اجازه باز و بسته‌کردن یک پیچ ‌و مهره جنگنده اف14 را هم نداشتیم

بررسی کارنامه عملکردی جمهوری اسلامی در حوزه امنیتی و دفاعی در گفت‌وگوی «شهروند» با علاءالدین بروجردی

در گذشته‌های نه‌چندان دور، چند کشور به‌اصطلاح ابرقدرت دنیا، بسیاری از کشورها را مستعمره خود کرده بودند و از هر نظر این کشورها زیر یوغ استعمار آنها قرار داشتند. اما امروزه هر کشوری تلاش می‌کند اقداماتی را در راستای حداکثرسازی توان و اقتدار ملی برای استقرار امنیت و حداکثرسازی توان دفاعی خود انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تلاش می‌کند قابلیت‌های ملی، قدرت ملی و اقتدار دفاعی خود را افزایش دهد تا موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی شود. در کشور ما بعد از استقرار جمهوری اسلامی ایران و سقوط رژیم پهلوی تلاشی شبانه‌روزی، اما به قدمت 44سال انجام شده تا ایران دیگر رنگ و لعاب وابستگی به غرب آن هم از حیث امنیتی و دفاعی را به ‌خود نبیند.

 زهرا قاسمی_شهروندآنلاین؛ در آستانه چهل‌وچهارمین پیروزی انقلاب اسلامی گفت‌وگویی با علاءالدین بروجردی در زمینه پیشرفت ایران در حوزه دستیابی به اقتدار دفاعی و امنیتی داشته است. بروجردی که در کارنامه خود سابقه پنج دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه دولت در افغانستان را دارد، معتقد است ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه نظامی، امنیتی و اقتدار دفاعی پیشرفت چشمگیری داشته است و توانسته علاوه بر ساخت موشک‌های پیشرفته و پهپاد در حوزه انرژی هسته‌ای به قدرتی بی‌بدیل در عرصه بین‌المللی تبدیل شود، به‌گونه‌ای که رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدانش جرأت حمله به ایران را به‌ خود نداده‌اند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • وضعیت استقلال ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه بود؟

همه جهان مطلع هستند که به‌دلیل وابستگی رژیم شاه به آمریکا ما عملا یک کشور وابسته غیرمستقل بودیم. با وجود اینکه ایران در دوران پهلوی به‌عنوان ژاندارم منطقه شناخته می‌شد، ولی حتی اجازه باز و بسته‌کردن یک پیچ‌ و مهره جنگنده پرآوازه اف۱۴ آمریکایی را هم به متخصصان ما نمی‌دادند. یعنی عملا تمام کارها در اختیار آمریکایی‌ها بود و آنها بر همه شئونات ما حاکم بودند، به این معنا که هر زمان می‌خواستند توانمندی ما را بگیرند، این امکان را در اختیار داشتند.

  • بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در حوزه مسائل نظامی و دفاعی چه میزان پیشرفت داشته است؟

بعد از وقوع انقلاب اسلامی مسائل دفاعی و امنیتی ما دچار تغییری زیربنایی شد و شرایط از وابستگی کامل، ۱۸۰ درجه تغییر کرد و به استقلالی کامل دست پیدا کردیم. جنگنده اف۱۴ را که امروز در نیروی هوایی داریم و آمریکایی‌ها فکر می‌کردند قطعات آن از آمریکا به ایران قاچاق می‌شود و دستور دادند کل انبارهای قطعات یدکی این جنگنده از بین برود و نابود شود، هنوز در حال فعالیت است و می‌پرد. این امر نشان‌دهنده این است که تمام قطعات مورد نیازمان را در داخل تولید کرده‌ایم.

  • توانایی نظامی ایران از زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تاکنون چقدر تحول داشته است؟

در اوایل انقلاب یک جنگ به ما تحمیل شد. تهران و بسیاری از شهرها به‌خصوص استان‌های ما در مرز عراق مورد حمله موشکی صدام قرار می‌گرفت. اما امروز جزء چند قدرت موشکی برتر دنیا هستیم، آن هم موشک‌های با برد بلند و نقطه‌زن که این فناوری را فقط چند کشور دارند.

  • توان مقابله ایران با سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای دشمن را چقدر ارزیابی می‌کنید؟

در بعد مسائل امنیتی در آن مقطع تمام سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اقماری آمریکا اعم از خود آمریکا تا رژیم صهیونیستی، ترکیه و خیلی از کشورها مثل عربستان همکاری نزدیکی با آمریکا داشتند و از آن زمان و هم‌اکنون هم در نقطه مقابل ما قرار دارند، ولی جمهوری اسلامی یک تنه در برابر تمام آنها ایستاده و کاملا مسلط به سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی است.

  • آیا هم‌پیمانان ایران توان مقابله با دسیسه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را دارند؟

هم‌اکنون و بعد از گذشت 43سال ما دفاع از سرزمین‌هایمان را صدها کیلومتر خارج از مرزهایمان تعریف کرده‌ایم و در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی که با آمریکا دشمن اصلی ایران است، هم‌‌پیمانانی همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی را در اختیار داریم که اینها عملا در خط مقدم جبهه مقابله با رژیم صهیونیستی قرار دارند.

  • خط دفاعی ایران به حدی قدرتمند شده تا جلوی حملات سایر کشورها را بگیرد؟

این توانمندی را این کشورها از جمهوری اسلامی ایران به‌دست آورده‌اند. این مسأله به این معناست که ما در اقدامی هوشمندانه خط دفاعی‌مان را در صدها کیلومتر خارج از مرزهای کشورمان مستقر کرده‌ایم و به همین دلیل هم رژیم صهیونیستی به‌رغم اینکه تاسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را از بین برد و لیبی هم تسلیم شد، اعلام کرد که آنها را بمباران نکنند و تاسیسات هسته‌ای‌اش را از کشور خارج کرد.

  • آیا رژیم صهیونیستی توان مقابله و ورود به جنگ با ایران را دارد؟

رژیم صهیونیستی جرأت مقابله و حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را پیدا نکرده و نخواهد کرد، زیرا به‌خوبی می‌داند که توانمندی‌های تسهیلاتی و نظامی ایران چقدر است و بلافاصله با عکس‌العمل سریع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و می‌داند که چه بر سر رژیم صهیونیستی خواهد آمد. ما در عرصه نظامی، دفاعی و امنیتی امروز در جایگاه بسیار خوبی هستیم و به لطف الهی امنیت پایدار داریم.

  • علت عدم‌تصرف ذره‌ای از خاک ایران بعد از انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی چیست؟

ما در تمام جنگ‌های دوره رژیم پهلوی و در دوران قاجار تمامیت ارضی‌مان مورد تعرض قرار گرفت، حتی یک استان ما به کشورهای دیگر هدیه داده و در رفراندومی بی‌ارزش بحرین از ایران جدا شد، ولی به‌رغم اینکه جنگ تحمیلی، جنگ عراق علیه ایران نبود، بلکه جنگ رژیم صهیونیستی، آمریکا و فرانسه علیه ایران بود و تمام کشورهای غربی علیه ایران بسیج شده بودند. تمام هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا به لحاظ تسهیلاتی و مالی علیه ایران در کنار هم بسیج شده بودند، ولی نتوانستند حتی یک وجب از خاک کشورمان را به فضل الهی و جانفشانی ده‌ها هزار رزمنده بگیرند و این یک سند افتخار جاودانه برای جمهوری اسلامی ایران است.

  • توان ایستادگی ایران در برابر دشمنان در صورت بروز جنگ را تا چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

ما به کشورهای دیگر ممکن است برای دفاع از خودشان کمک کنیم، ولی نیاز به کمک کشورهای دیگر نداریم. جمهوری اسلامی هم به لحاظ کمی و هم کیفی از سطح بسیار بالا و مطلوب تسلیحاتی برخوردار است. با وجود اینکه بودجه نظامی ما با کشورهای منطقه که جمعیت بسیار کمتری نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند، قابل مقایسه نیست، ولی این توانمندی به فضل الهی بسیار بالا و قابل توجه است. یکی از عوامل بازدارنده دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران همین توانمندی است.

  • به‌ نظر شما تاکنون چه میزان از توان نظامی ایران به نمایش گذاشته شده است؟

طبیعتا توانمندی نظامی و تسهیلاتی ایران بیش از آن چیزی است که تاکنون عرضه و به نمایش گذاشته شده است. این امر سیاستی منطقه‌ای است که در بعد نظامی، کشورها معمولا آن را دارند و تمام توان خود را به عرصه نمایش درنمی‌آورند، بنابراین کشورهای دیگر جرأت نمی‌کنند متعرض نظامی به جمهوری اسلامی ایران شوند. در آستانه چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در هوا، دریا و زمین از وضعیت مطلوبی در حوزه نظامی و امنیتی برخوردار هستیم.

  • به ‌نظر شما مهم‌ترین سلاح بازدارنده ایران برای مقابله با دشمان چیست؟

مهم‌ترین سلاح بازدارنده ما موشک و سیستم پهپادی است که در دنیا هم بسیار پرآوازه است و در این مسأله بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

  • توان موشکی ایران تا چه میزان منجر به افزایش اقتدار کشور شده است؟

توان موشکی ایران در این چهار دهه عمر انقلاب اسلامی به حدی پیشرفت کرده که آمریکا برای مواجهه با این توان در چند سال اخیر با نصب سامانه موشکی خود در برخی از کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران عملا تهدید‌کننده امنیت ملی کشورمان شده است. با وجود این، نباید این انتظار را داشته باشد که ما در جهت دفاع از تمامیت ارضی و قدرت بازدارندگی خود توان موشکی‌مان را محدود کنیم. در واقع عصبانی‌بودن آمریکا واقعیت کارنامه 40ساله انقلاب اسلامی است.

  • نمود عینی صدور آرمان‌های انقلاب به کشورهای منطقه را چه می‌دانید؟

استقلال و دستیابی به ظرفیت‌های بالای نظامی، علمی و سیاسی ازجمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است. امروز ایران اسلامی زیر سایه مقام معظم رهبری توانسته ارزش‌های الهی انقلاب را به نقاط مختلف جهان صادر کند. حضور ایران در کشورهای منطقه ازجمله سوریه، عراق و… نشان از صدور آرمان‌های انقلاب به کشورها دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.