شاهدی در کار نیست/ زامبی‌ها خون می‌خواهند/ تقابل ایران با گوگل

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي رونمايي از پيراهن تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني قطر ، تفاهمنامه سه‌جانبه قوه قضائیه، سازمان بسیج و ستاد امر به معروف ، هراس «بن سلمان» از کودتا ، اختلال در دسترسی به سرویس‌های دیگر گوگل مانند جی‌میل و گوگل میت ، آمادگی ایران برای برقراری آتش بس بین روسیه و اوکراین و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز برگزاری مراسم تشییع پیکرهای پاک ۱۱ شهید حادثه تروریستی اخیر، در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  رونمايي از پيراهن تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني قطر ، تفاهمنامه سه‌جانبه قوه قضائیه، سازمان بسیج و ستاد امر به معروف ، هراس «بن سلمان» از کودتا ، اختلال در دسترسی به سرویس‌های دیگر گوگل مانند جی‌میل و گوگل میت ، آمادگی ایران برای برقراری آتش بس بین روسیه و اوکراین و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ستاره‌های شاهچراغ

روزنامه ایران: جنایت تروریسم تکفیری داعش در حرم مطهر احمد بن موسی(ع) و شهادت نمازگزاران و زائران بیگناه، مردم شیراز را یکپارچه به خروش آورد. جمعه گذشته قریب به هزار شهر کوچک و بزرگ کشور شاهد برپایی راهپیمایی مردم در محکومیت تروریسم و آشوب و همدلی و همراهی با خانواده‌های سوگوار بود. دیروز اما مراسم تشییع پیکر پاک شهدای این جنایت، به صحنه دیگری برای ابراز انزجار از ناامنی، ترور، اغتشاش و آشوب تبدیل شد. روز گذشته پیکرهای پاک ۱۱ شهید حادثه تروریستی اخیر، از میدان امام حسین (ع) شیراز به سمت حرم مطهر برگزار شد و در قتلگاه این شهدا، یعنی حرم شاهچراغ(ع) بر پیکر آنان نماز خوانده شد. این شهدا سپس به مشهد منتقل و در حرم مطهر رضوی نیز تشییع شدند.مطابق گزارش‌ها، جمعیتی که برای تشییع این پیکرهای مطهر آمده بودند، در سال‌های اخیر بی سابقه بود. براساس این گزارش‌ها، آخرین نمونه از این حضور گسترده در شیراز، چند سال پیش در تشییع پیکر سردار اسکندری شهید مدافع حرم بی سر دیده شد. دیروز هم شیرازی‌ها، برای قربانیان دیگر تروریسم تکفیری که این بار در حرم دیگری، در شاهچراغ(ع) به شهادت رسیدند، سنگ تمام گذاشتند. پیر و جوان، زن و مرد و کودکان و نوجوانان با حضور گسترده خود، این جنایت تروریستی را محکوم کردند و در عین حال، همدلی و پیوند خود را با خانواده‌های شهدا، به ویژه آرتین، کودک بازمانده از این حادثه که پدر، مادر و برادر خود را از دست داد، ابراز همدردی کردند. یا احمد بن موسی تسلیت؛ هیهات منا الذله؛ از بهر حفظ کشور ما ملت حسینیم؛ از بهر حفظ رهبر ما ملت حسینیم؛ از بهر حفظ مکتب ما ملت حسینیم؛ بخشی از شعارهای تشییع کنندگان بود.

 

خبـرنگاری که دلال شد

روزنامه فرهیختگان:در هفته‌ دوم اعتراضات، در شبکه‌های اجتماعی متن طنزی دست‌به‌دست می‌شد؛ «جمهوری اسلامی هرشب تو توییتر و اینستا و اینترنشنال سقوط میکنه. فقط اشکالش اینه که سیو نمی‌کنن.» این متن طنز در مرز واقعیتی بود که در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه تلویزیون سعودی ایران‌اینترنشنال درحال وقوع بود. ضریب‌های غیرواقعی این شبکه سعودی و شبکه کارمندان آن درباره اعتراضات ایران، بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی را نیز به‌خطا انداخت تا برخلاف گذشته که مدعی بی‌طرفی در پرداختن به وقایع بود، برای عقب نماندن با رسانه سعودی هم‌مسیر شود. این نقش‌آفرینی اما دیگر قرار نیست بدون هزینه باشد. صبر تهران هرچند دیر اما لبریز شده و قرار است به‌زودی فاکتور این هزینه‌ها برای ریاض ارسال شود. این هشداری است که روز گذشته سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همه طرف‌های نقش‌آفرین در اعتراضات اخیر ایران و به‌ویژه طرف سعودی داد. او در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی حرم احمد‌بن‌موسی(ع) به‌صورت صریح به «آل‌سعود» و «رسانه‌های تحت سیطره‌اش» هشدار داد و گفت: «به‌سراغ شما می‌آییم، شما که تصویر نشان می‌دهید، تحریک می‌کنید، کمی فکر کنید که ممکن است چه اتفاقی برایتان بیفتد.» فرمانده‌کل سپاه با این جمله که «زیاد آرام نباشید که آرامش‌تان را می‌گیریم»، از شیراز پیام روشنی برای محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی ارسال کرد. بن‌سلمان که کشورش در سال‌های گذشته با وجود هزینه‌های هنگفت در حوزه نظامی چه در سوریه و چه در یمن هیچ دستاوردی نداشته است، با دو هدف تطهیر چهره جنایتکارش و همچنین عملیات علیه دشمنانش، به ظرفیت رسانه و شبکه‌های اجتماعی که تبعات جنگ نظامی را ندارد، روی آورده است.

 

یوز ایرانی به جام جهانی نمی‌رود

روزنامه آرمان امروز:در آستانه رونمايي از پيراهن تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني قطر که به گفته توليدکننده آن، نقش يوزپلنگ آسيايي از اين پيراهن حذف شده و تنها نمادي از پوست يوز روي آن طراحي شده است، حسن اکبري – معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود: بخشي از توجه کنوني مردم، دوستداران محيط زيست و رسانه‌ها به يوزپلنگ آسيايي حاصل انجام فعاليت‌هايي مانند نقش بستن يوز روي پيراهن تيم ملي فوتبال بوده است.حالا عبداله سالاري – اکولوژي و مديريت حيات وحش  در واکنش به حذف تصوير يوزپلنگ آسيايي از پيراهن تيم ملي گفت: من 100 درصد با اين اقدام مخالف هستم. زماني که تصوير يوزپلنگ روي پيراهن تيم ملي نقش بست نه تنها گونه يوزپلنگ را تحت تاثير قرار داد بلکه موجب ايجاد دغدغه‌ محيط زيستي به‌ويژه در جهت توجه به موضوع حيات وحش در کل مردم شد.وي افزود: شايد موضوعاتي مانند آلودگي هوا، ساير آلودگي‌هاي زيست‌محيطي با مفهوم يوزپلنگ همخواني نداشته باشد اما يوزپلنگ به نمادي براي حفاظت از تنوع زيستي و حيات وحش تبديل شد، درنتيجه حذف اين تصوير از پيراهن تيم ملي کار صحيحي نيست چراکه يوز به عنوان گونه «چتر» (گونه‌هايي که ساير گونه‌ها را پوشش مي‌دهند)مي‌تواند توجه مردم به ساير گونه‌هاي در معرض انقراض را جلب کند تا آن‌ها نيز از اين موضوع مرتفع شوند.

 

بسیج، بازوی اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

روزنامه آرمان ملی: روز گذشته خبر رسید تفاهمنامه سه‌جانبه قوه قضائیه، سازمان بسیج و ستاد امر به معروف امضا شده است. در اجرای دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر هم افزایی، مشارکت و تعامل نزدیک‌تر در تحقق اهداف فریضه امر به معروف و نهی از منکر به امضای آیت‌ا… صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، سردار غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و دکتر اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه رسید. برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ضابطان امر به معروف و نهی از منکر، نیازسنجی و تهیه متون آموزشی مورد نیاز، سطح بندی دوره‌های آموزشی، شناسایی و سازماندهی آموزشی ضابطان، صدور گواهی‌های آموزشی، انجام ارزیابی‌های آموزشی، سازماندهی و اعزام اساتید، صدور کارت ویژه ضابطان امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل بانک اطلاعات، از محورهای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه است که این مفاد براساس قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در تفاهم‌نامه بیان شده است.در مراسم امضای تفاهمنامه رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بسیج مستضعفین را بازوی اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: این تفاهم‌نامه با هدف انجام کار جمعی منعقد شد چرا که کار جمعی با آسیب کمتر و نتیجه بهتری انجام می‌شود. آیت‌ا… صدیقی آموزش آمران به معروف و ناهیان از منکر برای احیای این دو فریضه الهی را نص قانون دانست و بیان داشت: امروز دشمن از امر به معروف و نهی از منکر هراس دارد، به همین دلیل رسانه‌های بیگانه عملکرد ستاد امر به معروف را مورد هجمه قرار می‌دهند. سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم آمادگی این سازمان را برای اجرای هر چه بهتر این تفاهم‌نامه اعلام کرد و یادآور شد: نگاه ما به این تفاهم‌نامه مثبت بوده و برای اجرایی شدن آن از تمام ظرفیت‌های بسیج بهره خواهیم برد و افتخار بسیجیان این است که ضابطان امر به معروف و نهی از منکر باشند.

 

شاهدی در کار نیست

روزنامه ابتکار:نماینده آمریکا در امور ایران با تکیه بر ادعاهای بی اساس علیه کشورمان به دخالت در امور داخلی ایران پرداخت. بنا بر گزارشی که روز گذشته خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در پیامی در صفحه توئیتر خود بخشی از مصاحبه اخیر خود با شبکه فرانس۲۴ را منتشر کرد که پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر امورخارجه ایران که گفته بود “آمریکا برای از سرگیری مذاکرات برجامی پیامی به تهران فرستاده است و برای حصول توافق عجله دارد” پاسخ می‌دهد و ادعا می‌کند که چنین چیزی صحت ندارد.مالی در پیام توئیتری خود نیز با تکیه بر ادعاهای اخیر درباره نحوه برخورد نیروهای امنیتی با افراد حاضر در ناآرامی‌های جاری در ایران و همچنین اتهامات اثبات نشده استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در حملات علیه اوکراین نوشت: پیام ما به ایران روشن است به کشتار مردم پایان دهید و ارسال پهپادها به روسیه را متوقف کنید.صحبت های رابرت مالی در حالی منتشر شده که طی روزهای اخیر مقامات کشورمان به خصوص حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه ایران بارها تاکید کرده که ایران هیچگونه سلاحی به طرفین درگیر در روسیه و اوکراین ارسال نکرده و نمی کند. در همین راستا، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی با وزیر امور خارجه اوکراین از آمادگی ایران برای برقراری آتش بس بین روسیه و اوکراین خبر داد.

 

روزنامه‌نگاري جرم نيست

روزنامه اعتماد: «نيلوفرحامدي نه اولين گزارشگر حادثه مرگ مهسا اميني است و نه اساسا عكسي از جانب او منتشر شده است.»؛ «تا آنجايي كه ما در مورد خبرنگار بازداشتي (الهه محمدي) پرسيديم به ما گفتند هيچ ارتباطي به مسائل روزنامه‌نگاري ندارد.»؛ اين عباراتي است كه مديران‌مسوول و صاحبان امتياز روزنامه‌هاي شرق و هم‌ميهن در واكنش به بيانيه اخير نهادهاي امنيتي و ايراد اتهام جاسوسي به خبرنگاران بازداشتي اين رسانه‌ها مطرح مي‌كنند. بيانيه‌اي كه روز گذشته توسط نهاد‌هاي امنيتي كشور منتشر شد و به سرعت برق و باد در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي بازتاب پيدا كرد و ترند شد. در اين ميان بسياري از فعالان سياسي، نمايندگان مجلس، اساتيد علم ارتباطات و رسانه نيز نسبت به ابعاد گوناگون اين بيانيه واكنش نشان داده و خواستار روشن شدن ابعاد پنهان ماجرا شدند. از جمله اين افراد عليرضا بيگي، نماينده مردم تبريز در مجلس يازدهم است كه با طرح اين پرسش كه مگر اين خبرنگاران خبر كذبي را منتشر كرده‌اند كه چنين اتهاماتي به آنها وارد شده، گفت: «حق آزادي بيان و گردش آزاد اطلاعات در قانون اساسي تضمين شده و هيچ فردي را به سبب بيان واقعيت‌ها و تلاش براي گردش اطلاعات نمي‌توان مورد پيگرد قرار داد.» از سوي ديگر حقوقداناني چون كامبيز نوروزي و نعمت احمدي نيز اعلام كردند بيانيه منتشر شده، ديدگاه يك نهاد غيرقضايي است و تا زمان ارايه مدارك مستند و اثبات اتهامات هيچ معناي خاصي ندارد.

 

هراس «بن سلمان» از کودتا

روزنامه تجارت:یک معارض سعودی دلیل عدم سفر ولیعهد سعودی به خارج از عربستان را فاش کرد.به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، محافل سیاسی سعودی فاش کردند که نگرانی‌های « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از کودتا علیه وی ، باعث شده تا به خارج از عربستان سعودی سفر نکند.به گزارش سعودی لیکس، محافل سیاسی سعودی اعلام کردند که ترس محمد بن سلمان از انجام کودتایی علیه وی با توجه به تنش در روابط عربستان و آمریکا به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت افزایش یافته است.« سعد بن راشد الفقیه» مخالف سرشناس سعودی عدم مشارکت محمد بن سلمان در نشست آتی رهبران اتحادیه عرب در الجزایر را ترس از کودتا علیه او دانست.الفقیه در ادامه تاکید کرد:« دلیل واقعی عدم مشارکت محمد بن سلمان در این اجلاس مهم به ترس جدی شاهزاده جوان از کودتای داخلی است که ممکن است علیه او انجام شود. بیماری ادعایی محمد بن سلمان دلیل واقعی عدم مشارکت او در اجلاس سران اتحادیه عرب در الجزایر که قرار است در اول و دوم نوامبر در الجزایر برگزار شود، نیست».این معارض سعودی تاکید کرد که سعودی‌ها تا همین اواخر به پنهان کاری کامل در خصوص اخبار و اقدامات خاندان سلطنتی به ویژه پادشاه و ولیعهد عربستان عادت داشتند.حتی بیانیه دیوان پادشاهای عربستان که اعلام کردند تیم پزشکی به بن سلمان توصیه کرده که از سفر طولانی با هواپیما بدون توقف خودداری کند، شوکی برای سعودی‌ها بود.

 

آرامش‌تان را می‌گیریم

روزنامه جوان:وداع شیراز با شهدای تروریسم داعشی و رسانه‌ای غرب و سعودی دو صحنه به شدت مقتدرانه داشت. اول آن حضور عجیب مردم که تشییع پیکر درهم‌کوبنده حکومت داعش را به یاد آورد و دوم شش نظامی ارشد کشور در پشت تریبون و سخنرانی اقتدارآمیز سرلشکر سلامی. حرف مردم در حضورشان قابل تفسیر بود و معلوم و صریح و بی‌پرده. حرف سلامی، اما از سخن مردم هم صریح‌تر بود: «به سراغتان می‌آییم و آرامشتان را می‌گیریم!» سردار به امریکا و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها هشدار داد که به زودی آرامش کسانی که آرامش مردم ایران را گرفته‌اند، به‌هم خواهد خورد. سعودی همین نزدیکی است و تأدیبش آسان! اما امریکا از گاو شیرده خود همچنان می‌دوشد و می‌خورد. پس وقتی گاو سعودی با آن وعده‌ای که بر سرشان فرود خواهد آمد، زانو بزند و نعره بکشد، کام امریکا هم تلخ خواهد شد و کام آلمان و انگلیس هم، به‌ویژه که زمستان در پیش است و نباید آرامش منطقه ترانزیت انرژی به‌هم بخورد! سعودی به زودی ادب خواهد شد و مجازات سختی برای حمایت از تروریسم رسانه‌ای و تروریسم داعشی خواهد پرداخت.  سردار به آنانی که در کف خیابان آرامش مردم را با آشوب و بلوا به‌هم می‌زنند نیز هشدار داد که دیگر این رفتار‌ها تحمل نمی‌شود. تا امروز در تهران‌بزرگ حتی یک آشوبگر کشته نشده، اما نزدیک ۲۰ نفر از مدافعان امنیت یا بسیجیانی که حتی در میان مدافعان امنیت نبودند و در جریان زندگی عادی خود بودند، با تیغ ترور و خشونت آشوبگران به شهادت رسیده‌اند و این نشانه مدارا با آشوبگران تا امروز بوده است. پاسداران امنیت در روز‌های آینده تروریسم تکفیری و رسانه‌ای و آشوبگر را یکجا به جرم برهم‌زدن آرامش مردم و قتل فرزندان آنان مجازات سخت خواهند کرد.

 

6 اصل مغفول در رفتار با نوجوانان

روزنامه خراسان: نوجوانی دوره بسیار حساسی از زندگی است و رفتار والدین با فرزند نوجوان، ملاحظات و آگاهی‌های زیادی را می‌طلبد. خانواده سالم خانواده‌ای است که بین اعضای آن ارتباط سالم و سازنده برقرار باشد. پدر و مادرهای آگاه علاوه بر داشتن دانش و اطلاعات لازم در حوزه تربیت نوجوان ،مهارت استفاده از این دانش را هم بلدند. 8 آبان، روز نوجوان نام گذاری شده است و به همین بهانه در این مطلب از اصول مغفول‌مانده و راهکارهای مناسب در برقراری ارتباط با فرزند و مهارت‌های تربیت نوجوان سالم خواهیم گفت.نوجوان مثل بقیه افراد نیازهای اولیه‌ای دارد که این نیازها همان نیازهای جسمانی، فیزیولوژیک و عاطفی است. والدین باید به یاد داشته باشند به اندازه و بجا نیازهای نوجوان را برآورده کنند تا شخصیت سالم‌تری در او شکل بگیرد.خانواده، مهم‌ترین کانون تأمین‌کننده نیازهای روانی فرزند است. ما باید خانه و خانواده را مهم‌ترین کانون تامین‌کننده نیازهای روانی یک نوجوان بدانیم اما چرا؟ چون در این سن به دلیل این‌که مستقل می‌شوند خیلی راحت یا تحت تاثیر محیط‌ قرار می‌گیرند یا دوست دارند با هم سن‌و‌سال‌هاشان باشند و زمان بیشتری را بیرون از خانه بگذرانند. پس باید اصل ما این باشد که فضای خانه و خانواده سرشار از امنیت و آرامش و جذابیت باشد. من به عنوان یک پدر یا مادر، باید با نوجوانم حرف مشترکی داشته باشم، با نوجوانم شوخی کنم، از نوجوانم مشورت بگیرم و … .

 

متخصصان ویرانی در قامت کارشناسان توسعه!

روزنامه کيهان:  شما طی دو سه دهه گذشته، فقط یک مورد را نشان دهید،آتشِ فتنه و آشوبی در این کشور به پا شده باشد و برخی از این اصلاح‌طلبان تندرو در بروز آن نقشی نداشته باشند. یک مورد -فقط یک مورد- نشان دهید که پس از خاموش شدن آتشی که خود روشن کرده‌اند، و پس از قرار گرفتنشان در موضع ضعف، دم از «لزوم گفت‌و‌گوی ملی» و «صلح و آشتی» و «ضرورت ندمیدن بر آتش آشوب و خشونت» نزده باشند! فهم روش و منش این جریان[که تغییر خاصی هم در این مدت نکرده] اصلا کار سختی نیست و کار یک نگاهِ ولو سطحی است. و این روش و منش، نه فقط در آشوب‌های اجتماعی و امنیتی که، در انواع و اقسام آشوب‌های سیاسی و اقتصادی و حتی بین‌المللی این طیف کاملا مشهود است. مگر پس از 8 سال حاکمیت این طیف، حوزه اقتصاد، فضای مجازی، فرهنگ و… را به دولت سیزدهم به شکل «زمین سوخته» و «فاجعه» تحویل ندادند؟! نمی‌شود اقتصاد یک کشور را به ویرانه تبدیل کرد و یک سال و نیم بعد، در قامت یک کارشناس «اقتصاد و توسعه» ظاهر شد و از «نقش معضلات اقتصادی در بروز آشوب‌ها» نوشت! و همزمان انگشت اتهام را به سمت دولتی گرفت که یک سال و نیم است در حال پرداخت ماهانه چند هزار میلیارد تومان از بدهی‌های آنهاست!

 

زامبی‌ها خون می‌خواهند

روزنامه وطن امروز: دروغ‌پردازان جریان آشوب همچنان مشغول کارند. در طول چند روز گذشته جریان آشوب برای دمیدن در آتش اغتشاشات و تحریک احساسات مردم، چند پروژه کشته‌سازی را کلید زد؛ پروژه‌ای که پیش از این نیز بارها از سوی این جریان طرح‌ریزی شده و در همه موارد نیز با شکست مواجه شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، سارینا ساعدی، مائده جوانفر و پریسا بهمنی اسامی جدیدی است که به لیست کشته‌سازی‌های جریان آشوب اضافه شده است. رسانه‌های دروغ‌پرداز ضدانقلاب در چند روز گذشته با به‌کارگیری اسامی مورد اشاره، مدعی شدند این افراد توسط نیروهای انتظامی و امنیتی و در جریان اغتشاشات جان خود را از دست داده‌اند.  آشوب با اسم رمز سارینا هفته گذشته جریان ضدایرانی مدعی شد دختر نوجوانی به اسم سارینا ساعدی در سنندج به خاطر ضرب‌و‌جرح توسط نیروهای انتظامی و امنیتی جان خود را از دست داده است. این دروغ‌سازی جریان ضدایرانی در حالی است که خانواده سارینا و برخی مسؤولان استانی کشته شدن وی در اغتشاشات را تکذیب کردند. در همین رابطه حسن عسکری، فرماندار سنندج اظهار کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت فوت مصرف مواد مخدر یا روانگردان‌ها به صورت اتفاقی یا خودکشی بوده اما دلیل قطعی مرگ این دختر بعد از اعلام نتایج پزشکی اطلاع‌رسانی می‌شود. مهدی رمضانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز در اظهاراتی در این رابطه گفت: فوت «سارینا ساعدی» دختر جوان سنندجی هیچ ارتباطی با تجمعات و اغتشاشات اخیر ندارد ولی عناصر ضدانقلاب به دروغ اعلام کرده‌اند این دختر در جریان اغتشاشات کشته شده است. وی افزود: هیچ دختری در اغتشاشات اخیر استان کردستان کشته نشده و این خبر کاملا کذب است.

 

تقابل ایران با گوگل

روزنامه همشهری: پس از آنکه گوگل پلی با یک برچسب به کاربران هشدار داد که روبیکا از امنیت کافی برخوردار نیست، حالا تجربه کاربران نشان می‌دهد که گوگل پلی برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر به‌صورت کامل فیلتر شده است. همچنین گزارش‌ها از فیلترینگ سرویس نقشه گوگل یعنی گوگل‌مپ خبر می‌دهد. برخی از کاربران همچنین برای دسترسی به سرویس‌های دیگر گوگل مانند جی‌میل و گوگل میت هم روز گذشته با اختلال مواجه بودند.بنابراین شاید بتوان گفت که اکنون کاربران در میانه جنگ پلتفرم‌ها در حال قربانی شدن هستند. طی سال‌های گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های حوزه فناوری یا در اصطلاح «فناتحریم» را برای ایرانی‌ها اعمال کرده است. firebase به‌عنوان یک پلتفرم کاربردی و یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام crashlytics که مورد استفاده برنامه نویسان است، در اواخر سال 1399در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت تا فعالان حوزه فناوری اطلاعات در تنگنا قرار بگیرند. این در حالی است که ایرانی‌ها با مکاتبه و درخواست‌های مکرر خواهان رفع تحریم از این پلتفرم‌ها شدند و یک مهندس ایرانی شاغل در گوگل، موضوع فایربیس را پیگیری کرد و مسئله حل شد. همچنین روز گذشته برای مدتی خبری در فضای مجازی دست به‌دست می‌شد که بیانگر هشدار ناامن بودن پلتفرم کتاب صوتی فیدیبو بود. اما پیگیری‌ها و بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که فیدیبو بدون هیچ مشکلی از گوگل‌پلی دانلود و نصب می‌شود.

 

تداوم گسل

روزنامه شرق: مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام این روزها جای خود را به یک تقابل تمام‌عیار تهران – واشنگتن داده است که با مرگ مهسا امینی شروع شد و با اعتراضات 40 روز گذشته و نیز موضوع ارسال پهپادهای ایران به روسیه‌هر روز اوج می‌گیرد تا جایی که به اذعان رسمی مقامات کاخ سفید فعلا واشنگتن اولویتی برای احیای توافق هسته‌ای قائل نیست و تمرکز خود را روی اعتراضات داخلی در ایران گذاشته است. در همین راستا دولت بایدن هم ظرف یک هفته اخیر برای تقابل با ایران چیزی کم نگذاشته است. از تحریم تا موضع‌گیری‌های تند، تلاش دیپلماتیک برای تحریک شورای امنیت و… .دراین‌باره رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در پیامی در صفحه توییتر خود بخشی از مصاحبه اخیرش با شبکه فرانس۲۴ را منتشر کرد که در آن ادعاهایی را علیه ایران تکرار می‌کند. او در این گفت‌وگوی تلویزیونی به سؤالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه ایران که گفته بود آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات برجامی پیامی به تهران فرستاده است و برای حصول توافق عجله دارد، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «چنین چیزی صحت ندارد». مالی در پیام توییتری خود نیز با تکیه بر ادعاهای اخیر درباره نحوه برخورد نیروهای امنیتی با افراد حاضر در ناآرامی‌های جاری در ایران و همچنین اتهامات اثبات‌نشده استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه نوشت: «پیام ما به ایران روشن است: به کشتار مردم پایان دهید و ارسال پهپادها به روسیه را متوقف کنید».‌ علاوه بر موضع‌گیری تهاجمی واشنگتن علیه تهران با محوریت ارسال پهپادها و اعتراضات داخلی، ایالات متحده در ادامه سیاست‌های ضد ایرانی دست به تحریم جدید زد. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بنیاد ۱۵ خرداد را به دلیل تعیین جایزه چند میلیون دلاری برای مرگ سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی تحریم کرده است.

 

۱۱ منهای هیجان

روزنامه جام جم: توقف لیگ در این نقطه زمانی چیزی شبیه تمام شدن نیم فصل است، اصلا چیزی شبیه نزدیک شدن به پایان فصل. هر چه باشد جام‌جهانی فوتبال در پیش است و به همین دلیل لیگ را حداقل تا ۴۰روز آینده تعطیل کردند. لیگ شماره۲۲ در حالی موقتا تعطیل شد که ۱۱هفته از آن گذشته بود و تا پایان این هفته تیم پرسپولیس صدرنشین است، تیمی که حالا تا پایان جام‌جهانی خیالی راحت دارد. اما قبلا هم نوشته و گفته بودیم که احتمالا مجبور خواهیم شد بعدا هم بنویسیم و بگوییم این لیگ تا الان از کیفیت لازم برخوردار نبوده و بازی‌ها چندان چشمگیر نیست. تیم‌ها تقلای حمله ندارند و هر چه که دارند را خرج گل نخوردن می‌کنند. برای دیدن بازی‌های زیبا، پرگل و چشم‌نواز باید ذره‌بین روی این ۱۱هفته بیندازیم، آن‌گاه به نام تیم‌هایی مثل سپاهان، گل‌گهر و ذوب‌آهن می‌رسیم. سرخابی‌ها سهمی از دیدارهای پرگل نداشتند و این خودش نشان می‌دهد لیگ چه شرایطی داشته است. این ۱۱هفته را در نظر بگیرید، کلی آمار و ارقام داشت. اما چیزی که باید از آن در محاسبات ریاضی خود کم کنیم هیجانات لازم و ضروری یک فوتبال زیبا بود.این تعداد گل از سوی ۱۶ تیم لیگ‌برتری در ۱۱هفته لیگ‌برتر کافی است؟ از آنجا که قانون نگذاشته‌اند که تا یک هفته مشخص این تعداد گل بزنید نمی‌توانیم به این سوال پاسخ بدهیم اما حداقل می‌توانیم کیفیت برخی از بازی‌ها را زیر سوال ببریم. لیگ کیفیتی کاملا سینوسی داشت. سپاهان، استقلال و پرسپولیس و البته گل‌گهرسیرجان تیم‌هایی بودند که گاهی اوقات ما را به وجد می‌آوردند، تا حدی که اطمینان پیدا می‌کردیم لیگ شماره ۲۲ از آن لیگ‌های دیدنی و هجومی خواهد شد اما ناگهان اکثر این تیم‌ها به صورت دسته‌جمعی سقوط کردند و شدند همانی که قبلا هم می‌شناختیم: ناتوان در حملات پی در پی و بی‌مهابا. تیم‌ها جان نداشتند گل بزنند.

 

موفقیت در مدیریت ورزش، شرط بقا نیست

روزنامه اطلاعات: در همه عرصه‌ها شرط اصلی بقای مدیر، موفقیت است. یعنی مدیری می‌تواند به کار خود ادامه دهد که بتواند زیر مجموعه خود را رو به جلو هدایت کند.این شرط در بعضی از حوزه‌های مدیریتی ورزش صدق نمی‌کند. مدیران زیادی هستند که علیرغم موفق نبودن در انجام وظایف خود با خیال راحت به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ نگرانی بابت عملکرد اشتباه و وارد شدن خسارت به مجموعه ندارند.هرچند بعضی اوقات به دلیل معترض شدن دسته جمعی اعضای مجموعه به عملکرد ضعیف، مدیر مجموعه عوض می‌شود ولی از گردونه مدیریتی خارج نمی شود و بلافاصله در جای دیگر مشغول به کار می‌شود.شاید برای افراد عادی که اخبار ورزشی را جدی پیگیری نمی‌کنند غیر قابل باور باشد که بدانند در فوتبال مدیرانی هستند که علیرغم نداشتن هیچ موفقیتی در سابقه مدیریتی، در حوزه مدیریت روز به روز پیشرفت می‌کنند و به پست‌های بالاتر منتقل می‌شوند.حتی گاهی اوقات مدیران بالادستی با اینکه رابطه خوبی با این به اصطلاح مدیران ندارند، مجبور به امضای حکم جدید برای آنها می‌شوند و حضور آنها را در مجموعه خود تحمل می‌کنند.اکنون این سئوال مطرح است که چرا این مدیران که حضورشان جز حاشیه و خسارت برای ورزش ثمر دیگری نداشته و در چند پست مدیریتی مختلف عامل وارد آمدن خسارت مادی و معنوی به ورزش شده‌اند، از چرخه مدیریت ورزش اخراج نمی‌شوند؟این «ضمانت بقا در هر شرایطی»، چطور در ورزش روال شده است، به نحوی که جابجایی یک مدیر ناموفق از پستی به پست بالاتر برای اهالی ورزش غیرعادی نیست و با آن به شکل یک خبر عادی برخورد می‌کنند؟

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.