سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: شبکهسازی قوی و برقراری گفتمان آموزشی پشتوانه طرح توانمندسازی معلمان است.
به گزارش شهروند آنلاین،معصومه نجفی با حضور در برنامهای تلویزیونی در خصوص افت سطح سواد کودکان گفت: براساس پژوهشهای انجام شده، از پیامدهای غیرحضوری بودن آموزش طی دو سال گذشته، پایین آمدن کیفیت آموزش بوده است، لذا طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان گذشته به منظور جبران این افت اجرا و مقرر شد فاز دوم آن در سال جاری پس از شناسایی دوباره دانشآموزان نیازمند توجه، به مرحله اجرا دربیاید.
رصد دانش آموزان توسطه معلمان در یک بازه زمانی
او افزود: سنجش دانشآموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی توصیفی صورت میگیرد و احراز شایستگیهای عمومی دانشآموزان از طریق آزمونهای مداد کاغذی و دریک فضای استرسزای امتحانی ممکن نیست و لازمه این دریافت، رصد دانشآموزان توسط معلمان در یک بازه زمانی است.
مهلت آموزش و پرورش به معلمان برای شناسایی «دانشآموزان نیازمند توجه بیشتر» تا اواسط آذر
نجفی تصریح کرد: معلمان از مهر تا اواسط آذرماه فرصت خواهند داشت که طی فرایند تدریس، مرحله شناسایی دانشآموزان را طی کرده و آن دسته از دانشآموزان که در هر درس نیازمند توجه بیشتر هستند را شناسایی کنند.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مساله ارتقای سطح سواد و شایستگیهای عمومی دانشآموزان را مهم دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) طی ده سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاستگذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا، به عنوان ارکانی که میتوانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند، نام برد.
نجفی توجه به معلم که یکی از مهمترین ارکان این اصول چهارگانه دانست و گفت: توانمندسازی معلم به معنای واقعی را مورد تاکید است.
او افزود: معاونت ابتدایی بخش عمدهای از برنامههای خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولیها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله است.
بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دورهها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانشآموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای۸۳۰۰ کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال میشود؛ تمام اجزای مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان، بازیهای مرتبط با عنوان درس و … است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روشهای نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحتهای شش گانه تربیتی است.
نجفی شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانشآموزان و به کارگیری سیاستهای درست و اثربخش در برونرفت از این چالش را ضروری دانست و از برگزاری دورههایی ویژه سر گروههای اصلی معلمان از تمام استانهای کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.
او شبکهسازی قوی و گفتمانسازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و تصریح کرد: با این کار طی یک دوره سه ساله کلیه معلمان آموزشهای لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحیهای آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.
سرپرست آموزش ابتدایی گفت: طرح یارمهربان و تجهیز کتابخانههای کلاسی با کتابهای منتخب که شامل همه ساحتهای تربیتی است؛ با تعیین سه زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقهای برای کتابخوانی از فعالیتهایی است که در سال تحصیلی جدید در در همه مدارس ابتدایی اجرا میشود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، نجفی در پایان تصریح کرد: با وجود برنامه شاد دیگر شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود و هرگاه بنا به دلیلی شرایط برگزاری کلاس به شکل حضوری مهیا نباشد؛ حتما این امکان وجود دارد که از طریق اپلیکیشن شاد به شکل مجازی برگزار شود./ایسنا
انتهای پیام