خطر مرگ؛ وارد این ورزشگاه نشوید!

گزارش «شهروند» از روند مقاوم‌سازی ورزشگاه 50 ساله پایتخت

شکسته شدن تعداد زیادی از سکوهای ورزشگاه آزادی باعث نگرانی اهالی فوتبال شده است؛ شاید فاجعه‌ای بزرگ در راه باشد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، حدود دو ماه قبل بود که تصاویری از سکوهای نشست‌کرده ورزشگاه آزادی تهران به رسانه‌ها و فضای مجازی درز کرد. در آن زمان خطر ریزش ورزشگاه آزادی در رسانه‌ها و توسط برخی افراد هشدار داده و باعث واکنش سریع حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان و همچنین شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی شد.

حمید سجادی، وزیر ورزش، سریعا دستور داد که سکوهای آسیب‌دیده تحت ترمیم قرار بگیرند و این اتفاق برای برخی سکوهای ورزشگاه آزادی رخ داد. در نهایت هم اعلام شد که قسمت‌های شکسته‌شده و نشست‌کرده ترمیم شده است و مشکلی از بابت سازه ورزشگاه وجود ندارد.

از آن زمان تاکنون بازی‌های متعددی در ورزشگاه آزادی با حضور تماشاگران برگزار شده و مشکل خاصی نیز گزارش نشده است. اما حالا مدیر پیشین ورزشگاه آزادی بعد از برکناری‌اش مسائلی را درباره سازه ورزشگاه بیان کرده که قابل تامل است و نگرانی‌ها را در این‌باره بیشتر می‌کند.

احمد مددی، مدیر پیشین ورزشگاه آزادی که به تازگی از سوی مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برکنار شده، از خرابی بسیاری از سکوهای ورزشگاه سخن گفته و به همین دلیل بررسی شرایط سکوها و همچنین روند مقاوم‌سازی را مورد بررسی قرار دادیم.

69 سکوی آسیب‌دیده باقی مانده است!

احمد مددی که دقیقا یک سال و 5 روز مدیریت مجموعه ورزشی آزادی را برعهده داشت، در مصاحبه آخر خود به شرایط بد سکوهای ورزشگاه پیر تهران اشاره کرد و گفت که آنها به واسطه استفاده 50 ساله فرسوده شده و آسیب دیده‌اند.

مددی در این‌باره گفت:‌«ما در آزادی در برخی زون‌ها با پدیده شکست سکوها مواجه هستیم. این متفاوت از سازه است. به دلیل اینکه عمر ورزشگاه 50 سال است و در برابر سرما، گرما، باران و برف سکوها با شکست مواجه شده‌اند. زیر این سکوها عمق وجود دارد و احتمال حادثه و آسیب هست.»

مددی درباره اینکه بخش‌های آسیب‌دیده چه حجمی از ورزشگاه را در بر گرفته نیز گفته بود:‌ «با پیگیری‌های یک‌ساله ما، 3 زون مقاوم‌سازی شده است. 69 زون شکسته و آسیب‌دیده دیگر باقی مانده که برای 15 زون مناقصه برگزار کردند تا پیمانکار بیاید و کار مقاوم‌سازی را شروع کند.»

مدیر پیشین ورزشگاه آزادی افزود: «برخی هنوز باور ندارند سکوها در آستانه ریزش است. خیلی عجیب است. برخی‌ می‌گویند شیطنت است و مشکلی وجود ندارد. مگر می‌شود به مردم دروغ گفت؟»

طبقه دوم آزادی بلااستفاده است!

بعد از صحبت‌های مددی، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد اکثر سکوهای ورزشگاه آزادی که دچار شکستگی و آسیب شده در طبقه دوم قرار دارند. 3 جایگاهی که مدیر پیشین ورزشگاه اعلام کرده بود مقاوم‌سازی شده در طبقه اول قرار داشتند و با توجه به ارتفاع اندک، انجام عملیات ایمن‌سازی آنها زمان‌بر نبوده و کمتر از بخش‌های بالایی استادیوم هزینه داشته‌اند.

در چنین شرایطی هنوز  چند جایگاه اندک از طبقه اول و اکثر جایگاه‌های ساخته شده در طبقه دوم دچار آسیب شده‌اند و این مسأله نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. اگرچه سازه ورزشگاه پیر پایتخت خودش به اندازه کافی سنگین است، اما تصور کنید در یک مسابقه جمعیتی انبوه هم در طبقه دوم مستقر شوند؛ آن وقت ممکن است با سنگین‌تر شدن سازه اتفاقاتی رخ بدهد که دیگر هیچ‌کس نتواند پاسخگوی آن باشد.

با این شرایط می‌توان این‌طور برداشت کرد که طبقه دوم ورزشگاه آزادی عملا بلااستفاده شده است و این خطر وجود دارد که با حضور تماشاگران در این طبقه، سازه فرو بریزد.

محدودیت تماشاگر، بهترین فرصت برای مسئولان

بعد از باتماشاگر شدن مسابقات فوتبال هم بازی‌ها به دلیل مسائل کرونایی و البته موضوعات دیگر با محدودیت تماشاگر برگزار می‌شود. اگر شورای تامین استان‌ها برای هر بازی مجوز ورود تماشاگر را بدهند تنها 30 درصد از ظرفیت ورزشگاه‌ها در اختیار تیم‌ها قرار داده می‌شود و این موضوع بهترین فرصت است تا هرچه سریع‌تر در راستای مقاوم‌سازی سکوهای آسیب‌دیده اقدام شود.

در حال حاضر نیز که بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود و حتی در صورت حضور تماشاگران در آزادی نیز طبقه دوم باید مورد بازسازی و ایمن‌سازی قرار بگیرد.

جلوی فاجعه را بگیرید

انتشار خبر خراب شدن سازه ورزشگاه آزادی نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. حالا حتی برخی هواداران هم از اینکه به ورزشگاه بروند یا اقلا در طبقه دوم مستقر شوند، ترس دارند. عواقبی که ممکن است گریبان مسئولان وزارت ورزش و همچنین ورزشگاه آزادی را بگیرد، بسیار زیاد خواهد بود و به همین دلیل در سریع‌ترین زمان ممکن باید جلوی رخ دادن یک فاجعه بزرگ گرفته شود.

***

مدیر روابط عمومی شرکت توسعه و تجهیز اماکن در گفت‌وگو با «شهروند»:

نگران نباشید؛ خطر ریزش، ورزشگاه‌ را تهدید نمی‌کند

برای پیگیری روند مقاوم‌سازی سازه ورزشگاه آزادی با شهاب مالمیر، مدیر روابط عمومی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی گفت‌و‌گو کردیم. این شرکت که ورزشگاه آزادی یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌هایش است، مسئولیت عملیات مقاوم‌سازی ورزشگاه را برعهده دارد.

مالمیر درباره نگرانی‌های ایجاد شده پیرامون ریزش ورزشگاه آزادی به خبرنگار «شهروند» گفت:‌ «همه می‌دانید که ورزشگاه آزادی عمری در حدود 50 سال دارد و در تمام این سال‌ها هیچ اقدامی برای رفع نواقص و مقاوم‌سازی آن انجام نشده است. ما ورزشگاهی پیر در اختیار داریم که در تلاشیم آن را نونوار کنیم و بتوانیم به عنوان سرمایه‌ای ملی از آن بهره‌برداری درستی داشته باشیم.»

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «حتما می‌دانید که برای انجام اموری مانند رفع نواقص نیاز به تامین بودجه و البته برگزاری مناقصه برای جذب پیمانکار است. ما گزارش کاملی از نقاط آسیب‌دیده ورزشگاه در اختیار داریم و برآورد مالی بابت هزینه مقاوم‌سازی نیز در حال انجام است. تقریبا همه چیز به مراحل نهایی رسیده و فقط باید عملیات عمرانی آن را انجام بدهیم. البته که این عملیات زمان‌بر است و نمی‌توان به سرعت کار را جلو برد.»

از مدیر روابط عمومی شرکت توسعه پرسیدیم که چرا سریعا برای مقاوم‌سازی سازه ورزشگاه اقدام نمی‌شود که او پاسخ داد: «نمی‌توانیم ورزشگاه 100 هزار نفری را که بازی‌های باشگاهی و ملی را میزبانی می‌کند و سرمایه ملی‌مان است، تعطیل کنیم. به همین دلیل باید ذره‌ذره برای تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده اقدام کنیم. اینکه ورزشگاه را چند ماه تعطیل کنیم و یکجا عملیات عمرانی انجام بدهیم، امکان‌پذیر نیست. باید از سکوهایی که آسیب بیشتری دیده‌اند شروع کنیم و به سایر بخش‌ها برسیم.»

مالمیر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر خدای‌ناکرده سازه ورزشگاه در این مدت فرو بریزد، تکلیف چیست؟ بیان کرد:‌ «این اتفاق رخ نمی‌دهد. در نقاطی که خطر ریزش وجود داشت کار بهسازی را انجام دادیم و حالا به سراغ مناطقی می‌رویم که دچار آسیب شده‌اند، اما این آسیب‌ها جدی نیست. در حال حاضر هم 15 زون را شناسایی کرده‌ایم که آسیب بیشتری دیده‌اند و ابتدا عملیات مقاوم‌سازی را در این بخش‌ها شروع می‌کنیم.»

او درباره زمان شروع عملیات ایمن‌سازی سکوهای آزادی گفت:‌ «مناقصه برگزار شده و تا 25 مهر برنده آن مشخص خواهد شد. بعد از آن سریعا عملیات سبک‌سازی و بازسازی سازه را شروع می‌کنیم. به هر حال، باید تشریفات قانونی طی شود و بعد اقدام کنیم.»

او درباره اینکه آیا تضمین می‌دهد در ورزشگاه آزادی فاجعه‌ای رخ ندهد،‌ افزود:‌ «ما مشاوران خوبی به کار گرفته‌ایم. تاکید می‌کنم که سازه ورزشگاه مشکل خاصی ندارد و نگرانی‌ بابت ریزش وجود ندارد. ما هم عملیات ایمن‌سازی را شروع می‌کنیم و در آینده‌ای نه چندان دور ورزشگاه را مستحکم‌تر از قبل تحویل خواهیم داد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.