موج بی‌سابقه آزادی زندانیان سیاسی/ دورهمی شکست خوردگان/ «تاج» وعده‌ها

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي آغاز کاهش قیمت ۳۴ قلم کالاهای اساسی با دستور رئیس‌جمهور ، زخم کهنه تخریب بافت‌های تاریخی در کشور ، انبوه معترضان فرانسوی در شهرهای مختلف سراسر این کشور ، کنفرانس «آینده جنبش دموکراسی برای ایران»،  تقويت فعاليت سامانه بارشي تا پايان روز (سه‌شنبه) در اغلب مناطق کشور، آمار تعداد داوطلبان و رفتار آنها پس از اعلام نتایج کنکور و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سفر استراتژیک رئیسی به چین در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي آغاز کاهش قیمت ۳۴ قلم کالاهای اساسی با دستور رئیس‌جمهور ، زخم کهنه تخریب بافت‌های تاریخی در کشور ، انبوه معترضان فرانسوی در شهرهای مختلف سراسر این کشور ، کنفرانس «آینده جنبش دموکراسی برای ایران»،  تقويت فعاليت سامانه بارشي تا پايان روز (سه‌شنبه) در اغلب مناطق کشور، آمار تعداد داوطلبان و رفتار آنها پس از اعلام نتایج کنکور و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

موج بی‌سابقه آزادی زندانیان سیاسی

روزنامه اعتماد:پس از اعلام موافقت مقام معظم رهبري با عفو و تخفيف مجازات جمع قابل توجهي از متهمان و محكومان حوادث اخير و همچنين محكومان دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب و سازمان قضايي نيروهاي مسلح، روند آزادي‌هاي ناشي از اين موافقت آغاز شده است. به گفته مدير زندان تهران بزرگ، تا 22 بهمن تعداد 395 نفر از متهمان و محكومين واجد شرايط عفو گسترده رهبري آزاد شده و تعدادي از تقاضاهاي مددجويان هم در مراجع قضايي در دست بررسي است. عفو مذكور، شامل زندانيان غير مرتبط با حوادث اخير هم مي‌شود كه همين باعث گستردگي آزادي‌ها خواهد بود. البته برخي هم مانند فرهاد ميثمي ماه‌هاي پاياني محكوميت‌شان را مي‌گذراندند كه آزاد شدند.به هر شكل اين رخداد، در طول سال‌هاي پس از انقلاب كمتر اتفاق افتاده است و مي‌توان آن را نشانه‌اي براي تغيير فضا دانست. در جدولي كه ذيل اين سطور مي‌آيد، تعدادي از فعالان سياسي و مدني و روزنامه‌نگار و… كه در زندان بوده‌اند و اخيرا آزاد شده‌اند، آمده است. نكته قابل ذكر اينكه اسامي آزادي‌ها احتمالا بيش از اسامي جدول حاضر است اما اسامي همه آنها در دسترس نيست. از برخي آزادشده‌ها نيز عكس و تصويري در منابع خبري موجود نبود اما تلاش شد تا حد امكان اسامي و تصاوير آزادشده‌ها در اين شماره منتشر شود.

 

این برف را سر بازایستادن نیست

روزنامه آرمان ملي: شايد آخرين برف چشمگيري که آن هم تنها يک بار در تهران باريد مربوط به دوره کوتاه شهرداري محمدعلي نجفي باشد. همان موقع او به شهروندان پيشنهاد داد که براي کمک به کارکنان شهرداري و جلوگيري از شکسته شدن درخت‌ها و ممانعت از آسيب‌هاي احتمالي، درخت‌ها را بتکانند. ديگر برف نيامد تا سالي که در آن واقع هستيم؛ زمستان 1401 که علاوه بر بسياري از نقاط کشور، پايتختِ دچار کم آبي شده هم براي چندمين بار شاهد بارش برفي سنگين بود برفي که علي‌رغم دفعات قبل سر ايستادن ندارد و مدام مي‌بارد و مي‌بارد.تهران قفل شد؛ اين تيتر يک اخبار اجتماعي بسياري از رسانه‌هاي کشور در روز گذشته بود که بنا به پيش بيني‌هاي هواشناسي مبني بر ادامه دار بودن بارش برف و نويد سنگين‌تر شدن آن، هنوز هم ادامه دارد. البته بهتر بود اين طور مطرح مي‌شد که تهران دوباره قفل شد چراکه در پي هر بارندگي چه باران و چه برف اولين تصويري که در شهر به وجود مي‌آيد همين قفل شدن شهر است. اما در پي اين قفل شدگي، مسئولان توصيه‌هايي مي‌کنند؛ براي نمونه رئيس مرکز فرماندهي و کنترل هوشمند پليس راهور تهران بزرگ توصيه کرد اگر شهروندان کار ضروري ندارند از منزل خارج نشوند تا تردد در معابر پايتخت امروز به حداقل برسد. سرهنگ محمدرضا خسروجردي با اذعان به اين موضوع که از بامداد روز يکشنبه، شاهد بارش برف در تمامي مناطق پايتخت به‌ويژه در مناطق 1، 2، 3، 4 و 5 بوده‌ايم، از ترافيک سنگين در بزرگراه‌ها خبر داد و توصيه کرد که رانندگان اگر هم از خانه خارج شدند، قبل از حرکت، برف‌پاک‌کن و سيستم گرمايشي خودروي خود را حتماً چک کنند. توصيه براي عدم انجام سفرهاي داخلي، به سفرهاي خارج از شهر هم معطوف شده که البته اين مورد عقلاني‌تر به نظر مي‌رسد. سازمان هواشناسي ضمن پيش بيني وضعيت جوي نارنجي و بيان اينکه با تقويت فعاليت سامانه بارشي تا پايان روز (سه‌شنبه) در اغلب مناطق کشور بارش برف يا باران رخ خواهد داد، نسبت به پرهيز از سفرهاي خارج از شهر توصيه کرده است.

 

دورهمی شکست خوردگان

روزنامه جوان:مطابق این روایت، به دلایل مختلف مردم از انقلاب اسلامی و نیز جمهوری اسلامی روی برگردانده‌اند، و حتی نارضایتی به کف خیابان برای عبور از انقلاب و نظام رسیده و مردم فقط براندازی نظام را می‌خواهند.سوی دیگر، روایت فروکش کردن آشوب‌ها به دلایل مختلف از جمله عدم همراهی مردم با براندازان است. در این روایت، آشوب خیابانی شکست خورده و حالا پس از «مانور قدرت نظام» با عفو گسترده‌ای که شامل بسیاری از محکومان و متهمان آشوب اخیر هم شد، نوبت به «نمایش قدرت مردم» در راهپیمایی ۲۲ بهمن رسید.مدعیان براندازی جمهوری اسلامی، از روز‌های قبل، برنامه یک کنفرانس را برای شب ۲۲ بهمن در دانشگاهی در واشنگتن چیده بودند تا نمایش اتحاد آنان باشد در شب سالروز پیروزی انقلاب اسلامی. اما همان اسم کنفرانس و نفس برگزاری چنین موضوعی در شرایطی که خود پیش از این، به نوعی دیگر وصفش کرده بودند، جالب توجه بود: کنفرانس «آینده جنبش دموکراسی برای ایران». جریانی که قرار بود ظرف چند ماه پیروز شود و کاری کند که جمهوری اسلامی برف امسال را نبیند، حالا در شب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تقریباً همزمان با موعد الله اکبر گفتن هر ساله مردم ایران بر پشت‌بام خانه‌ها، کنفرانسی برای بررسی وضعیت آینده خود برگزار می‌کند. قرار بود آینده جمهوری اسلامی را از بین ببرد و حالا نگران آینده خود شده است! همین نکته، اولین و مهم‌ترین دلیل برای آن است که این نشست را دورهمی شکست خوردگان بنامیم.اولین عکس از کنفرانس مذکور، رضا پهلوی، نازنین بنیادی، مسیح علینژاد و حامد اسماعیلیون را پشت یک میز نشان می‌دهد که قرار است نمایش وحدت براندازان باشد. با این حال تبلیغات پیش از برگزاری کنفرانس، خبر از حضور هشت چهره از لیدر‌های برانداز را می‌داد. قرار بود شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی هم در این نشست حاضر باشند، اما نیامدند و سه تن از آن‌ها به فرستادن پیام ویدئویی بسنده کردند و علی کریمی حتی همان ویدئو را هم نفرستاد.

 

طرح کاهش قیمت ۳۴ قلم کالای اساسی آغاز شد

روزنامه کيهان:  وزیر جهاد کشاورزی از آغاز کاهش قیمت ۳۴ قلم کالاهای اساسی با دستور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: این کالاها به‌مدت سه ماه توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون سود به فروش می‌رسد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد ساداتی‌نژاد همزمان با اجرای «طرح فجر تا فطر» در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در سال جاری که در این ایام تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و به اوج خود می‌رسد با دستور رئیس‌جمهور برای رفاه حال هموطنان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌مدت حدود سه ماه 34 قلم کالای اساسی را با تخفیف و بدون سود به فروش می‌رسانند. وی افزود: کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای 34 قلم کالاهای اساسی را با 10 تا 25 درصد تخفیف اعمال می‌کنند تا بازار در ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان آرامش و ثبات را تجربه کنند.وزیر جهاد کشاورزی با ابراز اینکه «امیدواریم که سایر فروشگاه‌ها نیز در این طرح همراهی داشته باشند» ادامه داد: همراهی خوبی از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور وجود دارد و این طرح در سایر نقاط کشور نیز رواج دارد.

 

دلقک‌بازار

روزنامه وطن امروز: پس از چند ماه اغتشاش، آشوب‌‌آفرینی، تولید خشونت و البته پیش بردن پروژه ناامن‌سازی ایران، جریان ضدایرانی از دستور کار نهایی خود، معرفی رهبران منصوب شده این جریان برای مقابله با مردم ایران رونمایی کرد. جمعه هفته‌ای که گذشت، دانشگاه جورج تاون شهر واشنگتن آمریکا میزبان 8 نفر از فعالان ضدایرانی وابسته به دشمنان مردم ایران بود که تنها قرابت‌شان با ایران، تکلم به زبان فارسی، آن هم به صورت دست و پا شکسته است. دیکتاتورزاده پهلوی، عبدالله مهتدی رئیس گروهک تروریستی کومله، مسیح علینژاد، شیرین عبادی، نازنین بنیادی که کمترین قرابتی با ایران ندارد و حتی قادر به تکلم صحیح به زبان فارسی نیست، حامد اسماعیلیون که در چند ماه اخیر ژست رهبری اپوزیسیون ایران را به خود گرفته، گلشیفته فراهانی و علی کریمی که در ماه‌های گذشته تبدیل به بلندگوی دشمنان مردم ایران شده، از حاضران این نشست ضدایرانی و البته مضحک بودند. این هم از بلاهت و عجز دشمنان مردم ایران است که چنین عتیقه‌هایی را گرد هم آورده و به عنوان رهبران جریان ضدانقلاب معرفی می‌کند.  * سیرک رسوایی نشستی که شامگاه جمعه در دانشگاه جورج تاون برگزار شد، با هدف اتحاد گروه‌های ضدایرانی برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران انجام شد اما بیش از آنکه اتحاد جریان ضدایرانی را نشان دهد، به سیرک رسوایی و بی‌آبرویی این جریان تبدیل شد که در ۳ محور قابل پرداخت است. تمامیت ارضی ایران، کشک جریان ضدایرانی که طی ماه‌های گذشته مردم ایران را به براندازی جمهوری اسلامی فرامی‌خواند و مدعی ایران‌دوستی و وطن‌پرستی بود، حتی در ظاهر و برای فریب مردم نیز روی بدیهی‌ترین مولفه ایران‌دوستی، یعنی حفظ تمامیت ارضی ایران ایستادگی نکرد. اگر چه در طول اغتشاشات اخیر این جریان بارها ثابت کرد هدف اصلی‌اش نه براندازی جمهوری اسلامی که نابودی ایران است اما در نشست اخیر خود در دانشگاه جورج تاون بیگانگی خود با مفاهیم میهن‌پرستی و ایران‌دوستی را با صدای بلند فریاد زد.  در تایید این گزاره می‌توان به حضور عبدالله مهتدی، سرکرده جنایتکار گروه تروریستی کومله در این نشست اشاره کرد. بر کسی پوشیده نیست کومله در طول دهه‌های گذشته همواره خواستار جدایی کردستان از ایران بوده و برای رسیدن به این هدف دست به ترورها و جنایت‌های بی‌شماری ‌زده است.  به گواهی تاریخ، این گروهک تروریستی از فردای پیروزی انقلاب اسلامی، به همراه دیگر گروه‌های تجزیه‌طلب از جمله حزب دموکرات و رزگاری پروژه جدایی کردستان از ایران را کلید زد و با اقدامات جنایت‌آمیز خود در منطقه غرب کشور، سعی در پیشبرد هدف ضدایرانی خود داشت.

 

سفر استراتژیک رئیسی به چین

روزنامه تجارت: در ادامه رویکرد نزدیکی ایران به کشورهای شرقی، رئیس‌جمهور کشورمان طی هفته جاری بنا به دعوت رسمی چینی‌ها، عازم پکن خواهد شد. این سفر با توجه به این‌که می‌تواند دریچه‌ای برای گسترش مناسبات ایران با سازمان شانگهای به طور عام و چین به طور خاص باشد، اهمیتی ویژه دارد.به گزارش تجارت، هوآ چان‌یینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین دیروز (یک‌شنبه) اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران بنا به دعوت همتای چینی خود روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه) به این کشور وارد خواهد شد. وی در ادامه گفت که سفر ابراهیم رئیسی به چین تا روز پنج‌شنبه به طول خواهد انجامید.رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد. رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شرکت خواهد کرد و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی از دیگر برنامه های دکتر رئیسی در پکن خواهد بود. جمعی از وزرا و اعضای کابینه رئیس جمهور را در سفر به این کشور همراهی می کنند. رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

 

کلنگ تخریب بر بافت تاریخی شیراز؟

روزنامه خراسان: از یک‌سو امضای کارزار دوستداران فرهنگ و تاریخ برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز درحال افزایش است و از سوی دیگر، اصل ماجرای تخریب از بیخ و بن تکذیب می‌شود! تفاوتی مانند اختلاف بر سر سفید یا سیاه بودن ماست که به راحتی قابل شفاف‌سازی است، اگر مسئولان اراده  کنند و کار را به دست شایعه و حدس و گمان نسپارند؛به ویژه آن که مطرح شده شورای عالی شهرسازی اختیارات د رخصوص این بافت تاریخی را به استان واگذار کرده است . قصه 57 هکتار بافت تاریخی شیراز یک هفته اخیر، زخم کهنه تخریب بافت‌های تاریخی در کشور دوباره سر باز کرد و این بار فریاد دوستداران شیراز را به گوش همگان رساند؛ شهری که با شاهچراغ و دروازه قرآنش، با حافظ و سعدی‌اش، مرهم روح و جان همه است ، شهری که  شیرازه اش تاریخ و فرهنگ است و  آن رابه  قلب تپنده فرهنگ و تاریخ ایران تبدیل کرده است . اما قصه این زخم به طرح 57 هکتاری بافت پیرامونی آستان‌های مقدس شیراز برمی‌گردد؛ طرحی که مردم مشهد تجربه تلخ اجرای ناموفق نمونه مشابهش را داشته‌اند و حالا معلوم نیست شیرازی‌ها باید منتظر چه نتیجه‌ای از آن باشند. داستان کهنه شیراز، که از سال‌ها پیش آغاز شده، تاکنون به تخریب برخی بناهای تاریخی این شهر منجر شده و حالا هم زمزمه تکرار آن به گوش رسیده است. 12 بهمن ماه بود که خبرگزاری فارس، خبری به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد که باعث تشدید نگرانی‌ها شد: «تخریب قریب‌الوقوع 60پلاک در منطقه بافت تاریخی شیراز و اخطار تخلیه به ساکنان». و این گونه بود که فضای حقیقی و مجازی، پر شد از واکنش‌ها، ادعاها و البته تکذیب‌ها. قبور میلیاردی و کاربری‌های تجاری؟ اول بخشی از دغدغه‌های فعالان حوزه میراث فرهنگی را مرور می‌کنیم تا ببینیم حرفشان درباره طرح مصوب برای بافت تاریخی شیراز چیست. «محمدمهدی کلانتری»، دبیر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری انجمن‌های دانشجویی، در گفت و گو با فارس ادعاهایی را درباره این طرح مطرح کرده که اگر درست باشد، بسیار نگران‌کننده است؛ از جمله، تملک بافت تاریخی برای اجرای طرح‌هایی مثل قبرهای میلیاردی، پارکینگ‌های طبقاتی و فضاهای تجاری.

 

دموکراسی خواهی ساواکی!

روزنامه ایران:تصاویر منتشر شده جدید نشان می‌دهد که «پرویز ثابتی» رئیس امنیت داخلی و سرشکنجه‌گر ساواک بعد از سال‌ها زندگی در انزوا و دوری از رسانه‌ها در تجمع اخیر ضدانقلاب در لس‌آنجلس به‌ همراه خانواده‌اش شرکت کرده است. پردیس ثابتی، دختر پرویز ثابتی عکسی از او در تجمع اپوزیسیون در امریکا منتشر کرده است. از پرویز ثابتی هیچ تصویر جدیدی پس از انقلاب منتشر نشده بود، نه در کتاب خاطراتش «در دامگه حادثه» و نه در گفت‌وگویی که سال ۱۳۹۰ با «صدای امریکا» داشت و زندگی وی در تمام طول این سال‌ها در خارج از کشور نیز به خاطر جنایاتی که در زمان مسئولیتش در ساواک انجام داده، با ترس و نگرانی ادامه داشته است. ثابتی از چهره‌های معروف ساواک و رئیس اداره یکم این سازمان به‌شمار می‌رفت که زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری (موزه عبرت فعلی) هم از زیرمجموعه‌های آن بود. نام ثابتی به واسطه اقدامات وحشیانه‌اش در ساواک به قدری معروف است که هنوز هم جامعه ایرانی او را از یاد نبرده است. با این حال برای آنکه مخاطبان با شخصیت منفور وی و کارنامه سیاه عملکردش بیشتر آشنا شوند، در ادامه معرفی کوتاهی از وی می‌آید.ثابتی به جعبه سیاه ساواک مشهور است و شکنجه زندانیان و مبارزان پیش از انقلاب زیر نظر وی صورت می‌گرفت. بعد از کودتای امریکایی- انگلیسی 28 مرداد 1332، ‌محمدرضا پهلوی در صدد تثبیت پایه‌های حکومت دیکتاتوری خود برآمد و از سوی دیگر، دولت‌های استعمارگر انگلیس و امریکا که منافع عمده‌ای در ایران داشتند، حفظ امنیت و تثبیت دیکتاتوری محمدرضا پهلوی را امری بسیار ضروری می‌دانستند. در این زمان امریکایی‌ها تصمیم گرفتند ایران را به عنوان پایگاه اصلی خود در منطقه حفظ کنند. لذا ساواک براساس طرح امریکایی‌ها در سال 1336 با یک صفحه قانون و یک دنیا اختیارات، با ریاست تیمور بختیار به عنوان اولین رئیس آن پا به عرصه وجود گذاشت و بتدریج توانست بر کلیه امور مملکت تسلط یابد. تشکیل این سازمان آغاز اختناق، استبداد و سانسور یک ملت بود. سازمان امنیت که از جهت سازمان اداری زیر نظر نخست وزیری بود، رسماً در رأس حکومت قرار گرفت. تمام اعمال مأموران دولت تحت نظارت مأموران این سازمان قرار داشت. هیچ یک از نمایندگان مجلس بدون تصویب این سازمان نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند. به طور خلاصه، ایرانی زندانی همیشگی سازمان اطلاعات و امنیت کشور شد. در این سازمان که ‌هارولد ایرنبرگر آن را دوست شکنجه‌گر غرب لقب داده بود، عناصر بسیاری فعالیت می‌کردند که از هیچ جنایتی برای حفظ منافع اربابان خود فرونگذاشتند. یکی از این افراد پرویز ثابتی عضو شماره دو ساواک بود.

 

سیلی فرانسوی

روزنامه جام جم:معترضان فرانسوی در شهرهای مختلف سراسر این کشور دیروز یکشنبه برای چهارمین بار علیه طرح دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی تظاهرات کردند. تجمع اعتراضی بعدی برای روز پنجشنبه ۱۶فوریه برنامه‌ریزی شده‌است. به گفته وزارت کشور فرانسه، بیش از ۹۶۰هزار نفر در شهرهای پاریس، نیس، مارسی، تولوز، نانت و دیگر شهرها راهپیمایی کردند.معترضان امیدوارند با این اعتراضات، دولت مکرون را مجاب کنند تا از برنامه اصلاح حداقل سن بازنشستگی عقب‌نشینی کند. اما تعداد تظاهرکنندگان بر اساس گزارش اتحادیه‌های کارگری و منابع دیگر، بالغ بر سه میلیون نفر برآورد شده‌است. این موضوع به خودی خود یک شکست بسیار بزرگ برای مکرون در پیشبرد توهماتش در کاخ الیزه محسوب می‌شود.در تظاهرات اخیر، شاهد حضور پررنگ دانش‌آموزان و دانشجویان فرانسوی بودیم. در این تظاهرات، بسیاری از جوانان شاغل و دانشجو هم توانستند در آن حضور داشته‌باشند؛ چرا که هر سه تجمع اعتراضی پیشین در روزهای اداری و کاری در وسط هفته صورت گرفته‌بود. تظاهرات اخیر تفاوت‌های دیگری هم داشت و این بار، کارگران شبکه حمل‌و نقل ریلی با آن همراه نشده‌بودند. دلیل این همراهی‌نکردن، موافقت اتحادیه‌های کارگری با استمرار حمل و نقل عمومی برای آسایش شهروندان بوده‌است، اگرنه اعتراضات کارکنان بخش حمل و نقل به قوت خود باقی است. اما در عوض اعتصاب غیرمنتظره‌ ترافیک هوایی فرانسه شوک سختی را به کاخ الیزه وارد کرد، طوری که در دومین فرودگاه بزرگ پاریس به نام «اُرلی»، نیمی از پروازهای ورودی و خروجی بعدازظهر لغو شدند. نمایندگان مجلس فرانسه اوایل هفته گذشته روند بررسی لایحه دریافت مستمری کامل دولتی به شرط افزایش حداقل سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال را آغاز کردند. لایحه‌ای که در صورت تصویب به اصلی‌ترین قانون شاخص در دوره دوم ریاست‌جمهوری مکرون تبدیل می‌شود.یکی دیگر از موضوعات قابل تامل در خصوص تظاهرات اخیر در فرانسه، ضرب و شتم معترضان توسط پلیس و دستگیری برخی افراد بود. رسانه‌های اروپایی در گزارش‌های خود، اکثرا به این موضوع اشاره کرده‌اند که یک خودرو و چند سطل زباله در یکی از بلوارهای مرکزی پاریس به آتش کشیده شد و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد. همچنین پلیس پاریس اعلام کرده که افسران هشت نفر را به دلیل تخلفات مختلف از داشتن سلاح گرم و خرابکاری دستگیر کرده‌اند. اما پلیس فرانسه از ضرب و شتم معترضان فرانسوی و برخورد تند و شدید با آنها روایتی ارائه نکرده‌است. تصاویر مخابره شده از فرانسه به وضوح نشان می‌دهد پاریس و دیگر شهرها، به محل زد و خورد پلیس مسلح فرانسه و شهروندان تبدیل شده‌است. موضوعی که قطعا سیاستمداران و رسانه‌های اروپایی تمایلی نسبت به افشا و حتی بازگویی آن ندارند.

 

صندلی‌های خالی اکثریت می‌شوند؟

روزنامه فرهیختگان:وضعیت پذیرش دانشجو می‌تواند آینه‌ای از نگاه و تصور جامعه نسبت به دانشگاه باشد. نگاهی به آمار تعداد داوطلبان و رفتار آنها پس از اعلام نتایج کنکور مقاطع مختلف پیام‌های روشنی برای سیاستگذاران آموزش عالی دارد و انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.  یکی از مهم‌ترین این پیام‌ها را در سال‌های اخیر با برچسب قهر داوطلبان زیاد از رسانه‌ها شنیده‌اید. بی‌رغبتی‌ای که سرمنشأ آن را می‌توان به نبود بازار کار و نداشتن تصویری روشن از آینده شغلی مرتبط دانست. اتفاقی که باعث شده تا بخش قابل توجهی از نسل جوان ترجیح دهند به‌جای تحصیل در مراکز دانشگاهی یا رفتن به مقاطع بالاتر، به دنبال کسب مهارت‌هایی باشند که آنها را زودتر به سرمنزل مقصودشان که همان قرارگیری در زمره شاغلان است، برساند. شاید اگر دسترسی به برخی آمارها به تفکیک رشته‌ها و گروه‌های مختلف امکان‌پذیر بود، امکان ارائه تحلیل دقیق‌تری نسبت به رفتار داوطلبان وجود داشت اما آنچه از همین آمارها استخراج می‌شود هم لزوم تغییر و اصلاح روند سیاستگذاری و اجرایی آموزش عالی را نشان می‌دهد. از میان یک میلیون و 366 هزار و 369 نفری که در کنکور 1400 ثبت‌نام کرده‌اند، 254 هزار و 551 نفر حاضر نیستند در سر جلسه کنکور حاضر شوند یا زمانی که از میان یک میلیون و 82 هزار و 900 نفر مجاز به انتخاب رشته، فقط ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر نسبت به انتخاب رشته‌های با آزمون آن سال اقدام می‌کنند، می‌توان دریافت که رسیدن به صندلی‌های دانشگاه، جذابیتی مانند گذشته برای جامعه ندارد. براساس آمار به صورت میانگین 30 درصد از پذیرفته‌شدگان کنکور مقاطع مختلف، ترجیح می‌دهند در لحظات آخر قید رفتن به دانشگاه دولتی را بزنند.

 

فتوشاپ است!

روزنامه همشهری:«ندیدن» و «به کوچه پس‌کوچه زدن»، حربه رسانه‌ای جریان ضدانقلاب در توجیه اشتباه محاسباتی حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن امسال بود. رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور پیش‌بینی حضور میلیونی مردم در شهرها و روستاهای کشور را نمی‌کردند؛ در عوض استناد کردند به چند گزارش تصویری حاشیه محلات و دور از مسیر همیشگی راهپیمایی‌ها و آن را نشانه استقبال کم‌رمق مردم از جشن چهل و چهارمین سالگرد انقلاب دانستند. حربه دوم آنها نیز استناد به چند اشتباه جزئی تصویری در زیرنویس راهپیمایی شهرها و جابه‌جایی یکی دو مورد اسامی شهرها در شبکه‌های تلویزیونی«من‌و‌تو» و «ایران اینترنشنال» بود.گزارش‌های تصویری مستند به حضور متعدد عکاسان در میعادگاه‌های راهپیمایی 22بهمن و خبرگزاری‌ها در سراسر کشور جایی برای فتوشاپی خواندن اجتماعات گسترده مردم نمی‌گذاشت، اما وقتی بنا بر ندیدن بود، تک‌ویدئوهای ارسالی کوچه‌خلوت به «گزارشگر خوب…» شبکه فارسی‌زبان خارجی حجت موجه رسانه‌ای آنها محسوب می‌شد. برخی نیز همانند سال‌های گذشته حضور مردم را به اجبار کارمندان دولت و دانش‌آموزان در خیابان ها تقلیل دادند، از جمله صادق زیبا کلام، تحلیلگر سیاسی که در توییتی نوشت:« ای‌کاش آقای رئیس‌جمهور 2کلام هم پیرامون اهداف و آرمان‌های واقعی انقلاب اسلامی می‌گفتند. ای‌کاش نظام به‌جای اصرار بر راه‌انداختن راهپیمایی‌های نمایشی و آوردن دانش‌آموزان که نشان دهد جوانان از نظام حمایت می‌کنند، تن به واقعیت‌ها می‌داد و می‌پذیرفت که چقدر جایگاه انقلاب و نظام سقوط کرده است.»این میدان حضور مردم است که درنهایت واقعیت خود را بر تصمیم براندازان جمهوری اسلامی عرضه می‌کند. چند‌ماه قبل‌تر رهبر معظم انقلاب در توصیف دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و بازدارندگی کشور از فکر تهاجم قدرت‌های بیگانه گفته بودند:«چند سال پیش وقتی عکس‌های موشک‌ها و پهپادها منتشر می‌شد می‌گفتند اینها فتوشاپ است؛ حالا می‌گویند پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است چرا به فلان کشور می‌فروشید.» اروپا و آمریکا بعدها هیچ‌گاه به این تناقض ادعاهای خود در فتوشاپی بودن دستاوردها و استقبال از پهپادهای ایران اشاره نکردند. عمق راهبردی گسترده حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن امسال نیز به مذاق میزگرد رهبران خودخوانده براندازی ایران در واشنگتن خوش نیامد و لجستیک آنها نتوانست تصاویر مخابره شده از ایران را تاب بیاورد. فتوشاپ، تدوینگر کارکشته تلویزیونی یا استفاده از تصاویری آرشیوی و دستکاری شده تلاش بی‌ثمر جریان برانداز در تحریف واقعیت راهپیمایی امسال انقلاب بود و همانند پهپادها صدای آن بعدا در صحنه بین‌الملل و تمکین اروپایی‌ها و آمریکا به خواست مردم در برقراری ثبات و آرامش در کشور درمی‌آید.‌

 

«تاج» وعده‌ها

روزنامه شرق:‌هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران قرار بود از روز گذشته و با دیدار تیم‌های پیکان و استقلال به‌طور رسمی آغاز شود. با‌این‌حال، بارش برف این بازی را به تعویق انداخته و قرار است این دیدار، مطابق با چند رقابت دیگری که از قبل در برنامه گنجانده شده، امروز از ساعت 14:00 برگزار شود؛ البته شرط برگزاری‌اش همان شروط دیروز است و مرتبط به اوضاع جوی. از آنجا که میزبان دیدار مذکور تیم پیکان است، قاعدتا نمی‌شد انتظار داشت که جایی برای ورود تماشاگران به ورزشگاه باشد. این یکی هم از آن دست ابهامات گسترده‌ای است که بر فوتبال ایران سایه افکنده؛ چون طبق رویه‌ای که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران در پیش گرفته‌اند، فعلا قرار است فقط بازی‌هایی که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود با حضور تماشاگران زن باشد. به‌این‌ترتیب، بسیاری انتظار داشتند که بعد از رفع ممنوعیت ورود تماشاگران به ورزشگاه که در پی رخ‌دادن اعتراضات اخیر رقم خورده بود، بعد از قریب به چهار ماه غیبت، امروز دوباره پای زنان به ورزشگاه باز شود. این یکی مربوط به جدال امروز تیم‌های پرسپولیس و هوادار است که طبق برنامه قرار است در ورزشگاه آزادی برگزار شود. چند روز پیش بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که وعده‌اش برای بازگشت تماشاگران به ورزشگاه با یکی، دو هفته تأخیر عملی شد، خبر داد از این هفته و به‌طور مشخص همین امروز، دوشنبه، قرار است دوباره زنان به ورزشگاه بیایند و بازی تیم موردعلاقه‌شان را از نزدیک ببینند. تاج در توضیحات خود درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته بود: «دلیل عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها به‌ خاطر مخالفت ما با این قضیه نیست بلکه به دلیل نبود برخی زیرساخت های لازم جهت حضور آنان است و به عقیده بنده شاید بتوان از حضور زنان در ورزشگاه آزادی در تهران بهره برد. معتقدم زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی از هفته آینده فراهم است و بنده به این قضیه خوش‌بین هستم». مهدی تاج در شرایطی وعده حضور زنان در ورزشگاه از این هفته را داده بود که از روز گذشته مشخص شده بود قرار نیست چنین شود. موضوع مربوط به سامانه بلیت‌فروشی این دیدار است که اجازه خریدن بلیت به هیچ تماشاگر زنی را نمی‌داد. وعده تاج فعلا عملی نشده و به نظر می‌رسد نهاد متبوع او هنوز نتوانسته چراغ سبز لازم از نهادهای بالاتر برای برگرداندن تماشاگران زن به ورزشگاه را بگیرد. البته این بخش از داستان به تنهایی مورددار نیست؛ چون هنوز هم برای مخاطبان زیادی این پرسش مطرح است که چطور ممکن است در ورزشگاهی با این گنجایش، فقط اجازه ورود پنج‌هزار تماشاگر داده شود؟ اگرچه می‌توان دلیل واقعی چنین موضوعی را حدس زد ولی در همین مورد هم دوباره پای «آماده‌نبودن زیرساخت» و «تعمیرات» در بخش‌هایی از ورزشگاه آزادی به میان کشیده شده تا این ابهام بزرگ توجیه شود.

 

اردوغان و اسد بعد از زلزله!

روزنامه اطلاعات:گزارش‌های خبری از پیامدهای زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه ادامه دارد. وسعت خسارت‌های آن در دو کشور اسلامی لحظه به لحظه افزایش می‌یابد و به روایت گزارش‌های خبری آمار کشته‌ها در سوریه و ترکیه از مرز ۲۸ هزار نفر عبور کرده است و همچنان رو به افزایش است. «مارتین گریفتیس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری اعلام کرد، تلفات زمین لرزه ترکیه و سوریه به ۵۵ هزار نفر خواهد رسید.» در «محک» امروز نکاتی به اختصار ارائه می‌شود.۱ ـ اگر مجموعه خبرها از اغلب کشورهای اسلامی به ویژه در منطقه خاورمیانه را رصد کنید خواهید دید واکنش اغلب دولت‌ها در کشورهای اسلامی برای کمک‌رسانی به ترکیه و سوریه تاکنون در حد انتظار از مجموعه این دولت‌ها نبوده است و شاید مهمتر از آن چرخش اخبار و گزارش‌ها بعد از وقوع زلزله و وسعت ویرانگری آن در دو کشور مهم اسلامی ترکیه و سوریه است که بازتاب آن برای اجرای طرحی جمعی از دولت‌ها در کشورهای اسلامی را ضروری، لازم و فوری کرده است. دو نهاد مهم یکی «سازمان اتحادیه عرب» و دیگری «مجمع کنفرانس اسلامی» و دیگر نهادهای جمعی در سراسر کشورهای اسلامی ظهور و بروز چندانی نداشته‌اند و بیشتر به انتشار اعلامیه‌ها و اظهار تأسف بسنده کرده‌اند. تا اینجا زلزله در ترکیه و سوریه نشان داد که در سراسر کشورهای اسلامی، هر کدام خود را جدا از تعریف مجموعه‌ای به هم پیوسته مسلمان تعریف می‌کنند و به قول معروف تنها و تنها در فکر حراست و حفاظت «از کلاه خویشتند»! واقعه اسفبار زلزله اخیر نشان داد تا چه حد بین دولت‌های اسلامی فاصله و انفکاک است و اصل باور اسلامی «اخوت دینی» و مسلمان بودن به وادی فراموشی رفته است!.۲ ـ در صحنه بین‌المللی و به ویژه در کشورهای غربی (اروپا و آمریکا) بی‌تفاوتی برای کمک رسانی‌های ضروری و لازم به مردم ترکیه و سوریه دوچندان افزونتر از کشورهای اسلامی است. دولت آمریکا حاضر نشد حتی به طور موقت روال تحریم‌ها علیه سوریه را متوقف کند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.