مذاکره، شتر مجنون است به کوی لیلی نمی‌رود/ فاضلاب لاکچری‌های جاده چالوس درآب شرب تهران!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تکدیب دولتی‌ها از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال‌جاری ، 75 هزار مورد خشونت خانگي، عوامل آلودگی آب شرب تهران ، اعتراضات اجتماعی در برخی از کشورهای اروپا ، وضعیت توافق هسته‌ای و احیای برجام ، تامین گاز برای آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز اصلاح نظام بانکی اشاره  و مأموریت‌های ۱۰ گانه‌ای برای تحول و ارتقای آن در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تکدیب دولتی‌ها از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال‌جاری ، 75 هزار مورد خشونت خانگي، عوامل آلودگی آب شرب تهران ، اعتراضات اجتماعی در برخی از کشورهای اروپا ، وضعیت توافق هسته‌ای و احیای برجام ، تامین گاز برای آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سرنوشت قیمت سوخت بررسی شد معمای پیچیده بنزین

روزنامه ابتکار:وجود تکدیب دولتی‌ها از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال‌جاری، اما هفته گذشته تغییر سهمیه بنزین آزاد، بر آتش شایعات قیمتی بنزین دمید. با این تصمیم، سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی از ۲۵۰ لیتر در کارت‌های سوخت به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت. معاون وزیر نفت در این خصوص اعلام کرد: این اقدام با هدف پیشگیری از قاچاق بنزین و مهاجرت کارت‌های سوخت به شهرهای مرزی صورت می‌‎گیرد.بر اساس اظهارات جلیل سالاری، این طرح در ماه جاری اجرایی شده است و اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ۶٠ لیتری و یک سهمیه ١۵٠ لیتری دارند. وی با بیان این‌که در کارت سوخت شخصی هر فرد یک سهمیه نرخ اول ١۵٠٠ تومان و یک نرخ ٣٠٠٠ تومان که ٢۵٠ لیتر است، وجود دارد گفت: با بررسی که انجام شد، خودروهای داخلی در ١٠٠ کیلومتر به طور میانگین بیشتر از ١٠ لیتر مصرف نمی کنند، بنابراین طبیعتا زمانی که در یک کارت شخصی حدود ٣١٠ لیتر بنزین داریم، عدد بزرگی است. معاون وزیر نفت متذکر شد: هیچ خودرویی نیست که بیش از ١٠٠٠ کیلومتر در ماه تردد داشته باشد، ضمن این‌که کارت جایگاه‌ها نیز وجود دارد.طبق آخرین اعلام صورت گرفته، میزان مصرف و تولید بنزین کشور سربه‌سر شده و حتی در برخی روزهای تابستان مصرف از تولید پیشی گرفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف کنونی بنزین در برخی روزها به ۱۰۰ و حتی ۱۰۵میلیون لیتر در روز رسیده و بین ۹۵ تا ۱۰۵میلیون لیتر در نوسان بوده؛ این در حالی است که اکنون ظرفیت اسمی تولید بنزین ۱۱۲میلیون لیتر در روز و ظرفیت عملیاتی آن با توجه به بحث تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها ۹۸.۵میلیون لیتر در روز اعلام شده است.

 

75 هزار مورد خشونت خانگي

روزنامه اعتماد:معصومه ابتكار: «پزشكي قانوني در آخرين گزارش خود براي سال ۱۴۰۰ اعلام كرده 75 هزار مورد خشونت خانگي ثبت شده كه در سال‌هاي قبل هم تقريبا همين آمار وجود داشته است.» اين عباراتي است كه معصومه ابتكار، معاون سابق رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده خطاب به محمدباقر قاليباف با استفاده از آنها تلاش مي‌كند تا رييس مجلس يازدهم و افكار عمومي را متوجه اهميت تصويب لايحه حفظ كرامت و حمايت از زنان در برابر خشونت كند؛ لايحه‌اي كه دولت دوازدهم بعد از تاييد قوه قضاييه 14 ماه قبل آن را راهي بهارستان كرد تا روند اجرايي آن طي شود. اما به‌رغم تصويب فوريت آن از تيررس توجه نمايندگان خارج شده است. هنوز مدت زمان زيادي از فاجعه قتل بانوي اهوازي به دست شوهرش و نمايش عريان خشونت در ملأعام و خيابان‌ها نمي‌گذرد، اما هنوز نقشه راه قانوني براي پرهيز از وقوع يك چنين حوادثي شكل  نگرفته است. مبتني بر اين ضرورت‌ها معصومه ابتكار هم در شمايل معاون سابق رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده و هم در جايگاه يك زن ايراني خطاب به رييس مجلس ضرورت‌هايي را يادآور شده كه باعث شكل‌گيري تجربه‌هاي تلخ خشونت عليه زنان ايراني مي‌شود. جلوه‌هاي تلخي از خشونت كه يك بار در قالب فاجعه سر بريدن بانوي اهوازي، روزي در شكل ماجراي اسيدپاشي اصفهان و در هنگامه‌هاي ديگر به اشكال ديگر نمايان مي‌شود. ابتكار با يادآوري اين نكته كه «اين لايحه با در نظر گرفتن ابعاد حقوقي، فقهي و شرعي تدوين و تصويب شد و دولت قبل با هزاران ساعت كار فقهي و حقوقي و ايجاد اجماع ميان قوه قضاييه و مجريه آن را به نتيجه رساند» قصد دارد اين نكته را مطرح كند كه نمايندگان مي‌بايست بدون عينك جناحي و سياسي با اين لايحه مواجه  شوند.

 

۱۰ فرمان برای تحول بانک مرکزی

روزنامه ایران: روز گذشته و در چهارمین نظارت ستادی رئیس جمهوری بر وزارتخانه‌ها و بخش‌های ستادی دولت، آیت‌الله رئیسی از بانک مرکزی بازدید کرد. رئیس جمهور در این بازدید ابتدا در جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی، معاونان فناوری اطلاعات و مدیران آن از نحوه عملکرد سامانه‌های نظارتی و رصد هوشمند تراکنش‌های مالی مطلع شد. آیت‌الله رئیسی سپس در جمع مدیران ارشد بانک مرکزی حاضر شد و پس از استماع گزارش رئیس کل بانک مرکزی، به جایگاه مهم بانک مرکزی در مدیریت منابع پولی و مالی و اصلاح نظام بانکی اشاره  و مأموریت‌های ۱۰ گانه‌ای برای تحول و ارتقای آن تعریف کرد. تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه‌گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از جمله مأموریت‌های برشمرده شده از سوی رئیس جمهور، باهدف تحول و ارتقای جایگاه بانک مرکزی است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در جمع مدیران بانک مرکزی که وزیر اقتصاد و دارایی نیز حضور داشت، بانک مرکزی را اتاق اندیشه‌ورزی و رصد سیاست‌های پولی و مالی کشور خواند و گفت: بانک مرکزی مسیر اصلاح و ارتقای نظام بانکی را با قوت به پیش ببرد و بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی کشور نظارت کند. رئیس جمهور تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را از جمله مأموریت‌های اصلی بانک مرکزی عنوان کرد.

 

فاضلاب لاکچری‌های جاده چالوس درآب شرب تهران!

روزنامه جوان:جاده چالوس و رستوران‌هایی که در مسیر رودخانه کرج بنا شده‌اند و تخت‌هایی که با نشستن روی آن‌ها می‌توانید هم از منظره دلپذیر این جاده رؤیایی لذت ببرید و هم از صدای موسیقی آب جاری در رودخانه کرج! این منظره و این تفریح نسبتاً لاکچری شاید برای آن‌هایی که پول منو‌های گرانقیمت این رستوران‌ها را داشته باشند، دلپذیر باشد، اما برای غالب مردم تهران که چنین پول‌هایی ندارند و سفرشان به شمال هم اغلب با یک غذای ساده خانگی در کنار جاده برگزار می‌شود، دردسرساز هم هست! رستوران‌های رودخانه کرج از عوامل آلودگی آب شرب تهران هستند و بسیاری از تهرانی‌هایی که پایشان هم به این رستوران‌ها نمی‌رسد، ناگزیر از آب رودخانه کرج که منشأ اصلی تأمین آب شرب تهران است، استفاده می‌کنند؛ آبی که در بالا دست خود به وسیله رستوران‌دارانی آلوده شده که اغلب به شکل غیر‌مجاز در بستر رودخانه تخت گذاشته‌اند و پول درمی آورند! رودخانه کرج از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج و سیراب کردن دشت‌های کرج و شهریار به جاجرود می‌پیوندد. سال ۱۳۴۲ سد کرج یا امیرکبیر روی این رودخانه ساخته شد تا رود کرج را به منشأ اصلی تأمین آب شرب تهران تبدیل کند. طبیعت سرسبز و زیبای اطراف رود کرج برای بسیاری از پولدار‌ها آنقدر جذاب بوده که ویلا‌های لوکسی اطراف این رودخانه ساخته و حتی رستوران‌هایی در حریم آن برپا شده‌است تا آن‌هایی که توانایی خرید ویلا ندارند یا صاحبان ویلا‌هایی که دلشان می‌خواهد در کنار رود کرج و با زمزمه صدای آب آن غذایی بخورند و قلیانی بکشند، از این رستوران‌ها استفاده کنند. رستوران‌هایی که اغلب منوی آن‌ها به‌گونه‌ای نیست تا طبقات متوسط و ضعیف جامعه هم بتوانند سری به آن‌ها بزنند، اما همین رستوران‌ها با آلوده‌کردن آب رودخانه کرج، سرمنشأ آب شرب همه مردم تهران اعم از فقیر و غنی را آلوده می‌کنند. تفاوتش در اینجاست که این رستوران‌ها هیچ خیری به فقرا نرسانده‌اند، اما بخشی از اوقات فراغت اغنیا را پر کرده‌اند! حالا به گفته معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور ساخت و ساز‌های غیر‌قانونی در بستر رودخانه کرج به دلیل آنکه منبع و منشأ تأمین آب شرب پایتخت است، بیشتر از سایر رودخانه‌ها مورد توجه قرار گرفته‌است.

 

خیابان های اروپا زیر ترکش های جنگ اوکراین !

روزنامه خراسان:با ادامه حمایت کشورهای اروپایی از اوکراین و تاثیر جنگ اوکراین بر زندگی شهروندان اروپایی، اعتراضات اجتماعی در برخی از کشورهای اروپا شدت گرفته است. این حمایت ها، هزاران تن از ساکنان پایتخت چک را به خیابان کشاند تا علیه دولت لیبرال-محافظه کار شعار بدهند و خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا و ناتو شوند. «چک در اولویت نخست قرار دارد»، «نمی‌خواهیم به خاطر اوکراین یخ بزنیم و از گرسنگی بمیریم! » و… از جمله شعارهای آن ها بود. سازمان دهندگان تظاهرات در پراگ که بیش از70هزار نفر تخمین زده می شدند، اعلام کردند جمهوری چک باید از نظر نظامی بی طرف باشد و از وجود قرارداد‌های مستقیم با تامین کنندگان گاز از جمله روسیه اطمینان حاصل کند.همزمان گروهی از مردم نیز در کلن آلمان در اعتراض به افزایش قیمت انرژی به خیابان ها آمدند. تحریم ها علیه روسیه به واسطه حمله به اوکراین اگرچه روی این کشور نیز تاثیر گذاشته است اما متقابلا شرایط اقتصادی در بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت تاثیر حمایت این کشورها از اوکراین  در جنگ روسیه مختل شده است. این کشورها که به تبع همراهی با سیاست های واشنگتن از اوکراین بسته های تحریمی علیه مسکو وضع کرده اند و سلاح و ادوات نظامی در اختیار اوکراین قرار می دهند، اکنون خود با افزایش تورم و افزایش قیمت انرژی، به ویژه برق روبه رو هستند. در جمهوری چک، تورم به 17.2 درصد رسیده است. این فقط قیمت انرژی نیست که باعث تورم شده بلکه قیمت مواد غذایی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. صنایع در بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و جمهوری چک به دلیل کمبود برخی مواد و گرانی سرسام آور انرژی، به شدت تحت فشار قرار دارند. کسری تجاری یک میلیارد یورویی آلمان در ماه می که از سال ۱۹۹۱ بی‌سابقه ارزیابی شده، یکی از نتایج این وضعیت   است.

 

مذاکره، شتر مجنون است به کوی لیلی نمی‌رود

روزنامه کيهان:حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: چالش هسته‌ای ۲۰ ساله کشورمان با آمریکا و اروپا به وضوح نشان می‌دهد که حریف نگران تولید سلاح هسته‌ای از جانب ایران نیست، بلکه از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای تحریم‌ها استفاده می‌کند و از آنجا که تحریم‌های اقتصادی تقریباً تنها اهرم باقی‌مانده در دست آمریکا برای مقابله با ایران اسلامی است، هرگز از آن دست نخواهد کشید.وی افزود: از این روی مذاکره برای لغو تحریم‌ها آب در ‌هاون کوبیدن است و با جرأت می‌توان گفت که این مذاکرات راه به جایی نمی‌برد و می‌بینید که تاکنون از «ناکجاآباد»! بیرون نرفته است.مدیرمسئول روزنامه کیهان در ادامه گفت: به‌عنوان مثال یکی از موارد اختلاف تاکید ایران بر تضمین آمریکا مبنی بر پایبندی به تعهداتش است و آمریکا با صراحت اعلام می‌کند که تضمین نمی‌دهد! خُب! این چه توافقی است که طرف مقابل حاضر نیست درباره عمل به تعهداتش تضمین بدهد؟! وقتی آمریکا اعلام می‌کند که حاضر نیست برای عمل به تعهداتش تضمین بدهد، با صراحت اعلام کرده است که اهل توافق نیست! یعنی مذاکره می‌کنیم که توافق نکنیم؟!شریعتمداری گفت: نگاهی به چالش ۲۰ ساله بیندازید! انگار شرح وظیفه و دستورالعملی که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعریف شده است، پیشگیری از صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، بازرسی‌های فراگیر از مراکز نظامی کشورمان به بهانه فعالیت هسته‌ای اعلام نشده! و ارائه اطلاعات نظامی ایران به آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای اروپایی است.

 

پای پادمان در میان است

روزنامه وطن امروز: وضعیت توافق هسته‌ای و احیای برجام به‌خاطر شرایط پیچیده‌ای که بر طرف آمریکایی حاکم است، در یک «عدم قطعیت» به سر می‌برد. خروج یکجانبه ترامپ از توافق و موانع داخلی دولت بایدن برای بازگشت صرف به برجام 2015 و نه یک توافق محکم‌تر و طولانی‌تر و همچنین در پیش بودن انتخابات کنگره و احتمال فزاینده پیروزی جمهوری‌خواهان، فقط بخشی از پیچیدگی‌های موجود بر سر راه دولت بایدن است.  به گزارش «وطن‌امروز»، شرایط مذاکرات هسته‌ای و رفت و برگشت متن‌هایی که توسط تهران و واشنگتن به طرف واسط اروپایی ارسال می‌شود، کار را به جایی رسانده که کارشناسان از همین الان این گزاره را مطرح کرده‌اند که شاید انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا دوباره وقفه‌ای در روند حصول توافق بیندازد.  در این میان، عدم قطعیت آمریکایی‌ها در اتخاذ تصمیمات لازم، رژیم صهیونیستی را هم در اتخاذ راهبرد برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران سردرگم کرده است. صهیونیست‌ها اگرچه به طور علنی در مخالفت با احیای برجام موضع می‌گیرند ولی در خفا، تلاش‌های خود را برای تاثیرگذاری بر بندهای توافق احتمالی تشدید کرده‌اند. به نظر می‌رسد تل‌آویو این بار به جای مخالفت قطعی با هرگونه توافقی، در پی این است که بر توافق تاثیر‌گذار باشد. سران رژیم صهیونیستی می‌دانند برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشروی کرده که نقطه توقف آن امروز، راهبرد Zero Enrichment (‌غنی‌سازی صفر) نیست و به عقب انداختن «نقطه گریز» ایران در توانایی ساخت بمب اتم رسیده است.  باقی ماندن مسائل پادمانی آنطور که مقامات آمریکایی و اسرائیلی اذعان کرده‌اند به «قلب مذاکرات» تبدیل شده است، چر اکه این امکان را به آنها می‌دهد تا در صورت توافق هم یک ابزار فشار موثر برای امتیازگیری و تحت فشار قرار دادن تهران در اختیار داشته باشند. از همین رو تل‌آویو در تلاش است این تضمین حاصل شود که اولا موضوعات پادمانی که با پرونده‌سازی خودشان علیه ایران باز شده همچنان باقی بماند و ثانیا بازگشت‌پذیری سریع ایران در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق را منتفی سازد

 

کارآفرین، مرغ سوخاری سیاست؟

روزنامه اطلاعات : ”مردی که درنبرد زندگی می خندد،قابل ستایش است”جرج برنارد شاو نمایش نامه نویس شهیر انگلیسی و از پایه گذاران مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن  دقیقا هم عصر و نظر مکتب اقتصادی”اتریش یا وین” بود که درسده ۱۸۰۰ میلادی وبرای نخستین بار و با تلاش فراوان، “کارآفرین” ر ا به عنوان عنصری که نقش محوری در همه فعالیت های اقتصادی دارد، معرفی کرد و با تلاش چهره های برجسته اش چون کارل منگر وسپس ، فردریش ها یک به آن رسمیت آکادمیک و فلسفی بخشید.اکنون وحدود ۳ قرن پس ازاین گفته ها وتلاش ها ، جهان با پی بردن به نقش بی بدیل کارآفرینان در تولید ثروت ، اشتغال ، خلاقیت و مهمتر از همه ، امید وجان بخشی به رویا های دوردست، آنان را به القابی چون قهرمانان ومحور وموتورمحرکه اقتصاد آراسته وگرامی داشته است.اهمیت کارآفرینی تا بدانجاست که کارآفرینان سرمایه های قیمتی هر کشوری محسوب می شوند ونظام های سیاسی واقتصادی تمام هم خودرا برای حمایت و هموارکردن راه آنان به کار می گیرند چون نیک می دانند راه کارآفرینی هیچ گاه به ناکجا آباد نمی رسد و هرجا کارآفرین باشد ، قدرت ملی هم همانجاست که البته مثال و شاهد برای اثبات این قضاوت فراوان است.اما پرسش این است که آیا در ایران ما هم شرایط کارآفرینان مانند همتایانشان درجهان است؟ آیا آنها هم درآن حد و میزانی که شایسته است قدر می بینند و موانع از سرراهشان برداشته می شود؟ آیا کارآفرینان در ایران فارغ از هرگونه دغدغه ای می توانند بر روی اهدافشان متمرکز شده و معماران توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور باشند؟پاسخ این پرسش ها با تاسف، منفی است.واقعیت این است که نه تنها بلاتکلیفی وتناقض دررویه کلان اقتصادی کشور و غبارآلود بودن نقش واقعی بخش خصوصی درآن ، بلکه شرایط ومحیط کسب وکار کشور هم موانع فراوانی بر سر راه کارآفرینان قرارداده که عبور مقطعی از این مشکلات انرژی فراوانی را از آنان می گیرد و البته تمام شدنی هم نیست.

 

به زمستان خوش آمدید

روزنامه فرهبختگان:این ادعاها و اقدامات متناقض به‌خوبی نشانگر سرگشتگی قاره سبز دربرابر مشکلاتی است که با آنها روبه‌روست. اروپا از‌ یک‌سو به انرژی روسیه احتیاج دارد و از سوی‌دیگر آن را نمی‌خواهد. شرکت «گازپروم» روسیه روز جمعه گذشته صادرات گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به‌طور کامل متوقف کرد. این اقدام باعث شد تا اولاف‌شولتز صدراعظم آلمان در موضع‌گیری‌هایی ضمن توصیف روسیه به‌عنوان منبعی نامطمئن برای تامین انرژی به مردم کشورش اطمینان دهد آلمان در فصل زمستان پیش‌رو با کمبودی روبه‌رو نیست. تلاش برلین برای مقصر نمایاندن مسکو درحالی صورت می‌گیرد که هفت کشور صنعتی جهان به شمول آلمان از ماه‌ها قبل به دنبال اخلال در صادرات انرژی روسیه از طریق اعمال سقف قیمتی روی نفت این کشور هستند. براساس این طرح قرار است قیمت نفت صادراتی روسیه فارغ از قیمت بازارهای جهانی در سطحی بین 60 تا 70 دلار تعیین شود. هدف این طرح کاهش درآمدهای نفتی روسیه است به‌گونه‌ای که بازارها با کمبود مواجه نشوند. مسکو اما درمقابل این طراح دست به ضدحمله زده و با متوقف‌کردن صادرات گاز به کشورهای اروپایی، تلاش‌های آنان برای ذخیره‌سازی گاز برای زمستان را ناکام گذاشته است. برلین که 49 درصد از گاز خود را از روسیه تامین می‌کند، سهم مصرف مستقیم گاز روسیه در آلمان را به 32 درصد رسانده است. مازاد این مقدار در مخازن بزرگی برای شرایط اضطراری ذخیره می‌شود که آلمان تلاش داشت با تقویت آنها از این مخازن پر شده از گاز روسیه در زمستان برای افزایش تاب‌آوری خود استفاده کند. با پیش‌دستی مسکو حالا برلین نمی‌تواند با اتکا به گاز ذخیره‌سازی شده روسیه علیه این کشور اقدام کند. از آنجا که تامین گاز برای آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به دلیل ماهیت انتقال دشوار آن ممکن نیست، مقامات قاره سبز اعلام کرده‌اند در زمستان از نفت و زغال‌سنگ بیشتری بهره خواهند‌گرفت.

 

بسته ضدترافیک مهر رسید

روزنامه همشهری:ترافیک؛ معضل لاینحل پایتخت که هرساله همزمان با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی تشدید می‌شود. آنطور که مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری گفته امسال با افزایش 30درصدی شاهد ترافیک سنگینی در تهران خواهیم بود؛ موضوعی که پلیس راهور تهران نیز بر آن مهر تأیید زده است. البته بازگشایی کامل پس از 2سال تنها دلیل این میزان افزایش بسیار سنگین ترافیک نیست.به گزارش همشهری، حالا از یکسو مدیریت شهری تهران با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله به‌کارگیری اتوبوس‌های تازه‌نفس  و دولت با اقداماتی نظیر دورکاری تعدادی از کارمندان  و شناورسازی ساعات کار از سوی دیگر در پی مهار ترافیک مهر ماه پیش‌رو هستند. از این‌ رو به‌گفته چمران قرار است تا پایان شهریورماه اتوبوس‌های جدیدی وارد ناوگان اتوبوسرانی شوند. استاندار تهران عصر روز گذشته پس از جلسه شورای ترافیک استان، از احتمال استفاده از ظرفیت ۲۰ درصدی دورکاری و شناورسازی ساعات کار دستگاه‌های دولتی، مدارس و بانک‌ها با تایید مراجع بالادستی همزمان با بازگشایی مدارس خبر داد. به گفته محسن منصوری با این اقدامات یعنی اجرای طرح شناورسازی ساعت کار ادارات و دورکاری 20درصدی دستگاه‌های دولتی احتمال افزایش 30درصدی مشکل ترافیک حل می‌شود. او گفت: «پیشنهاد اول موضوع دورکاری دستگاه‌های دولتی است که فقط برای مهرماه ۲۰ درصد دورکاری در دستگاه‌های اداری و اجرایی اعمال شود تا از این طریق بتوان مدیریت ترافیک را انجام داد. البته تجربه خوب این موضوع در زمان کرونا نیز وجود دارد. پیشنهاد دوم هم مربوط به شناورسازی ساعات کار مجموعه‌های مختلف است.» محسن منصوری با بیان اینکه جزئیات این طرح (شناورسازی ساعت کار ادارات) پس از بررسی‌های لازم اعلام می‌شود، تأکید کرد: «آنچه که مسلم است ساعت کاری ادارات، مدارس و بانک‌ها حدود 2ساعت در ساعات آغاز و پایانی فعالیت خود به‌صورت شناور اجرا شود.

 

 چهره زنانه بریتانیا

روزنامه شرق:ساکن خانه شماره 10 خیابان داونینگ استریت لندن امروز تغییر می‌کند و آن‌گونه که رسانه‌ها گزارش داده‌اند «لیز تراس» وزیر خارجه فعلی بریتانیا سکان هدایت دولت محافظه‌کار این کشور را در دست خواهد گرفت. دور نهایی رأی‌گیری درون‌حزبی محافظه‌کاران برای تعیین جانشینی بوریس جانسون روز جمعه میان «ریشی سوناک» وزیر دارایی مستعفی دولت بوریس جانسون و «لیز تراس» برگزار شد. با اینکه قرار است نتیجه رسمی این رأی‌گیری ظهر امروز اعلام شود اما نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی رسانه‌های معتبر بریتانیایی از پیروزی لیز تراس 47‌ساله در این رقابت حکایت دارد.روزنامه تلگراف گزارش داده که تیم «لیز تراس» بدون سروصدا و به‌آرامی در‌حال برنامه‌ریزی برای تحویل‌گرفتن دفتر نخست‌وزیری این کشور از بوریس جانسون است. درحالی‌که نخست‌وزیر آینده بریتانیا با چالش‌های بزرگی از جمله مشکلات تأمین انرژی روبه‌روست، لیز تراس اعلام کرده خود را برای تصمیم‌گیری‌های سخت و اقدام فوری برای حل مشکل قبض‌های سرسام‌آور انرژی شهروندان بریتانیا آماده کرده است. تراس وعده داده که در مدت یک هفته پس از دردست‌گرفتن سکان نخست‌وزیری بریتانیا راهکاری برای حل بحران انرژی و قبض‌های سرسام‌آور برای شهروندان بریتانیایی ارائه خواهد کرد.جان کورتیس، استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های بریتانیا هم گفته است که: «اگر تراس برنده نشود، شگفتی بسیار بسیار بزرگی خواهد بود». در صورت اعلام پیروزی تراس، او که اکنون وزارت خارجه بریتانیا را بر‌عهده دارد، پس از مارگارت تاچر و ترزا می، سومین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا خواهد شد. ریشی سوناک هم روزگذشته در گفت‌وگو با ‌بی‌بی‌سی جهانی با پذیرش شکست احتمالی خود در رأی‌گیری نهایی درون‌حزبی، برای کمک به دولت بعدی محافظه‌کار بریتانیا اعلام آمادگی کرد.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.