارشد صهیونیست درباره قطعیت ورود دولت عبری به بحران دهه هشتم موجودیت منحوس خود شده است، آتش مقاومت درکرانه باختری شعله‌ورتر از هر زمان دیگر است و فلسطینی‌ها در آستانه یک قیام بی‌سابقه علیه اشغالگران قرار دارند. طی ۲ هفته گذشته سلسله وقایع مرموز در گوشه و کنار سرزمین‌های اشغالی – از آتش‌سوزی و انفجار در مراکز حمل‌و‌نقل، صنعتی، نظامی و امنیتی گرفته تا حمله به نیروهای پلیس رژیم- اسرائیلی‌ها را گیج کرده بود اما این هفته موعد وارد آمدن ضربه‌هایی مهلک‌تر به زیرساخت‌های رژیم بود.  بر اساس جدیدترین گزارش‌های رسمی و غیررسمی، طی حملات هدفمند و دامنه‌دار هکری، سامانه بورس و شبکه برق فلسطین اشغالی، دوربین‌های مداربسته خیابانی و دوربین‌های مداربسته شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیلی، سازمان فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی، تعدادی از وبگاه‌های ارگانی و دولتی رژیم و حتی ایمیل‌های مقامات امنیتی هدف قرار گرفته‌اند. همه این تحولات سونامی‌وار ضدامنیتی، دیروز در ستون‌های دود و آتش که از پالایشگاه بندر حیفا، در شمال سرزمین‌های اشغالی به هوا برخاست نمود یافت.  پیام عصای موسی: در تاریکی فرو خواهید رفت! دیروز در اوج حملات سایبری به زیرساخت‌های رژیم، بار دیگر نام گروه هکری «عصای موسی» لرزه بر اندام صهیونیست‌ها انداخت. این گروه که در ماه‌های اخیر تبدیل به بزرگ‌ترین دشمن سایبری اشغالگران اسرائیلی در کنار گروه‌های هکری دیگر چون «الطاهره»، «سایه سیاه» و «آنونیموس» شده، عصر دیروز از هک شبکه برق رژیم فلسطین اشغالی پرده برداشت.

 

نماوا و فیلیمو گران‌تر از نتفلیکس 

روزنامه فرهیختگان: نتفلیکس می‌گوید هم‌اکنون در ۲۴۶ کشور به آن دسترسی وجود دارد؛ البته احتمالا با احتساب دولت‌های محلی به این عدد می‌رسد و تنها چهار کشور، یعنی چین، کره‌شمالی، سوریه و کریمه به نتفلیکس اجازه تجارت نمی‌دهند. از چند وقت پیش که جنگ اوکراین در شرق اروپا رخ داد، نتفلیکس به‌طور یکجانبه کاربران روس را هم تحریم کرد و پس از اتمام اشتراک کسانی که از داخل این کشور ثبت‌نام کرده‌اند، روسیه هم به‌عنوان کشور پنجمی که نتفلیکس در آن فعال نیست، شناخته خواهد شد. در بعضی کشورهای دیگر هم به روش‌های نیمه‌رسمی، دسترسی‌هایی به این پلتفرم وجود دارد. مثلا در ایران با فیلترشکن می‌توان به این سیستم وصل شد اما پرداخت مبالغ اشتراک، به‌دلیل تحریم‌ها با موانعی مواجه است. حدود ۸۱ کشور دسترسی قانونی و مشخصی به نتفلیکس دارند اما قیمت اشتراک برای هرکدام‌شان متفاوت است. این‌که در هر کشوری بهای اشتراک نتفلیکس چقدر باشد، به نرخ برابری ارزی آن کشور با دلار و میانگین سطح درآمد بستگی دارد. با وجود اینکه تفاوت قیمت‌ها بین کاربران کشورهای مختلف گاه تا چندبرابر می‌رسد، اما با توجه به سطح درآمد و نرخ ارز کشوری که کاربر در آن ساکن است، نوعی همسانی در این زمینه بین نقاط مختلف جهان وجود دارد. درمورد پلتفرم‌های دیگر ازقبیل آمازون، هولو، اچ‌بی‌او، دیزنی‌پلاس، اپل‌تی‌وی‌پلاس و… هم همین قاعده وجود دارد.

 

طالبان علیه طالبان

روزنامه شرق:کمتر از یک سال پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، اختلاف‌های درونی در این گروه شبه‌نظامی افراطی، بالا گرفته و ماندگاری حکومت طالبان را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است. از آگوست سال گذشته و پس از خروج ایالات متحده و متحدانش از افغانستان که به سقوط حکومت افغانستان و سلطه مجدد طالبان بر این کشور انجامید، چالش‌های متعددی پیش‌روی این گروه افرا‌ط‌گرای حاکم بر افغانستان قرار گرفت. خواسته‌های جامعه جهانی و نهادهای حقوق‌بشری برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در این کشور و در کنار آن، فشار واشنگتن برای جلوگیری از تبدیل دوباره افغانستان به پایگاهی امن برای گروه‌های تروریستی هم‌پیمان طالبان، مسائلی هستند که نه‌تنها حل‌وفصل نشده‌اند، بلکه نگرانی‌های بین‌المللی را بیشتر کرده‌اند. در این میان، درگیری داخلی میان جریان‌های مختلف درون طالبان، توانایی این گروه برای تأمین امنیت افغانستان و مقابله با گروه‌های رقیب از‌جمله داعش را بیش از گذشته زیر سؤال برده است.گروه طالبان با شعار تشکیل حکومت اسلامی و تطبیق شریعت، قدرت را در افغانستان به دست گرفته و اکنون اعضای آن برای کرسی‌های حکومتی به جان هم افتاده‌ و اختلاف‌های درونی این گروه در روزهای اخیر نمایان‌‌تر شده است. گزارش‌های متعددی از اختلاف و درگیری میان اعضای این گروه، حکایت از بروز شکاف میان طالبان پشتون‌تبار و غیرپشتون این گروه تندرو دارد.

 

اقتصاد قد کشید

روزنامه همشهری: اقتصاد ایران در سال گذشته رشد مثبت را تجربه کرد. براساس اعلام مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال١٣٩٠ در سال١٤٠٠ به رقم ٧٥٦٩هزار میلیارد ریال با نفت و ٦٥١١هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده که از رشد 4.3درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 3.5درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال١٤٠٠ حکایت دارد.این گزارش در عین حال نشان می‌دهد رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی در اثر خشکسالی و تنش آبی به منفی 3.7درصد رسیده درحالی‌که ارزش افزوده گروه صنایع و معادن مثبت 6درصد و گروه خدمات مثبت 4.5درصد برآورد شده است. البته دلیل اصلی رشد گروه صنایع و معادن ناشی از ارزش افزوده استخراج نفت و گاز و بخش خدمات هم ناشی از پایان محسوس محدودیت‌های کرونایی پس از واکسیناسیون بوده است.به‌گزارش همشهری، اقتصاد ایران در دهه90 رشد مطلوبی را تجربه نکرده به‌نحوی که رشد اقتصاد در سال91 با احتساب ارزش افزوده نفت منفی 8.6درصد و بدون نفت منفی 2.3درصد بوده و در 2سال 92 و 93، اقتصاد از رکود خارج شده اما این وضعیت در سال94 استمرار پیدا نکرد و اقتصاد ایران در آن سال درجا زد و رشد صفر درصدی هم با نفت و هم بدون نفت داشت. اقتصاد ایران در سال1395 با اجرای برجام و عمدتا ناشی از برداشته شدن تحریم‌های نفتی رشد 14.3درصدی را با نفت و 9.3درصدی را بدون نفت تجربه کرد که بالاترین نرخ رشد در دهه90 به شمار می‌رود.

 

بسته‌هاي پيشنهادي كه گره‌گشا نيستند

روزنامه اعتماد: حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران روز سه‌شنبه در نشست خبري با بلاول بوتو زرداري، وزير خارجه پاكستان خبر داد كه تهران پيش از صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از طريق واسطه‌ها ايالات متحده را از اين كار بر حذر داشته و بسته سياسي پيشنهادي جديدي را روي ميز مذاكره غيرمستقيم قرار داده كه واشنگتن هم آن را پذيرفته و هم تصويب قطعنامه در شوراي حكام را پيش برده است. اين سخنان وزير خارجه دولت سيزدهم در حالي مطرح شد كه پيش از اين نيز به خصوص در چندماه اخير هربار خبرنگاران از سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه ايران درباره روند مذاكرات براي احياي برجام سوال كردند با پاسخي كم و بيش يكسان مواجه شدند: ايران ابتكار جديدي را از طريق انريكه مورا، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اختيار طرف امريكايي قرار داده و منتظر پاسخ است. به گزارش «اعتماد»، دقيقا مشخص نيست كه پاسخ‌هاي ايالات متحده به اين بسته‌هاي پيشنهادي متعدد كه در چندماه اخير به خصوص از نيمه اسفندماه ميان تهران و واشنگتن با واسطه‌گري انريكه مورا منتقل شده چه بوده و محتواي اين بسته‌هاي پيشنهادي بي‌پايان تهران در اين رفت و برگشت‌ها چه تغييري كرده است. با توجه به سياست علي باقري، رييس هيات مذاكره‌كننده ايران كه كمترين ظهور و بروز رسانه‌اي درباره وضعيت مذاكرات وين را شامل مي‌شود تصور عمومي بر اين است كه آنچه مذاكرت را در چهار ماه اخير دچار ركود كرده جدال ايران و ايالات متحده بر سر حفظ يا حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از ليست گروه‌هاي به اصطلاح تروريستي امريكاست.

 

 

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.