اره سراغ بی‌بی رفت!/ دست خود را باز کنیم / خوف

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي پرونده هسته‌ای ایران ، چراغ سبز حاکمیت به برخی چهره‌های سیاسی برای حضور در صحنه قدرت ، رونمایی از صندوق املاک و مستغلات در بورس ، تغییرات قیمت بنزین، نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت عربستان، آلمان، فرانسه، انگلیس، بلژیک و بعضی دیگر از کشورها در اغتشاشات ایران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز عقب‌نشینی دلار از قله افزایشی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  پرونده هسته‌ای ایران ، چراغ سبز حاکمیت به برخی چهره‌های سیاسی برای حضور در صحنه قدرت ، رونمایی از صندوق املاک و مستغلات در بورس ، تغییرات قیمت بنزین، نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت عربستان، آلمان، فرانسه، انگلیس، بلژیک و بعضی دیگر از کشورها در اغتشاشات ایران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

یک قدم تا قطعنامه انتقادی

روزنامه آرمان امروز:پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر به « شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» بازگشت تا اگر ایران نتواند به سوالات مطرح شده از سوی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در مورد «3سایت» اعلام نشده جواب بدهد، قعطنامه‌‌هایی که پیش از رسیدن به توافق موسوم به‌ «برجام» از سوی این شورا اعمال شده بود باز خواهند گشت. آمریکا و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواستند که با تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با ایران، خواستار همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود.رویترز اعلام کرد «آمریکا»، «فرانسه»، «آلمان» و «انگلیس» با درخواست از شورای دیدبان هسته‌ای سازمان ملل برای صدور قطعنامه مدعی شدند که ارائه توضیحات توسط ایران درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده «الزامی و اضطراری» است.پیش‍‌نویس این قطعنامه در روز جمعه به 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی ارسال شده است.در متن این درخواست آمده است: «الزامی و اضطراری است که ایران در جهت تحقق وظایف قانونی‌اش عمل کند و بدون تاخیر اقداماتی انجام دهد.»

 

چراغ سبز حاکمیت به اصلاحات‌

روزنامه آرمان ملی: کمال‌الدین پیرموذن، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» از اخبار غیررسمی درباره چراغ سبز حاکمیت به برخی چهره‌های سیاسی مانند علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری برای حضور در صحنه قدرت پرده برداشت. پیرموذن در این گفت‌وگو به تشریح و تبیین مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی کشور و آسیب‌شناسی عملکرد مجلس یازدهم پرداخت و عنوان کرد: « من شنیده‌ام که برخی از آقایان لاریجانی و جهانگیری خواسته‌اند که در صحنه قدرت حضور داشته باشند. اگر قرار است اصلاحاتی صورت بگیرد باید به شکلی باشد که همه اقشار جامعه در قدرت نماینده داشته باشند تا بتوانند مطالبات آنها را پیگیری کنند. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که شاید برای اصلاحات کمی دیر شده باشد اما هنوز فرصت باقی است و می‌توان با اصلاحات دقیق و حساب شده چالش‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. برای اینکه این اتفاق رخ بدهد نیز باید فضا را بازتر کرد تا نخبگان واقعی وارد صحنه شوند و اجازه ندهند تندروها همچنان برای کشور هزینه ایجاد کنند.» در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «آرمان ملی» با این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید. مجلس شوراي اسلامي با وعده‌هاي زيادي شکل گرفت و عنوان مي‌شد بار گفتمان انقلاب را به دوش بکشد. آيا در واقع چنين شد و عملکرد اين مجلس به شکلي بود که سرمايه اجتماعي گفتمان انقلاب را افزايش بدهد؟

 

آغاز مسکن فروشی متری و سانتی متری

روزنامه ابتکار:رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات در بورس، جزئیات اجرای این طرح را تشریح کرد.مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با تشویق مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، کسی که بخواهد در این بازار سرمایه‌گذاری کند احتیاج به سرمایه زیادی دارد اما در این صندوق‌ها سرمایه‌گذار با هر مبلغی می‌تواند از سود این بازار بهره‎‌مند شود.وی در ادامه گفت: این صندوق‌ها نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در املاک را بالا برده و با دور زدن رکود بازار مسکن به دلیل وجود بازارگردان و خرید و فروش روزانه می‌توان هر زمانی دارایی خود را به پول نقد تبدیل کرد. همچنین سرمایه‌گذار علاوه بر کسب سود از افزایش قیمت این املاک‌ می‌تواند از اجاره این املاک به صورت سالانه و شش ماهه سود کند.عشقی ادامه داد: همچنین دیگر هدف این صندوق‌ها تامین مالی برای ساخت مسکن به دلیل مقاوم سازی دارایی مردم است. چون سیاست دولت کنونی جذب این سرمایه‌های بلااستفاده در حوزه‌های فعال است.رئیس سازمان بورس تاکید کرد: فروش متری در بازار سرمایه هم با همین ابزار قابل اجراست. سرمایه‌گذار می‌تواند به‌جای خرید یک ملک کامل که سرمایه زیادی می‌خواهد، ملک را به صورت متری خریداری کنند.وی افزود: امیدواریم بتوانیم فروش متری مسکن را با این ابزار محقق کنیم یعنی شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود امکان خرید یک تا دو متر یا متراژ کمتر را داشته باشد.

 

بنزین 1402 بدون تغییر قیمت

روزنامه ایران: بررسی تاریخی تغییرات قیمت بنزین در ایران نشان می‌‌دهد که حدود 19 بار اصلاح و افزایش نرخ این فرآورده استراتژیک در کشور رقم خورده است. در نهایت، آخرین بار سال 1398 بود که در نتیجه تغییر و سهمیه‌بندی بنزین، قیمت‌ها در دو نرخ یارانه‌ای (1500 تومان برای هر لیتر) و آزاد (3 هزار تومان برای هر لیتر) تعریف شد. اما سؤال اینجاست، آیا در سال 1402 شاهد بیستمین مرتبه از تغییرات بنزینی کشور خواهیم بود؟رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در روزهای اخیر اعلام کرد که قیمت بنزین سال آینده نیز بدون تغییر خواهد بود. سخنگوی دولت نیز بیان کرد که دولت هیچ گونه طرحی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. نه تنها بنزین بلکه دولت موافق افزایش قیمت گاز مشترکان و خوراک پتروشیمی‌ها نیز نیست. از این رو، بر اساس آنچه مقامات دولت می‌‌گویند، در لایحه بودجه 1402 قیمت بنزین بدون تغییر در نظر گرفته خواهد شد. به عبارتی دیگر در سال 1402 کف قیمت بنزین 1500 تومان (نرخ یارانه‌ای) و سقف آن نیز همان 3 هزار تومان (آزاد) باقی خواهد ماند.کارشناسان می‌‌گویند که دولت سیزدهم سیاستی حمایتی درباره قیمت بنزین در دو سال 1401 و 1402 داشته است. محمود خاقانی، کارشناس انرژی با اشاره به ثبات قیمت بنزین در دولت سیزدهم به خبرآنلاین می‌‌گوید: «حتی فکر کردن به گرانی بنزین اشتباه است. با این رقم کنونی بهای بنزین، اقتصاد مردم تا حدودی برنامه‌ریزی شده است؛ از جمله کسانی که مسافرکشی می‌کنند یا از مسیر حمل ‌و نقل نان در می‌آورند.»

 

عقب‌نشینی دلار از قله افزایشی

روزنامه تجارت: بازار ارز و سکه در روزهای گذشته با نوساناتی در جهت افزایش قیمت همراه شد، به طوری که قیمت دلار از 36 هزار تومان هم عبور کرد. اما در حال حاضر نرخ ارز از پیش روی روزهای گذشته خود تا حدودی عقب نشینی کرده است. به گزارش «تجارت»، در بازار امروز قیمت سکه و طلا بر مدار رشد قرار گرفت. قیمت طلا 18 عیار امروز برخلاف پنجشنبه گذشته مسیر صعود را طی کرد. طلا امروز با 1 میلیون و 477 هزارو 100 تومان مبادله شد که 16 هزار و 600 تومان افزایش را نشان می دهد . هر مثقال طلا 18 عیار امروز در محدوده 6 میلیون و 638 هزار تومان به فروش رسید.اما در آخرین معامله دلار در روز پنجشنبه قیمت دلار به ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید و این پایین‌ترین قیمت برای اسکناس آمریکایی در یک هفته‌ گذشته بود. قیمت دلار رسمی ابتدای هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم بالای همه بازارهای ایستاد و تا قیمت ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم رسید. تحلیلگران بازار مهمترین دلیل تغییر صعودی قیمت دلار را افزایش تقاضا در بازارهای آزاد و غیر رسمی عنوان کردند. فعالان بازار نیز تقاضاهای سنگین و عدم توازن عرضه و تقاضا را سکوی شتاب قیمت دلار در بازار معاملات تهران می‌دانستند. از سوی دیگر مهاجرت سپرده‌گذاران صندوق‌های ثابت و ریزش سنگین شاخص کل بورس عاملی شد تا برخی سرمایه‌های هراسان به سوی بازار دلار سرازیر شود و اگر تقویت شاخص هیجان ناشی از عدم اطمینان سیاسی و اجتماعی را نیز به موارد مذکور بیفزاییم پازل افزایش قیمت دلار به ویژه در نیمه ابتدایی هفته تکمیل می‌شود.

 

اره سراغ بی‌بی رفت!

روزنامه جوان:در انتهای اغتشاشات دو ماه گذشته، چه دستاوردی بالاتر از این که دو رسانه فارسی زبان خارجی اکنون همه گفته‌های جبهه انقلاب را پیرامون خودشان تأیید می‌کنند؟! تجزیه‌طلبی، وطن فروشی و تضعیف مردم ایران با پول خارجی، کارویژه بی بی سی و ایران‌اینترنشنال بود که دلسوزان نظام و انقلاب از مدت‌ها پیش آن را هشدار می‌دادند، اما اکنون این مواجب‌بگیران خود بی بی سی و ایران‌اینترنشنال هستند که با صدای رسا تأیید کرده‌اند «ما کارمندان شبکه‌های فارسی‌زبان وطن فروشیم و با تجزیه‌طلبی به دنبال تضعیف مردم ایران بودیم!»وطن فروشی و تجزیه‌طلبی ایران؛ این ماحصل دعوای روباه و کفتار است! بی بی سی و ایران‌اینترنشنال حالا آنچنان به هم مشغولند و علیه هم افشاگری می‌کنند که «کناره‌گیری رعنا از ایران» در این بین گم شده است. وطن فروشی، درد مشترک همه ایرانیانی است که روی دیدن آرامش و پیشرفت ایران را ندارند و با ثروت ملکه، مالیات انگلیسی‌ها و پول سعودی به ترویج خشونت و اغتشاش می‌پردازند. این درد حالا از گزارش‌ها و پست‌های خود بی بی سی و ایران اینترنشنال بیرون زده است.چند روز پیش فایل صوتی از رعنا رحیم‌پور، مجری بی‌بی‌سی منتشر شد که در آن شبکه ایران اینترنشنال را تجزیه‌طلب عنوان می‌کرد. حالا ایران اینترنشنال هم از خجالت بی بی سی درآمده و در گزارشی ده دقیقه‌ای، رعنا و بی بی سی را رسانه‌ای معرفی می‌کند که با پول مالیات مردم انگلیس علیه آنچه مصالح مردم ایران می‌داند، خبرپراکنی می‌کنند. داستان واقعی و وجه اشتراک این دعوایِ بالاگرفته، دستورالعمل مشترک این دو شبکه است: تجزیه ایران با پول لندن و سعودی.

 

درد جدید «دارویار» برای بیماران

روزنامه خراسان: آن روزی که نظامی گنجوی «مقالت پانزدهم در نکوهش رشگبران» مخزن‌الاسرار را می‌سرود، فکرش را هم نمی‌کرد که 800 سال بعد، طرحی به نام «دارویار» توسط برخی مسئولان هموطنش اجرایی شود که اشتباهات دومینووار آن، فقط و فقط با تکرار این مصرع سروده شده توسط او قابل توصیف باشد: هر دم از این باغ بری می‌رسد… . صحبت از طرحی است که قرار بود روح و روان مردم را  از نگرانی‌های دارویی رها کند و کاری کند کارستان؛ اما نه فقط دست بیماران را از برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای معمولی هم کوتاه کرده، بلکه استرس‌هایشان را هم مضاعف کرده است و هر روز خبر تازه‌ای از تبعات اجرای این طرح به گوششان می‌رسد. نقشه خوب، ایفای نقش های بد از 23 تیرماه که زنگ اجرای دارویار به صدا درآمد، مقرر شد ارز ترجیحی واردات دارو و مواد اولیه حذف و به جای واردکنندگان، مستقیما به مردم پرداخت شود، آن هم از طریق سازمان‌های بیمه. نقشه اجرای این طرح به خوبی طراحی شده بود اما مجریانش آن‌قدر در ایفای نقش خودشان ضعیف عمل کردند که بحران‌های دارویی، یکی پس از دیگری دامنگیر مردم شد. از متوقف شدن خط تولید دارو در شرکت ها به دلیل به‌صرفه نبودن هزینه تولید بگیرید تا کمبود ده‌ها و به روایتی صدها قلم دارو در این روزها. بیمه 119 داروی OTC؛ پر؟ و حالا هم دکتر مهدی رضایی، معاون بیمه سلامت، خبری تلخ به ایسنا داده است که «بری» تازه از باغ «دارویار» است: «در شروع طرح مقرر شده بود داروهای OTC تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند که این موضوع در شورای عالی بیمه طرح شد که منجر به بازنگری و از این موضوع صرف‌نظر شد». اشاره دکتر رضایی به آن دسته از داروهایی است که بدون نسخه قابل تهیه است و به دلیل مشخص بودن دقیق کاربرد آن‌ها، نیاز به تجویز پزشک ندارد. البته طی سال‌های گذشته، با ادعای استناد به تجربه دیگر کشورها، این داروها از پوشش بیمه‌های ما هم خارج شد، اما با شروع دارویار، چتر بیمه بار دیگر بر سر 119 قلم از این داروها باز شد: داروهای سرماخوردگی، مُسکن‌ها (انواع استامینوفن، ایبوپروفن، پیروکسیکام و…)، ضدحساسیت‌ها، ضدسرفه ها، ضد احتقان (آنتی هیستامین دکونژستانت و…)، داروهای گوارشی (پانکراتین، آلومینیم هیدروکساید و…)، ملین ها، داروهای پوستی (پماد موضعی سوختگی و…) و سایر داروها (اشک مصنوعی، سدیم کلراید، پماد ساده چشمی و…)؛ چتری که گویا حالا قرار است دوباره بسته شود!

 

دست خود را باز کنیم

روزنامه کيهان:    نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت عربستان، آلمان، فرانسه، انگلیس، بلژیک و بعضی دیگر از کشورها در اغتشاشات ایران کاملاً واضح است و اسناد آن هم از جمله در بیانیه ششم آبان ماه جاری دو دستگاه ارشد اطلاعاتی کشور منتشر شده و – به جز دولت عربستان – خود این کشورها هم آن را تکذیب نکرده‌اند. این در حالی است که حمایت کشورها از اغتشاش در یک کشور، از آنجا که اولاً امنیت فعالیت عادی و ثانیاً جان و مال مردم را تهدید می‌کند، غیرمتداول است و از پذیرش اخلاقی و سیاسی برخوردار نیست. در جریان انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا، مقامات واشنگتن، دولت‌های چین، روسیه و ایران را متهم کردند که در انتخابات این کشور ورود کرده‌اند و حال آنکه هیچ سندی برای آن وجود نداشت. چرا این ادعا مطرح شد؟ برای اینکه دخالت کشورهای خارجی در یک کشور برای تغییر روند سیاسی، واکنش منفی در مردم ایجاد می‌کند. اما در این صحنه رئیس‌جمهور آمریکا، نه در فضای سیاسی بلکه با حمایت از اغتشاشات و اقدامات جنایت‌کارانه، به فضای امنیتی ایران ورود کرده است و عجبا که وقتی او در تریبون عمومی می‌گوید: «ما ایران را آزاد می‌کنیم»، عده‌ای هنوز این موضوع را قابل تحمل ارزیابی می‌کنند!  یک عضو اتحادیه اروپا در ادعایی که مورد حمایت بقیه کشورهای عضو آن قرار گرفت، «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی مستقر در وین پایتخت اتریش را در تیر ماه 1397 با استناد به گزارش موساد متهم کرد که در جریان سفر از تهران به وین، در ساک خود مواد منفجره حمل کرده و قصد داشته مرکز تجمع سازمان منافقین در پاریس را منفجر نماید. در حالی که شرکت هواپیمایی اتریش که در این سفر حامل وی بوده است، طی اعلامیه رسمی گفت در روز مورد ادعا، هیچ چمدانی بارگیری نشده و احتمال سوار شدن هیچکسی با مواد منفجره هم وجود نداشته است. این شرکت این ادعا را به دلیل ارائه جزئیات نادرست غیرقابل قبول دانسته است.

 

خوف

روزنامه وطن امروز: هشدار شدیداللحن سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عربستان‌سعودی بابت دخالت‌های رسانه‌ای ۲ شبکه وابسته به این رژیم یعنی «ایران اینترنشنال» و «ایندیپندنت فارسی» در امور داخلی ایران باعث تغییر معادلات میدانی و رسانه‌ای در منطقه و همچنین فضای مجازی شده است. ۲ رسانه ایران اینترنشنال و ایندیپندیت فارسی مهم‌ترین شبکه‌های وابسته به عربستان سعودی هستند که سال‌هاست در حال فعالیت علیه منافع مردم ایران هستند. یکی از موضوعات مهمی که محور فعالیت رسانه‌ای شدید این 2 شبکه قرار گرفت، ماجرای ارسال پهپادهای ایران به روسیه بود. نخستین بار رویترز خبر ارسال پهپاد از ایران برای روسیه را منتشر کرد؛ موضوعی که تهران بارها اعلام کرده برای جنگ اوکراین نیست و ایران چند ماه قبل از جنگ روسیه و اوکراین پهپاد به مسکو ارسال کرده است. اما 2 رسانه وابسته سعودی آتش‌بیار معرکه پهپادها شده‌اند. آنها در اخباری دروغ حتی اعلام کردند که در حمله ارتش اوکراین به مواضع نیروهای روس 10 ایرانی هم کشته شده‌اند که با تکذیب شدید تهران روبه‌رو شد. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران پهپاد به مسکو ارسال کرده است اما برای استفاده در جنگ اوکراین نبوده و اگر این موضوع ثابت شود ایران ساکت نخواهد بود. تهران حتی پا را فراتر از این هم گذاشت و اعلام کرد با وزیر خارجه اوکراین برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به توافق رسیده است. قرار بر این بود که تیم‌هایی از ایران و اوکراین در لهستان با یکدیگر دیدار کنند و این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد اما تیم اوکراینی با فشار آلمان و آمریکا در قرار فنی 2 کشور حضور نیافت. اما این نخستین‌بار نبود که 2 رسانه وابسته به عربستان سعودی یعنی «ایران اینترنشنال» و «ایندیپندت فارسی» علیه ایران فعالیت می‌کردند. اتاق عملیات مشترک این ۲ رسانه نزدیک به دربار سعودی در اغتشاشات اخیر ایران میدان‌دار بود و حتی گروهی از افراد داخل ایران را آموزش رسانه‌ای داده تا بتواند در ایران فعالیت داشته باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.