خیزش گرد و غبار و فعالیت سامانه‌ بارشی در کشور

سازمان هواشناسی هشدار داد:

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد، اعلام کرد که تا روز شنبه شاهد وزش باد شدید، خیزش گردو غبار و آغاز فعالیت سامانه‌های بارشی در بخش‌هایی از کشور خواهیم بود

به گزارش شهروند آنلاین؛سازمان هواشناسی برای روزهای چهارشنبه تا شنبه هشدار سطح زرد صادر کرد. بر اساس این هشدار فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق از روز چهارشنبه آغاز شده و تا پایان روز شنبه ادامه خواهد داشت. مخاطرات این بارش می‌تواند به کاهش محسوس دما (از پنجشنبه)، وزش باد شدید موقتی و در دامنه و ارتفاعات با رعد و برق منجر شود.

هشدار سطح زرد هواشناسی برای امروز در شمال و شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان و تهران و فردا (جمعه) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان و شمال شرق تهران، شرق و شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان و روز شنبه  برای استان‌های جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و غرب کرمان و شرق و شمال هرمزگان صادر شده است.

بر این اساس احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد.

همچنین سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی. تنظیم جیره غذایی در استخرهای پرورش آبزیان، کنترل و تنظیم دما در گلخانه‌ها و سالن های پرورشی و تامین سوخت کافی را توصیه کرده است.

علاوه بر آن، افزایش گرادیان فشار با مخاطراتی مانند وزش باد، گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار دیگر سامانه‌ای است که از روز چهارشنبه وارد کشور شده و تا شنبه فعال خواهد بود. تاثیر این سامانه در بیشترین استان‌های کشور مشاهده خواهد شد.

این سامانه به وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار منجر می‌شود.

سازمان هواشناسی، به شهروندان توصیه کرده از ترددهای غیر ضروری در فضای باز بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی پرهیز کنند. همچنین به زائران پیاده‌روی اربعین تاکید کرده در گذرگاه‌ها ماسک کافی همراه داشته باشند.

پایش شاخص آلودگی توسط دستگاههای ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است. /ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.