خطر گسل‌ها در کمین استانبول وآنکارا

اداره کل تحقیقات و اکتشافات معدنی ترکیه (MTA) با انتشار نقشه جدید گسل‌های فعال در این کشور در وبسایت خود اعلام کرد که ۱۱۰ شهر و مرکز جمعیتی بزرگ در ۴۵ استان ترکیه بر روی گسل احداث شده است.

به گزارش شهروند آنلاین، این مرجع تخصصی اعلام کرد که بر اساس آخرین ارزیابی کارشناسی انجام شده، ۴۸۵ گسل فعال در ترکیه وجود دارد که می‌توانند زلزله‌های ۵.۵ ریشتری و بالاتر را ایجاد کنند.

اداره کل تحقیقات و اکتشافات معدنی ترکیه در آخرین گزارش خود شهرهای مهم استانبول، ازمیر، بورسا، دنیزلی، ارزینجان، ارزروم، قونیه، کوجاعلی، ادیرنه، سامسون، ترابزون، آنکارا، سیواس، آدانا، وان و کایسری را جزو شهرهای واقع بر روی گسل در این کشور نام کرد.

این اداره کل همچنین ۱۰ استان زلزله‌زده جنوب این کشور شامل قهرمان‌مارش، کیلیس، دیاربکر، آدانا، عثمانیه، آدیامان، مالاتیا، غازی‌آنتپ، شانلی‌اورفا و هاتای را که در پی دو زلزله ۷.۸ و ۷.۶ ریشتری دوشنبه هفته گذشته به ویرانه‌ای تبدیل شدند، جزو شهرهای واقع بر روی گسل در ترکیه اعلام کرد.

زمین‌لرزه بزرگی ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین‌لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد که تیم‌های نجات و جست‌وجو طی هشت روز گذشته در حال آواربرداری و نجات کسانی هستند که زیر آوار گرفتار شده‌اند.

به گفته یونس سزر، رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد)، در جریان این زلزله، ۳۱ هزار و ۶۴۳ نفر در ۱۰ استان ترکیه جان خود را از دست دادند و ۱۵۸ هزار و ۱۶۵ نفر از مصدومان و زلزله‌زدگان نیز به سایر مناطق ترکیه منتقل شدند.

تلاش و جست‌وجوی بی‌وقفه و دقیق برای نجات در زیر آوارماندگان در هشتمین روز از این فاجعه همچنان ادامه دارد و با کاهش آمار نجات‌یافتگان، لحظه به لحظه بر آمار جان‌باختگان افزوده می‌شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.