مداح تهران در تکیه کابل/ شیطان در مسیر دوزخ/ مهمان جديد جيب مردم

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي انجام 31 سفر استانی در یک سال نخست فعالیت دولت ، «متن نهايي» توافق براي احياي برجام ، لوازم تحول در صداوسیما ، سینماها در غیبت فیلم‌های کمدی ، بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ، حکمرانی حوزه ریال ، توسعه مناسبات فرهنگی – هنری میان ملت‌های منطقه ، حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز انجام 31 سفر استانی در یک سال نخست فعالیت دولت در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  :«متن نهايي» توافق براي احياي برجام ، لوازم تحول در صداوسیما ، سینماها در غیبت فیلم‌های کمدی ، بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ، حکمرانی حوزه ریال ، توسعه مناسبات فرهنگی – هنری میان ملت‌های منطقه ، حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تمایزات و امتیازات سفرهای استانی در دولت سیزدهم

روزنامه ایران:انجام 31 سفر استانی در یک سال نخست فعالیت، نه فقط یک رکورد، بلکه دستاورد و یک موفقیت قابل توجه برای دولت مردمی آیت‌الله رئیسی است. این مهم نشان داد که مردمی بودن، نه یک شعار، بلکه صفت بارز و مشخصه اصلی دولت سیزدهم است. با سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به استان کرمان، دولت در یک سال به همه استان‌های کشور سر زد، از نزدیک مسائل و مشکلات را دید، پای درددل‌ها و گفت و گوهای مردم، نخبگان و مدیران هر استان نشست و به این ترتیب به صورت عملی نشان داد که این دولت، براستی دولتی در میدان است. ابتدا باید به این واقعیت اشاره کرد که عامل اصلی در تحقق این دستاورد، مشی مدیریتی و منش فردی آیت‌الله رئیسی است. رئیس جمهور همواره بر حضور در میدان و گفت‌وگوی بی واسطه با مردم، به عنوان یکی از اصول و راهبردهای اصلی دولت مردمی تأکید کرده است. آیت‌الله رئیسی صرفاً به بیان این تأکید بسنده نکرد، بلکه خود نیز آستین همت را بالا زده و به جای مدیریت امور کشور و دولت صرفاً از دفتر رئیس جمهور و یا به واسطه نظام اداری، در جای جای ایران اسلامی حاضر شده و این حضور و بررسی از نزدیک مسائل را مبنای اصلی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایران عزیز و مردم قدرشناس آن تعریف کرده است.یکی از ویژگی‌های مهم این سفرها، دوری از اقدامات، کارها یا تصمیمات نمایشی بود. در این راستا، دولت به جای کلنگ‌زنی‌های جدید و آغاز پروژه‌های نو که چه بسا محل تأمین اعتبار آنها با اما و اگرهایی رو به رو است، بر اتمام طرح‌های نیمه تمام در هر استان  کشور تمرکز کرد. این امر نشان می‌‌دهد که دولت در این سفرها صرفاً به دنبال تشویق‌های سیاسی زودگذر یا تصمیمات نمایشی نبوده است، بلکه حل مسائل و رفع چهره نامبارک عقب‌ماندگی‌ها و توسعه نیافتگی‌ها، غایت اصلی دولت مردمی است. زیرا همه کارشناسان اذعان دارند که زخم برجای مانده از عقب‌افتادن طرح‌ها و پروژه‌ها، نه تنها چهره استان‌ها و شهرهای مختلف کشور را مکدر می‌کرد، بلکه زمینه ایجاد نارضایتی و القای ناکارآمدی مدیریت کشور برای مردم نیز می‌‌شد.

 

حمايت روسيه از نقشه راه اروپا براي نجات برجام

روزنامه اعتماد:«متن نهايي» توافق براي احياي برجام كه توسط انريكه مورا، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جايگاه هماهنگ‌كننده گفت‌وگوهاي برجامي روي ميز قرار گرفته در تهران در حال بررسي است. مقام‌هاي آگاه و ديپلمات‌هاي آشنا به مذاكرات در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاكيد دارند كه بحث و بررسي جزييات اين متن به منظور تصميم‌گيري درباره آن در نهادهاي تصميم‌گيرنده با حضور كارشناسان در حال انجام است اما مشخص نيست كه آيا ايران روايت هماهنگ‌كننده اين گفت‌وگوها مبني بر نهايي بودن اين متن را مي‌پذيرد يا قرار است درخواست اعمال اصلاحيه‌هاي داخل متن را مطرح كند. در چند روز گذشته از پايان مذاكرات وين و بازگشت هيات‌هاي مذاكره‌كننده به پايتخت‌ها شاهد مجموعه‌اي از تلاش‌هاي رسانه‌اي از سوي هر دو طرف براي روايت‌سازي به نفع خود و همچنين تهديدها و تشويق‌ها براي متقاعد كردن تهران به پذيرش متن نهايي بوديم. هرچند كه سخنگوي اتحاديه اروپا از تهران و واشنگتن خواسته نظر نهايي بله يا خير خود را درباره متن ارايه شده اعلام كنند اما شواهد امر حاكي از آن است كه رابرت مالي به عنوان رييس هيات مذاكره‌كننده ايالات متحده پيش از ترك وين نظر مساعد واشنگتن نسبت به اين متن را به اطلاع انريكه مورا رسانده است. همزمان به سختي مي‌توان پذيرفت كه اين متن ابتدا به ساكن بدون هماهنگي ميان مورا و مالي به عنوان متن نهايي روي ميز قرار گرفته باشد. در چنين شرايطي نگاه‌ها به سمت تهران دوخته شده است. تنها موضع رسمي ايران درباره وضعيت مذاكرات وين در 72 ساعت اخير را بايد در خبرهايي يافت كه وزارت خارجه از محتواي گفت‌وگوهاي تلفني حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه با همتاهاي خود از تركيه و عمان منتشر كرده است. اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه با اشاره به مذاكرات وين براي احياي برجام گفت: ما پيام خود را از طريق اروپايي‌ها به امريكا منتقل كرده‌ايم. اميدواريم طرف امريكايي با نگاه واقع‌بينانه و عملگرايانه و پذيرش خواسته‌هاي برحق و قانوني جمهوري اسلامي ايران، زمينه براي توافق پيرامون متن نهايي را فراهم آورد.

 

اندیشه‌ورزان در اتاق‌فکر رسانه‌‌ملی

روزنامه جام جم: عبور از گسل اندیشه- رسانه ازجمله لوازم تحول در صداوسیماست. در ماه‌های گذشته ده‌ها نفر از اندیشه‌ورزان دانشگاهی و حوزوی با دعوت رسانه‌ ملی در شورای فرهنگی رسانه حضور یافته و نظرات و پیشنهادهای خود را با مدیران ارشد درمیان گذاشته‌اند.ستاد تحول رسانه‌ ملی با تاکید بر ارتقای نرم‌افزاری و معرفتی مدیریت سازمان، تلاش می‌کند اندیشه‌ورزی در ابتدای زنجیره تولید محتوا را گسترش داده و با استفاده از ظرفیت‌های معرفتی انقلاب اسلامی، هم‌افزایی‌های فکری- رسانه‌ای را احیا کند. آنچه در ادامه خواهید خواند، ماحصل یکی از حلقه‌های اندیشه‌ورزی است که از دی‌ماه گذشته در سازمان تعبیه شده است و در خلال آن صاحب‌نظران و ایده‌پردازان فرصت یافته‌اند تا اندیشه‌های خود را برای اهالی رسانه تبیین کنند. این جلسات همچنان ادامه دارد و به عنوان یکی از فعالیت‌های بلندمدت مدیریت جدید رسانه‌ ملی به‌مثابه حلقه وصلی بین رسانه‌ ملی و نخبگان ایفای نقش می‌کند. صداوسیما در نوک پیکان و خط مقدم مواجهه تمدنی حضور دارد و ‌عنصر اصلی این مواجهه تمدنی خودآگاهی تاریخی است. نظام جهانی از قرن هجدهم به بعد صورت‌بندی و عالم پیشین تاریخی ما را که عالم ایرانی اسلامی بود، دگرگون کرده و یک صورت‌بندی و عالم تازه‌ای را به‌صورت تحمیلی و آمرانه و به‌صورتی که با ساختارهای هویتی و روحی و مؤلفه‌های تاریخی ما ناسازگار است بر ما تحمیل کرده است. ریز و درشت مسائل ما، ذیل این وضع تاریخی قرار می‌گیرد.

 

گیشه بدون کمدی

روزنامه همشهری:سینماها در غیبت فیلم‌های کمدی چه وضعیتی را تجربه کردند؟ با توجه به میزان وابستگی رونق گیشه به حضور کمدی‌ها، طبیعی بود که شاهد افت فروش فیلم‌ها باشیم؛ هر چند در این روزها هم بودند فیلم‌هایی که تا حدودی مورد توجه مخاطبان قرار گیرند. در این میان فیلمی که بیشترین میزان اقبال عمومی را تجربه کرد، «تی‌تی» بود؛ فیلمی که در حضور کمدی‌ها هم خوب می‌فروخت. بررسی آمار فروش فیلم‌ها در روزهای غیبت سینمای کمدی، جز افت فروش که قابل پیش‌بینی هم بود، می‌تواند میزان توجه مخاطبان به فیلم‌های متعلق به ژانرهای دیگر را نیز نمایان کند.طبق اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در این هفته از چهارشنبه ۱۲مردادماه تا سه‌شنبه ۱۸مردادماه، سینمای ایران درمجموع ۹۴هزار مخاطب داشت که فروشی ۲میلیاردو۸۶۱ میلیون تومانی را برای آن رقم زد. در این هفته فیلم‌های کمدی نمایش‌ نداشتند و در نیمی از هفته، سینماها به‌طور کامل تعطیل بودند. در هفته سوم مردادماه تنها 2فیلم هناس و بدون قرار قبلی با افزایش میزان مخاطب و فروش مواجه شدند و بقیه فیلم‌ها، اغلب بیش از ۶۰درصد کاهش فروش را تجربه کردند. فیلم تی‌تی به کارگردانی آیدا پناهنده که هفته گذشته برای نخستین‌بار به صدر جدول فروش هفتگی رسیده بود، در این هفته هم با فروش ۲۶هزار قطعه بلیت به ارزش یک‌میلیاردو۶ میلیون تومان این جایگاه را حفظ کرد. حدود ۲۹درصد مخاطبان این هفته سینمای ایران به تماشای تی‌تی نشستند و فروش کل این فیلم در این هفته به نزدیکی ۱۳میلیارد تومان رسید.

 

خوب شد آمریکا ویزا نداد هزینه‌ برای هیچ

روزنامه شرق:‌افسانه‌ای که در حال بازسازی مجدد از احسان حدادی در دوومیدانی ایران بود، خیلی سریع فرو ریخت. این ورزشکار که همچنان با ادعای بسیار زیادی اعتقاد دارد غالب هزینه‌های دوومیدانی باید صرف آماده‌سازی او شود، در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که در مقایسه با سایر رقابت‌های بین‌المللی درجه سختی چندان زیادی ندارد، به رتبه‌ای بهتر از عنوان پنجمی نرسید! حدادی که همواره اعتقاد دارد برای آمادگی بیشتر باید اردویی در آمریکا داشته باشد، همواره به خواسته‌ای که در سر دارد می‌رسد. او پیش از المپیک، رقابت‌های جهانی یا رقابت‌های آسیایی نیز که شده چند‌هفته‌ای خودش را به بهانه آماده‌سازی به اردویی خارجی که غالبا هم در آمریکا‌ست می‌رساند، این بار هم با وجود اعتراضات زیادی که درباره سفرش به آمریکا وجود داشت، دوباره به مدت دو هفته راهی ینگه دنیا شد تا با آماده‌سازی مثلا خوب، سری به رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی بزند؛ بازی‌هایی که این روزها در قونیه برگزار می‌شود و مورد توجه هم قرار گرفته است. با چنین پیش‌فرضی، مسئولان ورزش ایران منتظر بودند با توجه به آنکه رقبای چندان جدی‌ای در ماده پرتاب دیسک در این رقابت‌ها برای احسان وجود نداشت، او یک مدال طلا به ارمغان بیاورد. این موضوع اما یک خوش‌خیالی بیش نبود! حدادی با وجود اردوی مد‌نظرش در آمریکا، فقط توانست ۵۹.۴۶ پرتاب کند تا در رتبه نازل و بحث‌برانگیز پنجمی قرار بگیرد. کسی که قرار بود کاروان ایران را طلایی کند و حتی وعده داده بود در بازی‌های آسیایی هم دوباره مدال طلا بیاورد، حالا باید برای رسیدن به سکو تلاش بیشتری کند. شاید اتفاقا این موضوع هم بهانه جدیدی باشد تا او دوباره آهنگ یک اردوی خارجی دیگر برای آماده‌سازی مجدد کند.

 

شفافیت ۹ میلیون کارتخوان فیک را جمع کرد

روزنامه فرهیختگان:حکمرانی حوزه ریال یکی از عرصه‌های حکمرانی است که در چند دهه گذشته کمتر مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی کشور قرار گرفته است. براساس محور نوزدهم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب، شفافیت اقتصادی یکی از مهم‌ترین راهبردهای سیاستگذاری کشور است؛ براساس این بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی «شفافیت اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا به‌خصوص در حوزه پولی و ارزی» به‌عنوان یک راهبرد بلندمدت برای سیاستگذاران اقتصادی درنظر گرفته شده است. در این خصوص قوانین مختلفی در سال‌های اخیر تصویب شده که زمینه اجرای یکی از اینها از دی‌ماه سال 1400 فراهم شد. این مورد، اجرای یکی از بخش‌های قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان بود. با اجرای این قانون در چند ماه اخیر از 18 میلیون و 800 هزار ابزار پرداخت (شامل ابزارهای پرداخت موبایلی، درگاه پرداخت اینترنتی و کارتخوان‌های فروشگاهی) هشت میلیون ابزار دارای پرونده مالیاتی شده و مابقی که حاضر نشده‌اند پرونده مالیاتی تشکیل دهند، فعالیت آنها توسط بانک مرکزی متوقف شده است. این اقدام یک دستاورد بزرگ در حوزه تقویت حکمرانی ریال است که درنهایت موجب شفافیت نظام اقتصادی، رصد رد پول، جلوگیری از فرار مالیاتی، افزایش درآمد مالیاتی دولت، جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه مانند قمار و پولشویی، مدیریت نرخ ارز، تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری و کاهش فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی خواهد شد.

 

مداح تهران در تکیه کابل

روزنامه وطن امروز: ایران فرهنگی، ظرفیتی عظیم برای توسعه مناسبات فرهنگی – هنری میان ملت‌های منطقه است. توجه به این گزاره مهم سال مغفول مانده بود اما بتازگی بارقه‌هایی از امید به جریان شدن این رویکرد در منطقه دیده می‌شود. استفاده از بستر ایران فرهنگی، چه آن زمان که تاکید بر محبت به امام حسین(ع) با برنامه مداحان مطرح ایرانی در حسینیه‌ای در بصره در خبرها فراگیر می‌شود و چه حالا که زبان فارسی زمینه فهم مشترک از عاشورا و کربلا می‌شود و محمدحسین پویانفر در تکیه‌ای معروف در کابل برای شیعیان افغانستان مراسم سوگواری برگزار می‌کند، آثار و نتایجی ارزشمند به همراه خواهد داشت.  دیپلماسی فرهنگی همواره به عنوان ابزار سیاست خارجی کشورها ترویج و توسعه فرهنگ‌های اصیل را برعهده دارد و در فراهم آوردن زمینه‌های همکاری‌های مشترک و شناخت و شناساندن فرهنگ‌ها و تبادل ارزش‌های فرهنگی و تحکیم و تثبیت روابط حسنه میان دولت‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد. البته که دیپلماسی فرهنگی و استفاده از قدرت نرم، همراه با درک متقابل فرهنگی و اعتماد‌سازی در پیشبرد روابط و مناسبات فی‌مابین کشورها و تأمین منافع ملی است اما گاهی هویت‌های فراملی و فراجغرافیایی را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع وقتی از «ایران فرهنگی» صحبت می‌کنیم، دقیقا از این هویت صحبت می‌کنیم. برای اجرای دیپلماسی فرهنگی، تقویت فعالیت شبکه‌های اجتماعی در ارائه تصاویر مثبت از کشورمان در عرصه صلح و دوستی و مبارزه با تروریسم و عدالت‌طلبی و همچنین تهیه و عرضه محصولات هنری – فرهنگی از جمله امور ضروری است.

 

  حکمرانی خوب اقتصادی یعنی همین رکوردهای منفی که جابه‌جا کردید؟!

روزنامه کيهان:رئيس بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید در حالی این روزها آدرس حکمرانی خوب اقتصادی را می‌دهد که دوره مدیریت وی، رکورددار آمارهای منفی اقتصادی بوده است.روزنامه دنیای اقتصاد ضمن انتشار اظهارات عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با نشریه تجارت‌نیوز (تحت عنوان، آدرس حکمرانی خوب اقتصادی)، از قول وی نوشت: «حکمرانی نامناسب‌، اقتصادی عامل اصلی مشکلات چند دهه گذشته بوده است که مشخصه آن عدم تکیه بر دانش و یافته‌های علم اقتصاد برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است. البته همواره تاکید داشته‌ام که در تداوم شرایط تحریمی که به عنوان موتور اصلی رشد نقدینگی و تداوم تورم و محدود‌سازی سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی عمل می‌کند‌، ذی‌نفعان تحریم برای بهره‌مندی از تـداوم هزینه‌های مبادلاتی تحريــم‌، نقـش فعالی دارنـد عـلاوه بر این ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجزای دولت و بین دولت و مجلس دیده می‌شود.»وی همچنین گفته است: «آنچه اهمیت دارد‌، اصلاح مادی است که در حدود شش دهه گذشته برقرار بوده است. کوچک کردن بدنه متورم دولت‌، قطع وابستگی دولت به درآمدهای بی‌ثبات نفتی و باز کردن راه برای حضور تولیدات بخش خصوصی در عرصه رقابت بین‌المللی‌، کارهایی است که باید انجام دهیــم وگرنه از قطار پیشرفت فاصله خواهیم گرفت».

 

شیطان در مسیر دوزخ

روزنامه خراسان:  سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک داشت هدف حمله واقع شد.رشدی مهدور الدم در حال سخنرانی در یک مرکز آموزش غیرانتفاعی به نام مرکز «چوتوکوآ» در نیویورک بود. دولت انگلستان که زمینه انتشار کتاب آیات شیطانی را فراهم کرده بود با صرف هزینه‌های فراوان مسئولیت حفاظت از جان او را  به عهده دارد حتی ملکه انگلیس هم به او لقب «سر» داده است اما جوانی درمیان این همه تیم حفاظتی   اورا هدف حمله قرار داد. پلیس ایالتی نیویورک در بیانیه‌ای تأیید کرده او احتمالاً از ناحیه گردن هدف ضربه چاقو قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است: «ساعت ۱۱ صبح ۱۲ اوت ۲۰۲۲ یک مظنون مرد به سمت تریبون دوید و به رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد.رشدی ظاهراً بر اثر اصابت چاقو در ناحیه گردن ،زخمی   و با بالگرد به بیمارستانی در آن ناحیه منتقل شد.»این بیانیه تصریح کرده وضعیت سلمان رشدی هنوز نامشخص است.با این حال فرماندار نیویورک مدعی شد که رشدی زنده است و به وسیله امداد هوایی منتقل شده و در بیمارستان در حال دریافت کمک های مورد نیاز است. دیلی‌میل نیز مدعی شد که سلمان رشدی هدف اصابت ۱۵ ضربه چاقو قرار گرفته است که یکی از ضربات به گردن وی برخورد کرده است. بی‌بی‌سی نیز در گزارشی از عمل جراحی بر روی رشدی خبر داده‌است. همچنین فرد دیگری که روی صحنه و در کنار رشدی نشسته بود نیز زخمی شده است.  یک شاهد عینی نیز به آسوشیتدپرس درباره  مشاهدات خودش از حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی  گفت: «این مرد(ضارب) به سرعت روی سکو قرار گرفت و شروع به کوبیدن سلمان رشدی کرد.ابتدا از خود می پرسی چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ ولی به سرعت تا حد بسیار زیادی روشن شد که سلمان رشدی در حال کتک خوردن است. این اقدام حدود ۲۲ ثانیه طول کشید.»رشدی در سال ۱۹۸۸ کتاب آیات شیطانی را که رمانی در خصوص پیامبر اسلام (ص) بود به چاپ رسانید که در آن توهین های روشنی را به ایشان نسبت داده بود .

 

تحول در کتب درسی با کارمند نمی‌شود!

روزنامه جوان:بعد از تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم حذف مطالب بی‌فایده از کتاب‌های درسی، وعده‌های مختلفی از سوی مسئولان آموزش و پرورش در خصوص اجرایی‌شدن این خواسته رهبر معظم انقلاب داده شد؛ وعده‌هایی که البته با توجه به زیر چاپ بودن کتب درسی امسال قرار است اکثر آن‌ها برای سال آینده اجرایی شود. با این حال، پیش از این نیز دیده شده که وعده‌های مسئولان بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. به سراغ حیدر تورانی، سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی رفته و با او در خصوص چالش‌های حوزه تألیف و تغییر کتب درسی گفتگو کرده‌ایم. وضعیت اصلاح کتاب‌های درسی با توجه به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب به کجا رسیده و این فرآیند قرار است چه زمانی به نتیجه برسد؟اولاً نوع مواجهه ما با فرمایشات مقام معظم رهبری در امور آموزشی باید نظام دار و سیستماتیک باشد، یعنی نباید حرف آخر ایشان را بگیریم و بقیه را فراموش کنیم. مقام معظم رهبری از زمانی که سند تحول تصویب شد، یک دهه است راجع به آموزش و پرورش حرف‌های مختلفی را زده‌اند که باید در کنار هم قرار بگیرد و برای مواجهه با صحبت‌های ایشان برنامه‌ریزی کلان انجام شود، نه اینکه حرف آخر ایشان را بگیریم و بقیه را فراموش کنیم.الان بحثی که رهبر انقلاب در خصوص کاربردی شدن کتاب‌های درسی مطرح کردند، در حالی مورد توجه قرار گرفته که انگار چیز دیگری نگفته‌اند. توجه به این بیانات بدون توجه به صحبت‌های قبلی راه به جایی نمی‌برد؛ یعنی باید محتوای کتاب‌های درسی بهتر از این شود؛ چگالی مفاهیم کتاب‌های درسی ما حتی از کشور‌های فنلاند، سنگاپور و ژاپن هم بیشتر است.

 

روایت ترامپ از فروپاشی آمریکا

روزنامه تجارت:رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فیلمی که به سبک ویدئوهای تبلیغاتی ساخته شده از آمریکا به عنوان «کشور در حال افول» یاد کرده است. به گزارش تجارت به نقل از فارس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ویدئویی که به سبک ویدئوهای تبلیغات انتخاباتی ساخته شده از آمریکا به عنوان «کشور در حال افول» یاد کرده است.ترامپ در این ویدئو می‌گوید: «ما کشور در حال افول هستیم. ما کشور در حال شکست هستیم. ما کشوری هستیم که بالاترین نرخ تورم را در بیش از ۴۰ سال گذشته داشته است.»رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه به افزایش هزینه سوخت در آمریکا بعد از وقوع جنگ اوکراین هم اشاره کرده است. او می‌گوید: «ما کشوری هستیم که بالاترین هزینه انرژی در طول تاریخ را داریم و دیگر از لحاظ ذخائر انرژی، خودکفا یا قدرت مسلط نیستیم، در حالی که همین دو سال پیش چنین بودیم.»او در ادامه به گزارش‌ها درباره درخواست جو بایدن از عربستان سعودی و ونزوئلا برای نفت هم اشاره کرد. ترامپ می‌گوید: «ما کشوری هستیم که برای نفت به عربستان سعودی و ونزوئلا التماس می‌کنیم.»در حالی که توافقات خروج آمریکا در افغانستان در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ مذاکره شده بود، او در ادامه این کلیپ می‌گوید: «در افغانستان تسلیم شدیم و پشت سرمان اجساد سربازان و شهروندانمان و بهترین تجهیزات نظامی‌مان به ارزش ۸۵ میلیارد دلار را جا گذاشتیم.»رئیس‌جمهور سابق آمریکا اضافه می‌کند: «کشوری هستیم که به روسیه اجازه داد کشوری به نام اوکراین را ویران کرده و صدها هزار نفر را بکشد.»ترامپ به بازرسی اخیر اف‌بی‌آی از عمارتش در ایالت فلوریدا هم اشاره کرده است: ما کشوری هستیم که در یک اقدام بی‌سابقه نیروهای مجری قانون را به سلاحی در برابر احزاب سیاسی مخالف تبدیل کرده‌ایم.

 

جانِ دانش‌آموزان منطقه دشتیاری بلوچستان در خطر است

روزنامه آرمان ملی: دانش آموزان منطقه دشتياريِ بلوچستان در شهرستان چابهار به دليل نداشتن سرويس مدرسه، با ماشين‌هاي سوخت‌کِش، روي بشکه‌هاي گازوئيل به مدرسه مي‌روند و گاه، مسافتي حدود 14 کيلومتر را پياده‌روي مي‌کنند. اين وضعيت مدرسه رفتن پسرهاست. دخترها که بعد از اتمام تحصيلات ابتدايي، اغلب امکان خارج شدن از روستايشان را هم ندارند. گزارش پيش‌رو بر اساس مستنداتي نوشته شده که مهران خودکامه، دانش‌آموز کلاس دوازدهم انساني براي روزنامه «آرمان‌ملي»، ارسال کرده است. اسمش مهران است. چند سال پيش که رفته بودم بلوچستان ديدمش. ساکن روستاي جُر بود در منطقه دشتياري. ميگويد: «اگر يادت باشد من يکي از دانشآموزان زرنگ بودم و به من گفتي آفرين، همينجوري تلاش کن.» چندتا فيلم و کليپ دارد. ميخواهد اگر بشود، يک جورهايي روي خبري که ميفرستد کار کنيم. توضيح ميدهد «موضوع در اين مورد است که دانشآموزان منطقه دشتياري در شهرستان چابهار روي گازوئيلهاي ماشينهاي سوختکش به مدرسه مي‌روند و برميگردند. بدون هيچ سرويسي و بدون هيچ فکري که به حال آنها بشود.»مهرانِ کوچک که قاطي بقيه دختر و پسرهاي روستا، دستش را براي جواب دادن به سوالهاي آقا معلم بالا ميبُرد و صداي خندهاش قاطيِ خنده بقيه بچهها مي‌شد حالا کلاس دوازدهم انساني است و براي خودش صفحه اينستاگرام هم دارد. مرا از روي همين صفحه پيدا کرده. لحني مودبانه دارد و از کلمات و جملاتي پختهتر از سنش استفاده ميکند.

 

پول ديجيتال مهمان جديد جيب مردم

روزنامه آرمان امروز:رمز ريال يا پول جديد ايراني در شهريورماه رونمايي مي‌شود آرمان امروز| پاي «رمز ريال» يا ريال ديجيتال قرار است از شهريور ماه  به اقتصاد ايران باز شود. پروژه‌اي که هرچند نمي توان نسبت به موفقيت آميز بودن آن قضاوت کرد اما برخي کارشناسان آن را مفيد و برخي ديگر نيز نسبت به آن ابهاماتي دارند.در توضيح اين طرح بايد گفت که رمز ريال قرار نيست عملکردي شبيه ارزهاي ديجيتال مانند بيت کوين داشته باشد، بلکه قرار است به جاي پول کاغذي در مبادلات اقتصادي استفاده شود.علي صالح آبادي، رئيس کل بانک مرکزي، در آخرين اظهارنظرهاي خود گفت: رمز ريال يا ريال ديجيتال جايگزين اسکناس ريال است و کارهاي آن انجام شده است. ريال ديجيتال طبق وعده به صورت آزمايشي در شهريور ماه اجرايي مي‌شود. ناشر ريال ديجيتال بانک مرکزي است و مردم مي‌توانند بجاي اسکناس از آن استفاده کنند.از سوي ديگر اما به نظر مي‌رسد دولت قصد دارد در آينده از رمز ريال به عنوان ابزاري راحت تر براي مبادلات تجاري نيز استفاده کند. چنانکه پيش از اين رئيس انجمن بلاک چين روسيه درباره امکان تبادلات با رمز ريال گفته بود: «بانک‌هاي ايراني در حال حاضر در روسيه فعال هستند و فعاليت دارند و براساس اطلاعاتي که به دست آورديم امکان استفاده از رمزريال براي روسيه وجود دارد .» وي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه با راه‌اندازي رمز ريال در ايران آيا امکان تبادلات مالي بر پايه رمزريال با روسيه وجود دارد، گفته بود: «در روسيه هم به صورت فشرده در حال راه اندازي روبل ارز هستيم و بناداريم با روبل ارز فعاليت کنيم و همچنين تبادلات بر پايه رمز ريال جذاب است.»

//انتهای پیام

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.