رئیسی، پوتین و اردوغان در نشست تهران چه گفتند؟

هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه سه‌شنبه در سالن اجلاس سران گشایش یافت

در این نشست سه‌جانبه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ پیش از آغاز اجلاس آیت‌الله رئیسی از روسای جمهوری روسیه و ترکیه استقبال کرد و سه رئیس‌جمهوری عکس یادگاری گرفتند.

رئیسی: به حمایت از سوریه ادامه می‌دهیم

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با قدردانی از حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در این اجلاس، اظهار کرد: مایلم در ابتدا بر حفظ مواضع خود درباره سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور و رسیدن به راه‌حل سیاسی و بدون مداخله خارجی تاکید کنم. امروز با گذشت حدود یازده سال از آغاز بحران سوریه، ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران، سیاسی است و اقدام نظامی نه تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.

او افزود: ما از گذشته به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه از راه‌حل سیاسی در چارچوب توافقات انجام شده از جمله برگزاری مذاکرات قانون اساسی سوریه حمایت می‌کردیم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در اشکال مختلف آن و از جمله آنچه در سوریه رخ داده، تاکید داریم.

رئیسی با تاکید بر اینکه همچنان بر این باوریم که عزم کشورهای آستانه در پیش‌بردن توافقات گذشته، وجود دارد، یادآور شد: این روزها در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم و در راس آنان شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنم.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هم اکنون در حالی اجلاس سران کشورهای روند آستانه را برگزار می‌کنیم که تحریم‌های یکجانبه به ویژه توسط آمریکا فشار مضاعفی را بر مردم سوریه وارد آورده و امکان زندگی عادی را از آنان سلب کرده است. بر همگان مسجل شده، طرف‌هایی که موفق نشدند با ناامن کردن و بی‌ثباتی در سوریه به اهداف سیاسی خود برسند، اکنون با روش‌های دیگر و با سیاست تحریم و فشار به دنبال برآورده کردن مطامع نامشروع خود هستند.

رئیسی با یادآوری اینکه تحریم‌های یکجانبه و تروریسم اقتصادی، ناقض حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهاست، اظهار کرد: ایران ضمن محکوم کردن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها خصوصا ملت سوریه، اعلام می‌کند که به حمایت از مردم و دولت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مسئله آوارگان داخلی و پناهجویان سوریه را موضوعی مهم دانست و افزود: کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید به بازگشت آوارگان به خانه خود کمک کنند. ما به خوبی از مشکلات و نگرانی‌های کشورهای همسایه سوریه در این زمینه آگاهی داریم و از هرگونه تلاش و ابتکار در این زمینه حمایت می‌کنیم.

او تاکید کرد: معتقدیم مشروط کردن کمک‌های انسان‌دوستانه به تحقق اهداف سیاسی برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی این روند را مختل خواهد کرد و در این رابطه خواستار توجه و اقدام جدی‌تر جامعه بین‌المللی هستیم.

رئیسی با اشاره به اینکه تنها راه برقراری ثبات و امنیت در مرزهای سوریه با کشورهای همسایه، حضور پرقدرت ارتش این کشور در مرزها و همکاری آن با دولت‌های پیرامونی است، گفت: تجربه نشان داده است که نقض تمامیت ارضی سوریه هیچ کمکی به برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم نکرده است، لذا احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه ناپذیر است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سوریه متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش پس از سال‌ها رنج مردم این کشور می‌شود بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن هم کمک می‌کند، تصریح کرد: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا به عامل بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است.

او یادآور شد: آمریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در حال غارت منابع طبیعی به ویژه نفت سوریه است و تاکید می‌کنم که ضروری است، هرچه سریع‌تر نیروهای این کشور از کل منطقه از جمله سوریه خارج شوند.

رئیسی افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های این کشور از جمله فرودگاه و بنادر را محکوم کرد و گفت: بر همگان عیان شده که این رژیم بقای خود را به تجاوز و ناامنی در منطقه ما پیوند زده است و این اقدامات در کنار اشغال منطقه جولان نقض حاکمیت کشور سوریه و عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده صلح منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید و پیامدهای آن متوجه همین رژیم اشغالگر خواهد بود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل محترم آن سازمان باید قبل از آنکه اقدامات این رژیم، به یک معضل بزرگ امنیتی بدل شود به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

او در پایان اظهار کرد: امیدوارم تصمیمات سازنده‌ و مفیدی در این نشست اتخاذ شود و بتوانیم شاهد ادامه و تضمین و تامین صلح در سوریه و سعادت پایدار برای مردم این کشور باشیم.

اردوغان: روسیه و ایران در کنار ترکیه باشند

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه امشب در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در سالن اجلاس سران، اظهار کرد: روند آستانه تنها پلتفرمی است که گام‌های لازم را برای حل بحران سوریه برداشته است. ما از سال ۲۰۱۹ اجازه ندادیم از برخی گروه‌ها استفاده ابزاری شود و اکنون هم به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهیم. از روسیه و ایران انتظار داریم در این مبارزه در کنار ترکیه باشند.

او با اشاره به اینکه بر اجرای مفاد قبلی مذاکرات آستانه تاکید داریم، افزود: گروه‌های تروریستی در سوریه مشکل ترکیه هستند. تروریسم تمامیت ارضی ترکیه را هم تهدید می‌کند. مبارزه ترکیه با داعش، پژاک، پ ک ک و ی پ ک و سایر گروه‌های تروریستی به شکل مداوم ادامه می‌یابد. این سازمان‌های تروریستی باید ریشه‌کن شوند.

اردوغان همچنین گفت: در آینده منطقه ما جایی برای گروه‌های تروریستی تجزیه طلب وجود ندارد. ترکیه مرزهای جنوبی خود را از وجود گروه‌های تروریستی پاک می‌کند. ما به مبارزه با تروریست‌ها ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین ابراز امیدواری که بحران سوریه به یک راه‌حل سیاسی برسد و رفع نیازهای مردم این کشور تداوم یابد. او با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه، تصریح کرد: این گروه‌ها با کسب حمایت خارجی به دنبال تجزیه خاک سوریه هستند و ما نمی‌توانیم در این زمینه سکوت کنیم.

اردوغان خطاب به روسای جمهوری ایران و روسیه گفت: شما می‌گویید نگرانی ترکیه را درک می‌کنید که ما بابت آن از شما تشکر می‌کنیم، ولی جملات به تنهایی درمان دردها نیست. گروه‌های تروریستی که نام بردم باید حداقل ۳۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه دور شوند. ما از دوستان خود انتظار داریم صادقانه از فعالیت‌های ما در مبارزه با تروریسم حمایت کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه تا کنون ۸ جلسه کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شده است، خاطر نشان کرد: موفقیت مذاکرات قانون اساسی به معنای موفقیت نشست آستانه است پس باید مذاکرات کمیته قانون اساسی را در یکی از مقرهای سازمان ملل برگزار کنیم. ما با هم روند آستانه را تاسیس کردیم، ولی جلسات کمیته قانون اساسی تاکنون نتیاج دلخواهی نداشته است. اگر این مذاکرات با موفقیت پیش رود، ما در واقع موفق می‌شویم. آرامش حاکم در ادلب بخاطر مذاکرات روند آستانه است و باید آتش‌بس در این مناطق حفظ شود، ما نگرانی ایران و روسیه را درباره ادلب درک می‌کنیم.

اردوغان با اشاره به حضور حدود ۴ میلیون آواره سوری در ترکیه بیان کرد: باید زمینه بازگشت امن مردم سوریه به کشورشان فراهم شود. سازمان ملل هم باید کمک‌های خود به مردم سوریه را تداوم ببخشد، زیرا این کمک‌ها در حال حاضر کافی نیست.

پوتین: ایران، روسیه و ترکیه اقتصاد سوریه را احیا کنند

ولادیمیر پوتین در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه در محل سالن اجلاس سران، اظهار کرد: فکر می‌کنیم بسیار بسیار مهم است که ایران، روسیه و ترکیه تلاش بسیار مهمی برای کمک رساندن به مردم سوریه برای ساخت و ساز این کشور داشته باشند. یعنی اقتصاد این کشور را احیا کنند و همچنین بخش اجتماعی را برگردانند. مهاجران و پناهجویان و آوارگان داخلی را به خانه‌های خودشان باز گردانند.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: نتایج مذاکرات ما بسیار عالی و پرثمر خواهد بود و می‌تواند باعث تحکیم ثبات و امنیت، نه تنها در سوریه، بلکه در تمام خاورمیانه شود. همچنین می‌خواهم اذعان کنم اجلاس بعدی که به نوبت برگزار می‌شود قرار است در کشور ما باشد و البته بسیار خوشحال خواهیم شد شما را در فدراسیون روسیه ببینیم./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.