کشف ستاره ها از دل مناطق محروم

فرزاد مجیدی کار شناسایی و استعدادیابی فوتبالیست‌های هلال در مناطق مختلف کشور را عهده‌دار شده است

گستره دامنه فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر هم زیاد است هم شنیدنی. از فعالیت‌های داوطلبانه و انساندوستانه‌ای که در مسیر کمک به کاهش آلام‌بشری صورت می‌گیرد تا فعالیت‌های اجتماعی و حتی ورزشی. شاید باورتان نشود اما در چند دهه عضو‌گیری جمعیت هلال‌احمر از طریق همین فعالیت‌های ورزشی بود. آن‌هم از میان بچه‌های قدونیم‌قدی که تابستان‌ها در دوره‌های اوقات‌فراغت هلال شرکت می‌کردند و بعد‌ها با ادامه همان رشته تبدیل به یکی از ورزشکاران افتخارآفرین ایران‌زمین می‌شدند. درست است که کرونا فعالیت‌های ورزشی جمعیت هلال‌احمر را مانند خیلی از بخش‌های دیگر دچار وقفه کرد اما رئیس جمعیت هلال‌احمر حالا با تمرکز بر احیای این بخش در تلاش است تا دوباره شور و نشاط و سرزندگی را به میان اعضای جمعیت هلال‌احمر بیاورد. در نخستین گام هم احیای مدارس فوتبال جمعیت هلال‌احمر در دستور کار قرار گرفته و قرار است در همه مراکز استانی و شهرستان‌هایی که ظرفیت انجام این ورزش وجود دارد بساط توپ‌وتور بچه‌های هلال هم به پا شود تا استعدادهای فوتبالی ‌آنها شناسایی شود. برای این کار هم فرزاد مجیدی از ورزشکاران داوطلب هلال‌احمری به یاری این جمعیت آمده است.

فاطمه عسگری‌نیا_شهروند آنلاین:هفته گذشته بود که سوت استعدادیابی ورزش جمعیت هلال‌احمر با سفر تیم مربیان و کارشناسان سازمان جوانان جمعیت در استان قم به صدا در آمد. درست است نه تبلیغ گسترده‌ای در این‌باره انجام شده بود نه دعوت خاصی از علاقه‌مندان، اما به‌گفته فرزاد مجیدی، فوتبالیست مشهوری که حالا سکان اداره مدارس فوتبال هلال را به‌دست گرفته استعدادهای درخشان فوتبالی بچه‌های هلال باورکردنی نیست. او که حالا چندماهی است رخت داوطلبی جمعیت هلال‌احمر را به تن کرده، می‌گوید جمعیت هلال‌احمر یکی از مجموعه‌های اجتماعی و عام‌المنفعه است که همواره در مسیر کمک به انسان‌ها تلاش می‌کند و بودن در این مجموعه برای من یک افتخار است. او از وقتی عاشق این جمعیت شد که دید دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر شخصا با وقوع هر حادثه‌ای در محل حاضر‌ می‌شود و از نزدیک بر روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان نظارت می‌کند: «این رفتار رئیس جمعیت، عامل اصلی جذب من به جمعیت هلال‌احمر بود چراکه معتقدم وقتی رئیس یک مجموعه در مسیر شعار آن که همان کاهش آلام‌بشری است، پیشقدم است بنابراین، کار درست انجام می‌شود.»

فرزاد که خودش آموزش فوتبال و افتخارآفرینی در این رشته را با پشت سر گذاشتن سختی‌های فراوان آموخته است، می‌گوید اولویت اصلی من به‌عنوان مربی کشف استعداد در مناطق محروم و نیازمند است. درواقع در تلاشیم با استعدادیابی از میان بچه‌هایی که در این مناطق حضور دارند، یک تیم قوی و بی‌نقص تربیت کنیم: «خوشبختانه هلال‌احمر در همه نواحی کشور از دورافتاده‌ترین تا نزدیک‌ترین مناطق، شعبه و نمایندگی دارد و ما با سفر به همه این مناطق می‌توانیم بچه‌هایی را که در شرایط عادی امکان دسترسی به آموزش‌های فوتبال و استعدادیابی را ندارند، جذب کنیم. خیلی خوشحالم که الان شرایط انجام این کار را دارم و می‌توانم از میان استعدادهای محروم کشور هم ورزشکارانی قَدَر تربیت کنم.»

مجیدی یک شعار دارد و آن احترام به والدین است. شعاری که باید همه شاگردانش آن را سرلوحه کارشان قرار دهند: «تقویت ورزش در جمعیت هلال‌احمر و تقویت روحیه جوانمردی و نوعدوستی به هلال‌احمری‌ها کمک می‌کند تا در مسیر رسالت‌های خود قوی‌تر قدم بردارند.»

این مربی جوان معتقد است جمعیت هلال‌احمر سرمایه عجیب و استعداد‌های بی‌نظیری را در میان داوطلبان نوجوان و جوان خود دارد. استعدادهایی که می‌توانند آینده ورزشی خوبی را در جمعیت هلال‌احمر دنبال کرده و نام این جمعیت را در عرصه‌های ورزشی هم بلند کنند.

برگزاری مسابقات المپیاد ورزشی در هلال

سیدحسین زرگر، معاون امور جوانان هلال‌احمر سمنان هم که مسئولیت دبیرخانه ورزش و سلامت جمعیت هلال‌احمر را عهده‌دار است حالا در کنار فرزاد مجیدی قرار است برای احیای حوزه ورزش و تربیت‌بدنی این جمعیت تلاش کند. او خودش هم به واسطه همین فعالیت‌های ورزشی در دهه 60 وارد جمعیت هلال‌احمر شد و بعد از 15سال کار داوطلبانه در این بخش، استخدام جمعیت شد: «ورزش و تیمداری در جمعیت هلال‌احمر سابقه طولانی دارد و ما جزو دو سه دستگاه اول کشور به لحاظ برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های ورزشی هستیم. برگزاری مسابقات و المپیادهای ورزشی در جمعیت، سابقه طولانی دارد و در تلاشیم تا تمام این فعالیت‌های ورزشی را احیا کنیم.»

به‌گفته راه‌اندازی احیای مدارس فوتبال گام نخست جمعیت هلال‌احمر در از سرگیری فعالیت‌های ورزشی این جمعیت است: «در جمعیت هلال‌احمر هدف ما تیمداری نیست بلکه ما در تلاشیم تا در کنار ورزش و سلامتی، بچه‌ها را به سمت‌وسوی یک زندگی اجتماعی و گروهی هم سوق دهیم.»

او در ادامه تقویت حوزه ورزش در مناطق محروم و استعدادیابی در این مناطق را یکی دیگر از اولویت‌های جمعیت هلال‌احمر برشمرد و گفت با احیای فعالیت‌های ورزشی و سفر کارشناسان به مناطق محروم ما می‌توانیم استعدادهای ناشناخته ورزشی کشور را پیدا کنیم و با هدایت و جذب آنها، هم از این امکان در مسیر فعالیت‌های بشردوستانه کمک بگیریم، هم در مسیر توسعه فعالیت‌های ورزشی. خیلی از این بچه‌ها در شرایط عادی امکان برخورداری از سالن‌های ورزشی و امکانات به‌روز را ندارند اما اگر زیر چتر حمایتی هلال قرار بگیرند، می‌توانند به یکی از چهره‌های شاخص ورزشی کشور تبدیل شوند و آینده خود را تغییر دهند.

او که از داوران بازنشسته لیگ برتر فوتبال و هم‌اکنون مسئولیت هیأت فوتبال استان سمنان را عهده‌دار است امیدها و آرزوهای بسیاری برای حوزه ورزش جمعیت هلال‌احمر دارد و معتقد است لازمه راه‌اندازی مدارس فوتبال، تشکیل تیم فوتبال جمعیت هلال‌احمر است که مقدمات آن فراهم شده و به‌زودی بعد از تشکیل تیم فوتبال هلال‌احمر، مدارس فوتبال هم زیرمجموعه آن شکل خواهند گرفت.

ورزش در هلال‌احمر پیشینه درخشان دارد

غلامعلی قیام جو، معاون منابع انسانی جمعیت هلال‌احمر که حالا مسئول احیای حوزه تربیت بدنی و ورزش جمعیت شده است می‌گوید در گذشته عضو‌گیری جمعیت هلال‌احمر به‌واسطه فعالیت‌های ورزشی افراد در رشته‌های مختلف ورزشی آن انجام می‌شد: «اغلب رشته‌های ورزشی در جمعیت هلال‌احمر فعال بود و همین مسأله عامل جذب خوبی بین نوجوان‌ها و جوان‌ها بود. در واقع جوان‌ها وقتی وارد این رشته‌های ورزشی می‌شدند کم‌کم وارد هلال‌احمر می‌شدند و ما در یک دوره‌ای هم ورزشکار تربیت کرده بودیم، هم امداد. نیروهای جوان و قدری که در هنگام بروز حوادث حسابی به یاری جمعیت می‌شتافتند.»

او امیدوار است با احیای حوزه ورزش و تربیت بدنی دوباره صدای سوت رشته‌های مختلف ورزشی در سالن‌ها و زمین‌های سبز ورزش این جمعیت در اقصی نقاط کشور به صدا درآید: «‌ما در سراسر کشور، هم زیرساخت‌های خوب ورزشی داریم هم استعداد‌های درخشان که اگر شناسایی و هدایت شوند، می‌توانند افتخارات بزرگی را برای جمعیت هلال‌احمر کسب کنند. همانطورکه تیم کشتی در سال 81موفق به کسب عنوان نخست در مسابقات برون‌مرزی شد.»

به‌گفته او خیلی از ورزشکاران قدیمی از همین مدارس فوتبال و رشته‌های ورزشی هلال در نوجوانی شروع کرده‌اند چراکه در گذشته امکانات ورزشی نبود و اغلب کلاس‌های ورزشی در این مجموعه‌ها برگزار می‌شد: «ما می‌خواهیم حالا با احیای این رشته‌های ورزشی و جذب نوجوانان و جوانان دوباره شاهد برگزاری المپیاد‌های ورزشی در هلال باشیم. برای این مهم از رشته فوتبال شروع کرده‌ایم و قرار است طی سفر به تمام استان‌های کشور نسبت به استعدادیابی در مناطق اقدام کنیم.»

او با اشاره به سفر اخیر کادر کارشناسی مدارس فوتبال سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به استان قم و بررسی ظرفیت‌های ورزشی و استعدادهای این استان توسط مربیان می‌گوید: «‌خوشبختانه در استان قم بعد از یک ساعت تمرین نوجوان‌های حاضر در برنامه، رضایت مربیان جلب و این امیدواری ایجاد شد که ما در سراسر کشور می‌توانیم تیمی مستعد و توانمند را تشکیل دهیم.»

به‌گفته او قرار است درصورت تشکیل و انجام تمرینات تابستان امسال، نخستین لیگ فوتبال تیم‌های هلال در کشور برگزار شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.