کشف عامل نیمی از سرطان‌ها

این مطالعه جدید که توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس انجام شده به نتایج جالبی رسیده است

در پی این مطالعه مشخص شد الکل، سیگار و شاخص توده بدنی بالا، عوامل خطر قابل پیشگیری هستند که تقریباً به نیمی از مرگ و میرهای جهانی سرطان نسبت داده می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ تیمی از پژوهشگران با حمایت موسسه مطالعاتی بیل و ملیندا گیتس، موارد سرطان را از سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار داده و اصلی‌ترین علل مرگ افراد را طی این دوره شناسایی کردند. بر اساس این مطالعات، ۴۴ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان بر اثر عوامل خطر قابل پیشگیری رخ می‌دهد که به سادگی قابل شناسایی و حذف هستند.

به گفته محققان، سه عامل خطر اصلی سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و داشتن شاخص توده بدنی بالا، اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان به شمار رفته و همچنین اصلی‌ترین دلایل بروز سرطان هستند. نکته جالب توجه این است که بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، مشخص شد جنسیت در این موضوع نقشی نداشته و هم بیماران مرد و هم زن، عوامل خطر یکسانی را تجربه کردند.

این مطالعه نشان داد در سرتاسر جهان، 42 درصد از سال ‌های زندگی تعدیل ‌شده با ناتوانی یا سال‌‌های همراه با سلامت که یک فرد به دلیل سرطان از دست می‌دهد، نیز به این عوامل خطر نسبت داده می‌شود. با این حال، عوامل خطر زمانی که برای گروه‌های درآمدی مناطق خاص تعدیل می‌شدند، متفاوت بودند. متاسفانه برای کشورهای کم درآمد، رابطه جنسی نا ایمن یکی از عوامل خطر اصلی بود در حالی که مناطق با درآمد بالاتر سه عامل اصلی خطر جهانی را تجربه کردند.

محققان در این رابطه تصریح کردند: عوامل خطر رفتاری به شدت تحت تأثیر محیطی است که افراد در آن زندگی می‌کنند و افراد مبتلا به سرطان نباید به خاطر بیماری خود سرزنش شوند. در خاتمه گفتنی است سبک زندگی بر سطح سلامت انسان تاثیر به سزایی داشته و عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف الکل و داشتن وزن مناسب به طور مستقیم بر طول عمر انسان تاثیر دارند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.