آمادگی ایران برای کمک به کمترتوسعه‌یافته‌ها

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در پنجمین کنفرانس کشور‌های کمتر توسعه‌یافته سازمان ملل متحد، اظهارات مغرضانه معاون شورای خودخوانده ریاست جمهوری یمن در این اجلاس را غیرواقعی، بی‌پایه و غیرمسئولانه دانست.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در پنجمین کنفرانس کشور‌های کمتر توسعه‌یافته سازمان ملل متحد تعهد به عدالت، چندجانبه‌گرایی و همبستگی جهانی را زمینه‌ساز پیشرفت کشور‌های کمتر توسعه‌یافته دانست.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری مدیریت غیرعادلانه و یک سویه برخی کشور‌ها توأم با نگاه استعماری را یکی از عوامل فقر و توسعه‌نیافتگی ملت‌های مستضعف برشمرد و تصریح کرد: تعهد به عدالت، چندجانبه‌گرایی و همبستگی جهانی برای پیشرفت کشور‌های کمتر توسعه‌یافته ضروری است.

منصوری گفت: ثروت‌های انباشته در برخی از کشور‌ها محصول حقوق تضییع شده و فقر متراکم برخی دیگر از کشورهاست. ما معتقدیم کشور‌های کمتر توسعه‌یافته ظرفیت‌های ویژه‌ای از نظر توانمندی‌های انسانی و طبیعی دارند و این مهم می‌تواند مقدمه یک زندگی مناسب و متعالی را برای آنان فراهم کند.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجارب موفق خود در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف را در اختیار تمامی کشور‌ها قرار دهد، تصریح کرد: ما معتقدیم ایستادگی بر اصول و عدالت، عشق به همنوع، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تأکید و تکیه بر توانمندی‌های داخلی کشور‌ها راه توسعه و پیشرفت واقعی را برای آنان فراهم خواهد کرد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقدامات قهری یک‌جانبه، حقوق بشر ذاتی ملت‌ها را نقض و دولت‌ها را از ابزار ضروری برای رشد اقتصادی پایدار محروم می‌کند، تأکید کرد: سیستم سازمان ملل متحد شامل کارگزاری‌های تخصصی، گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول باید حمایت‌های عینی خود را برای کشور‌های کمتر توسعه‌یافته به منظور خروج موفقیت‌آمیز و پایدار این کشور‌ها از فهرست کشور‌های کمتر توسعه‌یافته افزایش دهند.

منصوری با اشاره به پیشرفت‌های ملت‌های مستقل از جمله ایران، در زمینه‌های مختلف افزود: تقویت سیاست‌های توسعه‌محور، عدم سیاسی‌سازی موضوعات فنی و حمایت از همکاری فراگیر از طریق تلاش بی‌وقفه در تقویت تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری چندجانبه، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

او با بیان اینکه ایجاد کریدور‌های ترانزیتی نقش کلیدی در تسهیل تجارت و توسعه و رشد اقتصادی کشور‌های کمتر توسعه‌یافته خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود واجد ظرفیت تأمین دسترسی این کشور‌های کمتر توسعه‌یافته محصور در خشکی منطقه به بازار‌های جهانی بوده و گام‌های موثری در زمینه دسترسی این کشور‌ها به آب‌های آزاد از طریق بندر اقیانوسیه چابهار برداشته است.

منصوری خاطر نشان کرد: در همین راستا با رویکردی نوع‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در ۴ دهه اخیر، میزبانی سخاوتمند برای میلیون‌ها شهروند کشور‌های کمتر توسعه‌یافته همسایه خود بوده است و علی‌رغم مضیقه‌های فراوان و در غیاب حمایت و کمک معنادار بین‌المللی منابع محدود خود را برای آموزش، تغذیه، اشتغال و بهداشت اتباع برخی کشور‌های کمتر توسعه‌یافته هزینه کرده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بدون تلاش‌های مشترک همه کشور‌ها از بین نخواهد رفت، گفت: دیدگاهی مبتنی بر برابری همه ملت‌ها و دولت‌ها فارغ از سطح توسعه‌یافتگی اقتصادی می‌تواند جهان را به آینده‌ای بهتر رهنمون کند، در نتیجه ضرورت دارد به اولویت‌های اصلی کشور‌های کمتر توسعه‌یافته از جمله به کارگیری قدرت علم، افزایش سهم در تجارت بین‌الملل، ایجاد بهره‌وری و کاهش اتکای اقتصادی به مواد خام توجه شود.

او با بیان اینکه کشور‌های توسعه‌یافته باید به تعهدات خود نسبت به کشور‌های کمتر توسعه‌یافته بدون توجه به سوگیری‌های سیاسی ملزم باشند، افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای روابط تاریخی با بسیاری از کشور‌های گروه کمتر توسعه‌یافته است بنابراین مصمم است سطح روابط خود با این کشور‌ها را در سال‌های پیش رو در بستر همکاری‌های دو یا چندجانبه و مشارکت‌های دولتی و خصوصی و توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی و پروژه‌های زیرساختی مشترک گسترش و افزایش دهد.

منصوری با اشاره به اظهارات مغرضانه معاون شورای خودخوانده ریاست‌جمهوری یمن در این اجلاس افزود: این اظهارات غیرواقعی، بی‌پایه و غیرمسئولانه این فرد تأسف‌بار است، دولت و ملت ایران همواره برای مردم یمن صلح و آرامش، پیشرفت و خروج از بحران ناشی از دخالت‌ها و تجاوز‌های بیگانه را آرزو دارد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.