کودتای داوران علیه شاکی‌های فوتبال

عضو کمیته داوران در گفت‌وگو با «شهروند»: دیگر کوتاه نمی‌آییم؛ VAR هم بیاید اتهام می‌زنند

اعتراض‌ها به عملکرد داوران روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ حالا دیگر کار از انتقاد گذشته و شاهد اتهام‌ها و درگیری‌های لفظی هستیم.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، این جمله که «داوران مظلوم‌ترین قشر شاغل در فوتبال هستند» را بارها شنیده‌ایم. افرادی که کمترین میزان دریافتی را در بین همه ارکان فوتبال ایران دارند وحتی اجازه انجام مصاحبه با رسانه‌ها نیز به آنها داده نمی‌شود تا در مواقع حساس از خودشان دفاع کنند.

اگرچه در قشر داوران نیز مثل تمام اقشار جامعه و حتی فراتر از فوتبال فساد و مسائل حاشیه‌ای (با درصد پایین) وجود دارد اما وقتی به این نکته فکر می‌کنیم که اکثریت جامعه داوری افرادی تحصیلکرده هستند که شغل اصلی‌شان چیز دیگری است و به داوری به عنوان شغل نگاه نمی‌کنند، بسیاری از موضوعات را متوجه می‌شویم.

با همه این موضوعات، در هفته‌های گذشته اعتراض به داوری‌های لیگ برتر بیشتر از همیشه نمود پیدا کرده است. بسیاری از تیم‌های لیگ برتری بعد از ناکامی تیم‌شان در هفته‌های هفتم و هشتم به سمت داوران حمله‌ور شدند و از عملکرد قاضی‌های لیگ برتر انتقاد کردند. البته در مصاحبه‌های برخی سرمربیان و اعضای کادر فنی و مدیریتی تیم‌ها کار از انتقاد و اعتراض گذشته و حتی شاهد اتهام‌هایی نسبت به داوران هستیم.

در همین بازی گذشته استقلال و فولاد خوزستان حمید حاج ملک، داوری که شغل اصلی او آتش‌نشانی است ، تصمیماتی گرفت که بسیار بحث‌برانگیز بود. استقلالی‌ها بعد از بازی حملات تندی به او کردند و حتی کار به جایی رسید که فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال در دو مصاحبه جداگانه اشتباهات این داور را عمدی خواند و خواهان شنود شدن تلفن داوران لیگ برتری شد.

بعد از این مصاحبه‌ها بود که کمیته داوران و حمید حاج ملک از معاون باشگاه استقلال شکایت کردند و حالا باید در انتظار عواقب این موضوعات بنشینیم.

افزایش حملات به داوران شاید در جاهایی به درستی صورت بگیرد و اشتباهاتی انجام شده باشد، اما گاهی مواقع نیز بحث افراط و فرار رو به جلو پیش می‌آید و این وظیفه ارکان انضباطی فدراسیون فوتبال است که جلوی چنین موضوعاتی را بگیرند. چه بسا اگر این اتفاق رخ ندهد، شاهد تنش‌زا شدن موضوعات و ایجاد فشار مضاعف روی افرادی باشیم که خواه‌ناخواه روی نتیجه بازی‌ها تاثیرگذار هستند.

نبود VAR‌، دردسر بزرگ فوتبال ایران

اشتباهات داوری تا زمانی که یک فرد مسابقات را قضاوت می‌کند، وجود خواهد داشت. انسان جایزالخطاست و داوران نیز مثل همه افراد دیگر حق اشتباه دارند. در فوتبال روز دنیا نیز همواره اشتباهات داوری یک رکن بزرگ و تاثیرگذار بوده که همواره مورد انتقاد واقع شده است. در اکثر کشورهای دنیا اما حالا چند سالی است تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی به درستی جا افتاده تا ضریب اشتباهات داوران کمتر و کمتر شود.

الان حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از VAR‌ استفاده می‌کنند و بسیاری از مشکلات داوری در این کشورها حل شده است. داوران در هر شرایطی بدون اشتباه نیستند اما با وجود VAR این اشتباهات به پایین‌ترین حد خود رسیده است. تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی در اکثر کشورها وجود دارد و باعث تصحیح اشتباهات داوران می‌شود.

در ایران اما با وجود حرف و حدیث‌ها و تلاش‌های ناچیز صورت گرفته VAR‌ وجود ندارد. اگرچه خواسته همه اهالی فوتبال ورود این تکنولوژی به کشور است، اما مشکلات موجود در بحث‌های اقتصادی و البته تحریم‌ها مانع از آن شده تا کمک‌داور ویدیویی در مسابقات لیگ برتر ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

مسئولان فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای آوردن VAR به کشور داشتند، اما هر بار به دلیلی این مساله منتفی شد. حتی یک بار در زمان مدیریت شهاب عزیزی خادم این مساله به مراحل نهایی نیز رسید، اما موضوعات امنیتی مانع از این امر شد.حالا نیز فدراسیون با ریاست مهدی تاج برای آوردن VAR‌ به کشور در تلاش است، اما بعید است به این زودی‌ها چنین اتفاقی بیفتد که این مساله به افزایش اعتراض‌ها نسبت به داوران کمک خواهد کرد.

خسروی در گفت‌وگو با «شهروند»: ما در هر شرایطی حامی داوران پاک خود هستیم

برای پیگیری اعتراض‌ها به کمیته داوران نسبت به قضاوت‌های لیگ برتر با علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون تماس گرفتیم. خسروی در واکنش به بالا گرفتن انتقادها و اتهام‌هایی که گاهی به داوران زده می‌شود به خبرنگار ما گفت: «متاسفانه برخی مربیان و اعضای تیم‌ها برای آنکه ضعف فنی و ناکامی‌های خود را جبران کنند، به سمت داوران حمله‌ور می‌شوند تا فرار رو به جلو داشته باشند و پشت این موضوع پنهان شوند؛ در شرایطی که همه می‌دانند دیواری کوتاه‌تر از داوران وجود ندارد. داوران ما نه پول زیادی می‌گیرند و نه امکانات خاصی دارند. اکثر آنها افرادی تحصیلکرده هستند که شغلی آبرومند دارند و فقط به خاطر عشق به قضاوت این کار را انجام می‌دهند.»

او درباره اتهام‌هایی که برخی افراد به داوران می‌زنند، بیان کرد:‌ «کمیته داوران همواره حامی داوران بوده و اگرچه در برابر اشتباهات آنها سکوت کرده و بدون سر و صدا اقدام به محرومیت آنها برای چند هفته کرده، اما الان احساس می‌کنیم شرایط طوری است که باید بیشتر داوران را حمایت کنیم. متاسفانه برخی افراد در فضای کنونی حرف‌هایی علیه داوران فوتبال بر زبان می‌آورند که واقعا زشت و زننده است. مثلا یکی از مسئولان گفته بود که باید تلفن داوران را شنود کنند. این حرف پیگرد قانونی دارد و دیگر در برابر چنین مسائلی کوتاه نمی‌آییم. داوران ما باشرف‌ترین، پاک‌ترین و سالم‌ترین بخش فوتبال را تشکیل می‌دهند و تا جایی که بتوانیم پشت آنها هستیم و برای احقاق حقوق آنها کوتاه نخواهیم آمد.»

عضو کمیته داوران افزود: «خانواده‌های داوران باشرف هستند و بستگان نجیبی دارند. داوران ما آتش‌نشان، معلم، مهندس، پزشک و استاد دانشگاه هستند و به خاطر حق آنها از طریق خداداد افشاریان مراتب پیگیری می‌شود.»

خسروی در ادامه درخواستی از ارکان قضائی فدراسیون کرد و گفت: «انتظار داریم مسئولان کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون و در صورت نیاز مراجع قضائی، رسیدگی لازم را به شکایت ما داشته باشند. هفته هشتم لیگ برتر به پایان رسیده و باید محکم بایستیم. جنجال، فرافکنی و بی‌ادبی نخواهیم کرد ولی این رفتار غیر حرفه‌ای هر جای دنیا سخت‌ترین مجازات را به دنبال دارد و در کشور ما که مهد اسلام است و دم از حضرت علی (ع) می‌زنیم انتظاری جز عدالت نیست.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست با تلاش برای ورود VAR‌ به این موضوعات پایان داد، گفت: «باور کنید این جماعتی که من می‌بینم VAR‌ هم بیاید، می‌خواهند ضعف فنی‌شان را بر گردن داوران بیندازند. تا زمانی که فرهنگ فوتبالی ما درست نشود، کمک‌داور ویدیویی نیز کمکی به ما نمی‌کند. البته که فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پیگیر است تا VAR‌ به زودی وارد ایران شود و در این خصوص توافق‌هایی با برخی شرکت‌های خارجی انجام شده و انشاءالله به زودی شاهد ورود سیستم کمک‌داور ویدیویی باشیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.