صلیب سرخ چگونه از پزشکی قانونی استفاده می کند؟

دنیس عبود، مدیر پزشکی قانونی منطقه‌ای کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر:

دنیس عبود، مدیر پزشکی قانونی منطقه‌ای کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفت: ما از رفتار آبرومندانه با اجساد پس از درگیری‌ها، بلایا، یا سایر موقعیت‌های خشونت‌آمیز دفاع می‌کنیم….

به گزارش شهروندآنلاین؛ کمیته بین المللی صلیب سرخ تنها سازمانی در جهان است که پزشکی قانونی را صرفاً برای اهداف بشردوستانه استفاده می کند. روشن کردن سرنوشت و محل افراد ناپدید شده و شناسایی بقایای انسانی ناشناس از کاربردهای بشردوستانه پزشکی قانونی است. آیا علوم پزشکی قانونی در کارهای بشردوستانه مفید است؟ چگونه و برای چه اهدافی اعمال می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سؤالات و موارد دیگر، اخیراً با دنیس عبود، مدیر پزشکی قانونی منطقه‌ای کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفتگو کردیم. گزیده این مصاحبه در ادامه می آید. اومی‌گوید :«ما از رفتار آبرومندانه با اجساد پس از درگیری‌ها، بلایا، یا سایر موقعیت‌های خشونت‌آمیز دفاع می‌کنیم….»

  • صلیب سرخ چگونه از پزشکی قانونی و در چه شرایطی استفاده می کند؟

  علم پزشکی قانونی کاربرد علم در حوزه حقوق است. معمولاً به چارچوب قانونی بستگی دارد، خواه کاربرد علم در حقوق بین‌المللی بشردوستانه (IHL)، حقوق کیفری بین‌المللی، یا قوانین داخلی یک کشور خاص باشد. صلیب سرخ تنها سازمانی در سطح بین المللی است که علم پزشکی قانونی را صرفاً برای اهداف بشردوستانه دارد. در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ما از اقدامات بشردوستانه پزشکی قانونی و آنچه که متضمن آن است صحبت می‌کنیم. ما از رفتار آبرومندانه با درگذشتگان پس از درگیری، بلایا یا سایر موقعیت‌های خشونت‌آمیز حمایت می‌کنیم. یکی دیگر از کاربردهای اقدامات بشردوستانه پزشکی قانونی، روشن کردن سرنوشت و محل نگهداری افراد ناپدید شده و شناسایی بقایای انسانی ناشناس است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در فرآیند جستجو، بازیابی، معاینه و شناسایی افراد تا تحویل اجساد به خانواده‌ها مشارکت دارد.

ما به مقامات کمک می کنیم تا ظرفیت های خود را در این زمینه تقویت کنند تا اطمینان حاصل شود که مفقودین به درستی شناسایی شده و برای آرامش به خانواده هایشان تحویل داده می شوند.

علاوه بر این، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از پزشکی قانونی در مستندسازی بدرفتاری در بازداشتگاه ها استفاده می‌کند و اینجاست که پزشکان قانونی با استفاده از پروتکل استانبول، پزشکان قانونی بسیاری را در سراسر جهان، از جمله پزشکان زندان، برای معاینه بازداشت‌شدگان آموزش می دهد.

 

  • استفاده از پزشکی قانونی چگونه می تواند به حل مشکلات در یک درگیری مسلحانه کمک کند؟

به عنوان مثال، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، بیش از پانزده سال است که ریاست سازو کار سه جانبه پس از مناقشه بین عراق و کویت را بر عهده دارد. در این ساز و کار سه جانبه، از پزشکی قانونی برای شناسایی بقایای انسانی استفاده می شود که به درگیری های اوایل دهه 90 میلادی بازمی گردد. مثال دیگر نقش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن است، جایی که ما با مقامات در مورد مدیریت صحیح و آبرومندانه کشته‌شدگان گفت‌وگو می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که اجساد به خوبی مستند شده و به طور موقت تا زمانی که امکان شناسایی وجود داشته باشد، نگهداری می‌شوند. علاوه بر این، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به طرف‌های درگیری کمک می‌کند تا انتقال آبرومندانه اجساد بین یکدیگر را سازمان دهند.

در همین حال، در 10 سال گذشته در عراق، واحد پزشکی قانونی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با طرف‌های درگیر برای اطمینان از ساز و کار مناسب برای روشن شدن سرنوشت و محل نگهداری تعداد بالای افراد ناپدید شده در عراق همکاری کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مورد مهاجرانی هم که از هم جدا می‌شوند، می‌میرند یا در مسیرهای مهاجرت گم می‌شوند، کار می‌کند. پزشکی قانونی برای اطمینان از اینکه با مهاجران متوفی نیز به درستی رفتار می شود، تا زمان شناسایی اجساد شناسایی و تحویل آنها به خانواده هایشان به کار می رود.

یکی دیگر از کاربردهای پزشکی قانونی در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در برنامه‌ریزی واکنش به کشتار جمعی است. واحد پزشکی قانونی صلیب سرخ تضمین می کند که پس از بلایای طبیعی خاص، درگیری، یا هر موقعیت خشونت آمیز دیگر، برنامه های مناسب واکنش به مرگ جمعی تنظیم و اجرا می شود.

 

  • از احساسی که نقشتان به شما می دهد بگویید؟

چیزی که در این شغل به من لذت می‌دهد این است که می‌توانم از علم در زمینه‌های بشردوستانه استفاده کنم. ما به علم برمی گردیم و دلیل اینکه من در وهله اول پزشکی قانونی را مطالعه کردم این است که معتقدم خود علم بی طرف و بی غرض است، بنابراین، استفاده از علم برای اهداف بشردوستانه، بی طرفی کاری را که انجام می دهیم افزایش می دهد و  رویکردی علمی برای پیش بینی و پاسخ به حوادث در مقیاس بزرگ را تضمین می کند که نیاز به یک واکنش بشردوستانه دارد.

همچنین، از سوی دیگر آرامشی که خانواده ها پس از سال ها انتظار برای اعضای خانواده گمشده خود بدست می آورند، حس رضایت به من می دهد.

علاوه بر این، کار در زمینه‌های مختلف برای اطمینان از پاسخ‌دهی به تلفات جمعی بخش بسیار مهمی از کار من است و رضایت من را از اجرای آن در هر زمان که لازم باشد به ارمغان می‌آورد، زیرا یک واکنش مناسب از گم شدن افراد جلوگیری می‌کند و اطمینان می‌دهد که خانواده‌ها مورد احترام قرار می‌گیرند و در مورد سرنوشت عزیزانشان پاسخ‌هایی دارند.

 

  • آینده علم پزشکی قانونی چگونه است؟

ما سعی کرده‌ایم برنامه‌های آکادمیک در پزشکی قانونی ایجاد کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کسانی که در منطقه  خاورنزدیک و میانه در حال تمرین علم پزشکی قانونی هستند به آموزش مناسب برای افزایش مهارت‌های خود دسترسی دارند و می‌توانند بر اساس آنها عمل کنند.

به همین دلیل است که ما در حال حاضر با مقامات پزشکی قانونی یکی از کشورهای منطقه کار می کنیم که اکنون تجربه طولانی مدت در شناسایی انسان در مجموعه های پزشکی قانونی دارند تا از تخصص آنها استفاده کنیم و از طریق میزگردها و بحث با پزشکان و دانشگاهیان درباره آن، در منطقه ظرفیت ایجاد کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم برنامه‌ای بسازیم که برای این منطقه و به زبان عربی مفید باشد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تلاش است تا یک مرکز تخصصی پیرامون مسائل افراد جدا شده، کشته‌شدگان و مفقودین این منطقه ایجاد کند. امید است این مرکز به مقامات، خانواده ها و جوامع کمک کند تا به مسائل مربوط به کسانی که در درگیری ها، بلایا، مهاجرت یا سایر موقعیت های خشونت آمیز از هم جدا می شوند، می میرند یا مفقود می شوند، کمک کند.

تغییرات اقلیمی چالش تعیین‌کننده قرن حاضر است

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.