ریسکی که جواب نداد

مرور اتفاقاتی که منجر به نایب‌قهرمانی کشتی آزاد در جام‌جهانی شد

تیم‌ملی کشتی آزاد ایران با شکست 6 بر 4 در فینال جام‌جهانی کشتی آزاد مقابل آمریکای میزبان به عنوان نایب قهرمانی رسید.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، رويارويى ايران و آمريكا كه دو هفته قبل در چارچوب جام‌جهانى ٢٠٢٢ قطر رخ داده بود، اين بار با حال‌وهوايى متفاوت در آيووا آمريكا تکرار شد. بعد از چهار دیداری که در مرحله مقدماتی، با برتری تیم‌های ایران و آمریکا در دو گروه به پایان برسید، بامداد دوشنبه، همه چشم‌ها به دیدار فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ کشتی آزاد بود؛ جایی که ایران و آمریکا این‌بار به‌صورت تیم به تیم مقابل هم قرار گرفتند.

تقابل تیمی ایران و آمریکا بعد از 5 سال

شاید در سال‌های اخیر، بارها در رقابت‌های جهانی، کشتی‌گیران دو تیم، در اوزان مختلف مقابل هم به میدان رفته باشند، اما آخرین دیدار تیمی ایران و آمریکا قبل از مسابقات اخیر، به جام‌جهانی 2017 برمی‌گردد که در کرمانشاه برگزار شد و با برتری ایران هم به پایان رسید.

نبرد با آمریکا با تیم دوم

شاگردان پژمان درستکار که به‌راحتی ژاپن و با سختی تیم منتخب جهان را در مرحله مقدماتی شکست دادند، مقابل میزبان این دوره از رقابت‌ها که از برخی از ستاره‌های خود همچون‌ جردن باروز و کایل اسنایدر در ترکیب خود بهره می‌برد، قرار گرفتند. البته در ترکیب ایران هم ستاره‌هایی چون حسن یزدانی و امیرحسین زارع حضور نداشتند، اما جانشین‌های خوب و مطمئنی برای آنها انتخاب شدند. به طور کلی، درستکار و فدراسیون کشتی تصمیم گرفتند با تیمی جوان راهی جام‌جهانی شوند، اما رویارویی با آمریکا، همواره از حساسیت‌های خاص خود برخوردار بوده و همه کشتی‌دوستان در ایران، در انتظار پیروزی تیم‌ملی و بالابردن جام قهرمانی در‌ جام‌جهانی ۲۰۲۲ بودند. هرچند که این مهم در فینال رقابت‌های جام‌جهانی به دست نیامد.

ترکیب غیرقابل پیش‌بینی ایران

در دیدار فینال مسابقات جام‌جهانی کشتی آزاد که از ساعت 3:30 بامداد به وقت تهران برگزار شد، ایران با ترکیبی مقابل آمریکا به میدان رفت که کمی با پیش‌بینی‌ها فاصله داشت. انتقال کامران قاسمپور به وزن 97 کیلوگرم معادلات را برای تیم‌ملی ایران پیچیده کرد. با اینکه شاید درستکار روی پیروزی در اوزان 86 و 92 کیلوگرم حساب باز کرده بود، در این دو وزن شاهد عملکرد خوبی از کریمی و فیروزپور نبودیم. جدا از بحث داوری‌های بحث‌برانگیز در چند مبارزه که به نظر می‌رسید به سود میزبان باشد، ریسک پژمان درستکار برای تغییر وزن کامران قاسمپور جواب نداد. در صورتی که اگر این کشتی‌گیر در 92 کیلوگرم کشتی می‌گرفت، شانس ایران برای رسیدن به قهرمانی بیشتر بود.

شکست 6 بر 4 مقابل آمریکا

چهار برد ایران در فینال جام‌جهانی توسط رحمان عموزاد، صادق فیروزپور، علی سوادکوهی و امیررضا معصومی در اوزان 65، 74، 79 و 125 کیلوگرم به دست آمد و رضا مومنی، ابراهیم الهی، امیرمحمد یزدانی، علیرضا کریمی، محمدصادق فیروزپور و کامران قاسمپور مقابل رقبای خود شکست را پذیرا شدند.

اتفاق ویژه؛ برد مقابل جردن باروز

بدون شک ویژه‌ترین اتفاق در جریان این شکست برای ایران، برد تاریخی علی سوادکوهی مقابل جردن باروز در وزن 79 کیلوگرم بود. این کشتی‌گیر عنوان‌دار آمریکایی در 14 رویارویی قبلی خود با ایرانی‌ها بدون شکست بود، اما در این نبرد مقابل سوادکوهی با نتیجه‌ای نزدیک مغلوب شد تا بالاخره این طلسم طولانی‌مدت شکسته شود.

نایب قهرمانی به امید آینده بهتر

در هر صورت ایران که با ترکیبی جوان به جام‌جهانی 2022 آمریکا پای گذاشته بود، با کاپ نایب قهرمانی این رقابت‌ها را ترک کرد. جوان‌شدن تیم‌ملی کشتی می‌تواند آینده خوبی را برای این تیم بسازد. پژمان درستکار و همکارانش حالا دو تیم خوب را در اختیار دارند که در رقابت‌های آینده می‌تواند بهتر عمل کند. قطعا با اضافه‌شدن تک‌ستاره‌های کشتی مثل حسن یزدانی و… تیم ایران می‌تواند در تورنمنت‌های بعدی بار دیگر عناوین قهرمانی پرتعدادی را به دست بیاورد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.