ستاره‌هایی که رو به ساحل می‌درخشند

درباره تیم ملی فوتبال ساحلی که طی 16 سال‌، 16 بار روی سکوی بین‌المللی رفت

تیم ملی فوتبال ساحلی با اینکه قدمت زیادی ندارد، اما افتخارات بین‌المللی متعددی کسب کرده است؛ شاید دلیل اصلی محبوبیت ساحلی‌بازان همین باشد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی در رقابت‌های جام بین‌ قاره‌ای آن هم با شکست دادن تیم‌های بزرگی مثل برزیل، آمریکا و … بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است. ساحلی‌بازان ایران که همواره افتخارات زیادی کسب کرده‌اند،‌ یک‌بار دیگر قدرت خود را در سطح دنیا به رخ کشیدند و همین موضوع باعث شد تا برخی مقامات ارشد سیاسی کشور نیز پیام‌های تبریک صادر کنند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، آیت‌الله غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه و برخی دیگر از مقامات از جمله افرادی بودند که این قهرمانی را تبریک گفتند تا بزرگی کاری که ساحلی‌بازان ایران انجام دادند، بیشتر به چشم بیاید.

فوتبال ساحلی ایران اگرچه در داخل کشور چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، اما  همواره در سال‌های گذشته مایه افتخار کشور بوده و بارها نام ایران را سربلند کرده است. به مناسبت قهرمانی اخیر این تیم بد نیست نگاهی به گذشته و افتخارات ساحلی‌بازان بیندازیم.

تیمی که فقط 16سال قدمت دارد

فوتبال ساحلی در کل دنیا قدمت چندانی ندارد. 22 سال قبل بود که فدراسیون جهانی فوتبال تصمیم به راه‌اندازی رشته‌ای تحت عنوان «فوتبال روی ماسه» گرفت. قوانین خاص این رشته ورزشی هم تدوین شد و فدراسیون‌های عضو فیفا نیز مجاب شدند تا کمیته‌ای تحت عنوان فوتبال روی ماسه مثل فوتسال راه‌اندازی کنند.

در آخرین روزهای ریاست محمد دادکان بر فدراسیون فوتبال، کمیته فوتبال ساحلی تشکیل شد و تیم ملی این رشته نیز کار خود را شروع کرد. در آن سال‌ها منتخبی از بازیکنان باتجربه فوتبال چمنی از جمله بهزاد داداش‌زاده، رضا حسن‌زاده و… برای تیم ملی فوتبال ساحلی انتخاب شدند و فرشاد فلاحت‌زاده، ملی‌پوش قدیمی فوتبال، هدایت این تیم را بر عهده گرفت. جالب اینکه این تیم برای اولین‌بار در سال 2006 در رقابت‌های قهرمانی فوتبال ساحلی آسیا شرکت کرد و علاوه بر کسب عنوان سومی، یکی از سهمیه‌های آسیا برای دومین دوره جام جهانی این رشته را نیز به دست آورد.

از آن زمان تاکنون فوتبال ساحلی طی 16 سال گذشته افتخارات زیادی کسب کرده و بارها مایه سربلندی مردم ایران شده است.

لیگ فوتبال ساحلی با بازیکنان شهرهای جنوبی و شمالی

بعد از چند سال و افتخارآفرینی‌های متعدد تیم ملی فوتبال ساحلی، فدراسیون تصمیم به تاسیس لیگ این رشته ورزشی گرفت. برخی دستگاه‌ها و نهادهایی که بیشتر در جنوب و شمال کشور و شهرهای ساحلی فعالیت می‌کردند با تیم‌داری در لیگ ساحلی سرمایه‌گذاری خوبی انجام دادند و همین موضوع باعث جذب ستاره‌هایی از شهرهای دارای ساحل، به فوتبال ساحلی شد.

بسیاری از بازیکنان نامدار فوتبال ساحلی ایران از استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، بندرعباس، مازندران و گیلان هستند و این موضوع به خوبی سرمایه‌گذاری روی این رشته در شهرهای جنوبی و شمالی کشور را نشان می‌دهد.

جالب است که بدانید کم‌کم استان‌های مرکزی کشور هم تصمیم به تاسیس زمین‌های ماسه‌ای و حتی تیم‌داری گرفتند. به عنوان نمونه همین حالا یزد یک قطب جدید در فوتبال ساحلی است که چند زمین اختصاصی دارد و تیمی به نام گلساپوش را تشکیل داده که سابقه قهرمانی در لیگ این رشته را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

16 بار روی سکو، 6 جام قهرمانی

در 16 سالی که فوتبال ساحلی در ایران راه‌اندازی شده، ملی‌پوشان این رشته توانسته‌اند افتخارات بسیاری به دست بیاورند که شاید در بین همه رشته‌های ورزشی تیمی، بی‌نظیر باشد. ملی‌پوشان فوتبال ماسه‌ای ایران تاکنون 9 بار در رقابت‌های آسیایی این رشته شرکت کرده‌اند که حاصل کار آنها 2 قهرمانی و 5 عنوان سومی بوده است. 7 حضور در رقابت‌های جام جهانی فوتبال ساحلی دیگر عنوانی است که برای این رشته در ایران ثبت شده است. از این تعداد حضور، یک‌بار هم ساحلی‌بازان ایران در جام 2019 با شکست ایتالیا به مقام سومی جهان رسیدند.

جام بین قاره‌ای دیگر تورنمنت مهم فوتبال ساحلی است که هر چند وقت یک‌بار در دوبی امارات برگزار می‌شود. این تورنمنت برای ساحلی ایران همیشه خوش‌یمن بوده و شاهد کسب افتخارات زیادی بوده‌ایم. 4 عنوان قهرمانی، 2 عنوان نایب‌قهرمانی، 2 عنوان سومی و یک عنوان چهارمی افتخارات فوتبال ساحلی ایران در تورنمنت بین‌ قاره‌ای بوده است.

به عبارت بهتر، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که در مدت 16 سال فعالیت تیم ملی فوتبال ساحلی در ایران، 6 جام قهرمانی در رقابت‌های بین‌المللی برای ساحلی‌بازان به دست آمده و آنها 16 بار روی سکوی افتخار رفته‌اند و یکی از عناوین اول، دوم یا سوم را از آن خود کرده‌اند.

«فوتبال روی ماسه» را دریابید

با وجود تمام افتخاراتی که اعضای تیم فوتبال ساحلی به صورت تیمی و انفرادی به دست آورده‌اند، توجهات به این رشته آن‌طور که باید، نیست. ساحلی‌بازان ایران که خیلی‌هایشان لژیونر شده‌اند و در اکثر تورنمنت‌ها بهترین عنوان‌ها را از آن خود می‌کنند، دیگر عادت کرده‌اند وقتی حرف از پاداش می‌شود در آخر صف بایستند و از نظر مبلغ و این مسائل هم دریافتی مناسبی نداشته باشند. قرارداد بازیکنان با تیم‌های داخلی نیز نسبت به فوتبال چمنی و حتی فوتبال داخل سالن بسیار کمتر است. این مشکلات اما هیچ وقت باعث نشده تا انگیزه بازیکنان و کادر فنی فوتبال روی ماسه کم شود. با این حال رسیدگی به وضعیت این ورزشکاران باید در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار بگیرد. فدراسیونی که به نظر می‌رسد همه تمرکز خود را روی حضور تیم ملی در جام جهانی گذاشته، بد نیست حالا که تیم ساحلی‌اش به قهرمانی بین‌ قاره‌ای (که کم از قهرمانی جام جهانی ندارد) رسیده، کمی هم به فکر این ورزشکاران خود باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.