همپای زائران بیمار در مناسک حج

استقرار تیم‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در عرفات و منا

این روزها که حجاج راهی سرزمین عرفات و منا شده‌اند، تیم‌های پزشکی هم در درمانگاه‌های سیار در این مناطق مستقر شده‌اند تا به وضعیت بیماران رسیدگی کنند و برای حوادث احتمالی آماده باشند. چهار مکتب درمانی و یک بیمارستان صحرایی در منا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و از ویزیت بیماران گرفته تا مددکاری درمانی برای حجاج را بر عهده گرفته‌اند.
تیم‌های پزشکی همچنین به حجاجی که به دلیل بیماری و ضعف جسمانی به تنهایی قادر به انجام برخی از مناسک نیستند، کمک می‌کنند. فعالیت تیم‌های پزشکی اعزام‌شده به مراسم حج، تا پایان حضور آخرین گروه زائران در مکه و مدینه ادامه دارد.
دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز هفته گذشته برای سرکشی از مراکز درمانی هلال احمر در عربستان، همچنین کمک به تیم‌های پزشکی مستقر در حج، راهی این کشور شد.

«وقوف اضطراری» چهار زائر ایرانی در منا، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روزهای اخیر تیم‌های پزشکی اعزامی به حج 1401 بود. بیمارانی که در بیمارستان ملک عبدالله و بیمارستان مرکز پزشکی هلال احمر ایران در عربستان بستری بودند، توانستند با همراهی پزشک و پرستار و به همراه آمبولانس به منا رفته و مناسک حج را انجام دهند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با تاکید بر اینکه تیم‌های پزشکی هلال احمر در نقاط مختلف در محل و مسیر مراسم حج مستقر شده‌اند، از ویزیت ۳۰۰ نفر از حجاج خانم در منطقه منا خبر داد. «سید علی مرعشی» گفت: «از شب قبل از عید قربان با توجه به وقوف خانم‌های زائر در منا، تیم‌های هلال‌ احمر در منطقه مستقر شدند تا به زائران خدمت‌رسانی کنند و در این زمینه از تمامی ظرفیت‌ها و تجهیزات استفاده شد.»

او با اشاره به گرمای هوا در ایام حج امسال در عربستان سعودی گفت: «در شب عید قربان ۳۰۰ نفر از زائران خانم در منطقه منا ویزیت شده‌اند و از صبح روز عید قربان مراجعه زائران به درمانگاه‌ها، بیشتر با علائم گرمازدگی بود. خوشبختانه علائم این مراجعان خفیف بوده و مورد حادی مشاهده نشده است.»

 

حج بیماران بستری

مرعشی درباره مکتب‌های درمانی دایر شده در منا گفت: «اکنون درمانگاه‌های هلال ‌احمر در مکاتب چهارگانه در منا فعال هستند. در مسیر رفت و برگشت و در محل رمی جمرات نیز تیم پزشکی مستقر است و نگرانی وجود ندارد. همچنین تمامی امکانات و داروهای مورد نیاز به محل منتقل و متخصصان در درمانگاه‌های هلال‌ احمر مستقر شده‌اند تا خدمات کاملی به زائران ارائه شود.»

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: «در روز عرفات بیمار ۵۷ ساله‌ای که در مراسم حج دچار ایست قلبی و در بیمارستان احیا شده بود با یک آمبولانس مجهز و تیم پزشکی شامل متخصص قلب و پرستار از بیمارستان سعودی به عرفات برای وقوف اضطراری آورده شد و در سلامت کامل بار دیگر به بیمارستان منتقل شد.»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تصریح کرد: «خوشبختانه سایر زائران در سلامت کامل وقوف اختیاری را درک کردند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد اما با وجود این، نیروهای هلال احمر در آمادگی کامل به سر می‌برند تا در صورت نیاز، خدمات بهداشتی و درمانی لازم را به زائران ارائه دهند.»

 

دیدار کولیوند با رئیس هلال احمر سعودی

دکتر پیرحسین کولیوند که برای بازدید از مراکز پزشکی حج و زیارت در عربستان سعودی راهی سرزمین وحی شده است، با رئیس هلال‌احمر عربستان دیدار کرد. این چندمین دیدار رئیس جمعیت هلال احمر ایران با همتای سعودی خود است و پیش از این در اجلاس منطقه‌ای شمال آفریقا و خاورمیانه و همچنین اجلاس بین‌المللی ژنو با دکتر جلال دیدار کرده بود.

کولیوند درباره این دیدار گفت: «رایزنی‌های لازم برای همکاری در ارائه خدمت به زائران و استفاده از تمام امکانات هلال احمر عربستان برای انتقال زائران ایرانی بیمار با استفاده از آمبولانس‌های هلال ‌احمر سعودی انجام شد.»

کولیوند گفت: «امروز در منا نیز با دکتر جلال  ملاقات کردیم و قرار شد از تمام امکانات هلال ‌احمر عربستان برای کمک به زائران ایرانی استفاده کنیم. بنابراین زائرانی که به دلیل بیماری یا سایر مشکلات باید زودتر به ایران برگردند، با استفاده از آمبولانس هلال‌ احمر عربستان به فرودگاه جده منتقل می‌شوند.»

او  ادامه داد: «زائرانی که باید به مدینه بروند و به دلیل مشکلات پزشکی نمی‌توانند هم از خدمات آمبولانس‌های هلال‌ احمر عربستان بهره‌مند خواهند شد.»

کولیوند با تاکید بر اینکه هر امکانات و تجهیزاتی که نیاز داشته و در دسترس نداشته باشیم، هلال ‌احمر عربستان در اختیار ما می‌گذارد، افزود: «همکاری‌ها به صورت برادرانه و دوستانه تداوم خواهد داشت.»

به گفته کولیوند، رئیس هلال ‌احمر عربستان در این دیدار از حضور و خدمات تیم قوی مرکز پزشکی هلال ‌احمر ایران در حج قدردانی کرد.

نبض «راونگ» در دست پزشکان داوطلب

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.