امدادگران پایگاه «تاراز»

گزارشی از اقدامات پایگاه امدادی شهرستان اندیکا در گردنه‌های کوه «کینو»

افرادی که گذرشان به شهرستان اندیکا افتاده باشد، می‌‌دانند زمستان و پاییز، مسیر قله «کینو» در خوزستان چه سوزوسرمایی دارد! حتی معروف است که خوزستانی‌ها اگر دل‌شان هوای برف‌وسرما کند، هرطور شده زمستان، خودشان را به اندیکا می‌رسانند. تردد بالای مسافران جاده‌ای در محور اندیکا- قله کینو باعث شد در سال 1391پایگاه امدادی‌ای در این محور راه‌اندازی شود؛ پایگاهی که هم به اهالی اندیکا، هم مسافران این شهر سردسیر خوزستان و هم کوهنوردانی که گذرشان به قله کینو می‌افتد، خدمات‌رسانی می‌کند.

ریحانه خلج- مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ قله «کینو» در هر فصلی از سال طرفداران خاص خود را دارد؛ از کوهنوردان نیمه‌حرفه‌ای و آماتور گرفته تا حرفه‌ای‌هایی که به صعودهای زمستانه این قله دل می‌بندند. همین چند سال پیش بود که امدادگران این پایگاه جان یک کوهنورد کرمانشاهی را از مرگ حتمی نجات دادند.

«پیام حاجتپور» از امدادگران پایگاه تاراز می‌گوید: «چند سال پیش یک کوهنورد کرمانشاهی به تنهایی برای صعود زمستانه به قله کینو آمده بود. ما تلاش کردیم تا او را منصرف کنیم، اما بدون توجه به راهنمایی‌های ما به مسیر خود ادامه داد. سه روز بعد از این ماجرا خانواده او به ما اطلاع دادند که بیش از سه روز است که از پدر خانواده اطلاعی ندارند و هرچه با تلفن همراه او تماس می‌گیرند امکان برقراری ارتباط برایشان میسر نمی‌شود. ما به همراه چهار نفر دیگر از امدادگران برای انجام عملیات جست‌وجو و نجات به سمت قله رفتیم، بعد از چندساعت کوهنورد کرمانشاهی را درحالی‌که دچار سرمازدگی و افت فشار شدید شده بود؛ پیدا کردیم و ابتدا کمک‌های اولیه مقدماتی را انجام دادیم و سپس او را به مراکز درمانی منتقل کردیم.»

نجات عروس‌وداماد از پرتگاه

مسافران استان چهارمحال‌وبختیاری، راه‌شان را از محور اندیکا به سمت این استان ادامه می‌دهند؛ مسیری که در بهار و پاییز شاهد کوچ عشایر به سمت جلگه خوزستان یا به سمت ارتفاعات چهارمحال‌وبختیاری است. بسیاری از مسافران تا در برف‌وکولاک این جاده گرفتار نشدند، داستان بارش‌های بی‌امان اندیکا را باور نکردند.

«سلمان رضایی»، مسئول امدادونجات شهرستان اندیکاست که درباره گرفتار شدن خودروی عروس و دامادی در همین برف می‌گوید: «چندسال پیش در همین محور، حدود 150خودرو در برف‌وکولاک گرفتار شده بودند. یکی از این خودروها که در لبه پرتگاه قرار داشت، ماشین عروسی بود که مقصد سفرش استان چهارمحال‌وبختیاری بود. موقعیت ماشین عروس آنقدر خطرناک بود که کسی نمی‌توانست به عروس و داماد کمک کند. آن دو در ماشین گیر کرده بودند و توان خارج شدن از ماشین را نداشتند.»

رهاسازی خودروهای گرفتار در برف‌وکولاک محور اندیکا، 6ساعتی زمان برده بود. به‌خودروی عروس و داماد که رسیدند، با زحمت فراوان خودرو را از لبه پرتگاه کنار کشیدند. رضایی می‌گوید: «بالاخره توانستیم به سلامت آن دو را از آن وضعیت بحرانی خارج و راهی خانه بخت کنیم. جالب است، بدانید که این عروس و داماد اکنون دو فرزند دارند و هروقت که به خوزستان سفر می‌کنند به دیدن ما می‌آیند.»

تولد در دمای زیر صفر

گرچه تصادفات و حوادث کوهستان و ماموریت‌های مختلف امدادگران پایگاه تاراز همیشه هم به خاطره‌ای خوش ختم نمی‌شود، اما امدادگران خستگی‌ناپذیر این پایگاه سعی می‌کنند از میان خاطرات‌شان، ماجراهای شیرین را جدا کنند.

«امیر گرجیان»، نجاتگر این پایگاه، داستانی از تولد یک نوزاد در دمای زیر صفر تعریف می‌کند: «ما خبری درخصوص گرفتار شدن یک مادر باردار در یکی از نقاط عشایری و دورافتاده اندیکا دریافت کردیم. من به همراه چند امدادگر و یک ماما پس از گذشتن از مسیر صعب‌العبور به محل حادثه رسیدیم. ماما بعد از انجام معاینات اولیه و با اندک امکاناتی که با خود همراه داشت و در آن هوای سرد که حدود منفی 10درجه بود توانست آن پسر را به سلامت به دنیا آورد.»

تولد این نوزاد پایان عملیات نبود؛ فردای آن روز باید مادر و نوزاد برای انجام اقدامات درمانی مناسب، به مرکز درمانی منتقل می‌شدند، اما مسیر ناهموار بود و طولانی. آمبولانس از جایی به بعد امکان تردد نداشت و باید هرطور شده مادر و نوزاد را به جاده می‌رساندند. گرجیان می‌گوید: «در نهایت از مردم روستا دو الاغ قرض گرفتیم. مادر را سوار بر یکی کردیم و ماما را بر دیگری نشاندیم تا در راه مراقب مادر و فرزندش باشد. هرطور شده از مسیری سخت و پر از سنگلاخ به آمبولانس رسیدیم.»

مسافران قله کینو

«604روستا در شهرستان اندیکا وجود دارد که وقوع حادثه در هریک از این روستاها، امدادگران را به این روستاها می‌کشاند. از طرفی کوهنوردان زیادی در فصول مختلف سال به قله کینو می‌روند و حوادث کوهستان در این منطقه توسط امدادگران پاسخ داده می‌شود.» این را «ایمان نوروزی»، نجاتگر شهرستان اندیکا می‌گوید و اشاره می‌کند: «ما در این پایگاه در زمینه امدادرسانی به مادران باردار، ایجاد اسکان اضطراری، حوادث سنگین جاده‌ای، رهاسازی خودروهای گرفتار در برف و… ارائه خدمت می‌کنیم.»

در سال‌های گذشته، با زیاد شدن میزان تردد کوهنوردان در مسیر قله کینو، همکاری هلال‌احمر اندیکا با فدراسیون کوهنوردی هم بیشتر شده است. گاه کوهنوردان حرفه‌ای برای عملیات‌های سخت‌ونفسگیر همراه هلال‌احمر می‌شوند و گاه هلال‌احمری‌ها برای نجات تیم‌های کوهنوردی گرفتار در این مناطق، به کمک هیأت کوهنوردی می‌روند.

«عارف باقری»، از امدادگران پایگاه اندیکا می‌گوید: «عملیا‌ت‌های کوهستان در قله کینو گاهی بسیار سخت‌وپیچیده می‌شود.» او ماجرای یکی از این عملیات‌ها را تعریف می‌کند: «دو مرد و یک زن کوهنورد برای صعود زمستانه به کینو رفته بودند. در مسیر کوهنورد زن دچار شکستگی از ناحیه پا می‌شود و دو نفر دیگر به‌دلیل خستگی زیاد نمی‌توانستند او را به پایین کوه منتقل کنند و در همان نقطه همنورد خود را رها می‌کنند. ساعت 12شب بود که فدراسیون کوهنوردی این اتفاق را به جمعیت هلال‌احمر شهرستان اندیکا اطلاع داد. ما نیز ساعت یک بامداد برای انجام عملیات جست‌وجو و نجات به کوهستان اعزام شدیم. این عملیات تا ساعت پنج و سی دقیقه صبح ادامه داشت؛ وقتی مصدوم را پیدا کردیم او به‌شدت ترسیده بود و گریه می‌کرد. کمک‌های اولیه را انجام دادیم و مصدوم را فیکس کردیم. حمل او به منطقه امن در پایین کوه بیش از 5ساعت طول کشید. خوشبختانه این عملیات هم به خوبی به پایان رسید.»

این را می‌گوید و نفس راحتی می‌کشد؛ درست مثل وقت‌هایی که ماموریت‌های دشوار را با موفقیت به پایان می‌رسانند و به پایگاه برمی‌گردند تا گوش‌به‌زنگ حوادث بعدی باشند. حوادث پایگاه امدادی تاراز، زمستان و تابستان ندارد گرچه زمستان‌ها عملیات‌های رهاسازی از برف‌وکولاک یا نجات کوهنوردان در صدر ماموریت‌ها قرار می‌گیرند، اما در فصل‌های گرم سال هم افزایش تصادفات جاده‌ای و مفقودی در کوهستان و البته حضور عشایر در این منطقه سردسیر، آنها را گوش به زنگ حادثه نگه می‌دارد.

// انتهای پیام

گردنه‌های مرگ

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.