پایان گشت ارشاد ؟

تعطیلی جنجالی واکنش‌های متفاوتی داشت ، اما هیچ مقام مسئولی آن را تایید یا تکذیب نکرد

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ گشت ارشاد تعطیل شد؛ موضوعی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور از آن خبر داد: «گشت ارشاد ربطی به قوه‌ قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد، از همان‌جا تعطیل شد. البته قوه ‌قضائیه نظارت‌هایش را بر کُنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.» این تیتر خبری واکنش‌هایی هم به خود دید؛ واکنش‌هایی از سوی صداوسیما، نمایندگان مجلس و شبکه العالم. درواقع همین خبر کوتاه کافی بود تا تاییدها و تکذیب‌ها شروع شود. شبکه العالم در واکنش به این خبر بر این مسأله تاکید کرد: «هیچ مقام رسمی در جمهوری اسلامی ایران مسأله تعطیلی گشت ارشاد را تایید نکرده است.»

برخی از رسانه‌های خارجی هم با استناد به صحبت‌های دادستان کل کشور، از تعطیلی گشت ارشاد در ایران خبر دادند. رسانه‌هایی که تلاش کردند این خبر را عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از مسأله حجاب‌ و عفاف معنا کنند. در این میانه اما صداوسیما اعلام کرد: «حداکثر برداشتی که از کلام حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین منتظری می‌توان داشت، این است که گشت ارشاد از زمان تاسیس مرتبط با قوه‌ قضائیه نبوده؛ چنانکه دادستان کل تاکید کرده است قوه ‌قضائیه نظارتش را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه خواهد داد.»

این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوماه ونیم پیش، از طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح روش‌های گشت ارشاد خبر داده بود: «شورای انقلاب فرهنگی در ماه‌های قبل و پیش از اتفاقات اخیر به موضوع پلیس امنیت اخلاقی ورود کرده و مصوبات خوبی برای شیوه جدید این موضوع دارد که تقریبا در مسیر ابلاغ نهایی است.»

یکی از واکنش‌ها به یکی از نمایندگان مجلس برمی‌گردد؛ جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها. این نماینده مجلس این اقدام را قابل تحسین اما دیرهنگام توصیف کرده است: «کاش قبل از اینکه این اتفاقات بیفتد و در عمل شاهد باشیم برخی رفتارها و تصمیم‌ها چقدر می‌تواند به جامعه و امنیت کشور و اعتماد مردم نسبت به نظام آسیب بزند، در زمان و هنگام خودش تصمیم گرفته شود.»

با توجه به صحبت‌های دادستان کل کشور، قرار بر این شده در بازه پانزده روزه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرشان را درباره مساله حجاب اعلام کنند. اگرچه به گفته رشیدی‌ کوچی در مجلس هنوز صحبتی نشده است، اما قبل از این مسائل، به نظر می‌رسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح جامعی را در مورد مقوله حجاب داشته باشد که در آن جایی برای گشت ارشاد نباشد و عزیزان بخواهند در حوزه فرهنگی کاری را انجام دهند، در واقع در حوزه ایجابی باشد نه سلبی. به نظر می‌رسد مقدماتش آماده شده است.

و اما واکنش شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله گشت ارشاد چیست؟ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 14 آبان از نبود هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان گشت ارشاد صحبت به میان آورد. سعیدرضا عاملی گفته بود: «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «حجاب» بسیار کیفی است و با حوزه شناخت نسل جوان، انگیزه‌ها، تعلیم، تربیت و اقناع افکار عمومی راجع به موضوع سر و کار دارد.» عاملی معتقد است ارشاد امری انتظامی نیست و نیروی انتظامی بار سنگینی روی دوشش است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.