از چهارراه ولیعصر تا پارک وی؛ مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر

مردم تهران روز عید غدیر یک جشن خیابانی بزرگ دارند

روز عید غدیر، بزرگ‌ترین عید شیعیان است و به همین مناسبت امسال قرار است در تهران یک مهمانی مردمی برگزار شود. مهمانی‌ای که هم میزبانش مردم هستند و هم مهمانش. «مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر» رأس ساعت ۶ بعدازظهر تا ۱۰ شب در سالروز عید غدیر خم از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ ساسان زارع، سخنگوی ستاد مردمی رویداد «مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر» صبح چهارشنبه 15تیرماه در نشست خبری این رویداد بزرگ که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم‌تیر برگزار شد، از اهمیت عید غدیر در روایات دینی و احادیث گفت و به کلام امام صادیق(ع) اشاره کرد که می‌فرمایند: «عید غدیر خم بالاترین عید مومنان و مسلمانان است؛ شیعیان و مومنان همواره در طول تاریخ این روز بزرگ را گرامی داشته و به برگزاری جشن و سرور اقدام می‌کردند.»

زارع درباره ایده برگزاری این میهمانی گفت: «تعدادی از گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی گرد هم جمع شده و تصمیم گرفتند یک رویداد متفاوت و جذاب با عنوان «مهمونی ۱۰کیلو متری عید غدیر» را در سطح شهر تهران برگزار و خلق کنند. طبق برنامه‌ریزی‌ها و مجوزهایی که اخذ شد قرار است این مراسم از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی با برپایی مواکب و غرفه‌های فرهنگی برپا شود.»

سخنگوی ستاد مردمی جشن‌ بزرگ غدیر همچنین با اشاره به حضور فعال چهره‌های مردمی و رسانه‌ای در این‌ مراسم باشکوه، تصریح کرد: این مراسم توسط هیچ سازمان، دستگاه و یا نهاد خاصی برگزار نمی‌شود بلکه سازمان‌ها و دستگاه‌ها مانند گروه های مردمی این جشن را همراهی و ‌نقش تسهیل‌کننده و کنشگری و همراهی را ایفا خواهند کرد.

از اطعام‌دادن تا تدارک محتوای شاد برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان

سخنگوی این رویداد مردمی بیان کرد که تا همین امروز که هنوز برگزاری این جشن رسانه‌ای نشده است، قریب به ۳۰۰ مجموعه و موکب اعلام آمادگی کردند تا در این مراسم خدمات ارائه دهند.

زارع با بیان اینکه اطعام دادن همواره یکی از محوری‌ترین بخش‌ها در برگزاری جشن و مراسم شادی در فرهنگ دینی ما بوده، اظهار داشت: «در روز عید غدیر هم به اطعام‌دادن توصیه شده است. در یکی از روایات آمده اطعام و میزبانی یک مومن در روز غدیر برابر با اطعام و میزبانی یک میلیون نفر در روزهای دیگر است.»

او با تاکید بر اینکه عید غدیر روز بخشیدن و هدیه‌دادن است، گفت: «بر همین اساس غرفه‌های کودک در این مسیر 10کیلومتری طراحی و برنامه‌ریزی شده تا بتوانند با برگزاری محافل کودکانه و نوجوانه به شرکت‌کنندگان جایزه و هدیه تقدیم کنند. همچنین اجرای سرود برای کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های این غرفه‌ها به شمار می‌رود.»

اعتماد به ظرفیت‌های مردمی برای برگزاری جشن‌های مذهبی

به گفته سخنگوی ستاد مردمی رویداد «مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر» بر همین اساس بستری فراهم شده تا افراد و مجموعه‌هایی که آمادگی ارائه خدمات در این مراسم دارند، بتوانند با برنامه‌ریزی منسجم اقدام به ارائه خدمات کرده و در برگزاری این رویداد مشارکت داشته باشند. یک سامانه پیامکی با شماره ۳۰۰۰۲۱۲ راه‌اندازی شده تا کسانی که می‌خواهند در برگزاری این مراسم مشارکت داشته باشند، با ارسال عدد یک به این سامانه در این رویداد سهیم باشند، همچنین گروه سرودهایی که می‌خواهند در این روز به اجرای سرود بپردازند یا هیأت‌ها و موکب‌هایی که می‌خواهند موکب داشته باشند، می‌توانند عدد دو را به این سامانه ارسال کنند تا راهنمایی‌های لازم برای آنان ارسال شود و دیگر آنکه اشخاصی که نذوراتی دارند و می‌خواهند در این روز آن نذورات را ادا کنند، می‌توانند با ارسال عدد سه به هیأت‌ها و موکب‌ها وصل شده و نذر و احسان خود را به جای آورند.

زارع با اشاره به اینکه در واقع شهدای تهران میزبان اصلی این جشن بزرگ خواهند بود و تصاویر شهدا در طول مسیر نصب خواهد شد، پیش‌بینی کرد احتمال داده می‌شود قریب به ۵۰۰هزار نفر در این رویداد شرکت کنند.

جشن غدیر امسال اولین تجربه برگزاری رویدادی در این وسعت است و به گفته سخنگوی این رویداد همه تلاش می‌کنیم  تجربه خوبی داشته باشیم و در سال‌های آتی با تکثر اینگونه مراسم با محتوای بیشتر و وسیع‌تر از حضور مردم مثل همیشه به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

او با تاکید بر اینکه اینگونه مراسم بزرگ مردمی نیاز مبرم شهر تهران و حتی کشور  است، اظهار داشت: «در نقطه شروع کار هستیم، بنابراین باید به ظرفیت‌های مردمی اعتماد کرده و مانند همیشه حضور آحاد مردم در صحنه را گرامی بداریم، ابراز امیدواری کرد: «با برگزاری موفق‌آمیز این مراسم سال‌های آینده شاهد تعمیق و گسترش آن در جامعه و سطح کشور باشیم.»

 

انتهای پیام //

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. Greeniran می‌گوید

    نزدیک ۳۰۰ موکب نیازمند جنوب شهر تا اونجا میاد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.