احتمال قطع صادرات گاز ازبکستان

پس از اعلام قزاقستان، مبنی بر محدودیت های صادرات گاز از سال ۲۰۲۳، ازبکستان نیز اعلام کرد با توجه به نیازهای داخلی، امکان بررسی توقف صادرات گاز خام را بررسی می کند.

به گزارش شهروند آنلاین از آکی‌آی پرس، «بهزاد نارماتوفـ»، رئیس شرکت اوزترانس گاز گزارش داد ازبکستان ممکن است در سال های آینده به طور کامل از صادرات گاز خودداری کند.

نارماتوف با اشاره این که ممکن است صادرات گاز تا سال ۲۰۲۵-۲۰۲۶ متوقف شود، گفت: تمام گاز طبیعی تولید شده در ازبکستان ممکن است در آینده در کشور باقی بماند، زیرا کارخانه های شیمیایی ما در حال رشد هستند و این کار برای حمایت از اقتصاد ملی ضروری است. ما نیاز به ایجاد موقعیت شغلی داریم. چرا باید محصولات خام را صادر کنیم، زمانی که ممکن است زنجیره های ارزش افزوده اضافی را پردازش و ایجاد کنیم.

حدود ۱۰ درصد گاز تولیدی توسط ازبکستان به چین صادر می شود. این رقم هر ماه بسته به نیازهای داخلی ازبکستان تغییر می کند و به طور کلی حجم گاز صادراتی در زمستان رو به کاهش و در تابستان رو به افزایش است.

پیش از این، «سانزهر ژارکشوف»، مدیر عامل شرکت ملی قزاق گاز نیز به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفته بود: قزاقستان ممکن است مجبور شود صادرات گاز خود را در سال ۲۰۲۳ متوقف کند مگر اینکه اقدامات فوری در این  زمینه صورت بگیرد، زیرا صنعت گاز قزاقستان ممکن است در سال ۲۰۲۴ با بحران مواجه شود.

او در جلسه دولت در پارلمان قزاقستان که در مورد مسائل مربوط به چشم انداز آینده، بحث و بررسی می‌کرد،گفت: اگر تقاضای قزاقستان از سوی مشتریان برآورده نشود، بحران ممکن است در سال ۲۰۲۳ آغاز شود.

ژارکشوف گفت: ما از سال ۲۰۲۴ انتظار کمبود گاز خواهیم داشت و پیش بینی می شود تقاضای داخلی ۱.۷ میلیارد متر مکعب بیشتر از منابع گاز موجود باشد. اگر اقدامات فوری انجام نشود، صادرات گاز در سال ۲۰۲۳ باید متوقف شود.

او افزود: امروز درخواست های زیادی برای تامین گاز از سوی مشتریان بزرگ وجود دارد، از جمله پروژه های تبدیل زغال سنگ به گاز برای نیروگاه ها، تامین حجم گاز اضافی برای مجتمع های جدید گاز و پتروشیمی و مشتریان بزرگ تجاری جدید که این مساله روند نیاز داخلی را مختل می کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.