پاتوق عاشقانه دهه هشتادی‌ها/ چهار فصل آشوب/ رژیمی که نظام نشد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بازخوردهای اقدام تاریخی رهبر انقلاب در اعلام موافقت با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی‌بر عفو گسترده و تخفیف مجازات تعداد قابل‌توجهی از محکومان و حتی متهمان بازداشتی طی ناآرامی‌های سه ماه پاییز در شهرهای کشور ، وجود 11 هزار ساختمان «پرخطر» در تهران ، جزئیات ۳گام ایران در بهره‌وری صنعت هسته‌ای ، چراغ سبز به اصلاح آیین نامه مولدسازی، مواضع اسرائیل و کشورهای اروپایی در قبال ایران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز زمين لرزه بامداد دوشنبه جنوب ترکيه و شمال سوريه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بازخوردهای اقدام تاریخی رهبر انقلاب در اعلام موافقت با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی‌بر عفو گسترده و تخفیف مجازات تعداد قابل‌توجهی از محکومان و حتی متهمان بازداشتی طی ناآرامی‌های سه ماه پاییز در شهرهای کشور ، وجود 11 هزار ساختمان «پرخطر» در تهران ، جزئیات ۳گام ایران در بهره‌وری صنعت هسته‌ای ، چراغ سبز به اصلاح آیین نامه مولدسازی، مواضع اسرائیل و کشورهای اروپایی در قبال ایران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

11 هزار غول پرخطر در تهران

روزنامه اعتماد:روزي كه از ميان 129 ساختمان «بسيار پرخطر»  و 11 هزار ساختمان «پرخطر» بنرهاي زرد اخطار آتش‌نشاني را روي ديوار بعضي ساختمان‌ها چسباندند، محمد كنار برج بهاران ايستاده بود و مي‌ديد كه مردم با تعجب روي نوشته را مي‌خوانند و به نشانه ترس عقب مي‌روند. همان يكي، دو روزي كه بنر آنجا بود، رفت و آمد از محدوده پاساژ كم شده بود ولي پس از خوابيدن سر و صداي متروپل دوباره همه‌چيز عادي شد، هيچ‌وقت هم معلوم نشد چه كسي بنر را برداشت: «شهرداري دوباره بنر را نصب كرد ولي چند روز كه گذشت دوباره برداشته شد.» برج 13 طبقه صادقيه در مكان پرترددي واقع شده و واحدهاي آن، اداري و تجاري است؛ مشاور املاك و نمايندگي بيمه، باشگاه بدنسازي، كافه و دفاتر كاري. عليرضا مالك يكي از واحدها البته معتقد است كه ساختمان به لحاظ سازه ايمن است: «الان مسائل مرتبط با آتش‌نشاني مثل پله فرار، آسانسور يا سيم‌هاي برق مشكل دارد و برخي اين چند ماه اصلاح شده.» آنچه بيشتر از همه او را مشتاق صحبت مي‌كند، گلايه از مسوولاني است كه به اين دليل سند صاحبان واحدها را نمي‌دهند. آن‌طور كه مي‌گويد در گذشته ساختمان مسكوني بوده و بعد به اجبار تجاري شده. حالا هم براي دريافت جواز ساختمان، مالك نيازمند تاييديه ايمني آتش‌نشاني است و مالكان اين ساختمان به دليل مسائل مالي نتوانسته‌اند مسائل مرتبط با ايمني را حل كنند و معتقدند شهرداري بايد براي دريافت تسهيلات مرتبط با ايمن‌سازي به آنها كمك كند. «براي تاييديه آتش‌نشاني رفتيم، گفتند بايد تمام واحدها با هم اقدام كنند، سندها را نمي‌دهند چون كل اين برج 100 واحدي پايان كار ندارد. پايان كار نمي‌دهند، چون تاييديه آتش‌نشاني ندارد و براي دريافت تاييديه و رفع نواقص تمام واحدها بايد هزينه بدهند ولي بعضي توان پرداخت سهم خود را ندارند.» در پاگرد هر طبقه، كپسول‌هاي آتش‌نشاني نصب شده و پوشش‌هاي آتش‌زاي راه‌پله‌ها را هم در اين مدت سنگ كرده‌اند ولي آن‌طور كه عليرضا تخمين مي‌زند براي انجام بقيه اقدامات مرتبط حدود 9 ميليارد پول لازم است. در همين مدت آسانسور را تعمير كرده‌اند، كابل‌هاي برق را داخل محافظ گذاشته‌اند و سيستم‌هاي تلفن رفع اشكال شده ولي يكي از مالكان طبقه پايين كه تمام كابل‌ها جلوي واحدش است مي‌گويد؛ اينجا به قدري گرم مي‌شود كه هر لحظه احتمال آتش‌سوزي وجود دارد. «هرازگاهي تذكر مي‌دهند اما چون اتفاقي نيفتاده، كسي اهميتي نمي‌دهد. يك‌ بار نيوجرسي جلوي ساختمان گذاشتند؛ همه از كنار نيوجرسي مي‌گذشتند و به داخل پاساژ مي‌رفتند. آسانسور هم كه درست شده ولي باز پيش مي‌آيد كه آدم‌ها داخل آن گير كنند.» اسماعيل چند ماه پيش زمان اجاره مغازه شنيده كه ساختمان ناايمن است منتها مجبور بوده بالاخره براي كار، جايي را اجاره كند و حالا شبي نيست كه به ماندن در زير آوار فكر نكند. احمد هم يكي از بي‌خيال‌هاست كه با دست به ستون‌هاي ساختمان مي‌كوبد و از نظرش توپ تكان‌شان نمي‌دهد.

 

موساد اتاق عملیات خود را از اقلیم کردستان عراق مدیریت می‌کند

روزنامه جمهوری اسلامی:یک کارشناس سوری فاش کرد رژیم صهیونیستی ائتلاف خود با اقلیم کردستان عراق را در راستای اهداف و طرح‌هایش در منطقه تقویت کرده است.سعید فارس السعید کارشناس مسائل امنیت اجتماعی و ملی سوریه در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی ائتلاف خود با اقلیم کردستان عراق را برای اهداف و طرح‌هایش در منطقه تقویت کرده، گفت که اقلیم کردستان عراق به اتاق عملیات سرویس‌های اطلاعات صهیونیستی- آمریکایی جهت استفاده از کُردهای منطقه در راستای اهداف و طرح‌ها در منطقه تبدیل شده است.این کارشناس سوری گفت: رژیم صهیونیستی به استفاده خود از کُردها و تحریک آنها به جنگ داخلی ادامه می‌دهد و با هماهنگی مستقیم میان جنبش‌ها و احزاب کُرد منطقه با سرویس‌های اطلاعاتی غربی، اسرائیلی و آمریکایی، آنها را به ابزاری برای توطئه تبدیل کرده است.

 

جزئیات ۳گام ایران در بهره‌وری صنعت هسته‌ای

روزنامه جام‌جم :استفاده از فناوری هسته‌ای و روش‌های پرتودهی با اهداف ارتقای کیفیت محصولات و توسعه فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های خوبی در کشور همراه بوده، به‌نحوی که در ابتدای سال شاهد رونمایی از محصولات فناورانه‌ در حوزه تشخیص پزشکی، کشاورزی و تأمین مواد غذایی و تجهیزات پزشکی بودیم. توسعه کاربردهای عمومی فناوری هسته‌ای در کشور نه‌تنها در جهت اطمینان‌بخشی بین‌المللی از اهداف صلح‌آمیز کشور مؤثر خواهد بود بلکه با ارائه مزایای متعدد و ارتقای کیفیت زندگی بر مبنای دانش روز دنیا، می‌تواند علت تأکید بر مطالبه به‌حق کشور برای توسعه این فناوری را برای عموم جامعه شفاف و ملموس کند. ۱۶بهمن با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از سه محصول جدید در مجتمع «پرتوفرآیند ایران مرکزی» در استان یزد رونمایی شد. در گفت‌وگو با مهندس محمد اسلامی، جزئیات این محصولات جدید و کاربردهای آنها را جویا شده‌ایم.محققان مجتمع پرتو فرآیند ایران مرکزی با بررسی نیازهای کشور و شناسایی محصولاتی که ظرفیت تولیدشان از مسیر فرآیندهای هسته‌ای در کشور وجود دارد، موفق به تولید سه محصول جدید شده‌اند. دکتر اسلامی درخصوص اهمیت این محصولات به جام‌جم می‌گوید: «هر سه این محصولات به صورت نیازمحور شناسایی شد؛ یعنی محصولاتی بودند که از مسیر واردات تأمین می‌شدند و به دلیل مشکلات واردات تأمین آنها با مشکلاتی روبه‌رو شده بود. دانش فنی هر سه محصول در سال جاری به دست آمده است و همگی  پیش از این در کشور امکان تولید نداشتند.»

 

خروج سیاست از زیرزمین؛ مکمل عفو بزرگ

روزنامه فرهیختگان:بعد از اقدام تاریخی رهبر انقلاب در اعلام موافقت با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی‌بر عفو گسترده و تخفیف مجازات تعداد قابل‌توجهی از محکومان و حتی متهمان بازداشتی طی ناآرامی‌های سه ماه پاییز در شهرهای کشور شاهد بازخوردهای مثبت پرتعدادی از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی از طیف‌ها و جریانات سیاسی مختلف بودیم. بازخوردهایی که محور قریب به اتفاق آنها، دغدغه‌هایی از جنس چهارچوب‌های بازسازی سرمایه اجتماعی نظام و همفکری درباره راه‌های ترمیم شکاف‌های به‌وجود‌آمده میان حاکمیت و بخش‌هایی از جامعه طی چند سال اخیر بود. البته طبق اعلام مسئولان قوه‌قضائیه دامنه این عفو گسترده، علاوه‌بر محکومان و متهمان بازداشت‌شده در التهابات اخیر، «محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح» را هم شامل می‌شود. روز گذشته، به‌طور مفصل به جزئیات، شاخص‌ترین ویژگی‌ها و استثنائات این اقدام تاریخی پرداختیم و از پیام‌های این عفو گسترده برای افکار عمومی «ایران پسا پاییز 1401» نوشتیم. در گزارش دیروز بعد از اشاره به ابعاد سیاسی و اجتماعی تعیین‌کننده‌ این اقدام مهم، از لزوم تسری پیدا کردن این مواجهه مدبرانه و منطقی با جامعه متکثر ایرانی، به سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور گفتیم. با این عبارات که «تسری پیدا کردن [این جنس مواجهه‌های منطقی] به سیاستگذاری‌های پساپاییز 1401 سایر دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قانونگذار کشور، به‌طور طبیعی سرعت‌بخش رویکردهای اصلاح‌‌گرایانه شکل گرفته در کشور خواهد بود.»علاوه‌بر این موارد که شاید در مواجهه اول اهمیت‌شان بدیهی به‌نظر برسد، می‌توان گفت اگر تا پیش از فرمان اخیر رهبری مبنی‌بر عفو گسترده بازداشت‌شدگان التهابات داخلی طی سه ماهه پاییز در فضای عمومی کشور حرف‌های زیادی درباره لزوم تفکیک قائل شدن میان اغتشاش و اعتراض صرفا بیان می‌شد، تصمیم اخیر، این پیام را برای جامعه داشت که حاکمیت در عمل هم به این تفکیک میان اغتشاش و اعتراض باور دارد و متناسب با آن تصمیم‌گیری می‌کند.

 

پاتوق عاشقانه دهه هشتادی‌ها

روزنامه همشهری:کلیشه‌ای وجود دارد که غالبا نوجوانان و نسل‌های جدیدتر را، کمی‌ دورتر از معنویات قلمداد می‌کند. آیا چنین است؟ اگر چنین است پس حجم بالای حضور دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در مراسم‌ عبادی و مناسک دینی و شبیه آن را چطور باید تفسیر کنیم؟ الان همین ایام اعتکاف؛ نگاه کنید که چقدر از نوجوانان حضور دارند و چقدر هم در صف بوده‌اند و نوبت به آنها نرسیده است. اینها برای چه آمده‌اند؟ مگر کلیشه‌ها نمی‌گویند که نباید از معنویت، دین، خدا و… کمی دور باشند؟ چنین واقعیت‌هایی به ما می‌گوید و اثبات می‌کند که باید کمی معادلات خودمان را در مورد نسل‌های جدیدتر عوض کنیم. حتی یک گام پیش‌تر بگذاریم و این نسل‌ها را نسبت به مفاهیم و باورهای معنوی و دینی عمیق‌تر و جدی‌تر بدانیم. اگر باز هم شک دارید، نیم‌نگاهی به این گزارش میدانی از اعتکاف امسال بیندازید؛ شاید فرصتی باشد برای شکستن کلیشه‌های رایج درباره دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها، نسلی که خدا و دین را، عمیق‌تر و جدی‌تر از پدران و مادران و پدربزرگان و مادربزرگان خود می‌توانند درک کرده و باور داشته باشند.حال همه خوب است…قدم گذاشتن در حرمش دل را روانه بقیع می‌کند. آستان مقدس امامزاده قاسم(ع) تجریش را می‌گویم. همان‌جایی که می‌گویند خانه یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است. صحن امامزاده معمولاً در ساعت‌های اول روز خلوت است. اما انگار امروز شور خاصی دارد. شلوغی‌اش از مهمانان نوجوانی است که از 2روز پیش در آستان معتکف شده‌اند. تعدادشان زیاد است. وقت می‌گیرد شمردنشان. اما اینطور که حجت‌الاسلام محمد رستمی، مدیر آستان می‌گوید، 300نفری می‌شوند. پرهیاهو هستند و پر از انرژی. اول صبح حاج‌آقا رستمی تشویق کرده تا کمی ورزش کنند. دوست دارد مراسم اعتکاف برایشان لذتبخش باشد. خودش میکروفن به‌دست گرفته و با کلام شعر از بچه‌ها می‌خواهد تحرک کنند. یکی‌شان به‌عنوان میاندار وسط می‌ایستد و بالا و پایین می‌پرد. آن دیگری هم طوماری از کاغذ را که لوله کرده، به جای میل زورخانه استفاده می‌کند. جنب و جوش بچه‌ها بیشتر به بازی و تفریح شبیه است تا ورزش. اما حال همه‌شان خوب است. خنده از روی لب‌هایشان محو نمی‌شود.

 

چراغ سبز به اصلاح آیین نامه مولدسازی

روزنامه خراسان:در حالی که انتقادها به مصوبه مولد سازی دارایی های مازاد دولت بالا گرفته، روز گذشته مجلس در نشست غیر علنی به بررسی این موضوع پرداخت و یک نماینده از اصلاح آیین نامه این مصوبه در جلسات آینده شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا خبرداد.همزمان با بالاگرفتن انتقادات از مصوبه مولدسازی دارایی های دولت، مجلس دیروز پیش از آغاز جلسه علنی خود، جلسه غیرعلنی درخصوص این مصوبه برگزار کرد. اظهارات برخی نمایندگان از این نشست حاکی از آن است که رئیس مجلس از لزوم اصلاحات لازم در آیین نامه مولدسازی توسط شورای سران قوا برای اطمینان بخشی از چگونگی اجرای درست آن، اعمال نظارت هایی بر هیئت 7 نفره و نیز برگزاری جلسه علنی مجلس درخصوص این مصوبه خبر داده است.به گزارش خراسان، پس از انتشار خبر مصوبه مولدسازی دارایی های دولت که در آن به مدت دو سال اختیارات ویژه ای به یک هیئت 7 نفره با مصونیت قضایی برای تعیین تکلیف دارایی های مازاد دولت داده شده است، این مصوبه با انتقادهای فراوانی روبه رو شد. در این حال، هر چند توضیحاتی از سوی مسئولان دولت برای این موارد مطرح شده اما این توضیحات باز هم نتوانست پاسخی به افکار عمومی باشد. در ادامه، نامه تند و انتقادی احمد توکلی به سران قوا منتشر شد که در آن، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دیده بان شفافیت و عدالت، مصوبه مذکور را نوعی کاپیتولاسیون دانست که برای مدیران سیاسی دارای امضای طلایی مصونیتی ایجاد می کند که حتی برای رهبری و مسئولان رده بالای نظام نیز چنین مصونیتی پیش بینی نشده است.

 

زلزله ویـــرانگر در ترکیه و سوریه

روزنامه آرمان ملي: زمين لرزه بزرگي بامداد دوشنبه جنوب ترکيه و شمال سوريه را لرزاند که براساس آخرين آمار) تا لحظه انتشار اين گزارش)، شمار جانباختگان اين زمين لرزه در ترکيه به 1498 نفر و در سوريه به 783 نفر و شمار زخمي‌ها در سوريه به 1042 و در ترکيه به 5383 نفر رسيده است. اين زمين لرزه 7.8 ريشتري در ساعت 4 و 17 دقيقه بامداد دوشنبه، 17 بهمن‌ماه در مرز ترکيه و سوريه رخ داده و کانون آن استان «قهرمان‌ماراش» در ترکيه بوده است. مرکز اين زمين لرزه در شهر «پازارجيک» در استان قهرمان‌مرعش و در عمق 24.1 زمين بوده و براساس گزارش‌ها، 5 پس‌لرزه قوي نيز پس از آن به وقوع پيوسته است.11 دقيقه بعداز اين زلزله، پس‌لرزه‌هاي قوي در مرکز ترکيه حس شده، از جمله زلزله ديگري به بزرگي 6.7 اين منطقه را لرزانده است. شهروندان مناطق هم‌مرز با ترکيه از جمله عراق، لبنان و سوريه نيز اين زلزله را حس کرده‌اند. گزارش‌ها همچنين حاکيست در بيروت عده‌اي از مردم به‌دليل نگراني از زلزله به خيابان‌ها آمده‌اند. به گزارش اسکاي‌نيوز، ساختمان‌هاي بسياري ويران شده‌اند و عده زيادي زيرآوار مانده‌اند. وزير کشور ترکيه گفته است دستکم 10 شهر از جمله عثمانيه، آدانا و دياربکر براثر زلزله آسيب ديده‌اند. ترکيه روي يکي از مناطق زلزله‌خيز جهان واقع شده است. به گزارش «بي‌بي‌سي»، در سال 1999 بيش از 17 هزار نفر در پي زلزله‌اي شديد در شمال غرب ترکيه جانباختند.

 

 تقسیم  کار  اروپایی

روزنامه شرق: بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه اذعان کرد که مواضع اسرائیل و کشورهای اروپایی در قبال ایران یکی نیستند. به گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، نخست‌وزیر اسرائیل که به‌تازگی در سفر به فرانسه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، درباره ایران و برنامه هسته‌ای آن رایزنی کرد، یکشنبه این هفته در جلسه کابینه‌اش گفت که اروپا در زمینه مبارزه با دستیابی ایران به یک سلاح اتمی، همسوتر شده است. نتانیاهو با اشاره به سفرش به فرانسه گفت: «باید بگویم که در کانون گفت‌وگوی ما هدف مبارزه با تلاش‌های ایران برای رسیدن به یک سلاح اتمی و زرادخانه‌ای اتمی قرار داشت». او با گفتن اینکه مواضع تل‌آویو و پاریس در قبال ایران، امروز همسوتر شده است، ادعا کرد که این به طور کلی، درباره اروپا هم صدق می‌کند. البته نتانیاهو افزود که هنوز موضع‌مان یکی نیست. این اعتراف بنیامین نتانیاهو مؤیدی بر این است که اساسا اروپایی‌ها و حتی ایالات متحده آمریکا به‌هیچ‌عنوان تمایلی ندارند که اهداف و برنامه‌های اسرائیل و به‌خصوص نخست‌وزیر جدید را در قبال ایران، پرونده فعالیت‌های هسته‌ای و حتی موضوع قراردادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا را اجرا کنند. در همین زمینه جوزپ بورل در گفت‌وگو با columnadigita خاطر‌نشان کرد که برجام هنوز نمرده است. البته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که اکنون نیز ایران وارد شرایطی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند. بورل با تکرار ادعاهای ساختگی غرب مبنی بر سرکوب معترضان در ایران و همچنین ادعای بی‌اساس کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین مدعی شد که اینها دلایلی است که احیای توافق هسته‌ای با ایران را سخت‌تر می‌کند. او در پاسخ به این سؤال که آیا برجام کاملا متوقف شده است؟ تأکید کرد: «متوقف شده؛ اما نمرده است». بورل با تأکید مجدد بر این نکته که برجام نمرده است، عنوان کرد که «این بستگی به من (بورل) دارد که تلاش کنم آن را زنده نگه دارم. این را می‌دانم و هر روز با خود این موضوع را تکرار می‌کنم که اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، کار را بسیار دشوارتر کرده است».‌در سوی دیگر هم برخی منابع مطلع در دولت انگلیس گفته‌اند که لندن برنامه‌اش برای قرار‌دادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان‌های تروریستی‌ را به بعد موکول کرده است. روزنامه تایمز در گزارشی اعلام کرد که انگلیس برنامه‌اش برای قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی‌ این کشور را به دلیل نگرانی از تأثیری که چنین اقدامی ممکن است روی کانال‌های دیپلماتیک لندن و تهران بگذارد، به بعد موکول‌ کرده است.

 

چهار فصل آشوب

روزنامه ایران: همزمان با برگزاری مراسم اربعین حسینی در هفته آخر شهریورماه سال جاری، اعلام خبر فوت خانم جوانی به نام مهسا امینی در تهران تبدیل به خبر اول رسانه‌های ایران و جهان شد و تمام حوادث و رویدادها حتی خبر مرگ ملکه انگلیس را تحت‌الشعاع خود قرار داد. بلافاصله پس از انتشار این خبر، موج عملیات روانی رسانه‌های ضدایرانی فارسی زبان و غیرفارسی زبان به راه افتاد که در آن، پلیس امنیت اخلاقی پایتخت را مسئول کشته شدن خانم امینی معرفی کردند! آنچه به آغاز این جنگ روانی دامن زد چند اقدام مشکوک بود؛ ازجمله انتشار تصویر خانم مهسا روی تخت بیمارستان توسط نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق که بعدها مشخص شد این فرد از اعضای آموزش‌دیده و مرتبط با سرویس‌های بیگانه بود. در کنار آن باید به مصاحبه‌های متعدد و متناقض اطرافیان مرحومه امینی اشاره کرد که روند عملیات رسانه‌ای جریان‌های معاند را شدت بخشید و القای انگاره کاذب «قتل سیستماتیک» را تسهیل کرد. هسته‌های اولیه اعتراضی در همان ساعات نخستین در اطراف بیمارستان و سایر نقاط شکل گرفت و رفته رفته بر جمعیت حاضر افزوده و طبیعتاً فضای حاکم بر تجمعات نیز دستخوش تحول شده و فضا برای سر دادن شعارهای ساختارشکن و اقدامات رادیکال فراهم شد. از این نقطه بود که عملیات میدانی با پشتیبانی بی‌سابقه‌ترین عملیات روانی علیه انقلاب اسلامی کلید خورد. نکته مقدماتی دیگر اینکه آشوب اخیر از جهات متعددی با ادوار گذشته متفاوت بود و طبیعتاً، ساختار تحلیل آن نیز باید متمایز از دوره‌های گذشته باشد؛ حداقل به پنج وجه تمایز بنیادی می‌توان اشاره کرد؛ مثلاً هم از حیث بستر بازنمایی، هم از لحاظ تغییر دینامیسم جبهه براندازان و وزن‌کشی اپوزیسیون، هم از لحاظ زمانبندی و برنامه‌ریزی، هم از جهت پیامدهای فرهنگی و اقتصادی و هم از جهت شیوه‌های ایجاد و استمرار آشوب و خشونت این اغتشاش با ادوار قبل متفاوت بود. بنابراین با منطق تحلیل سنتی نمی‌توان پیچیدگی‌ها و تمایزات کلی و جزیی این اغتشاشات را ملاحظه کرد؛ ضمن اینکه آشوب اخیر را باید به عنوان یک جنگ ترکیبی تلقی کرد که از این حیث نیز ضروری است برای درک و تبیین وجوه اغتشاشات اخیر، از ساختار فهم و تحلیل سنتی عبور کرد.

 

رژیمی که نظام نشد

روزنامه کیهان:در بین انقلابات مختلفی که در سده‌های اخیر اتفاق افتاده بدون شک انقلاب اسلامی ایران متمایز و مشخص از سایرین است. این ادعایی بی‌اساس و فقط به‌خاطر دوست داشتن نیست. واقعیتی است که به آن خواهم پرداخت و آنگاه است که به این واقعیت دوم هم خواهیم رسید که انقلاب اسلامی که از ایران شروع شد و پی‌درپی در حال تکثیر و تولیدمثل است، به‌واقع دوست‌داشتنی و از جمله پدیده‌هایی است که شناخت بیشتر آن برای مؤمنین و مستضعفین، محبت بیشتر و برای دشمنانش، بغض و غضب می‌افزاید. واقعیت دشمنی طاغیان و یاغیان و ناپاکان با انقلاب اسلامی، که با آن مواجهیم و با آنها توان خود افزوده‌ایم از همین حقیقت سرچشمه می‌گیرد که پاکی، همیشه دشمنانی ناپاک دارد. شروع انقلاب اسلامی را نمی‌شود از اسفند41 یا خرداد 42 دانست. همان‌گونه که دشمنی دشمنان با ایران را نمی‌توان از سال57 دانست. با وجود استنادات تاریخی، هرگز نمی‌توان شروع انقلاب اسلامی را در دهه چهل دانست. امام راحل، رهبری انقلاب اسلامی را زمانی به دست گرفت که زعمای قبلی شیعه، خشت و ستون‌های تمدن نوین را فراهم کرده و معماری را به خمینی کبیر سپرده بودند. بی‌راه نیست اگر گفته شود پس از شهادت سیدالشهداء، شیوه مبارزه ائمه بر تربیت مؤمنینی متمرکز شد که بتوانند خود، ضمن تشخیص دقیق تکالیف، به‌موقع اقدام مورد نیاز را انجام داده و خود را چنان قوی کنند که منتظر دیگران نمانند. و این تربیت توسط نائبان و عالمان تا عصر معاصر ادامه یافت و بیرق مبارزه به امام راحل رسید و او پس از استخراج از منابع و طراحی و تدوین نظریه ولایت فقیه به احداث و اثبات آن همت گمارد.

 

کاپیتان امید

روزنامه وطن امروز: «به من میگن عیسی، هر کاری بخوام می‌کنم»؛ وقتی این جمله را بشنویم یا بخوانیم، شاید نخستین انگاره‌ای که به ذهن‌مان خطور کند این باشد که از زبان یک لات بیان شده یا خلافکاری که دیگر در ذهنش بالاتر از سیاهی رنگی نیست اما باید بگوییم این خلاصه روایت زندگی پسر‌بچه‌ای است به نام «عیسی»؛ پسری که اگرچه درگیر بیماری سخت و صعب‌العلاجی همچون «سرطان» است ولی روحیه امیدوارانه و حتی مغرورانه او در برابر دیوی همچون سرطان از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتش است. نه به امید واهی!عیسای قصه «کاپیتان» نه تنها شاد و امیدوار است، بلکه به دیگران نیز انرژی و روحیه می‌دهد و شاید بتوان گفت همین مسأله می‌تواند بیننده افسرده و ناامید از سینما را ترغیب به دیدن این فیلم کند. «امید» واژه‌ای است که در دقیقه به دقیقه این فیلم آن را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنیم؛ «کاپیتان» امید واهی نمی‌دهد، بلکه هنرمندانه روزنه امید را نشان می‌دهد.باید گفت عیسای «کاپیتان» به مرور چنان در دل بیننده لانه می‌کند که مخاطب نمی‌داند برای تلخی اصل داستان اشک بریزد یا اینکه به لودگی و شیطنت این پسرک بخندد. قاب‌بندی‌های حرفه‌ای، نورپردازی متناسب با لوکیشن غم‌انگیز بیمارستان که در کمال تعجب چشم‌نواز از کار درآمده و برای مخاطب جذاب است، طراحی صحنه خوب و شکفتن رنگ‌های شاد در میان غم و اندوهی که پس‌زمینه فیلم است، تلخی اثر را کم می‌کند و خروجی قابل قبولی می‌سازد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.