ژیگولو باز کتک خورد/ ما همه با هم هستیم/ «تمیزی» هم گران شد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بحران توليد شوينده ها ، تحریم خودروسازان فرانسوی ، دپوي زباله تهران ، اعتراضات و اعتصاب‌های سراسری در فرانسه ، خروجی بسته حمایتی برای بورس ، طرح حمایت از کسب و کارهای اینترنتی، سیلی خوردن «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از یک فرد معترض و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ اولين ديدار تيم‌ملي فوتبال کشورمان در جام‌جهاني 2022 قطر امروز در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بحران توليد شوينده ها ، تحریم خودروسازان فرانسوی ، دپوي زباله تهران ، اعتراضات و اعتصاب‌های سراسری در فرانسه ، خروجی بسته حمایتی برای بورس ، طرح حمایت از کسب و کارهای اینترنتی، سیلی خوردن «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از یک فرد معترض و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

«تمیزی» هم گران شد

روزنامه آرمان امروز: رسيدگي به سلامت جامعه منحصر به تامين دارو و درمان نيست. اقلام بهداشتي وشوينده ها هم در اين بخش سهم مهمي دارند و برنامه ريزان و تصميم گيران اقتصاد بايد در ارتباط نزديک و همدلانه با متوليان حوزه صنايع بهداشتي، اين بخش‌هاي مهم صنعتي را مورد حمايت قرار دهند. اتفاقي که اکنون در اين حوزه روي داده با آنچه انتظارآن مي رود تفاوت هاي چشمگيري دارد و به همين دليل صنايع توليدکننده شوينده ها با بحران دست و پنجه نرم مي کنند. توليد کنندگان بزرگ و صاحبنام اين صنعت کاهش شديد توليد را تجربه کرده و با يک سوم ظرفيت فعاليت مي کنند. اين گونه فعاليت کردن براي يک شرکت بزرگ توليد شوينده چيزي جز تحمل زيان نيست ولي شرکتهاي بزرگ براي حفظ برند خود فعلا زيان را به جان مي خرند. شرکت هاي کوچک تر توان هضم چنين زيان هايي را ندارند و به گفته مسئولان انجمن ها و تشکل هاي توليدي اقلام بهداشتي و شوينده، شرکت هاي کوچک مدتي است فعاليت خود را تعطيل کرده اند. شرايطي که صنايع شوينده در حال حاضر تجربه مي کنند تداعي کننده مشکلاتي است که براي صنعت دارو به وجود آمده و از مدتها قبل در مورد آنها هشدار داده مي شد. اکنون هم در مورد بحران توليد شوينده ها هشدار داده مي شود با اين اميد که مسئولان وزارت صنعت در اين مورد بهتر از مسئولان وزارت بهداشت عمل کنند.

 

دیدار در سایه سیاست

روزنامه آرمان ملی: تيم‌ملي فوتبال کشورمان امروز در اولين ديدار خود در جام‌جهاني 2022 قطر به مصاف انگليس مي‌رود.تيمي که در رده بيست و دوم فيفا ايستاده انتظار دارد براي کسب مقام دوم در گروه B با ولز و آمريکا مبارزه کند، اما ايران که درگير جنجال‌هاي پيش از مسابقات شده بود و فدراسيون مغرض و فرصت‌طلب اوکراين به دليل ادعاي اينکه اين کشور براي جنگ جاري در اروپاي شرقي به روسيه سلاح مي‌دهد، درخواست اخراج ايران از جام‌جهاني را کرد، اما شاگردان کارلوس کي‌روش اکنون براي سومين بار متوالي خود را براي حضور در مرحله نهايي آماده مي‌کنند و جالب اينکه رئيس فيفا نه تنها درخواست مضحک اوکراين را رد کرد بلکه گفته اميدوار است روزي ايران ميزبان جام‌جهاني باشد. تعجب‌آور نيست اگر بدانيم ايران در 5 دوره قبلي حضورش در جام‌جهاني تنها در دو بازي اين مسابقات پيروز شده که يکي از آنها مقابل مراکش در جام‌جهاني قبلي در روسيه بود و اولين پيروزي هم در جام‌جهاني 1998 فرانسه مقابل آمريکا يکي از تيم‌هاي همگروه دو تيم به دست آمد. تيم‌ملي ايران پيش از سفر به قطر در مصاف دوستانه مقابل نيکاراگوئه برنده شد و چهارشنبه گذشته به مصاف تونس رفت و بازنده زمين را ترک کرد تا سومين شکست در 22 بازي اخير را تجربه کند در حالي که دو شکست در بازي‌هاي دوستانه بوده است. ميانگين گلزني ايران در هر بازي جام‌جهاني کمتر از يک در هر مسابقه است که آمار بدي محسوب مي‌شود. يوزهاي ايران قصد دارند اولين پيروزي خود را در برابر حريفان اروپايي در نهمين مصاف‌شان به دست آورند، که مطمئنا شوک اوليه را در قطر ايجاد مي‌کند چون پيش‌بيني‌ها در خوشبينانه‌ترين حالت از تساوي شاهزاده‌هاي پارسي حکايت دارد.

 

درگیر در بازی خودتحریمی

روزنامه ابتکار:سخنگوی وزارت صمت امروز بار دیگر تاکید کرده است که تن به واردات خودرو از فرانسه نخواهند داد. امید قالیباف دیروز با تاکید دوباره بر این موضوع گفته است که «با توجه به این که خودروسازان فرانسوی، در ایران، با دو خودروساز بزرگ قرارداد و مشارکت در تولید داشتند و با اعمال تحریم‌ها، ترک همکاری کردند، ما نیز اکنون اجازه واردات خودرو از این کشور را تا زمانی که خسارات گذشته را جبران نکنند، نخواهیم داد.»این سخنان در حالی اکنون بیان می شود که کنترل قیمت خودرو دستور کار اصلی وزیر صمت دولت سیزدهم بوده است.تولید سه میلیون دستگاه در کنار صادرات یک میلیون دستگاهی که ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواهد داشت، کاهش بهای تمام‌شده، حذف قرعه‌کشی، عرضه محصولات جدید و نهایتا خصوصی‌سازی این صنعت جزو وعده‌های اولیه وزیر صمت بود. هرچند همان موقع هم بارها بیان شد که این لیست اهداف بیشتر به لیست آرزو شبیه است، ولی تلاش وزارت صمت در این راستا قرار گرفت. وزارت صمت قول داده بود قرعه‌کشی همه محصولات را تا ابتدای پاییز ۱۴۰۱ حذف کند، وعده‌ای که مانند سایر وعده‌ها تاکنون رنگ واقعیت  نگرفته است و تا آزادسازی قیمت‌ها هم میسر نخواهد بود. عرضه در سامانه جامع فروش وزارت صمت به عنوان راهکاری برای کنترل عرضه خودرو چندان دوام نداشت و نهایتا انتهای تابستان عرضه به شرکت‌ها بازگشت. عرضه در بورس کالا که با مخالفت اولیه وزارت صمت مواجه شد در بسیاری از مدل‌ها اجرایی شد که البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نتوانست بر موج تورم غلبه کند. افزایش عرضه با گذر از تولید آماری صرف حتی با تولید خودرو ناقص و حرکت به سمت تولید کامل و یکا که امری ضروری بود در دستور کار قرار گرفت و تا حدی اجرایی شد.

 

اين مردم در فاصله 7 كيلومتري دپوي زباله تهران زندگي مي‌كنند

روزنامه اعتماد:از متروي كهريزك تا تنها خيابان شورآباد 5 دقيقه فاصله است؛ حدود 8 كيلومتر. ولي آسمان بالاي سر كهريزك و شورآباد، دو رنگ متفاوت است؛ آسمان كهريزك، رنگ خاك آفتاب خورده است و آسمان شورآباد، رنگ ماسه نم كشيده. هواي آسمان خاكي‌رنگ، خشك است و سرد. هواي آسمان ماسه‌اي رنگ، غليظ است و متعفن. هر دقيقه كه در جاده منتهي به شورآباد پيش‌تر مي‌رويم، ترشي و تلخي بوي گازوييل و لجن، تندتر مي‌شود. راننده مسافربر، مرد 45 ساله و فرزند شورآباد است و تا يادش مي‌آيد؛ از آن زمان كه شورآباد يك روستاي به چشم نيامدني در حاشيه جاده اصلي تهران قم بود تا امروز كه بارانداز ترابري كالا به مقصد 19 منطقه تهران شده، بوي دود و لجن نفس كشيده و هواي تميز برايش يك روياست. گزارش ناسا درباره تراوش گاز متان از مركز دفن زباله «آراد كوه» را هم شنيده. همه مردم شورآباد شنيده‌اند. شورآبادي‌ها، بخش زيادي از ساعت‌هاي زندگي‌شان به شنيدن اخبار شبكه‌هاي فارسي زبان خارج از ايران مي‌گذرد و از ريز و درشت اتفاقات كشور، باخبرند. خبر نشت متان از زباله‌هاي آرادكوه را هم از همين شبكه‌ها شنيده‌اند.

 

بازگشت جلیقه زردها

روزنامه ایران: جلیقه زردهای فرانسه پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز اعتراضات و اعتصاب‌های سراسری در این کشور، در چهارمین سالروز تشکیل این جنبش، در اجتماعی صدها هزار نفری پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را صحنه تظاهراتی گسترده کردند؛ تظاهراتی که با مداخله پلیس ضدشورش، درگیری‌های گسترده‌ای را رقم زد.به گزارش اسپوتنیک، روز شنبه تنها در پاریس جلیقه زردها که به گفته پلیس پایتخت فرانسه شمارشان به حدود 680 نفر می‌رسید، در طول مسیر اعتراضات از پلاس د لا بورس تا پلاس آن ماری کاریر، در حالی که علیه امانوئل مکرون فریاد اعتراض سر داده بودند، اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله کردند. به نوشته منابع محلی فیلم‌های منتشر شده از این اعتراضات نشان می‌دهد، پلیس در تقابل با تظاهرکنندگان، از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرد و در برخی مناطق با تشدید درگیری‌ها، اوضاع به وخامت کشید.تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه که از آغاز اعتراضات سراسری این کشور دغدغه مهم دولت مکرون به شمار می‌رفت و نگرانی‌های بسیاری درباره آن مطرح شده بود، در 17 نوامبر سال 2018 در اعتراض به افزایش بهای گاز و مالیات سوخت، خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را به صحنه درگیری‌های بزرگی بدل کرد که با توجه به بزرگی تجمعات و درگیری‌ها، زمان زیادی مکرون و تیمش را برای کنترل شرایط به دردسر انداخت. حالا در چهارمین سالگرد تشکیل این جنبش، معترضان جلیقه زرد بار دیگر در اعتراض به افزایش بهای انرژی، تورم صعودی و همصدا با دیگر بخش‌های کارگری برای حقوق بیشتر با شعار «ما برای عزت کارگران و ایجاد جهانی بهتر اینجا هستیم حتی اگر مکرون این را نخواهد» به خیابان‌ها آمده‌اند و معتقدند این تجمعات را تا تحقق خواسته هایشان ادامه خواهند داد. این در حالی است که مقامات فرانسوی با عقبه وقایع 4 سال گذشته به خوبی می‌دانند که با بسط اعتراضات این جنبش بحرانی را رقم خواهد زد که کنترل شرایط را تا حدود زیادی دشوار می‌کند.

 

خروجی بسته حمایتی برای بورس

روزنامه تجارت: در سال‌های گذشته بازار سرمایه با نوسانات متعددی مواجه شد. دولت گذشته درصدد بود که سرمایه‌گذاران جدید را به بازار جذب کند اما در سال 99 بعد از رکوردشکنی‌های پیایی شاخص بورس به یکباره از میانه تابستان روند نزولی و خروج سرمایه‌های بزرگ از این بازار کلید خورد. دولت سیزدهم اما یکی از وعده‌هایش بازگشت اعتماد بورس بود تا جبران مافات گذشته شود. با این وجود با گذشت بیش از 14 ماه از دولت سیزدهم هنوز گام موثر و معنا داری برای رونق بازار و جلب رضایت سرمایه‌گذاران برداشته نشده است. در این شرایط کارشناسان امیدوارند بسته حمایتی اخیر سازمان بورس بتواند بخشی از موانع و چالش‌های پیش رو را حل و فصل کند. به گزارش «تجارت»، در بسته ۱۰بندی حمایت فوری از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده می‌شود. در چند سال گذشته حمایتی از سوی دولت از بازار سرمایه مشاهده نشده است. در دولت و مجل هم به گفته‌ها اکتفا شده و در زمینه تقویت بازار و بازدارندگی و جلوگیری از ریزش‌های متعدد، فعلا شاهد اقدام عملی نبودیم. به اعتقاد کارشناسان اکنون ارزش بازار سرمایه چه به لحاظ ریالی و چه به لحاظ دلاری بسیار کاهش پیدا کرده و این اجحاف مضاعفی است که به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه شده است. فعالان بازار سرمایه معتقدند این بسته جدید، بسته قابل تاملی است. اما برخی موارد آن مثل بیمه کردن جسته و گریخته در سال های گذشته نیز انجام شده است.

 

شرارت و ترور برای انتقام از مردم

روزنامه جوان:از آنجا که اغتشاشگران، ابزاری جز تنفر و خشم و ایجاد تخریب و ضربه به امنیت کشور و آرامش مردم نداشته و با تکیه بر ادبیات رکیک در شعارها، چهر‌ه‌ای لمپنیستی از خود به نمایش گذاشته‌اند، نه‌تن‌ها در همراه‌سازی توده‌های مردم ناموفق بوده‌اند، بلکه موجب فاصله و حتی نفرت گروه‌هایی از مردم شده‌اند. به‌ویژه آن دسته از مردم که زندگی آنان از فضای ناامنی و آشوب لطمه دیده و از تداوم و طولانی شدن اغتشاشات متضرر گردیده‌اند.حال آنکه گردانندگان اغتشاشات به امید سرایت نافرمانی در جامعه و افزایش فشار اجتماعی بر حاکمیت و ایجاد ظرفیت‌هایی برای تداوم‌بخشی به روند آشوب و اغتشاش از هیچ اقدام و حتی جنایتی فروگذار نبوده و سیاست کشته‌سازی به قیمت هزینه از جان اغتشاشگران را برای شعله‌ور نگه داشتن آتش اغتشاش به اجرا گذاشته‌اند.برای نیل به این هدف، یعنی تسری و تداوم اغتشاشات که نیاز محرکین و بهره‌برداران پنهان اغتشاشات یا همان دشمنان بیرونی و گروهک‌های برانداز و تجزیه‌طلب می‌باشد، نه‌تن‌ها کشته‌سازی بلکه مرده‌خواری نیز در دستور کار قرار گرفته و هر فوت مشکوک را به‌ویژه اگر به زن و کودک مربوط شود، برای این هدف کثیف مصادره و فوت‌شدگان در فهرست کشته‌های اغتشاشات قرار می‌گیرند.فوتی‌هایی که از بهانه مرگ و تدفین آن‌ها هم برای تداوم‌بخشی اغتشاشات و تسری خشم و نفرت به خانواده‌ها و بستگان بهره‌برداری می‌شود و هم با برگزاری مراسم چهلم (حتی اگر در آیین و آداب و رسوم آنها، پیش از این معمول نبوده باشد) مناسبتی برای اغتشاش، آشوب و درگیری و زنجیره کشته‌سازی ساخته و پرداخته می‌گردد.

 

دست اندازهای کو چ طبیعی از پلتفرم ها

روزنامه خراسان:  با گذشت 20 روز از رونمایی طرح حمایت از کسب و کارهای اینترنتی، با هدف مهاجرت آن‌ها به پلتفرم‌های داخلی، هنوز بحث درباره آن داغ است؛ مسئولان وزارت ارتباطات، آن را بسیار راهبردی و اثرگذار می‌دانند اما برخی مسئولان و کارشناسان نظرات دیگری دارند و بر فراهم کردن زمینه های طبیعی و واقعی کوچ     پلتفرم ها تاکید می کنند ا زجمله  قالیباف رئیس مجلس اخیرا   در صحن علنی بر این موضوع تصریح کرد   و گفت : «انتقال کاربران از یک پلتفرم خارجی به پلتفرم داخلی به صورت دستوری امکان پذیر نیست و این انتقال باید به صورت کوچ که توام با تسهیل گری و انگیزه است، انجام شود که امروز این تسهیل گری و انتقال را کم می بینیم، یعنی برخی دستگاه ها موانعی می گذارند که سزاوار نیست و باید رفع شود. مطمئناً اگر این پلتفرم ها سرعت و امنیت شخصی داشته باشند، همه ما می خواهیم که یک پلتفرم داخلی این کار را  انجام دهد.»  حمایت های ویژه طرح  از امکان تعریف کیف پول و استفاده از رمزریال بگیرید تا حمایت‌های رایگان تبلیغاتی و معافیت‌های مالیاتی؛ همه و همه در طرح حمایتی دولت جمع شده است تا هم پلتفرم‌های بومی و هم کسب و کارهایی که به این پلتفرم‌ها مهاجرت می‌کنند، انگیزه مضاعفی برای این کار پیدا کنند. البته این‌ها فقط بخشی از حمایت‌های پیش‌بینی شده در طرح است و موارد دیگری همچون ارائه تسهیلات بانکی هم در آن دیده شده است.  پیگیری شخص رئیس جمهور اهمیت این طرح هم از نگاه دولت بسیار بالاست؛ چراکه طی دوماه اخیر و با محدودیت‌های اینترنتی ایجاد شده، خساراتی به کسب و کارهای اینترنتی وارد شده و مطالبه بحقی برای جبران این خسارت‌ها شکل گرفته است. آن‌طور که دیروز، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و مسئول کارگروه راهبری اجرای این طرح اعلام کرد، شخص رئیس جمهور هم پیگیر روند اجرای طرح حمایت از کسب و کارهاست.  «محمد خوانساری» دیروز به ایرنا گفت: «حداقل تا به حال ندیده‌ایم از عمر مصوبه‌ای ۱۰ روز کاری بگذرد و بالاترین مقام اجرایی کشور آن را پیگیری و مطالبه کند».

 

جنگ در اوکراین سندروم استکهلم در مدعیان اصلاحات

روزنامه کيهان:  1- دیروز خبری به نقل از «دیلی‌میل» منتشر شد که جامعه انگلیس را، هم ترساند، هم نگران کرد و هم خشمگین. خبر این بود:«اواب ایشاک» کودک دو ساله بر اثر آلوده شدن با کپک قارچی حاصل از رطوبت در دیوار‌های خانه‌اش، از دنیا رفت. دیلی‌میل سپس با «شرم‌آور» خواندن این رویداد برای دولت انگلیس، گزارش خود را این‌گونه تمام کرد: «برخی از مردم به‌دلیل گران شدن قیمت انرژی قادر به گرم کردن خانه‌های رطوبت‌زده خود نیستند… این مسئله چالشی بزرگ برای سیستم مسکن انگلستان به وجود آورده است. پزشکی قانونی در این خصوص اعلام کرده در معرض کپک بودن، در خانه‌ای قدیمی باعث مرگ این کودک شده و دولت باید فکری به حال ساختمان‌های قدیمی و نمور کند و…»3 هزارو 136 کیلومتر آن طرف تر، یعنی در اوکراین نیز خبر دیگری منتشر شد که بی‌ارتباط با آنچه در انگلیس و برای «ایشاک» دو ساله اتفاق افتاد نبود: مردم اوکراین برای نجات جان خود از سرما، باید چند ماهی کشور را ترک کنند. این، اظهارات رئیس شرکت «دتک»، یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های انرژی اوکراین بود که به مردم کشورش می‌گوید برای یک دوره سه الی چهار ماهه هم که شده «باید» از کشور خارج شوند چون بحران انرژی و موضوع «زمستان سخت»، جدی است. برویم به یک هزار و 743 کیلومتر آن طرف‌تر از اوکراین، یعنی به آلمان. دولتمردان صنعتی‌‌ترین و ثروتمند‌‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا هم یک روز قبل‌تر از رئیس این شرکت اوکراینی به مردم کشورشان گفته بودند، آماده رویارویی با قطعی‌های مکرر برق باشند چرا که در طول زمستان احتمالا با روزی سه الی چهار ساعت قطعی برق مواجه خواهند بود. دیروز نیز به مردم این کشور گفته شد، تا می‌توانند غذاهای کنسروی ذخیره کنند.

 

ژیگولو باز کتک خورد

روزنامه وطن امروز:سیلی خوردن «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از یک فرد معترض خبرساز شد. این زن با اعتماد به نفس تمام جلوی چشم محافظان مکرون یک سیلی به صورت او زد ولی بعد از آن توسط محافظان مکرون بازداشت شد. این برای بار نخست نیست که مکرون از مردم فرانسه سیلی می‌خورد. خرداد سال قبل هم مکرون در حین بازدید از بخش لادروم واقع در جنوب شرق این کشور از یک فرد سیلی خورد. هویت فردی که در جریان یک بازدید، به صورت رئیس‌جمهور فرانسه سیلی ‌زده بود، مشخص شد. مکرون در پاسخ به سوالی درباره وجود خشم نسبت به سیاست‌های دولتش گفت:«نه! حماقت وجود دارد و زمانی که حماقت با خشونت همراه شود، غیرقابل پذیرش است و این چیز دیگری است و این 2 [حالت] نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند». مکرون سال 2018 هم از سوی مردم فرانسه تخم‌مرغ خورد. در جریان بازدید مکرون از نمایشگاهی در شهر لیون فرانسه، فردی به سوی مکرون تخم‌مرغ پرتاب کرد که بلافاصله این فرد بازداشت شد. پرتاب تخم‌مرغ به سمت مکرون دارای سابقه است! البته مکرون در جریان بازدید از لبنان هم توسط معترضان لبنانی مورد حمله تخم‌مرغی قرار گرفت. معترضان لبنانی با پرتاب تخم‌مرغ به سر مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از وی استقبال کردند. این در حالی است که پلیس فرانسه در مقابل معترضان در پاریس که به مناسبت چهارمین سالروز آغاز اعتراضات جلیقه زردها دست به راهپیمایی ‌زده بودند، متوسل به باتوم و شلیک گاز اشک‌آور شد. اعتراضات هفتگی جلیقه زردها در فرانسه ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در واکنش به وضعیت بد اقتصادی و افزایش قیمت سوخت آغاز شد.

 

ما همه با هم هستیم

روزنامه فرهیختگان:از همان روزهای آغازین اعتراضات که فوت مهسا امینی بهانه خیابان‌کشی را ایجاد کرد رسانه‌های معاند با دست گذاشتن بر هویت کردی وی سعی در کشاندن دامنه آشوب‌ها به شهرهای غرب کشور داشتند تا صریحا اعلام کنند در پشت‌پرده شعار زن، زندگی و آزادی سناریوی تجزیه ایران را طراحی کرده‌اند. هرچقدر فضا رو به جلو رفت این سناریو وجهه علنی‌تری پیدا کرد. تجمع برلین جایی بود که جبهه معاندین با برافراشتن 16 پرچم گروه‌های تجزیه‌طلب بلندترین گام‌ها را علیه ملت ایران برداشتند. کسانی که با حمایت دولت‌های غربی و عربی به بهانه فوت یک نفر نسخه جنگ ‌داخلی را برای ایران پیچیدند تا الان ده‌ها نفر را در نقاط مختلف کشور به شهادت رسانده‌اند. اگرچه تقریبا همه استان‌های کشور با اغتشاشات خیابانی درگیر بوده‌اند اما شدت این اغتشاشات به‌طور خاص در شهرهای سیستان‌و‌بلوچستان و مناطق کردنشین غرب کشور بیشتر از همه‌جا احساس شده است. طی چند روز اخیر خیابان‌های شهرهای مهاباد و بوکان رسما به عرصه جنگ خیابانی تبدیل شده است. شدت این اعتراضات در مناطقی با ویژگی‌های قومی و مذهبی این واقعیت را نشان می‌دهد که دستور‌کار اصلی در وقایع 1401 گشودن دروازه‌های کشور به روی تجزیه‌طلبان است. در بعد رسانه‌ای نیز دستور‌کار اصلی حمایت از جریان تجزیه ایران است. این واقعیت را پیش از این رعنا رحیم‌پور، خبرنگار یکی از رسانه‌های لندن‌نشین نیز اعتراف کرده و در یک صوت تلفنی اعتراف می‌کند که کارفرمایان سعودی ایران‌اینترنشنال از کارکنان خود خواسته‌اند که فقط با رهبران احزاب تجزیه‌طلب گفت‌و‌گو کنند. ماهیت تجزیه‌طلبی این رسانه‌ها البته نیازی به اعتراف کارکنان آنها ندارد؛ چرا‌که مرور محتوای بازنشر‌شده توسط آنها در 3 ماه اخیر تمرکز روی بعد قومی و مذهبی اعتراضات را کاملا علنی می‌کند. این اقدامات تجزیه‌طلبانه اما برای تکمیل شدن نیاز به یک عامل مکمل دیگر نیز دارد. از بین بردن هویت ملی ایرانیان تکه دیگر پازل تجزیه ایران است.

 

دست خالی براندازان از اعتصابات دستوری

روزنامه همشهری:حدودا 2ماه از آشوب‌های خیابانی اغتشاشگران در کشور می‌گذرد و مشاهدات عینی نشان می‌دهد مردم با صحنه‌خوانی معرکه و اهداف پشت پرده، هوشیارانه صف خود را از عناصر ضد‌انقلاب جدا کرده و ضمن اعلام انزجار از اقدامات وحشیانه براندازان، خواستار برخورد قاطعانه با جریانات هدایت‌شده از خارج و مزدوران اوباش اجیرشده در داخل شدند. در شرایطی که اقدامات خرابکارانه طراحی، هدایت و اجراشده توسط براندازان در شهرهای مختلف کشور با تزریق میلیون‌ها دلار نفتی توسط برخی از کشورهای عربی منطقه به‌ویژه دولت آل‌سعود، با حمایت سرویس‌های جاسوسی دولت‌های متخاصم با انقلاب اسلامی، بی‌نتیجه ماند، معاندان در فضای مجازی با فراخوانی در حجم گسترده تبلیغاتی در نظر داشتند اعتصاباتی سه‌روزه را به کسبه، اصناف و بازاریان تحمیل کنند. روز اول اعتصابات دستوری، بازاریان بدون اعتنا طبق روال معمول به فعالیت خود ادامه دادند. مجددا براندازان دیدند که مردم و بازاریان به هیچ وجه حاضر به همراهی با این جریان نیستند. روز دوم فراخوان اعتصابات تحمیلی، فرمان اجرای عملیات تروریستی برای کشتار مردم عادی و بی‌گناه صادر شد و براندازان در ایذه، اصفهان و مشهد، مشابه مدل ترورهای کور منافقین در دهه60 مردم و بازاریانی را که حاضر به اعتصاب نشده بودند به خاک و خون کشیده و داعشی‌های جانی با نهایت شقاوت و قساوت قلب، تعدادی از عزیزان حافظان امنیت و نیروهای مدافع امنیت وطن را به طرز وحشتناکی به شهادت رساندند که خون به دل عموم کرد. در روز سوم نیز با مانور رسانه‌ای، جنایاتی را که طی این سه روز مرتکب شده بودند متوجه جمهوری اسلامی کردند. به این ترتیب بود که همچنان براندازان با هوشیاری مردم و بازاریان، دست خالی از اعتصابات دستوری به در بسته خوردند و عملا پروژه اعتصابات سراسری شکست خورد؛ چراکه میزان خودآگاهی طبقات اجتماعی در جامعه ایران به سطحی از دانایی و خرد جمعی رسیده است که دریافته‌اند علت این حجم از هجمه مثلث غربی، عربی و عبری جز برای کاستن از سرعت نظام مقدس انقلاب اسلامی در تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت نوظهور به‌ عنوان قطب سوم در پهنه جهانی نیست و مردم جهان با مصادیق عینی به‌روشنی می‌بینند آمریکا شعار نظم نوین جهانی را داد ولی در واقعیت، انقلاب اسلامی ایران آن را تحت عنوان تمدن نوین اسلامی مطابق ارزش‌های انقلاب خود بازطراحی و اجرا کرد.

 

صرفا برای فراموش نکردن «شرم»

روزنامه شرق: معلولانی که از کیسه‌های «کلستومی» یا «یروستومی» برای تخلیه ادرار یا مدفوع استفاده می‌کنند، شرایط بسیار سختی دارند و باید این کیسه‌ها را برابر با قیمت دلار و طلا بخرند. آنها برای یک هفته حداقل به چهار کیسه نیاز دارند و به‌ دلیل ‌داشتن بوی بد باید به‌موقع تخلیه شوند. معلولان ضایعه نخاعی که از این کیسه‌های گران‌قیمت استفاده می‌کنند، بسیار در تنگنا هستند.«پویا جامه‌کوهی» از ابتدای تولد با معلولیت شدید ضایعه نخاعی سینه‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و حالا چند‌معلولیتی است، هیدروسفالی شدید بوده و توانایی حرکت ندارد. مادرش که همیشه کمک‌حال بوده، حالا دیسک گردن و کمر دارد و به‌سختی می‌تواند کارهای شخصی پسرش را انجام دهد. او باید روزی شش بار از سوند استفاده کند، در ماه به پنج بسته پوشینه ایزی‌لایف نیاز دارد، کیسه می‌خواهد و… اما به خاطر گرانی سرسام‌آور کیسه، سوند و تمام وسایل یکبار‌مصرف بهداشتی، از آنها برای چندین بار استفاده می‌کند. سوند و کیسه‌های ادرار یکبار‌مصرف را بارها می‌شویند. سوند‌های تاریخ مصرف گذشته و رنگ پس‌داده را از برخی مغازه‌های فروش تجهیزات پزشکی به قیمت پایین‌تر از داروخانه تهیه می‌کنند تا جوابگوی نیاز‌ها باشند. «پویا» به خاطر شست‌وشوی مداوم و استفاده چندین‌برابر از این وسایل بهداشتی، درگیر بیماری کلیوی شده است. با وجود داشتن هزینه‌های سرسام‌آور برای چکاپ و سونوگرافی، تحت نظر پزشک بوده تا از عفونت کلیه دیگر پیشگیری شود.

 

تهدیدات زیست محیطی سواحل دریای خزر

روزنامه اطلاعات:بیشتر آلودگی در دریاها از سواحل شروع می شودکه توسط انسان و با تغییرات اقلیمی ابعاد وخیمی به خود می گیرد. تهدیدات زیست محیطی سواحل به طور مستقیم حیات وحش ساحلی- دریایی و اکوسیستم ها را در معرض طیف وسیعی از اقدامات تخریبی قرار می دهد. در این راستا یکی از بزرگترین معضلات کنونی سواحل دریای خزر (کاسپین) ورود بی ضابطه وسایل نقلیه به سواحل حتی در داخل خط ساحلی است که چرخه آلودگی دریا را تقویت و زیست آبزیان را با خطراتی مواجه می سازد.با توجه به اینکه سواحل جنوبی خزر میزبان گونه های در حال انقراضی از پرندگان آبزی و فُک خزری است، تأثیرات حضور دائمی انسان در زیستگاه آنها می تواند به مهاجرت و کاهش تعدادشان بینجامد؛ از این رو اختصاص دادن مکان های دور از اجتماعات انسانی برای ادامه حیات شان ضروری به نظر می رسد.از سوی دیگر، نبود زیرساخت هایی برای دپو زباله و دیگر آلاینده ها در زمان اسکان مسافران در سواحل می تواند به طور فزاینده ای وقایع حاد پزشکی را گسترش دهد. به هر حال سواحل آلوده برای افرادی همچون ماهیگیران و شناگران که در تماس مستقیم با آب کثیف یا شن و ماسه هستند، خطرات جدی برای سلامتی ایجاد می کند که شایع ترین آن بیماری های گوارشی و تنفسی است.همچنین تغذیه پرندگان و آبزیان از زباله های پلاستیکی کوچک می تواند خطر خفگی و مرگ آنها را در پی داشته باشد. ضمن اینکه اکثر زباله ها و آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی به اعماق دریا منتقل می شوند که علاوه بر از بین رفتن ماهی های استروژنی، جلبک ها، پلانکتون ها و سایر ارگانیسم‌های آبزی، در ترانزیت و تجارت دریایی هم اختلالاتی ایجاد می کنند.

 

بی‌بی‌سی؛ آکادمی جاسوس‌خبرنگاری

​​​​​​​ روزنامه جام‌جم: بی‌بی‌سی فارسی رسانه‌ای دولتی است که بودجه، خطوط کلی و اهداف راهبردی آن را دولت و وزارت خارجه انگلستان تعیین می‌کند. کادر مدیریتی و اجرایی بی‌بی‌سی متشکل از دو عنصر اصلی‌ است؛ بهاییت و شبکه خبرنگاران اصلاح‌طلب که بر اساس عملکردشان در این سال‌ها عنوان جاسوس- خبرنگار را بر پیشانی دارند. تحلیل اجمالی محتوای تولیدات تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی آشکارا رویکردها و راهبردهای کلان و خرد این رسانه انگلیسی را مشخص می‌سازد؛ پیاده‌سازی منویات دولت انگلستان برای جوامع فارسی‌زبان، تشکیک در مبانی انقلاب، تلاش برای فعال‌کردن گسل‌های قومیتی و مذهبی، تولید محتوا در جهت پیدایش و گسترش آشوب و در نهایت جهت‌دهی فرمی و محتوایی به شبکه روزنامه‌نگاران دوم خردادی در داخل و خوراک‌گیری از آنها.مسعود بهنود، حسین باستانی و سینا مطلبی مثلث تعیین‌کننده خطوط عملیات روانی این شبکه هستند که با وجود تغییرات در رده‌های مدیریتی آن باز هم نفوذشان حفظ شده است. از طرفی در یک بازی زرگری جریان‌های معاند رادیکال مانند نوسلطنت‌طلب‌ها سعی کردند از طریق همسونمایی میان بی‌بی‌سی فارسی و جمهوری اسلامی از یک‌سو، این شبکه را در راستای رادیکالیزه‌شدن تحت فشار بگذارند و به اصطلاح، هزینه میانه‌روی را بالا ببرند و از سوی دیگر، بی‌بی‌سی را دشمن خاندان پهلوی معرفی کنند تا با این کار حمایت دولت انگلیس و بی‌بی‌سی از خاندان پهلوی را از حافظه تاریخی ایرانیان پاک کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.